dierenweitje met shetlanders, geiten en kippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

Re: dierenweitje met shetlanders, geiten en kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 09:18

mijn man is van gedachten veranderd hihihi hij vind nu een weitje prima en shetjes en geiten ook. dus dat is weer een stap in de goede richting.

verder hou ik nog even hoop of ik de wei kan krijgen. helaas kan ik dat geluk niet afdwingen.
zit al te kijken op mp en google welke soorten ik leuk vind.
heb al heel wat leuks gezien. en ik denk dat de omheining minder een probleem is dan ik dacht. moet wel wat dingen aanpassen maar ik denk dat je dat al snel houd.

wat gebruiken jullie als geiten klim mogelijk heden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:59

Boomstammen en dikke schijven boom. Je kunt van alles gebruiken, maar let op dat je niet iets neemt waar ze met een poot in klem kunnen komen te zitten. PLaats je klimgedoe ook niet te dicht bij het hek, anders springen ze er misschien over. :)

Deze zijn bijvoorbeeld leuk: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 10:51

is grappig die had ik ook zo opgehaald zat gisteren er al verliefd naar te kijken. maar heb de wei nog niet. En daar baalde ik zelfs wel van. zijn echt heel leuk.

maar ja juni duurd nog wel erg lang. Dus met een beetje pech zijn ze al weg en heb ik die weide niet.

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:59

Klinkt leuk,
houdt er wel rekening mee, dat sommige geiten, de staart van een pony afbijten.
Dat zou zonde zijn, was bij onze buren gebeurd, en voordat dat aangroeit.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:03

ja dat is idd waar. maar dat doen veulens soms ook bij moeders.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:49

sweetsox schreef:
is grappig die had ik ook zo opgehaald zat gisteren er al verliefd naar te kijken. maar heb de wei nog niet. En daar baalde ik zelfs wel van. zijn echt heel leuk.

maar ja juni duurd nog wel erg lang. Dus met een beetje pech zijn ze al weg en heb ik die weide niet.

Je kunt ze misschien wel reserveren...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 13:19

Ja maar ik weet nog niet eens of ik de wei krijg als ik dat wist had ik ze gereserveerd.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:44

Vind dat iedereen wel erg veel hooi voert aan hun shetlanders haha.. Ze moeten echt niet teveel hebben. Wij hebben wel enorme zware pakken hooi. Maar vind het erg ruim gerekend. :o

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:53

leuk idee!
pas wel op met een berekening van 200,- de maand.
Je hebt o.a. de hoefsmid niet meegerekend.
en shetlanders moeten de hoeven bijgehouden krijgen, maar geiten ook knippen etc.
daarbij denk ik jou inschatting qua voeding wat je geeft ook niet helemaal correct is..

Maar de planning is gaaf :D

ik zou als ik jou was lekker de geitjes achterwegen laten, ze zijn niet de super diertjes voor kinderen. dit mede doordat ze niet altijd lief zijn en onderling nogal flink wat stress kunnen veroorzaken...(wat dan doorspeelt op hoe je andere dieren gaan doen)Je moet dus echt op zoek naar DE match tussen elkaar, en ook nog eens tussen de geitjes en kids..
ze kunnen je ook nog eens een heleboel gezeur in de wei opleveren qua alles mollen + ze willen klimmen etc. en dat is totaal tegenovergestelde van je shet :P
ALS, zoek het perfecte ras en perfecte karaktertje!

misschien is shetjes + schaapjes wel fijner lijkt mij..
(of geitjes + hertjes)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:11

Geiten zijn geen goede grasmaaiers, schapen en ponies wel. Als grasmaaier moet je dus geen geiten willen houden. Wel zijn ze erg slim en sociaal naar kinderen. Dus het is net wat je zoekt. Welk ras heb je in gedachten?

Voor het houden van schapen en geiten moet je een ubn nummer aanvragen. Hou daar rekening mee in je planning!

