Shetlander is dominant en steigert contstant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Re: Shetlander is dominant en steigert contstant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:59

Ga om te beginnen eens tegen de eigenaar zeggen dat een pony alleen laten staan in een modderpoel not done is!
Je pony zit niet lekker in zn vel. Dit gedrag afstraffen is symptoombestrijding, ga eerst op zoek naar waar het gedrag vandaan komt.
Sociaal contact met andere pony's en een gedegen consequente manier van opvoeden lijken mij een mooi begin. Met slaan en schoppen ga je dit niet oplossen

Pippavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:06

Zwepen, slaan, schoppen en straffen heeft geen zin. Wij hebben hier ook een pony staan die veel te vaak steigert maar dit moet je oplossen door een volwassene er bij te halen niet door zelf wat aan te klooien. Alsje geen volwassene er bij wil halen is de enige oplossing om hem te belonen als hij niet stijgert en als hij wel stijgert negeer dit dan! Met straffen krijgt je pony juist een hekel aan je.

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 13:09

Ik heb al een paar weken geleden een paar shetlanders uitgezocht die voor een slachtprijs meegenomen konden worden .. Dus niet al te duur. Ik weet alleen niet hoe ik het aan ze voor zou moeten stellen en dat dit verkeerd is wat hij nu heeft.. Ook is hij erg bijterig omdat hij nog zo jong is.. Is een Jollybal een idee tegen bijten?

Pippavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:11

Laat de DA een keer langs komen die weet wel wat er met je pony is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:14

Pippavd schreef:
Laat de DA een keer langs komen die weet wel wat er met je pony is.

Wie gaat dat betalen? Dat zal echt de eigenaar moeten doen. Maar aangezien het beestje alleen staat en ook nog eens in de modder staat, denk ik niet dat die er een DA bij gaat halen i.v.m. gedragsproblemen.

TS, je kan hem vertellen dat een pony niet alleen kan staan en vragen of er een pony bij mag komen.
Maar besef wel dat een pony kopen 1 ding is. Hij moet ook onderhouden worden en dat kost ook geld. Geld dat de eigenaar er vast niet aan uit wilt geven.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 23-12-14 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:19

Ik vind het niet zo'n geschikt plan vinden om andermans pony een flinke klap te geven.. Ik zou het er met de eigenaar over hebben, en als hij/zij er niks aan wil doen, zou ik persoonlijk er mee stoppen. Lijkt me heel gevaarlijk, lakse eigenaar en dominante steigerende pony.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:09

Wat goed dat jullie de pony willen helpen. Wat je het beste kunt doen is met de eigenaar praten. Als je dat zelf eng vind kun je altijd je ouders vragen om bij dit gesprek te zijn. In mijn idee zijn slaan of schoppen naar je pony nooit de oplossing voor het probleem. Ik kan mij de reactie van mensen voorstellen maar kijk altijd eerst naar je zelf voordat je de problemen bij je pony zoekt. Hoe lost de eigenaar het op als de pony steigert? Is dit trouwens de zelfde pony waar je mee wilt rijden voor de kar?

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:00

Amen!
Delphi schreef:
Sorry hoor maar slaan met zwepen, schoppen, uit balans halen tijdens steigeren zodat hij op de grond zou vallen.
Wat een adviezen lees ik hier .....

Beseffen jullie ook wel dat het een meisje van 14 jaar is en het niet eens haar pony is? Ik zou woest zijn als ik de verzorgsters van mijn shetlander zie slaan en schoppen e.d. om gedrag af te leren. Al zou ik ze nooit alleen met de pony naar buiten laten gaan en helemaal niet nadat ze 3 keer geraakt zijn.

Waarom direct grijpen naar dit soort maatregelen en direct met geweld gaan afstraffen? Wat als hij nog meer in protest gaat en het fout afloopt? Nogmaals het gaat hier om twee jonge meiden. Daar adviseer je dit soort dingen toch niet, zonder te weten hoeveel ervaring ze zelf hebben??? Misschien is die shetlander nog nooit buiten geweest en gewoon bang. Met zo weinig info kun je dit toch allemaal niet adviseren.

