Beginner in mennen, Veel vragen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

Re: Beginner in mennen, Veel vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:45

dat moet altijd. Anders kunnen ze 'scheef' worden.

Echter hebben wij op wedstrijd ze wel altijd op een vaste plek, waar ze het liefst staan :) Maar bij de training draaien we ze af en toe om!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:47

Ik mijn ponys niet via vaste adresjes, gewoon lekker rond neuzen.
Ik rijd in elk geval om de dag met ze, maar vaak ook wel vaker.
Je moet sowieso niet alleen maar 2 span rijden, ook afwisselen met enkelspan of longeren.

Welke pony aan welke kant het fijnste loopt moet je gewoon testen maar zoals hierboven aangegeven wordt is het het beste om ze af en toe andersom te zetten.
Met de wedstrijden lopen ze bij mij wel altijd aan hun voorkeurs kant

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:49

Om ze soepel te houden. Naast 2 span ook regelmatig enkelspan trainen.
Ik zet ze op wedstrijd ook op hun voorkeurs kant, maar thuis wissel ik regelmatig om.

Pony (ook een brede) van rond de 100 cm voor een marathonwagen het bos in is vaak toch wel heel erg pittig hoor. Wil je echt fijn het bos in en ook marathons kunnen rijden zal je echt voor een 2span of een grotere pony moeten gaan is mijn ervaring.

Ik heb mijn pony's bij verschillende fokkers vandaan, en de rest zelf gefokt.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 13:53

Ahh goede tips! echt blij mee.
merk je snel genoeg welke pony aan welke kant wil lopen?
het zou mij gaan om lekker te mennen, te longeren, te tutten haha en te wandelen of dochtertje van me zus er een rondje op wil zitten, wil ook vaak afwisselen!

als ik zo rond kijk voor een shetlander, is dat meestal weer ver weg of is ie 700/800 voor een shetlander zonder spullen of kent weinig.

gaan jullie vaak op wedstrijd en hoe trainen jullie daar naar toe?

welke fokkers raden jullie dan aan, als ze al beleerd zijn?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:59

Je merkt als ze aan de goede kant staan gewoon dat alles makkelijker is. Vooral bij de behendigheid, de bochtjes gaan gewoon soepeler, het loopt beter, geloof je, dat merk je :)

Wij trainen onze pony's ook onder het zadel, dat gaat bij jullie natuurlijk niet. Ik zou ze gewoon voor de kar veel laten lopen op verschillende terreinen. lekker afwisselen enkelspan en dubbelspan, regelmatig longeren, en voor de afwisseling lekker rondjes met de kleine er op. Werk hoeft niet altijd zwaar he!

Als je 2 of 3 x in de week pittig traint, ondersteund met 2 x longeren, moet dat goed komen.

Probeer ze voor te bereiden op hindernissen. als je in het bos een plas komt indien mogelijk doorheen gaan. Korte bochtjes rond bomen, e.d.

Ook in de bak met pylonnen is goed oefenen, behendigheid is een goede voorbereiding op marathon hindernissen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:04

AR → SMP

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 14:09

ik ben zelf 1,74 dus ga er niet op dat vind ik zo sneu!
het dochtertje van me zus is dus voor een keertje als ze uit utrecht hierheen komen!

is het dan slimmer om met lange lijnen te longeren of juist zonder hulp te longeren en alleen longeerlijn?
oefenen is altijd goed, en het is geheel hobbymatig!

en hoe gaan jullie op pad? bijv naar het bos, wat nemen jullie altijd mee?
doen jullie ook gewoon met peeskappen ect mennen?
en tuig onderleggers ook een aanrader?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:11

Mijn pony's train ik nooit op hindernissen. Gewoon fijn dressuurmatig trainen, dan zijn de hindernissen een makkie.

Een fijne goed betuigde shet is niet goedkoop. Fokkers hebben vaak geen betuigde pony's staan. Ik betuig al jaren voor andere, dus ook mijn eigen pony's, dus voor mij is een groene pony helemaal geen probleem (maar juist een plus).

Ik longeer altijd met een dubbele longe of bijzetje. Dom rondjes lopen kunnen ze zelf ook wel, als ik aan het werk ga zijn we aan het trainen.

Ik heb gewoon peesjes voor de marathons, verder geen beschermers. Dunne onderleggers om mijn tuig netjes te houden en een kleurtje is wel leuk, maar dat is geen pre.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 14:17

een vriendin van mij kan eventueel ook helpen, die betuigd ook altijd haar eigen shets. of ik breng hem weg dat vind k ook niet erg :)

het moet ook echt een lieve en fijne pony zijn die ook echt wil werken!
hebben jullie nog meer tips?
is het slim om eerst een sulky te nemen en dan een wagen of ander som?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:22

Dan zou ik zeggen zoek (een of twee) jonge, potentievolle shets, breng ze weg en laat ze beleren, of de vriendin als ze er uit komt kan ook natuurlijk, als ze echt ervaren is met beleren.

