Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pippavd schreef:Laat de DA een keer langs komen die weet wel wat er met je pony is.
Delphi schreef:Sorry hoor maar slaan met zwepen, schoppen, uit balans halen tijdens steigeren zodat hij op de grond zou vallen.
Wat een adviezen lees ik hier .....
Beseffen jullie ook wel dat het een meisje van 14 jaar is en het niet eens haar pony is? Ik zou woest zijn als ik de verzorgsters van mijn shetlander zie slaan en schoppen e.d. om gedrag af te leren. Al zou ik ze nooit alleen met de pony naar buiten laten gaan en helemaal niet nadat ze 3 keer geraakt zijn.
Waarom direct grijpen naar dit soort maatregelen en direct met geweld gaan afstraffen? Wat als hij nog meer in protest gaat en het fout afloopt? Nogmaals het gaat hier om twee jonge meiden. Daar adviseer je dit soort dingen toch niet, zonder te weten hoeveel ervaring ze zelf hebben??? Misschien is die shetlander nog nooit buiten geweest en gewoon bang. Met zo weinig info kun je dit toch allemaal niet adviseren.
Nogmaals haal er een volwassene met ervaring EN GEDULD bij of kies ervoor om de pony lekker in de wei te laten lopen en je te beperken tot poetsen. Anders is het vragen om ongelukken, vrees ik. En overleg eens met de eigenaar.
TheSounddxx schreef:We hebben hem wel grondig afgedroogd zodat hij weer gewoon naar buiten kon ! (niet dat jullie denken dat we zo onverstandig zijn dat hij straks kou zou vatten) Het is gewoon op het erf wandelen en niet naar buiten langs een weg. Hij zou daar helemaal gek worden! We belonen hem inderdaad vaak! Wij vinden belonen beter dan straffen. De eigenaren vinden alles prima. Ze waren onder de indruk van ons dat wij hem aankonden. (de andere verzorgers komen langs fietsen, zwaaien en rijden dan snel weer weg.) Wij hebben ze gezegd dat we in de lente hem echt zouden doen , want ik speel in een musical van Albert Verlinde en daardoor heb ik het echt heeel erg druk in Januari. Als wij tijd hebben komen wij gewoon want hij heeft echt heel erg veel aandacht tekort en ik vind hem echt super zielig.. Hij weet gewoon niet zo goed wat hem overkomt als ik hem opeens een trap geef. Wij geven hem ook welleens een tik maar dan wilt ie een klap terug geven. Dat pikken wij natuurlijk niet ! Als hij wilt steigeren houd ik altijd zijn halster vast en duw heel erg hard tegen zijn schouder aan zodat hij niet naar mij kan steigeren. Net zolang totdat hij netjes 10 seconden stilstaat.. 10 seconden is heel erg lang voor hem.. Op et gras lukt het niet want dan denkt ie alleen maar aan eten en gaat ie tekeer.
Beetje een probleem shet, maar we willen hem zo graag helpen !
dankjulliewel voor jullie advies en ik laat dit zo even aan mijn vriendin lezen om te kijken wat we met hem moeten doen en wat het verstandigst is!
Reacties mogen altijd blijven komen natuurlijk!
Xloveskanjer schreef:Steigert hij echt naar jou toe om jou te "vervelen"?
dan zou ik hem ook een keer duidelijk maken dat het niet de bedoeling is,
als een paard naar een ander trapt krijgt hij vaak een trap terug, zeker van een die hoger in de rang is,
en de bedoeling lijkt me dat dit meisje boven de pony staat en zal ze toch ook iets moeten doen met het gedrag, kan ook gewoon een keer "HEY en nou is het afgelopen!" zijn en niet direct een schop of tik,
LvdO schreef:Misschien een vraag die al eerder gesteld is, maar waar ik overheen gelezen heb. Is het een hengst? Of is hij gecastreerd? Want ook dat kan steigeren veroorzaken, doordat hengsten veel hormonen hebben, daardoor gefrustreerd zijn en dan hun energie op deze slechte manier uiten.
Castratie - als de eigenaar het daarmee eens is - kan dan wonderen doen. Bij de mijne in ieder geval wel!!
[/quote]LvdO schreef:
[/quote]
Ik dacht ook: castreren en dan is het klaar. Neu, dat bleek helaas niet.
)

Nassie schreef:Mira283 schreef:Zal bokt over me heen krijgen met dit advies. Zweep mee en als ie omhoog komt hem een flinke lel geven, schop is nog beter. Consequent zijn maar als ie het goed doet belonen. Mijn mini deed het ook toen ie hengst was na een goed getimede schop heeft ie het nooit weer in zijn kop gehaald te steigeren. Dit gedrag is een hele grote no go voor mij
Zo ook opgelost met mijn shetlander.
Die kwam telkens omhoog en sprong dan weg. Dat houd je nooit.
Dus elke keer op het goede moment een schop. De dierenarts heeft haar toen ze omhoog kwam uit balans gehaald en toen lag ze op de grond. Daarna was ze zo mak als een lammetje.
Nu is het een super lieve kinder pony, zoals het hoort.
StillAngel schreef:Typisch bokt om het op de lieve manier te proberen. Feit is, paarden leren zo niet of minder. In de kudde straffen ze elkaar ook af.. zeker als de dominante vind dat de onderdanige niet luistert. Als de onderdanige probeert tegen de dominante op te steigeren, krijgt ie ook een lel. Is hij dan bang voor de leider? Nee. Als je het consequent doet en eenmalig goed, is het niet nodig. Paarden hebben duidelijkheid nodig en ze zijn niet vergelijkbaar met hoe je mensen aanpakt..