Nogmaals haal er een volwassene met ervaring EN GEDULD bij of kies ervoor om de pony lekker in de wei te laten lopen en je te beperken tot poetsen. Anders is het vragen om ongelukken, vrees ik. En overleg eens met de eigenaar.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:05

Typisch bokt om het op de lieve manier te proberen. Feit is, paarden leren zo niet of minder. In de kudde straffen ze elkaar ook af.. zeker als de dominante vind dat de onderdanige niet luistert. Als de onderdanige probeert tegen de dominante op te steigeren, krijgt ie ook een lel. Is hij dan bang voor de leider? Nee. Als je het consequent doet en eenmalig goed, is het niet nodig. Paarden hebben duidelijkheid nodig en ze zijn niet vergelijkbaar met hoe je mensen aanpakt..

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:00

TheSounddxx schreef:
We hebben hem wel grondig afgedroogd zodat hij weer gewoon naar buiten kon ! (niet dat jullie denken dat we zo onverstandig zijn dat hij straks kou zou vatten) Het is gewoon op het erf wandelen en niet naar buiten langs een weg. Hij zou daar helemaal gek worden! We belonen hem inderdaad vaak! Wij vinden belonen beter dan straffen. De eigenaren vinden alles prima. Ze waren onder de indruk van ons dat wij hem aankonden. (de andere verzorgers komen langs fietsen, zwaaien en rijden dan snel weer weg.) Wij hebben ze gezegd dat we in de lente hem echt zouden doen , want ik speel in een musical van Albert Verlinde en daardoor heb ik het echt heeel erg druk in Januari. Als wij tijd hebben komen wij gewoon want hij heeft echt heel erg veel aandacht tekort en ik vind hem echt super zielig.. Hij weet gewoon niet zo goed wat hem overkomt als ik hem opeens een trap geef. Wij geven hem ook welleens een tik maar dan wilt ie een klap terug geven. Dat pikken wij natuurlijk niet ! Als hij wilt steigeren houd ik altijd zijn halster vast en duw heel erg hard tegen zijn schouder aan zodat hij niet naar mij kan steigeren. Net zolang totdat hij netjes 10 seconden stilstaat.. 10 seconden is heel erg lang voor hem.. Op et gras lukt het niet want dan denkt ie alleen maar aan eten en gaat ie tekeer.
Beetje een probleem shet, maar we willen hem zo graag helpen !
dankjulliewel voor jullie advies en ik laat dit zo even aan mijn vriendin lezen om te kijken wat we met hem moeten doen en wat het verstandigst is!

Reacties mogen altijd blijven komen natuurlijk :) !

Ik denk dat jij dit prima kan oplossen! Meld dit gewoon even bij de eigenaar. Voor deze shetlanderstreek hoef jij er geen heel team bij te halen. Misschien is het goed om te kijken waarom hij steigert:)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:35

Hoezo niet straffen?????? Je gaat dit gedrag toch niet goed keuren???
Als mijn shet een keer richting mij zou steigeren reken maar dat hij een lel krijgt.
Laatst had mijn shet een ontstoken ook, 3x per dag zalf en toen kwam hij ook wel is met de benen de lucht in. Dan straf ik hem niet gelijk, maar als hij dit gaat doen omdat hij dominant is dan straf ik echt wel.

Snap dat bij die jonge meiden beter een volwassen iemand erbij kan halen want dit word wel gevaarlijk zo.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:05

Steigert hij echt naar jou toe om jou te "vervelen"?
dan zou ik hem ook een keer duidelijk maken dat het niet de bedoeling is,
als een paard naar een ander trapt krijgt hij vaak een trap terug, zeker van een die hoger in de rang is,
en de bedoeling lijkt me dat dit meisje boven de pony staat en zal ze toch ook iets moeten doen met het gedrag, kan ook gewoon een keer "HEY en nou is het afgelopen!" zijn en niet direct een schop of tik,

