Shetlandervacht en te warme tempraturen: wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:33

maar hebben jullie bij het scheren dan geen schrik dat het nog zou kunnen gaan vriezen ? Mijn ijslander heeft het ook veel te warm, maar veel meer dan een baan op de borst naar buik durf ik niet te scheren. Als het nu ineens terug gaat vriezen 's nachts... Ik heb nl geen dekens voor haar, en ze heeft 'enkel' een schuilstal.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 20:34

Manenkam niet gecheckt, alleen die kale(niet tot op het vel, tot op van die donzige witte haartjes) plekken en zijn voorpluk.

Op hoeveel mm is Poow geschoren?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:37

Kan idd enorm goed zijn! DA had hem nochtans nagekijken.. Enfin, ik denk dat ik hem eens ga inspuiten met Sarnacuran. (Gebruik ik ook tegen de mijt in mijn Tinkers hun sokken) DA had mij ook gezegd om dat te gebruiken, icm dat product dat de jongen die hem geschoren heeft mij aanraadde. Bedankt trouwens!

Goh, ik moet wel nog achter een dikker dekentje misschien gaan. Ik ga even zien hoe koud ze geven vannacht, anders leg ik er zijn fleece eronder. Momenteel loopt hij met een 100grams. Ik ben wel nog van plan om eventueel nog een 200grams in huis te halen. :j

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:40

Jokari, ik heb haar nu ook gewoon onder een deken staan :) , mocht het nog gaan vriezen dan kan ik nog flink omhoog met de dekens en zelfs nog een hals aan de deken doen. Poow staat overigens ook 24/7 buiten met een schuilstal maar heeft al 2x geschoren -15 overleefd :)) .

Sammyfloor, Mijn messen zijn 3,2 mm, nu ik met de haar richting mee heb geschoren zit er denk ik nog zo'n 4 mm haar op. Het is zo lastig om echt goed te kunnen controleren met de dikke vachten -O- , Poow bleek aardig gehaverd onder al dat haar maar al die wondjes kunnen nu goed genezen met de buitenlucht die er bij kan.

Jackytje, zeker voor de nachten zou ik inderdaad nog iets dikkers zoeken als 100 gram. Ik heb nu 220 gram opliggen en vandaag mocht ze even bloot zolang de zon op de wei stond :) .

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:40

Vorig jaar kwam mijn shet ook slecht door de vacht heen en heb ik hem zomers geschoren met de haarrichtjng mee, dan haal je er minder af, ze zijn dan niet helemaal kaal maar wel de wintervacht eraf. Hij is daar toen echt zo enorm van opgeknapt.

Nu heb ik hem deze winter ook geschoren en nu zit hij alweer redelijk in zijn vacht. Vandaag heeft hij lekker even zonder deken in de zo'n gestaan. Zijn winterregendeken heb ik nu gewisseld voor een dunnere regendeken voor de nacht want hij had het te warm onder de dikkere deken. Als het weer kouder wordt gaat de dikkere 's nachts weer op.

Ik heb bij de intratuin een nepfurminator gekocht en dat werkt inderdaad ook super, hij is namelijk nu toch wat in de rui en daar haal ik alle losse haren mee weg.

Ik merk ook aan mijn shet dat hij minder jeukt nu hij dieetmix eet van Subli. Met Pavo nature's best en Pavo care for life en subli ponybrok schuurde hij meer. Nu schuurt hij niet meer, alleen vandaag zonder deken heeft hij wel even staan schuren omdat de losse haren jeukten...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:43

Ga dan eens moeten langsgaan bij de ruitersportzaak. Helaas hebben diegene hier echt in de buurt die kleine maatjes niet. Ik twijfel enkel wel van maat, want 135 is eigenlijk een beetje te lang.. Ik durf eigenlijk niet goed 125 mee te nemen aangezien ik dan bang ben dat het te klein gaat zijn :+ Zal morgen eens foto maken met zen deken om.

Calice

Re: Shetlandervacht en te warme tempraturen: wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:48

De wat duurdere merken hebben ook ondermaat 130 :) .

