stamboek opname?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: stamboek opname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 18:56

Ook de waarschuwingen Zijn welkom hoor :D
Ik weet echt, eerlijk waar nog niet of ik wel of niet wil fokken, ja ik zou het erg leuk vinden om een eigen gefokt veulen Te hebben, maar ben ook realistisch genoeg om er niet 'zomaar' aan te beginnen. Vandaar dat dit topic heb geopend. Voor nu mag ze eerst lekker bij komen en groeien, maar stel dat ik over een paar jaar wel zou bedenken een veulen van haar Te willen, dan heb ik dus de info al die ik zoek. Ik bereid me graag goed voor (zover dat mogelijk is) maar dat wil niet zeggen dat alles waar ik me op voorbereid ook altijd gaat gebeuren.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:06

Ik sluit me helemaal aan bij Ymor en Tosadog.

Bovendien gaat een karperrug niet over, dat kun je wel vergeten.

Als het je ooit toch leuk lijkt om eens een veulentje te fokken, doe dat dan alsjeblieft niet met die merrie. Verdiep je dan eerst in de verschillende minirassen, neem contact op met diverse kenners en fokkers en ga voor een merrie met papier.
Al ben ik van mening dat een onzorgvuldige hengstkeuze nog resulteerd in een veulen zonder toekomst...

Ben je bekend met de volledige anatomie van een paard? Zo niet, begin er dan alsjeblieft niet aan. Fokken is zo veel meer dan een merrie en hengst samen brengen... En ik ben geen volleerd fokker hoor, ik heb zelf 1 veulen gefokt maar ik had dat zonder alle professionele hulp niet kunnen doen.

Waarom dan geen veulentje kopen? Die kun je ook al kopen als ze nog bij de moeder lopen, zo kun je toch vanaf dag 1 je veulentje zien opgroeien. :)

Paspoort is echter een heel ander verhaal, mijn BWP (belgisch warmbloed paard) van 1,76m had een paspoort van het NSPS (nederlands shetland pony stamboek). Gewoon kiezen voor de goedkoopste optie :j

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:28

Hmmm ik ben het wel met de meeste eens maar heb ook wat ervaring die iets anders is.
Ik ben ook in het bezit van twee merries met volledig onbekende afstamming (geen vader en geen moeder bekend).

Eerste merrietje kocht ik als jaarling van een handelaar. Een mini merrietje van 82 cm. Destijds accepteerde het nmprs nog alle kleine paardjes dus daar in kunnen schrijven. Daar haalde ze als twenter een 2de premie op de keuring en als driejarige werd ze stamboekopgenomen (klinisch goedgekeurd dus ook) en haalde ze ook een nette 2de premie. Een heel prima mini paardje, super lief en knap dametje, gouden kinderpony ook. Ik heb een veulentje met haar gefokt een keer, waar ik overigens ook van zei dat ik die zou houden maar toch niet gedaan..... verder gebruik ik haar niet meer voor de fok want ben het ook eens met wat er gezegd wordt over de verzadigde markt en ze is geen paardje die verder wat extra's bij kan dragen door er toch mee te fokken.
Ik weet niet hoe dat nu dit jaar nog zit met de regels bij het nmprs maar zou daar zeker naar informeren, misschien kan het dit jaar toch nog net?

Tweede pony is appaloosa C pony merrie. Ook bij een handelaar gekocht en wel gechipt maar niet in een stamboek i geschreven. Doordat ze appaloosa is kon ze zo ingeschreven bij het NAS. Daar heb ik haar stamboek laten opnemen (dus klinisch goed gekeurd) en haalde ze op de keuring een 1ste premie en werd zelfs Nederlands kampioen!! (won het van de paardjes met afstamming dus). Jaar erop weer 1ste premie en had een veulentje bij haar gefokt die ook een 1ste premie haalde en ook nog eens veulen kampioen werd en een jaar later weer 1ste premie en jeugdkampioen. Daarnaast is het een super fijne kinderpony, kan alles, dressuur, springen, endurance, cross, alles doet ze en blinkt ze ook nog eens in uit!
Dan kan iedereen wel tegen mij zeggen dat je met een afstammingsloze niet moet fokken maar deze merrie is beter als menig met papier, ze is zelf een hele goede en haar nakomeling die ik nog steeds heb is dit ook en we zullen zien hoe haar andere nakomelingen zullen zijn want met deze blijf ik dus wel fokken want ik vind dat ze zeker wat extra's kan bijdragen bij het nas.

Nou zeg ik natuurlijk niet dat het mijn mening is maar lukraak met afstammingsloze te fokken.... zeer zeker niet.... maar ik zou ook nooit zeggen, geen afstamming is standaard nooit mee fokken, er kunnen altijd uitzonderingen zijn die wel echt wat bij te dragen hebben.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 19:51

Bedankt voor je bericht manda!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:44

Ben het zeker met manda eens mooi verword ook

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:49

Maar Manda je bent het toch wel met me eens dat dat eerder de uitzonderingen zijn?
Je mag in je handjes knijpen als je zo'n paardje treft dat ook nog eens goed vererft, sowieso komt dat niet heel vaak voor maar je moet natuurlijk wel naar het individuele dier kijken.
En hier hebben we het over het paardje van de TS.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:50

Ik vind dat je naar ieder paard of pony persoonlijk moet kijken,want er zitten me ook bij stamboek dieren er tussen waar je nog geen euro voor zoud geven

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:57

Het ging opgegeven moment in dit topic toch ook over papierloze dieren in het algemeen en niet enkel specifiek die van TS. Daar reageer ik op :-).