Edit. Dwerggeiten las ik. Dat zijn vaak betere uitbrekers dan grotere rassen. Toggenburgers en melkgeiten zijn vaak ook erg lief. Je kan ook rondvragen op kinderboerderijen, die dieren groeien op tussen kinderen. En die lammeren kunnen in juni weg.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 10:28

dwerg geitjes ben ik van afgezien. had andere leuke geiten gezien. Wil namelijk wel dieren die ik wel zelf ook leuk vind. moet ze immers verzorgen.
shetjes en geiten kan ik zelf de hoeven van verzorgen. Dus er zal minder vaak een smid nodig zijn.
die geiten met langere haren vind ik geweldig. bij de shetjes zoek ik voornamelijk de braafste hoef niet perce op gereden worden. Dat risico vind ik het niet waard. leeftijd maar me niet heel erg uit maar wil geen puberende shet. en hij/zij moet poetsen het einde vinden.

Ben nog heerlijk aan het kijken wat bij me past en heb zo wie zo nog tijd zat. mijn probleem is dat ik schapen gewoon niet zo leuk vind.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

deze vind ik dus echt geweldig. maar ja vind bijna alle geiten leuk.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:26

Landgeiten zijn leuk, maar het is een begrazingsras en ze staan nog wat dichter bij de natuur. Daardoor zijn ze ook van nature wat schuwer. Een goede herkomst met contact met mensen is wel belangrijk. Wij hebben een geit gehad die altijd schuwer is gebleven en daar hou je ze niet voor. Geiten van een hobbyhouder of kinderboerderij zijn veel in handen en dus geschikter :-). En niet naar belgië kijken, want dan krijg je te maken met importregels..

Ik ben overigens in eenzelfde proces, maar dan met schapen. Wij zoeken grasmaaiers en geiten zijn niet geschikt. Die spraken me in eerste instantie ook meer aan. Maar nu ontdekt dat er ook hele leuke schapenrassen zijn :-). Maar die zijn denk ik te groot voor jouw ruimte met de shetjes.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 08:29

Heb ook wel leuke schaapjes gezien. Maar weet niet hoe zr in het echt eruit zien. Dan bedoel ik meer op de grote van de schaapjes. Zou dan inderdaad een apartere soort willen. Moet eerlijk zeggen geiten hebben bij mij wel de voorkeur.
kinderen vinden ze denk ik alle twee wel leuk geiten of schapen. Ik vind dat eigenwijze van een geit gewoon erg leuk. En ik denk dat ze echt niet uit deze weide kunnen ontsnappen. Maar wil me zo wie zo nog goed inlezen over beide en dan de voors en tegens op een rij te zetten.

zo maak ik ook een lijstje voor shetjes. Wil namelijk erg graag een shet. Maar ik denk dat twee shetjes misschien de wei kapot trappen in de winter. Dus daar denk ik nog wel even goed over na.
zat ook te denken on misschien twee geiten, twee schaapjes en een shet te nemen. Maar ja de een zegd dat kan makkelijk en de ander niet. Wil zo wie zo niet beginnen om gelijk een of twee shetjes te kopen. Eerst wil ik weten hoe de wei houd zonder paardjes, omdat schapen en geiten de wei minder snel kapot krijgen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:43

Ha ik heb dezelfde overpeinzing gehad, alleen onze wei is kleiner en het doel anders. Maar is heb ook shet, geit en schaap afgewogen en waarschijnlijk worden het nu schapen.

Om het je nog wat lastiger te maken, heb je ook weleens gedacht aan varkentjes? De kunekune is een klein, maar vooral heel leuk, ook voor kinderen. Google daar eens op, ze zien er echt leuk uit en zijn vriendelijk. Ze schijnen ook niet heel erg te ploegen, maar ook te grazen. En ze zijn heel slim en je kan ze van alles leren :-)

Bij ons zijn we vanwege de ruimte wat beperkt en is het vooral handig dat gras kort blijft. Geiten grazen weinig en dus is alleen geiten geen optie. Qua schapen willen we waarschijnlijk herdwicks houden. Dat is een gemoedelijk, vriendelijk ras dat zich niet druk maakt. Met een hele leuke kop. Ze worden zwart geboren en elk jaar witter, dat vind ik ook grappig.

Voor schapen heb je geen schuilstal nodig (wij hebben die wel), maar voor geiten wel want zij zijn niet waterdicht. Uitzondering zijn Afrikaanse schapen zoals het kameroenschaap. Die zien eruit als geiten en hebben ook geen waterdicht wol. Al zijn Landgeiten ook wat harder en kunnen regen beter hebben. Maar toch zouden geiten wel ergens moeten schuilen.

