Scheren van de wimpers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:13

marije,

ik snap op zich wel dat een mooie facial leuk is..
maar ik zal het persoonlijk nooit doen, net zo min als dat ik de snorharen van mijn kat zal verwijderen..

dit is middel om iets voorzichtig aftasten.. waaronder elkaar.. het is iets met een functie.. dat men manen bijpunt en trekt logisch.. zolang je ze niet afscheert..

ik zal zelf nooit iets verwijderen in zijn geheel, ook al groeit het weer snel aan.. de tastharen van een paard zijn onderdeel van zijn communicatie :( .. en ook om zijn afstand tot bepaalde voorwerpen (zoals voer en waterbak) te bepalen..

ik zie persoonlijk een paard zoals de natuur het geschapen heeft, met zijn plussen en zijn minpunten.. hooguit een klein beetje bijgeknipt als het haar als pruimtabak uit de oren zou spuien

compleet verwijderen van het haar in oren ben ik ook niet weg van (bijknippen geen probleem) de haren van oren geleiden niet alleen het geluid (dier is gewend geluid zo te ontvangen.. het wegknippen veranderd dus de geluidsontvangst), maar verwijderd ook de bescherming van de gehoorgang.. zonder het haar in je oren loop je meer risico dat er van alles bij je trommelvlies terrecht komt wat er niet thuishoort..

ben daarom van mening dat ik liever geen zaken compleet weggeschoren zie.. zeker niet als een paard deze zaken gebruikt voor communicatie of bescherming..

-----------

velletje van mijn vingertoppen groeit zo weer aan, maar ik schaaf het niet weg als iemand zou zeggen dat het er mooier uit ziet.. ik heb het gevoel daar nodig anders valt mijn kop koffie uit mijn vingers.. en als je wist hoe hard ik mijn koffie nodig heb ;)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:49

Ik doe de tastharen niet af, ook binnen de oren niet. Heb geluk dat mijn paardjes wel een mooie kale neus hebben in de zomer.
Door er goed wat olie op te doen plakken de snorharen ook tegen hun neus als ze de ring in gaan.
Doe hun vacht ook pas af net voor ze op show gaan en hier staan ze 24/7 buiten met een schuilstal.
manen scheer ik voor het showseizoen ook wel regelmatig af zodat die kort blijven maar mogen nu terug naar hartenlust groeien

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:53

elenaMM77 schreef:
velletje van mijn vingertoppen groeit zo weer aan, maar ik schaaf het niet weg als iemand zou zeggen dat het er mooier uit ziet.. ik heb het gevoel daar nodig anders valt mijn kop koffie uit mijn vingers.. en als je wist hoe hard ik mijn koffie nodig heb ;)

Vindt jij het wegscheren van haren nu hetzelfde als het weg schaven van huid van je vingers?
Haal jij ook de huid van je benen als je die scheert? Ik weet het niet maar dan lijkt het mij dat je iets verkeerd doet... :=

En paarden kunnen echt nog communiceren als er een paar dagen minder snorharen op zitten. Ook horen ze nog steeds (luisteren is wat anders maar helaas ook echt niet afhankelijk van haar in de oren).
Oren volledig leeg lepelen doe ik trouwens ook niet hoor, er blijft altijd nog een plukje binnenin zitten. Dat zie je toch niet.

Bij keuringen en shows gaat het om het mooie plaatje. Net als bij een missverkiezing de dames niet met ontplofte oksels lopen, en ja dat haar heeft werkelijk nut!

Fenrir

Re: Scheren van de wimpers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:56

Vind tastharen en oren uitscheren al vreselijk maar dit gaat nog een stapje verder. Triest!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:58

@ MarijeR Punt is dat de haren zijn om mee te voelen... Dat is de huid van onze vingertoppen ook. Zonder die neusharen kan een paard minder goed voelen wanneer de neus bij de grond is.

Ik vind het iets walgelijks, zowel de wimpers als de neusharen afscheren. Het zit er niet voor niks.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:59

Rindin schreef:
Punt is dat de haren zijn om mee te voelen... Dat is de huid van onze vingertoppen ook. Zonder die neusharen kan een paard minder goed voelen wanneer de neus bij de grond is.

Ik vind het iets walgelijks, zowel de wimpers als de neusharen afscheren. Het zit er niet voor niks.

Precies. Snap ook niet hoe je dit kunt vergelijken met okselhaar bij mensen.

Dat hele mini-gebeuren is sowieso niks voor mij, ik vind het maar niks dat ze gebruikt worden als barbiepaard. Koop er dan een van plastic.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:09

Ik vind dit persoonlijk verschrikkelijk. Plukje uit de oren of wat sommige paarden hebben een sikje wegknippen heb ik geen problemen mee. Maar dit vind ik eigenlijk gewoon barbaars. Neusharen, tsja je ziet het vaker maar ik zou het niet doen omdat het niks anders doet dan het 'mooier' maken.
Ik ga mijn vriendin haar wimpers er toch ook niet afknippen, gewoon omdat ik het mooier vind ?
Maar mooier vind ik het eigenlijk niet eens

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:11

Ook die paar dagen zonder snorharen kunnen ze de grond prima vinden, verongelukken ze niet door de voerbak of waterbak en het enige waar ze in beperkt worden is het testen of er stroom op het draad staat in de wei. Laat ik daarom bij sommige slimmerds de snorharen er nou ook wel eens afhalen zodat ze dat even afleren... :D

Fiffill schreef:
Dat hele mini-gebeuren is sowieso niks voor mij, ik vind het maar niks dat ze gebruikt worden als barbiepaard. Koop er dan een van plastic.

