De aanschaf van een shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: De aanschaf van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:34

Ik kan er overheen gelezen hebben maar hoe groot is het weitje? Dat is wel cruciaal om te weten vóór de pony's komen. Ik heb zelf een mini shet waar ik in de zomer veel mee doe en in de winter niks. Ik borstel hem dan zelfs niet omdat ik dan de lucht tussen de haren uithaal en hij het koud kan krijgen dus dan doe ik er liever niks mee. ;)

Ik ben op jaarbasis wellicht €150,- tot €200,- voor hem kwijt, vaak kom ik nog niet eens aan dat bedrag.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:47

Afmeting van de wei is inderdaad erg belangrijk. En als je het echt goed wilt doen ben je er best veel tijd aan kwijt. Meerdere keren per dag hooi geven en als de wei iets groter is heb je ook schokdraad en paaltjes nodig om af te kunnen zetten omdat ze anders te dik en bevangen worden en dat is dodelijk! Mooiste is om een paddoc te maken met zand waar je ze snachts op zet. Let echt op met wat je ze voert en vooral hoeveel. Ook al kijkt ie nog zo schattig, een dikke pony is niet gezond!
Let erg op met wat je koopt. Veel shetten hebben gebreken zoals: overbeet, onderbeet, losseknie, zomereczeem, bevangen geweest, insulineresistentie, luizen enz....verkopers zetten de mooiste verhaaltjes neer, maar daar moet je niet teveel vanuit gaan. Neem iemand mee die er echt verstand van heeft. En zelf denk ik dat je voor een goed huisje makkelijk voor 150,- euro per stuk een volwassen shet moet kunnen kopen, mits ie onbeleerd is. Veulens gaan weg voor 50,- zou inderdaad geen hengst nemen....en misschien kun je zelfs een advertentie zetten en kun je gratis 2 pony's krijgen. Zijn veel mensen die er vanaf moeten en blij zijn dat ze goed terecht komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:13

Smid zou ik wel ruimer aanhouden, die van mij moeten echt om de 8 weken naar de smid. Je weet niet bij voorbaad of jouw shet genoeg heeft aan 4x bekappen per jaar.

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 12:15

Ja in België regio Limburg, zou ideaal zijn ;)

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 12:17

We hebben een zeer ruime wei de exacte afmetingen weet ik niet ik zal het even navragen!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:22

capopjekop schreef:
Smid zou ik wel ruimer aanhouden, die van mij moeten echt om de 8 weken naar de smid. Je weet niet bij voorbaad of jouw shet genoeg heeft aan 4x bekappen per jaar.

Indd en ook de kosten daarvoor kunnen nogal verschillen per smid.

Ik betaal bijv 35,- voor bekappen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:25

In een recente nieuwsbrief van 'Levende Have' worden jonge Shetlanders aangeboden ( hengstjes) die door de Dierenbescherming in belsag genomen zijn, opgeknapt werden en nu 2 aan 2 geplaatst kunnen worden. Leeftijd tussen 1-2 jaar.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:33

LiesbethLief schreef:
We hebben een zeer ruime wei de exacte afmetingen weet ik niet ik zal het even navragen!

Wat is zeer ruim? Net zoals al gezegd is, is dit enorm belangrijk! Ook is het fijn om te weten op wat voor soort grond het is. Zandgrond of klei? Met name op kleigrond kan het een flinke modderboel worden als ze dagelijks op een klein stukje staan.

Shetlanders moet je sober voeren anders zijn ze snel te dik en er is een kans dat ze hoefbevangen zullen raken.
Mijn shetlanders heb ik op 0,7 hectare staan in een paddock Paradise. Ze lopen dus 24/7 op een pad van 3 meter breed rondom de weide. Op dit pad staat geen gras, maar ik heb op diverse plaatsen op de route een hooinet opgehangen zodat ze altijd wat te knabbelen hebben. Ook kunnen ze hun inloopstal 24/7 bereiken en ligt er op de route een geelzand paddock die altijd droog is.
De weide zelf heb ik verdeelt in 2 flinke stukken en een 3e kleiner weitje. Met toegangspoortjes kan ik ze toegang geven tot een wei. Hier mogen ze 2 uur per dag in.