Kapot trappen van de wei is ook afhankelijk van hoe nat de wei blijft. Wij hadden vroeger een shetlander (alleen) en bij ons bleef het netjes en niks aan de hand. Maar als je bijv twee ruinen hebt die veel spelen en het is erg nat, dan wordt de wei veel meer belast. Wel zou ik van elk diersoort er twee nemen, het zijn toch sociale dieren en uiteindelijk vinden de dieren dat toch fijner met een soortgenoot. Kleine shetlanders zijn wel te vinden.

Misschien is het handig om op een rijtje te zetten wat het doel is waarvoor je de dieren wilt houden. Als je twee shetjes neemt, zou ik geen schapen erbij nemen als je denkt aan begrazing. Anders moet je meer bijvoeren. Ik denk ook dat bij overbegrazing de kans op een kapot weiland groter is :-)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:13

Heb zeker gedacht aan kune kune varkentjes ben dol op varkens.
maar ben toch wel bang omdat varkens zo slim zijn dat ze ontsnappen.

mijn top drie van wat ik zelf zou willen is: geiten, varkentjes shet en schaapjes.

maar varkens staan volgens mij bekend als ontsnappende monstertjes

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:55

sweetsox schreef:
Heb zeker gedacht aan kune kune varkentjes ben dol op varkens.
maar ben toch wel bang omdat varkens zo slim zijn dat ze ontsnappen.

mijn top drie van wat ik zelf zou willen is: geiten, varkentjes shet en schaapjes.

maar varkens staan volgens mij bekend als ontsnappende monstertjes

Ik zou als je hierboven zegt al denkt over 1 shetje, helemaal geen pony'tjes nemen. Als je er toch geen ritjes mee gaat maken voor de kids en het puur om knuffel werk gaat, zou ik er vanaf stappen..
(en ALS, dan minimaal twee...)

Wat betreft varkentjes en goede ontsnappers, vind ik persoonlijk niet.
Je moet ze genoeg te wroeten geven, zoals hun eigen modder hoekje, en inderdaad wel begrijpen dat varkentjes wel eens kunnen duwen tegen je hekwerk, maar een stevig hekwerk, daar ontsnappen ze zeker niet uit :j

persoonlijk vind ik lieve varkentjes, schaapjes en geitjes, misschien wel de beste optie :)
eventueel geen schaapjes ivm dat die toch wel flink grazen en je land niet enorm is zegmaar...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 11:35

moet ook gelijk zeggen. Dat ik het eerste jaar zo wie zo geen shetjes zal aanschaffen.
omdat ik vind dat ik naar het land moet kijken wat het aan kan. op dit moment. zou ik dus geen shetjes bekijken om aan te schaffen. op dit moment staan daar shetlanders en het land houd dat niet omdat het mishandeld is geweest op dat stukje hebben 6 paarden gestaan. dus de wei is vernield. de aarde is dus helemaal hard geworden en doorlaat bijna geen water. zal de wei denk ik moeten laten vrezen om weer water doorlaat baar te krijgen. zodat alle plassen weg gaan.
nou zou ik de wei wel willen opknappen volgens een weiplan ook met onderhoud. maar daar ga ik nog met iemand over hebben. hoe ik dat het beste kan doen.

de modderplek voor de varkens zou er al zijn, hahaha.
maar begin eerst met de kippen, geiten, en of er varkens komen als het aan mij lig wel. maar moet nog meer onderzoek doen naar de varkens. het bestuur en ik ook wil wel dat de wei goed eruit ziet en niet dat er teveel dieren oplopen dat je wei er kapot van gaat.
Daarnaast weet ik wel dat ik dan alleen borgjes wil vanwege de stabiele karakter. maarja af en toe jongen zou natuurlijk ook leuk zijn. maar denk niet dat dat haal baar is. maarja dat lijk me dus ook leuk met de geiten om dat af en toe een keer te laten dekken. stallen zou ik daar genoeg van hebben. ik hoop dat die advertentie er dan nog steeds staat want ik wil eigenlijk die geiten hebben. zijn zo schattig.