Ik zou ze eerst voor de marathon wagen beleren. Dit is meer stabiliteit mochten ze besluiten gek te gaan doen. Als ze eenmaal echt goed betuigd zijn, en de basis zit er in, kun je gaan trainen met sulky!

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 14:25

Ik vraag wel heel veel :+

hoe weet je nu dat ze er potentie voor hebben?
dus gelijk dubbelspan beleren? en niet eerst enkelspan?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:47

venivedivici schreef:
LauLauu schreef:
Hier staat hoe je je pony kunt vervoeren met sulky/koets
[TAO] Hoe vervoer ik mijn pony en sulky samen

Je kunt het best bij koetsenverkopers gaan informeren, bv de Kraay in Nijkerk.. zij hebben me zeer goed geholpen!

Ik heb zelf een kleintje van 96 cm en een welsh hengst van 1m15, persoonlijk vind ik het een beter beeld en meer plezier aan de grootste. :)
Je kan enkel- of dubbelspan doen maar om te beginnen raad ik je aan om enkelspan te rijden, erna kun je misschien wel een 2e er naast zetten mocht je toch over willen gaan naar dubbelspan.. koop dan voor de zekerheid ook een koets die zowel enkel als dubbelspan is.

Je kunt bij de koetsenverkoper gaan met je pony('s) en daar eventueel een proefritje doen.

Ik zou willen gaan voor een shetlander rond de 1m en wil er eerst gewoon reactief mee mennen dus lekker de bossen in!

Stel er komt ooit een 2de. hoe weet ik dan zeker dat koets enkel en dubbelspan kan?

Er koets die enkel-en dubbelspan is heeft zowel een lamoen(enkel) als boom(dubbel).
Als je er later de mensport in wilt gaan raad ik je aan om meteen een grotere pony vanaf 1m10 aan te kopen. :)

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 14:54

Er koets die enkel-en dubbelspan is heeft zowel een lamoen(enkel) als boom(dubbel).
Als je er later de mensport in wilt gaan raad ik je aan om meteen een grotere pony vanaf 1m10 aan te kopen. :)[/quote]

Kun je die makkelijk verwisselen?
en het is puur recreatief!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:01

Ja hoor zeer gemakkelijk, hier is het binnen de 5min verwisseld terwijl ik moeilijke vijzen heb.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 15:05

want zoiets heb ik nog nooit verwisseld :P

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:20

Hebben wij ook, gaat heel makkelijk!

Wij hebben onze pony's omstebeurt beleerd naast een ervaren paard, en daarna naast elkaar gezet :)

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 15:24

zouden jullie mij daar een filmpje of iets van kunnen sturen? en fotos van jullie tuig en opstelling en kar :)
vind ik namelijk erg leuk!
en is daar makkelijk aan t komen?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:11

Ik mijn profiel staan ook wel fotos.
Het wisselen naar enkel of dubbelspan is idd zo gebeurd.

Ik heb al mn ponys ook onbeleerd gekocht en zelf beleerd, ik vind dat ook echt een pluspunt maar dat vereist natuurlijk wel veel ervaring.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:16

Afbeelding

Is de enige foto die ik heb... Heb wel een filmpje in de marathon maar geen idee hoe ik die upload

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:17

Met beleren voor de wagen heb k helemaal geen ervaring dus alleen zou k het niet willen doen!

@sasjaaa
ben echt verliefd op die van jou!
en je 4wieler is ook echt gaaf!

Renee_s
oh heerlijk die billen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:14

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:13

Ik ben zo begonnen, nadat ik haar zelf beleerd heb.
Afbeelding
Nu rij ik met deze 4 wieler, van 100 kg, geen wedstrijdformaat, maar ze trekt hem met gemak. Is goed zoeken naar een passend wagentje, maar ze zijn er wel. En er kan met gemak iemand mee. Wij rijden recreatief.
Afbeelding

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:18

Tolbergfan schreef:
[ Afbeelding ]
Nu rij ik met deze 4 wieler, van 100 kg, geen wedstrijdformaat, maar ze trekt hem met gemak. Is goed zoeken naar een passend wagentje, maar ze zijn er wel. En er kan met gemak iemand mee. Wij rijden recreatief.
[ Afbeelding ]

Mooi wagentje heb je daar! Lijkt me voor de recreatieve menner ideaal

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:14

Renee_S schreef:
Tolbergfan schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Mooi wagentje heb je daar! Lijkt me voor de recreatieve menner ideaal

Bedankt, ben er ook onwijs blij mee. Ik noem mij recreant op niveau, we hebben wel les gehad. Maar genieten gewoon van de buitenritten. Een rit van 2 uur is heel normaal en we maken echt kilometers...

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:18

Tolbergfan schreef:

Onder recreant versta ik iemand die niet wedstrijd gericht rijdt, dus kan weldegelijk fanatiek zijn! En dit lijkt me voor de pony een prima kar om flinke kilometers mee te maken! Mag ik vragen hoe groot de pony is?