Ik heb nu een 140 van weatherbeeta op Poow liggen. Helaas is mevrouw in een jaar tijd van ondermaat 125 naar 140 gegroeid :') .
Afbeelding

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:49

Mijn shet is ongeveer 1,05 meter en heeft maatje 127 van première

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:50

Hallo!

Wij hebben onze Shet ook maar geschoren een tijdje terug.
Tussen zijn dikke vacht kreeg hij allemaal kale plekken waar de haren/huid helemaal verstikt was en wat extra ging kriebelen.

We kregen er wel commentaar op van; ''zo'n Shetlander hoor je niet te scheren'' maar ik denk toch dat we er goed aan hebben gedaan. Hij staat er nu een stuk frisser bij en heeft geen last meer van gekriebel! *D

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:50

Wat voor model scheren jullie dan? Komende week wil ik mijn shet scheren, maar ik twijfel tussen alleen de deken eraf (benen en hoofd laten staan) of helemaal (behalve staart en manen uiteraard :P). Ze heeft het nu echt veelte warm, en als ze een stukje moet lopen zweet ze gelijk zoveel.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:54

Onze shet krijgt iedere dag een paar handjes kruidenmuesli en een paar handjes ponybrok dit het hele jaar door.
Zij verhaart altijd heel goed en heeft nooit jeuk, als ze begint te verharen borstel ik haar wel regelmatig.
Maar ik ben er van overtuigd dat wat brok en muesli wonderen doen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:00

Hier een shet van 20 die ook erg verhaard.
Ik haal om de dag bijna een emmer eraf.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:10

Zo. Even een stipje hier.
Mijn shet verhaard vrijwel niet nu, heb gister uitgebreid geborsteld maar kwam nauwelijks iets af. (Furminator is kwijt, vet balen)
Ik ben heel erg aan het twijfelen wat ik kan doen, gister wel een vitamineshot gegeven aan hem (3 eenheden) en komend weekend doe ik dat weer. Ik kan niet scheren denk ik, omdat ik niet echt makkelijk dekens kan wisselen en huidige stalbaas dat niet (wil) doet.
Over twee weekjes verhuisd hij naar een nieuw plekje met goede schuilmogelijkheid en voor als nodig boxen, waar hij in geval van scheren eventueel in kan hoewel ik hem dat eigenlijk niet aan wil doen omdat hij nu al 10 jaar 24/7 buiten staat en pas sinds anderhalf jaar 24/7 buiten met schuilmogelijkheden. Ik zal ook even met de nieuwe stalbaas moeten overleggen, wellicht dat zij nog een goed idee heeft.

Edit; in geval van scheren zou hij alleen 's nachts op stal gaan.

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:19

Mijn verzorgshet van vorig jaar was ook geschoren, hij had totaal geen last van de kou, maar hij werd in mei ipv maart geschoren, zegmaar in de vakantie. Maar het is nu inderdaad slim om hem een deken op te doen

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:36

Afbeelding
Dit is van gisteren.

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:23

ik meld me ook hier:) "vandaag ook een shet in het zweet in het zonnetje.. 'zelfs net om 8 uur s'avonds nog een natte buik en hals, en nee hij had niets gedaan:P

Ik wil hem morgen helemaal gaan scheren. (hij staat einde van de middag altijd op stal en ik heb dekens voor hem).

Ik vroeg me af 'wie hun shet heeft geschoren of je dit zelf hebt gedaan? óf al met veel scheer ervaring? Mijn shet is vrij rustig maar ik ben bang dat ik misschien lelijke scheer sporen krijg, omdat ik nooit een paard geschoren heb... Of denken jullie dat het na 'even door hebben hoe het werkt' het wel moet lukken :P ??