Zelf kun je ook zoiets maken. Je zou aan een inloopstalletje een stuk kunnen aanstraten met tegels en/of een stuk voorzien van geel zand. Hier is er iemand gekomen die in een paar uur al het zwarte zand eruit heeft gehaald, vervolgens al het gele zand eruit .... zwarte zand terug en er boven op het gele zand (bodem keren).
Dan heb je al een stuk waar ze 24/7 rond kunnen lopen. Vanuit daar kun je dan je weitje opdelen in 2 of 3 stukken zodat ze de wei niet helemaal kapot trappen en het gras kan herstellen.
Ook kun je zo de weidegang beperken om te voorkomen dat ze te dik worden en om hoefbevangenheid te voorkomen.

EDIT: als je graag foto's ziet van hoe de paddock Paradise/wei er uit ziet moet je me maar even een PB sturen ;)
Laatst bijgewerkt door Vayo op 15-03-14 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:38

Hier ook even mee gelezen. Als je een zeer ruime wei hebt, moet de wei al gauw in 2 stukken worden verdeeld bij shetlanders. Helaas zijn mijn shetlanders een keer hoefbevangen geraakt en komt dit nu regelmatig weer terug; gevolg de hoefsmid komt vaker langs en waar nodig ook de dierenarts. Voorkomen is beter dan genezen en kundige veterinaire begeleiding is hierin belangrijk! Vergeet je ook niet de influenza inenting, als je dit tenminste wilt. Dit is de "griepprik" voor paarden en het eventuele chippen, mocht je een veulen kopen en deze nog niet in bezit zijn van een paspoort.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:38

Jannepauli schreef:
In een recente nieuwsbrief van 'Levende Have' worden jonge Shetlanders aangeboden ( hengstjes) die door de Dierenbescherming in belsag genomen zijn, opgeknapt werden en nu 2 aan 2 geplaatst kunnen worden. Leeftijd tussen 1-2 jaar.

Klopt , ze zijn hier te vinden ;

http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/ ... n/paard/36

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 12:45

Ja ze kunnen altijd in hun schuilstal, en het is een grasweide ik zal dadelijk even proberen om er een foto op te zetten

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 16:22

http://www.flickr.com/photos/120423345@N05/

hier staan foto's op van de wei, de 'blauwe lijnen' bakenen het terrein af, het 'schuurtje' dat jullie zien is bereikbaar voor de pony's lang achter, daar is het gedeeltelijk open ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:23

Dat lijkt wel erg klein voor twee pony's ... heb je geen afmetingen ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:33

Dat ziet er minuscuul uit, hoe groot is het echt? Zo op de foto's zou ik er geen 2 pony's op willen hebben. Vrees ook dat er weinig van je landje overblijft namelijk in de nattere periodes.

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 16:34

hoe groot zou een wei moeten zijn in are?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:35

Mijn eigen voorkeur? Minimaal een halve hectare; maar is ook afhankelijk van je grond. Ik heb met klei zelfs aan 1 hectare niet genoeg om de pony's in de winter er ook op te zetten.

Je vergeet overigens in je kosten weideonderhoud mee te nemen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-03-14 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:36

LiesbethLief schreef:
Ja ze kunnen altijd in hun schuilstal, en het is een grasweide ik zal dadelijk even proberen om er een foto op te zetten

Een grasweide .... ik bedoel eigenlijk de ondergrond, of dat klei is of zand. Waarschijnlijk weet je vader dit wel.
Meet de exacte afmetingen eens op, meten is weten ;). Het is moeilijk van een foto te zien hoe groot het is.
Op zich hoeven ze geen gigantische weide te hebben, maar dan is het wel belangrijk dat je het slim inricht. Al is er natuurlijk wel een minimum dat ze nodig hebben.
Bijv. vanuit de stal een verharde uitloop en een kleine paddock met geel zand, waar je ook hooi kunt voeren. En dan het weitje door 2 stukken delen.