schapen misschien zijn er wel hele leuke maar heb nog niet heel veel gevonden. wil dus eigenlijk heel graag twee geiten, twee kune kune varkentjes en kippen. wat verder het weitje aan kan dat weet ik niet. ik denk dat ik nog wel echte grazers erbij nodig hebben omdat deze dieren weinig grazen.
vind shetjes leuker dan schapen maar ik denk dat schapen het weitje va n1500m3 minder belasten. wat denken jullie.

hebben jullie kune kune varkentjes?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:45

ik ken de varkentjes wel :j
en ik weet dat er vaak hele leuke varkentjes worden aangeboden bij de dierenbescherming, zijn altijd (gratis) opzoek naar een nieuw knuffel huisje :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:13

wil alleen weten van te voren of mijn weitje dan niet alleen blubber word. en hoeveel ruimte ze nodig hebben om gelukkig te worden. dat zijn eigenlijk meer de eerste vragen die ik heb. daarna wat dieren betreft vind ik dat ze tam moeten zijn. en zal dan inderdaad de dierenbescherming bellen, waar hun huisjes voor nodig hebben.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:18

Als het niet al te groot is en je zet het dieren op dan wordt het sowieso blubber als het bijv een keer lang regent lijkt me.

Er is altijd een plek waar ze vaker staan en dat wordt sowieso een blubberzooi. Mijn paardjes hebben op het moment een enorme wei waar wel 20 paarden in kunnen, maar het hoekje bij de draad is helemaal de pineut. Ik denk dat je echt moet gaan werken met de wei verdelen in stukken, zodat je altijd een stuk rust kan geven.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:33

dat was ik zo wie zo van plan. denk dat ik maar even een apart topic maak voor mensen die varkens hebben.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:27

Echte kunekunes worden niet gratis aangeboden hoor. Vaak worden minivarkens zo genoemd, maar veel zijn kruisingen of hangbuiken. Net zoals kleine shetjes die fAlabella worden genoemd.

Maar waarom ga je niet eens op een kinderboerderij kijken, dan zie je veel van die rassen in het echt. In Amersfoort bijvoorbeeld houden ze veel kunekunes en fokken ze ook serieus.

Overigens zou ik niet aan fokken gaan denken nog, jonge dieren zijn leuk, maar je moet ze ook kwijt kunnen en laten dekken. Acht biggen raak je niet zomaar kwijt en een bok is niet altijd even prettig voor kinderen of de buurt (stinkt). Als het een openbare dierenweide is, heb je bij geiten en schapen ook te maken met q-koortsmaatregelen waar je aan moet voldoen etc. Maar ik weet niet in hoeverre je daar nu al aan denkt hoor!

Ervaring met varkens heb ik niet, dus daar kan ik je niet mee helpen :-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:32

Wijzigen lukt niet, dus even zo.

Wat blubber betreft, wij hebben bij ons weiland een kleine "paddock" met een stuk bestraat, de schuilstal en zand. Met slecht weer zoals weer tegen gingen de dieren altijd daar staan om te schuilen. Dat stukje was ook af te sluiten en het kan handig zijn als je dieren even apart moet zetten. Maar Dan voorkom je ook een grote modderboel, althans, wij hebben nooit modder gehad. Ik geloof dat het bij ons 7 x 7 meter is, 50m2 ongeveer.

Dat stuk kun je ook gebruiken om te voeren. Dan lopen ze daar automatisch wat vaker en redt je je weiland :-)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 15:38

kune kune word niet gratis aangeboden. dat weet ik. wil zelf een in elk geval een borgje. of het twee borgjes word en een zeug dat weet ik nog niet. lig ook aan welke ik leuk vind, het karakter van het dier zelf. dat het een kune kune word weet ik wel al zeker als er varkens komen.
ben me verder aan het orienteren of ik genoeg plek heb voor wat ik wil.

heb als het doorgaat 1500 m3 meter, er is een paddock/ straatje en schuilstal.

paflova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:55

Hopelijk mag ik hier even een vraag stellen over geiten. Voor de dierenweide bij ons in de stad ben ik opzoek naar picknicktafels en banken. Nu zou ik graag willen weten welke hier geschrikt voor zijn ivm de geiten. Is er hier iemand die daar iets over weet. Eventueel via pb.

Vind het idee van ts in ieder geval heel leuk!