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 07:37

Ik heb een vraagje.
Als je hem scheert kan je dat ook doen met een kam erop? Dat de haren niet helemaal eraf zijn?
( ik heb een tondeuse)
Ik heb nog nooit geschoren dus is dit misschien een hele domme vraag.
Want gelijk kaal wil ik eigenlijk ook niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 07:42

Die extreme omslag is hier voor de dikbehaarde shetjes toch echt vervelend.
Gelukkig had ik mijn shet een tijd terug de borst al geschoren en gister heb ik de hele buik geschoren.
Hij heeft nu als het ware een deken op van eigen haar, maar kan zijn warmte goed kwijt.
Als we eind maart zouden zitten zou ik hem denk ik helemaal scheren, maar wil even kijken hoe hij het zelf oplost.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 07:44

meiske1577 schreef:
Vorig jaar kwam mijn shet ook slecht door de vacht heen en heb ik hem zomers geschoren met de haarrichtjng mee, dan haal je er minder af, ze zijn dan niet helemaal kaal maar wel de wintervacht eraf. Hij is daar toen echt zo enorm van opgeknapt.

Nu heb ik hem deze winter ook geschoren en nu zit hij alweer redelijk in zijn vacht. Vandaag heeft hij lekker even zonder deken in de zo'n gestaan. Zijn winterregendeken heb ik nu gewisseld voor een dunnere regendeken voor de nacht want hij had het te warm onder de dikkere deken. Als het weer kouder wordt gaat de dikkere 's nachts weer op.

Ik heb bij de intratuin een nepfurminator gekocht en dat werkt inderdaad ook super, hij is namelijk nu toch wat in de rui en daar haal ik alle losse haren mee weg.

Ik merk ook aan mijn shet dat hij minder jeukt nu hij dieetmix eet van Subli. Met Pavo nature's best en Pavo care for life en subli ponybrok schuurde hij meer. Nu schuurt hij niet meer, alleen vandaag zonder deken heeft hij wel even staan schuren omdat de losse haren jeukten...

Hier heb ik ook eens over gedacht, maar ziet dat niet lelijk uit??

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 07:49

Pff weet niet of het werkt. Maar als wij paarden slecht in de vacht hadden kookten we lijnzaad en gaven we dit iedere keer een beetje. Dit hielp bij ons heel goed.

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 07:56

ik heb ergens gelezen dat de zomervacht mischien heel lelijk word als je je paard scheert, is dat waar?
stond in de penny :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:05

Leukertje schreef:
ik heb ergens gelezen dat de zomervacht mischien heel lelijk word als je je paard scheert, is dat waar?
stond in de penny :o

Juist ja, in de Penny :D :')
Heb mijn pony al vaak geschoren voor de zomer en zijn vacht word er echt alleen maar beter op.
Als ik het niet doe is hij tot juni aan het sukkelen met zijn vacht.
Dan ziet hij eruit alsof hij door de ratten aangevreten is.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:07

Dat hoor je idd wel vaker. Echter was er bij mijn pony écht geen haartje zomervacht te bekennen tijdens het scheren :n Waren allemaal nog lange, dikke winterharen. Er zijn nog 3 maanden, tegen de zomer is dat vast wel teruggegroeit. Zeker als deze temperaturen blijven aanzetten en ze zonder deken buiten kunnen. Ik heb ook wel al mensen gezien die zelf de zomervacht wegschoren.. Geen problemen..

We zullen wel zien ;)

Jesito, exactly! :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:11

Jackytje schreef:
Dat hoor je idd wel vaker. Echter was er bij mijn pony écht geen haartje zomervacht te bekennen tijdens het scheren :n Waren allemaal nog lange, dikke winterharen. Er zijn nog 3 maanden, tegen de zomer is dat vast wel teruggegroeit. Zeker als deze temperaturen blijven aanzetten en ze zonder deken buiten kunnen. Ik heb ook wel al mensen gezien die zelf de zomervacht wegschoren.. Geen problemen..

We zullen wel zien ;)

Jesito, exactly! :j

Met een week of 3 weet je niet meer beter en ziet het er al niet meer zo GESCHOREN uit hoor.

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:24

Dat heb ik ook met m'n verzorgshet die heb ook hele kale plekken
Zaterdag ging ik kijken maar toen ging ik goed kijken zag ik luizen daar jeukt ookr van :(
Niet leuk!!!