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:06

Xloveskanjer schreef:
Steigert hij echt naar jou toe om jou te "vervelen"?
dan zou ik hem ook een keer duidelijk maken dat het niet de bedoeling is,
als een paard naar een ander trapt krijgt hij vaak een trap terug, zeker van een die hoger in de rang is,
en de bedoeling lijkt me dat dit meisje boven de pony staat en zal ze toch ook iets moeten doen met het gedrag, kan ook gewoon een keer "HEY en nou is het afgelopen!" zijn en niet direct een schop of tik,

ik hoop trouwens dat mensen snappen wat ik probeer te zeggen want soms is het lastig om het zo op te schrijven zonder misverstanden te laten ontstaan

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:07

Je hebt dat dier toch niet in december staan wassen en toen naar buiten gezet?
Mijn god, die zal het koud gehad hebben. :n

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:18

Misschien een vraag die al eerder gesteld is, maar waar ik overheen gelezen heb. Is het een hengst? Of is hij gecastreerd? Want ook dat kan steigeren veroorzaken, doordat hengsten veel hormonen hebben, daardoor gefrustreerd zijn en dan hun energie op deze slechte manier uiten.

Castratie - als de eigenaar het daarmee eens is - kan dan wonderen doen. Bij de mijne in ieder geval wel!! ;)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:19

LvdO schreef:
Misschien een vraag die al eerder gesteld is, maar waar ik overheen gelezen heb. Is het een hengst? Of is hij gecastreerd? Want ook dat kan steigeren veroorzaken, doordat hengsten veel hormonen hebben, daardoor gefrustreerd zijn en dan hun energie op deze slechte manier uiten.

Castratie - als de eigenaar het daarmee eens is - kan dan wonderen doen. Bij de mijne in ieder geval wel!! ;)

Mijn ruin werd er niet bepaald leuker of vriendelijker van. -O-

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:24

[/quote]

Mijn ruin werd er niet bepaald leuker of vriendelijker van. -O-[/quote]

Oh balen... Mijne veranderde van een ware nachtmerrie (lees: steigeren, bijten en schoppen naar vreemden en gewoon niet meer veilig mee de weg op kunnen) naar een engel zonder steiger, bijt en schopstreken en die nu wekelijks kilometers buiten wandelt en super lief is!

Heb ik nu superveel geluk of heb jij de uitzondering?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:26

LvdO schreef:

Mijn ruin werd er niet bepaald leuker of vriendelijker van. -O-[/quote]

Oh balen... Mijne veranderde van een ware nachtmerrie (lees: steigeren, bijten en schoppen naar vreemden en gewoon niet meer veilig mee de weg op kunnen) naar een engel zonder steiger, bijt en schopstreken en die nu wekelijks kilometers buiten wandelt en super lief is!

Heb ik nu superveel geluk of heb jij de uitzondering?[/quote]

Ik had de uitzondering. :\ Ik dacht ook: castreren en dan is het klaar. Neu, dat bleek helaas niet.

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 13:12

Ik weet wel waar het steigeren vandaan komt:

Paar jaar geleden boden goeie kennissen een pony aan voor een super goedkope prijs (denk aan bijna gratis)..
De kinderen van de eigenaren vonden dat natuurlijk wel leuk.
Toen ze hem kregen was ie al knap chagrijnig. (op fb gelezen :) )
Die kinderen leerden hem trucjes (kusje, knuffel).
Hij werd heel erg verwend door snoepjes veel kuil..
Daardoor werd hij heel dominant.
Kees die nam toen een loopje met hun en die kinderen werden bang.
Nu zijn ze nogsteeds bang omdat hij echt heel agressief is.
En nu.. Als hij eens moet luisteren, is dat tegen zijn zin. Dus gaat hij zich verzetten met zijn oplossing als steigeren. (wat natuurlijk een no go is)

Nog een keer ,, want wij weten echt wel hoe wij om moeten gaan met het verzorgen van Kees.
Als je hem ziet, gewoon 1 en al modder. Als we het er niet afgewassen hadden had hij het nog kouder gehad !! We bedoelen het goed en wij hebben hem van top top teen weer afgedroogd zodat hij geen kou kon lijden! Mijn jas en chaps zitten ook helemaal onder de modder omdat hij op slechte grond staat.
Wij hebben em anderhalf uur staan poetsen voordat je een beetje vacht zag.. Zo erg had ik het echt nog nooit gezien.
Wat ik meestal zie is gewoon opgedroogde modder wat je er met een borstel zo af kan halen..
Hij had natte modder opzich.
De situatie is heel anders dan dat je meestal ziet en daarom oordelen mensen sneller. Maar als je dat nou zien.. Het is gewoon te zielig voor woorden, wat zon beestje opzich heeft en daar staat zonder aandacht.
Ik ga hier niks van zeggen tegen de eigenaren omdat ik anders teveel klaag en omdat en ik Kees net pas doe.