Dat mag je vinden hoor, ik heb dan weer niets met op een paard gaan zitten waar deze ook niet voor gemaakt is. Maar dat is normaal op bokt dus een kleintje waar je niet op kan rijden is niets dan een barbiepaard.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:16

Fiffill schreef:

Jammer dat je er zo neerbuigend over doet.. Dat je het niks vind is prima maar waarom dan gelijk zo reageren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er op de foto wel mooi uit vind zien, al vind ik het met wimpers niet minder mooi dus zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:17

MarijeR schreef:
Ook die paar dagen zonder snorharen kunnen ze de grond prima vinden, verongelukken ze niet door de voerbak of waterbak en het enige waar ze in beperkt worden is het testen of er stroom op het draad staat in de wei. Laat ik daarom bij sommige slimmerds de snorharen er nou ook wel eens afhalen zodat ze dat even afleren... :D

Fiffill schreef:

Dat mag je vinden hoor, ik heb dan weer niets met op een paard gaan zitten waar deze ook niet voor gemaakt is. Maar dat is normaal op bokt dus een kleintje waar je niet op kan rijden is niets dan een barbiepaard.

Zo kan je er wel van alles bijhalen. Ik vind dat sommige bokkers niet altijd hun tuig op orde hebben, zoals een niet passend zadel, of of er word te streng gereden en de kindjes in Afrika lijden honger. Allemaal sneu, heeft allemaal niets te maken met het scheren van tastharen en is dus totaal niet relevant voor de discussie. Het één sluit het ander niet uit.

Feit blijft, het zijn tastharen, die scheer je eraf in het principe van mooi. Dan gaat mooi boven welzijn en dat vind ik niet kunnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:24

Waarom gaat het ten koste van het welzijn? Wat voor last hebben ze er van? Ik heb geen mini's meer, ik show niet meer, dus mijn paard heeft alles (op twee oog tastharen na omdat die omkrullen en anders haar oog in groeien)
Zwaar overdreven gedoe weer hier voor iets waar ze geen last van hebben

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:25

Omdat het tastharen zijn... die er dus niet voor niets zitten... Wimpers zitten er ook niet zonder reden? Die zijn misschien nog wel belangrijker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:30

Nee, die zitten er niet voor niets, maar het is ook niet zo dat ze er last van hebben als ze ze niet hebben.
Lange manen hebben ook een functie, maar de manen trekken is doodnormaal. Evenals het knippen/scheren van sokken.
Met mijn pony's merkte ik echt 0 verschil in de dagen net voor/na een show of keuring of de rest van het jaar.
Dus wat is dan precies het probleem?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:30

Jij denkt dat een paard geen verschil gaat merken als zijn wimpers er af zijn?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:34

Dat zeg ik niet.
Het ging over tastharen, niet over wimpers in de discussie met Marije.
Buiten dat ik zonder wimpers niet mooi vind, hebben die ook een hele andere functie, en ze verwijderen lijkt me niet verstandig. Maar heb daar verder geen ervaring mee, dus daar kan ik niet over oordelen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:37

Wintervacht zit er ook niet voor niets op en wordt er massaal afgeschoren omdat mensen moeten blijven hobbyen in de winter.

Ik ben wel benieuwd hoe de tastharen hier gemist worden want de paarden hier geven dat iig niet aan en zelfs de veulens merk je niets aan als de tastharen eraf gaan. Ze eten, drinken en communiceren ook nog.
Haal je er een hele staart af, ja dan missen ze wat om de vliegen weg te jagen, wimpers eraf halen vind ik ook not done want dan haal je de bescherming van het oog weg.
Maar als een paard in een lompe bui met z'n hoofd zwaait, voorkomen tastharen echt niet dat ie z'n kop stoot. Dat gebeurt ook met tastharen. Tegen de tijd dat ie denkt oei ik raak de muur met m'n tasthaar dan zit z'n hoofd er echt wel tegenaan...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:41

LadyMadonna schreef:
Dat zeg ik niet.
Het ging over tastharen, niet over wimpers in de discussie met Marije.
Buiten dat ik zonder wimpers niet mooi vind, hebben die ook een hele andere functie, en ze verwijderen lijkt me niet verstandig. Maar heb daar verder geen ervaring mee, dus daar kan ik niet over oordelen.

In mijn post waar je op reageert sprak ik over wimpers, vandaar.

MarijeR schreef:
Wintervacht zit er ook niet voor niets op en wordt er massaal afgeschoren omdat mensen moeten blijven hobbyen in de winter.

