Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4337
Geregistreerd: 28-12-10

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:23

Ik weet ook van enkele hengsten dat ze dwergveulens hebben gegeven, maar dat is dan via achterdeurtjes dat ik erachter kwam bvb. Een voorbeeld: Je gaat naar een paardje kijken, er staat er ook een dwergje en dan hoor je dat het een paardje is uit een gekende hengst.
Je krijgt dan inderdaad bang om buitenaf te fokken.

Die test zou dan samen uitgevoerd moeten worden met de DNA bepaling van de afstamming ofzo. Anders kan een fokker nog steeds stiekem haar van een ander paard opsturen.

En ja, er zouden een stuk minder hengsten overblijven, maar misschien is dat zo slecht nog niet...

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:38

Ten eerste, er is wel degelijk BEWUST met dwergen gefokt in de AMHA fokkerij. Bond Tiny Tim. Komokos Little Hustler. Genoeg dieren waar gewoon mee gefokt is.
Laat ik nog eens benadrukken dat ik het zeer kwalijk vind dat er met bewezen dwergdrager gefokt wordt. Dan ga je imo alles voorbij en ben je egoistisch. Ik vind niet dat je zo'n risico mag nemen. Net als met de LWO+ veulens.

Merrie is net zo goed verantwoordelijk voor het creeeren van een dwerg maarja zolang een merrie niet gesteriliseerd wordt en gewoon wordt verkocht houd je het erin he?!

De test is een super idee maar er IS nog geen test beschikbaar, dat is het hele probleem. Als die er wel was zouden er mogelijk al genoeg hengsten getest zijn. Daarnaast zou de test vooralsnog niet betaalbaar zijn. Ik zou graag de garantie hebben dat mijn hengst geen dwergdrager is maar niet voor 1000 euro ofzo ;) Miss een idee voor het Van Haeringen.

Maar laten we terug ontopic gaan, de discussie is super interessant maar hoort eigenlijk niet in dit topic O:)

flyer

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:24

Lwo + kun je prima mee fokken hoor,mits het met een Lwo- dier is :)

stal_HD
Berichten: 3093
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:33

Ikben het volledig eens met wat er hierboven gezegd is. Echter kun je niet alles uitsluiten. Wel met de test dat de dieren simpelweg niet opgenomen worden in het stamboek. Dat scheelt ook al. Toch???

Ik ken ook al een aantal paarden die een dwerg hebben gegeven, maar vast nog niet allemaal. Dus als iemand me wil pb ofzo Ik ben wel erg benieuwd naar welke paarden nog meer.
Wel dat het echt bewezen is. (dus gezien door een persoon) niet alleen de verhalen. Want er wordt wat afgekletst in de paardenwereld. Helaas.

Ik wil wel erg graag weten wie een dwerg hebben gegeven (als ik uitdek). De bedragen zijn wel zo hoog, dat ik daar gewoon niet mee wil fokken.

Ik wacht nog op een testuitslag voor de vader van kid. Als hij veterinair in orde is bevonden kan ik ook komen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:57

Anja dat weet ik maar in de Paint fokkerij wordt er ook onnodig LWO+ met LWO+ gekruist. Compleet onlogisch omdat de kans op een frame overo daarmee niet toeneemt. De kans op een dood veulen daarentegen....

Ik denk ook dat wanneer dwergdragers geweerd worden de selectie nog groot genoeg is om door te gaan met fokken. De kans is 50% dus ze kunnen het net zo goed niet dragen. Daanraast komt het vanuit het AMHA dus Appaloosa, Shetland en Welsh gefokt is sowieso vrij. Bergmann en Falabella ben ik minder zekerf van.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:13

kunnen jullie mij uitleggen wat dat lwo inhoud? zie die term voorbij komen dat ik denk wat betekend het eigenlijk.

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:32

Sappos schreef:
Anja dat weet ik maar in de Paint fokkerij wordt er ook onnodig LWO+ met LWO+ gekruist. Compleet onlogisch omdat de kans op een frame overo daarmee niet toeneemt. De kans op een dood veulen daarentegen....

Ik denk ook dat wanneer dwergdragers geweerd worden de selectie nog groot genoeg is om door te gaan met fokken. De kans is 50% dus ze kunnen het net zo goed niet dragen. Daanraast komt het vanuit het AMHA dus Appaloosa, Shetland en Welsh gefokt is sowieso vrij. Bergmann en Falabella ben ik minder zekerf van.


Ok het is hier niet de plaats voor deze interessante discussie -ik weet het- maar ik wil wel even iets rechtszetten hier. Ik kocht ooit een NMPRS merrie (welsh x shet, niets amha) en wat ik bij aankoop niet wist is dat deze in het verleden een dwerg gaf. Ben dat via bokt toen te weten gekomen om eerlijk te zijn. De vader van het veulen was onbekend maar het veulen was een dwerg wat erop wijst dat de moeder dit gen ook moest dragen. Dus zou niet durfen zeggen dat het uitsluitend in amha lijnen voorkomt ;-) Denk dat dit paardje het tegendeel bewees van deze stelling.

stal_HD
Berichten: 3093
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:34

sabine de shetten zijn wel degelijk niet vrij van het dwerg gen. En Friese paarden kennen het gen ook.