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 13:42

Wij gaan morgen weer trouwens :)

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 17:46

Heeeii Bokkers,
Mijn vriendin en ik zijn afgelopen Maandag bij hem langs geweest.
Ik heb hem in de stal gezet en een hoofdstel in gedaan want hij was licht agressief :P
Dat ging supergoed ! Hij heeft 1x een poging gedaan om te steigeren, want hij werd weer vervelend.
Hij werd gelijk gestraft en toen was ie weer poeslieff :')
Het hoofdstel is voor herhaling vatbaar tot dat ie niet meer vervelen is met bit in.
Dan kunnen we kijken hoe het met het halster is :)
Hij bijt wel nogsteeds :/
In de zomer willen we hem ook zadelmak maken want het is een grote shet..
En ik ben zelf heel klein en licht :)
Zeker als 14 jarige.
We willen ons natuurlijk eerst goed focussen op het steigeren en het gedrag..
Maar dat is al een heel stuk vooruit gegaan sinds ik het hoofdstel heb ingedaan :D

Verder... Tips kunnen en mogen altijd blijven komen :)

Dat was even de vooruitgang van Kees :o

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:15

Ik zou hem niet gaan schoppen of slaan. Maar als ie omhoog komt mag ie best een tik krijgen.
Succes TS!

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 18:58

Nee doen we ook niet ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:05

Nassie schreef:
Mira283 schreef:
Zal bokt over me heen krijgen met dit advies. Zweep mee en als ie omhoog komt hem een flinke lel geven, schop is nog beter. Consequent zijn maar als ie het goed doet belonen. Mijn mini deed het ook toen ie hengst was na een goed getimede schop heeft ie het nooit weer in zijn kop gehaald te steigeren. Dit gedrag is een hele grote no go voor mij

Zo ook opgelost met mijn shetlander.
Die kwam telkens omhoog en sprong dan weg. Dat houd je nooit.

Dus elke keer op het goede moment een schop. De dierenarts heeft haar toen ze omhoog kwam uit balans gehaald en toen lag ze op de grond. Daarna was ze zo mak als een lammetje.

Nu is het een super lieve kinder pony, zoals het hoort.

Shetlander hoort geen kinderpony te zijn ;)
Dus dat is niet zoals 'het hoort'

Ik zou het probleem oplossen waarom ie dominant is en begint te steigeren, en niet direct oplossen met slaan en schoppen. Zo kan ie bang voor je worden en verdien je niet zijn respect.

amika2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:50

StillAngel schreef:
Typisch bokt om het op de lieve manier te proberen. Feit is, paarden leren zo niet of minder. In de kudde straffen ze elkaar ook af.. zeker als de dominante vind dat de onderdanige niet luistert. Als de onderdanige probeert tegen de dominante op te steigeren, krijgt ie ook een lel. Is hij dan bang voor de leider? Nee. Als je het consequent doet en eenmalig goed, is het niet nodig. Paarden hebben duidelijkheid nodig en ze zijn niet vergelijkbaar met hoe je mensen aanpakt..

Helemaal mee eens. Onderling lossen paarden ook dingen met schoppen en slaan op. Zo had ik ook een shetje die alleen maar wilde steigeren en slaan. Helemaal verziekt en verwent was ze. Ze is bij mij in de kudde gegaan en de rest van de kudde heeft haar weer op haar plaats gezet.. Ging er soms lelijk aan toe met slaan en schoppen... maar zo gaat dat in de natuur ook. Na 2 weken was ze 180 graden gedraaid en nu kan het kleinste kind met haar weg lopen. En paard zit anders in elkaar den een mens. Een corrigerende tik is echt niet zo erg als het lijkt en een paard gaat je dan echt niet minder leuk vinden, maar meer respecteren.