En ik weet niet hoe de omheining nu is, maar ik raad jullie dan wel aan hier eens goed naar te kijken!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:37

LiesbethLief schreef:
hoe groot zou een wei moeten zijn in are?

Hier staan mijn twee shetlanders op 0,7 hectare (=70 are). Dit gaat prima en we hebben zelfs te veel gras (Hier komt nog een grote pony bij).
Dit is ook de reden dat ik er een paddock Paradise van heb gemaakt. Zo kunnen ze helemaal rondom de weide lopen. Ik wil wel dat ze lekker kunnen rennen en vaart kunnen maken op bepaalde stukken. Niet dat ze erg krap staan omdat ik hun grasinname wil beperken.

Echter de helft zou al erg krap worden voor mijn 2 shetlanders. Het absolute minimum zou voor mij persoonlijk 0,4/0,5 ha (40/50 are) zijn.
MAAR dan is het dus belangrijk dat je het slim indeelt. Dus een deel verhard en iets van een geel zand paddock. Zodat ze goed met droge voeten kunnen staan als het erg nat is en beweging hebben.
Dan kun je in erg natte periodes daar hooi voeren en de weide afsluiten om te voorkomen dat het kpot gelopen wordt.

Ga eens met je vader rond de tafel zitten om te kijken wat de opties zijn. Bedenk dat je niet alleen kosten kwijt zal zijn aan de pony's en onderhoud, maar ook daarvoor al om alles geschikt te maken voor de pony's.
Het hoeft niet heel duur te worden, maar je zult toch even wat geld moeten investeren.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 15-03-14 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:39

Oh jeetje, dat is op het eerste oog erg klein en zeker niet geschikt voor twee pony's... :n Ik heb mijn twee mini's op een winterweide die nog groter is dan deze... laat staan in de zomer. Dan lopen is op 1 hectare gras en daar komen ze geen hele zomer mee uit. :n Ze lopen dan overigens wel over de hele vlakte, niet opgedeeld.

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 16:41

volgens mijn vader zou het 10 are zijn, is dat naar jullie mening voldoende? en de ondergrond zal ik dadelijk ook even laten weten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:44

Oei, dat vind ik echt veel te klein. Minimaal 50 are als je land niet te nat kan worden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:45

Jeetje dat is wel heel klein... dat zou ik echt nooit doen. Dat vind ik persoonlijk niet geschikt voor twee shetlanders.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:47

De prijs voor shetlanders... tja

Bij de slacht krijg je ze voor 40,- mee
Wil je een kroonmerrie ben je al snel 600 euro kwijt.
Het is maar net hoeveel jouw vader ervoor wil geven.

Die weide is te klein. Zeker als ze daar fulltime in staan gaat die helemaal naar de knoppen. Je krijgt dan 1 modderpool (wat overigens voor de varken een topweide is :P) waar je niet vrolijk van wordt. Je zult dus moeten kijken of je één jaargetijde je pony's kunt verhuizen om de weide te herstellen. Of een groter stuk land ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:48

LiesbethLief schreef:
volgens mijn vader zou het 10 are zijn, is dat naar jullie mening voldoende? en de ondergrond zal ik dadelijk ook even laten weten

10 are ... dat is 0,1 ha/ 1000 m2. Dat is echt heel klein, dan is net iets groter dan een gemiddelde bak van 20x40 (dat is 800 m2). Een dressuurbak van 20x60 is gewoon al groter!
Nee, ook als je dit slim indeelt zal het te klein zijn voor 2 shetten. En dan niet alleen voor voldoende gras, want je kunt ook hooi voeren maar ook omdat je toch wilt dat ze voldoende kunnen lopen.

Als tijdelijk onderkomen zou het kunnen, maar permanent zou ik het mijn shetlanders niet aan willen doen.

Eén shetlander vind ik een grote no-go! Dan zou ik in het belang van de pony's toch je droom laten varen.

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 16:51