Nu haal je er weer wat anders bij. Omdat sommige mensen de wintervacht scheren is tastharen scheren ook oké? Rare redenatie. Ook niet te vergelijken, maar dat terzijde.

Ik denk heus niet dat een paard direct vol met zijn hoofd tegen de muur loopt als hij geen tastharen meer heeft :+ Maar die dingen zitten er niet voor niets, een paard voelt alles veel fijner aan dan dat wij doen en ik vind het gewoon sneu om de tastharen er af te halen want ik denk dat ze daar wel degelijk last van hebben (al is het voor ons misschien niet zo snel merkbaar).
Maar goed, ieder z'n ding :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:46

Dan verschillen we van mening of daar wel of geen verschil tussen is :)
Ik zie namelijk veel meer problemen bij paarden waar de wintervacht af gaat dan bij paarden waar de tastharen af gaan.
In beide gevallen zitten de haren er niet voor niets en haalt de mens ze eraf voor een doel dat niet noodzakelijk is voor het paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:47

In je eerste zin heb je het toch echt erover dat tastharen er niet voor niets zitten. Maar t toontje is weer gezet, dus :wave:

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:51

Volgens mij heb ik mijn uitleg al gewoon gegeven hoor, dus ik snap niet zo goed wat nu het probleem is LadyMadonna :? Ik dacht dat jij het ook over wimpers had, lijkt me toch niet zo vreemd in een topic over wimpers? :+

@MarijeR ik heb nergens gezegd dat ik voorstander ben van wintervacht scheren, ik snap alleen niet waarom je dit er nu weer bij haalt. Het ging hier over tastharen en wimpers, niet over de wintervacht. Of het rijden op paarden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:00

ik vind het gewoon niet mooi, ik vind lange wimpers juist zo mooi, en ik vind die hoogglanzende ( plastic) snuitjes en die dikke lagen make up op de ogen en vooral het zwart maken van de snuit bij lichte valkjes , niet mooi, zou dat zelf niet doen, een beetje babyolie op de snoet mag bij mijn paardjes best, vind ik mooi en kan ook geen kwaad

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:14

hier heb ik 1 keer geprobeerd bij mijn mini dr neus maar nee was blij dat dr haar weer op dr neus zat..
1 keer maar nooit meer kon t eerlijk gezegd ook niet mooi vinden.

maar moet zeggen t haar en al helemaal de tastharen groeien weer snel aan

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:44

voor wat betreft de tastharen van het paard en hun nut en invloed op het welzijn.

natuurlijk vind een paard de grond nog wel, natuurlijk vind hij zijn bak nog wel, en een muur lomp zijn buiten beschouwing gelaten (dat is natuurlijk een heel ander iets).

naast communicatie met anderen en voorzichtig aftasten, maken de tastharen deel uit van het 'zicht' van een paard..

direct voor de neus heeft een paard een blindevlek zitten.. hij ziet de grond voor zijn lippen absoluut niet.. hij voelt deze eerst met zijn tast haren en weet dan precies hoe hoog de grassprieten zijn en kan zo grazen zonder dat hij met een bek vol zand staat bij wijze van spreke.. Nee, paarden zonder tastharen zijn geen grondeteres, maar ze hebben wel meer moeite om eenvoudig te grazen.. ze moeten met hun lippen gaan tasten voor diepte die ze normaal met hun tastharen kunnen aftasten..

het blikveld van een paard is door de stand van de ogen driehoekig met de punt beginnend in het verlengde van zijn neus.. hoe groter de afstand, hoe makkelijker hij het kan zien.. dichterbij en hij zal zijn hoofd moeten draaien/kantelen voor een goed zicht..

daarnaast gebruikt het paard zowel zijn tastharen als zijn lippen om het gras voor zijn neus te 'sorteren' hij voelt naar de structuur en plukt zo precies dat stukje eruit dat hij wilde hebben..

----

dus nee, een paard gaat echt niet dood als je zijn tastharen afknipt.. en ze zullen best snel weer terug zijn (al weet ik niet hoe lang het duurt tot ze weer op functionele lengte zijn)..

maar hij heeft meer moeite om zijn eten te sorteren, hij heeft alleen zijn lippen nog daarvoor.. en het paard zal zich eerder stoten. nogmaals dom lomp gedrag daargelaten.. ervaring zorgt ervoor dat hij weet waar zijn bak staat> zicht bevestigt dat en leidt hem tot dichtbij> tastharen geven aan waar het zich exact bevindt en om te checken wat er bijvoorbeeld precies allemaal voor lekkers in zijn bak zit > zijn lippen doen de laatste sortering en pakken het op.

het is niet ernstig, maar het beperkt het dier wel

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:57

Mooi gezegd :)

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:19

Perfect gezegd! _O_

En inderdaad is dat natuurlijk geen wereldramp, maar ik vind het buitengewoon kwalijk dat schoonheid blijkbaar boven het welzijn van het paard gaat in dit soort gevallen.