Hoe die van TS is weet ik niet. Maar ze doet in ieder geval wel moeite het paardje een paspoortje te laten krijgen en liefst in een stamboek in te schrijven. Dit geeft voor het diertje wel wat meer toekomstperspectief.... Het NAS is nog zo'n open stamboek, nmprs weet ik nu niet maar dacht dat dit jaar het laatste jaar was dat er nog wat kon voordat er grote veranderingen komen?

Ik ben ook echt van mening dat er beter niet gefokt kan worden hoor gezien de markt zo verzadigd is... maar dit vind ik evengoed ook van veel paardjes wel met afstamming.

Daarnaast, bij sommige mini fokkers worden ook tig veulens per jaar geboren (jaar in jaar uit...) en verkocht, echt niet allemaal toppers....in tegenstelling zelfs soms... en dan ook nog vaak een dezelfde eigen hengst op tig verschillende eigen merries (kan me soms niet voorstellen dat per merrie bekeken is of die combinatie met de hengst verbeterend is...). En dan zou die ene particulier met haar ene merrie met onbekende afstamming de markt verzadigen als ze daar eens een veulentje van wil... Ik vind wel dat daar vaak te negatief over gedaan wordt... We zouden ook de massa fokkers eens kunnen aanspreken op de verzadigde markt...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:52

Haha zou ik graag doen, die hele verzadigde markt... :D hebben we het al zo vaak over gehad.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:17

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de fokkers die enkel met 1 eigen hengst alle merries jaar op jaar laten dekken. Maar Ik spreek ts dan ook niet aan op de verzadigde markt... Ik ben zelf ook een particulier die "eens een veulentje wilt fokken". Maar ik vind dat er best naar kwaliteit, afstamming en papier gekeken mag worden om het veulentje iets meer zekerheid in de toekomst te geven. Dat mag je ook van een particulier verwachten. Vooral gezien ts de merrie net had... Had je daar dan niet beter van te voren over na kunnen denken?

Toen ik zelf op zoek ging naar een mini was mijn bedoeling helemaal niet om een drachtige te kopen of om een veulentje te fokken, maar toch was ik op zoek naar een goede merrie "voor het geval dat..."

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:03

Mensen, luister.... ik heb de merrie genomen omdat ze er niet uitzag kwa verzorging. Daar ging het mij hoofdzakelijk om. Ja ik zou haar graag op laten nemen in een stamboek zodat mocht ik haar ooit moeten of willen verkopen, ze wat meer kans heeft op een mooi plekje. Laten we voorop stellen dat ik zeker de intentie niet heb om haar te verkopen, maar helaas kunnen we niet in de toekomst kijken. Voorlopig komt er de eerste jaren zowieso geen veulen bij haar, maar ik sluit niet uit dat er nooit een veulen zou komen. Mocht ik ooit een veulen bij haar fokken wil ik niet zomaar ergens beginnen, vandaar dat ik dit topic Heb gestart, puur informatief dus.
@manda ik heb NMPRS gemailt hoe het zit met een stamboek opname, maar ik krijg als reactie dat ze geen stamboek uitgeven.... en alleen maar paspoort. Hoe kan het dan dat jij wel een stamboek hebt, heb jij enig idee wat ze bedoelt hiermee?
(Voor de anderen: zoals jullie zien ben ik een volledig nitwit wbt stamboek en e.d. Vandaar mijn topic ;) )

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:03

Dan zijn de regels mogelijk al aangescherpt bij het nmprs. Dat ik haar ingeschreef is ook alweer 7 jaar geleden reken ik net uit hihi, de tijd vliegt....
Even het reglement doornemen wat daar nu in staat.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 19:05

Heb ik al geprobeerd, maar worst er niet wijs uit... beetje moeite met begrijpend lezen..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:34

Ik heb het even snel doorgelezen.

Wat ik begrijp kan je haar nu nog wel NMPRS inschrijven.... (maar ik kan het ook mis hebben, ik ben er al zolang uit...).

Er staat:

Registratie
5.Hengst, merrie en veulen mogen opgegeven worden ter registratie bij het NMPRS waarvan redelijkerwijs verwacht kan worden dat zij de uiterste stokmaat van 1.06 meter niet overschrijden. Iedere kleur en ras zijn toegestaan.

Er worden geen dieren zonder afstamming meer opgenomen in het stamboek. Minimaal één generatie op papier aan vader en moeder kant is vereist. Geldt voor dieren geboren ná 01-01-2016

Er staat ook steeds: afstamming wordt vermeldt in geval van: dan zou je ook kunnen denken dat afstamming niet vermeldt nu ook nog mag toch?

Ik zou gewoon het nmprs vragen om jouw pony te chippen en van paspoort te voorzien en dan ook als het mogelijk is (ik heb idee van wel) ook NMPRS te registreren. Registreren is nog geen stamboek opgenomen paardje natuurlijk, misschien bedoelen ze dat met de mail die je kreeg? Maar misschien heb je na registratie wel de mogelijkheid om haar alsnog stamboek te laten opnemen zoals ik toen ook had met de mijne?

Ik bedenk me trouwens, mijn merrietje zonder afstamming heb ik ook BMP ingeschreven destijds (staat dus bij twee stamboeken ingeschreven). Belgische mini paarden stamboek, daar zou je ook eens kunnen kijken hoe hun regels nu zijn.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 19:45

Je bent een schat manda! Bedankt voor je uitleg en tijd en moeite die je erin hebt gestoken!