De amha en amhr paardjes komen van oorsprong ook deels uit shetten. Gold melody boy is zelfs een rasechte shet.

@ Nathalie.
Hier een voorbeeld in tekst van de overo patronen:
Citaat:
Frame Overo

Frame overo

Overo word meestal genoemd bij een paard dat niet tobiano bont is, maar waar de witte vlekke dus worden veroorzaakt door een ander gen, overo´s zijn vaak grillig en
a-symetrisch getekend.
Frame overo is het meest bekende patroon van de overo variaties.
Het heet frame omdat het als het ware ingelijst is, de benen en rug zijn eigenlijk altijd gekleurd, de witte vlekken zitten dus in het midden.
Het hoofd heeft meestal wit, variërend van een simpele kol en vaak apart gevormde grote blessen, met vaak ook blauwe ogen.
Frame is dominant.
Frame is basiskleur + frame.
Een heterozygote frame zal 50% frame doorgeven.
Een frame kan echter beter alleen maar heterozygoot zijn!
Een homozygote frame is namelijk niet levensvatbaar, vanwege een afwijking (een missend gedeelte) aan de dikke darm, het veulen kan levend geboren worden maar kan nooit zijn voedsel verteren en poepen en zal sterven. Deze veulens hebben het zogenaamde: Overo Lethal White Syndrome, deze veulens zijn vaak wit van kleur vandaar de naam.
Vandaar dat het zeer belangrijk is om een paardje van frame afstamming altijd te testen op het LWO (lethal white overo) gen.
Sommige frame paardjes hebben namelijk amper aftekeningen een witte stip op bv de lip, kol, alleen blauwe ogen of zelfs compleet effen, kan al een frame zijn.
Een homozygote frame kan je dus alleen krijgen als met 2 paardjes met het LWO gen met elkaar kruist, vandaar dat een frame nooit met een frame word gekruist, tenminste dat is de bedoeling, soms weet men niet dat het dier het draagt en zo zou je dus zo´n niet-levensvatbaar veulen kunnen krijgen.
De kans op een niet levensvatbaar veulen is 25% uit 2 frame ouders, echter zou dat voor een goede fokker al 25% teveel moeten zijn.
Koopt met een veulen uit een frame laat het dan testen, zeker als je met een andere frame wilt gaan kruisen.
Frame is een van de mooiste overo patronen (als je ervan houd natuurlijk), echter dien je dus goed op te letten met het fokken.
Een frame kan je met elk ander patroon en kleur kruisen zolang het dus geen frame is.
* Op frame kan dus worden getest door een laboratorium.


Sabino Overo

Sabino

Sabino is ook een gen wat wit veroorzaakt.
Het is helaas nog niet bekend hoe dit precies vererft.
Kenmerken van sabino zijn: Veel wit op het hoofd, witte kin, witte kroonranden tot hoge witte benen, daarbij heeft een sabino vaak veel witte haren, (stekelharig) met name rond witte aftekeningen zijn vaak veel witte haren te vinden.
Sabino´s hebben meestal geen blauwe ogen, echter als het hoofd erg wit is komt dit weleens voor, het zou dus ook kunnen dat het paard meerdere wit-genen draagt en dat dat de blauwe ogen veroorzaakt.
De zogenaamde maximum expression sabino´s oftewel sabino met maximale uitdrukking, kunnen bijna totaal wit zijn, grote schimmelachtiggestipte vlekken zijn kenmerkend.



Splash Overo

Splash

Splash is ook een van de genen die wit veroorzaakt.
Ook hier is het niet geheel duidelijk hoe het vererft, echter lijken homozygote dieren, (die dus van beide ouders het splash-gen hebben geërft), meer wit te dragen en dus duidelijker splash uitdrukken dan heterozygote dieren.
Bij splash lijkt het alsof er een emmer met witte verf vanaf de onderkant over het dier is gegoten, het wit zit dus met name aan de onderkant en deze dieren hebben ook wit op het hoofd, soms alleen een sneb, maar vaak geheel witte hoofden en blauwe ogen

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:55

Waarom komt er dan nooit een dwerg bij NSPS fokkers? Ergens in de fokkerij is iets fout gegaan maar zat dit al in de shetlanders of is die later gebeurd bij het inkruisen met andere rassen. Wat als dé stamhengst van het AMHA het droeg? Die heeft wel 1000 veulens lopen zo lijkt het.

Dorien bedoel je Klaartje? Dacht dat zij ook deels AMHA was. Anders ben ik wel benieuwd naar de lijnen.

Binnen de Friezen komt dit inderdaad voor. Is het gekomen door de inteelt die is toegepast om het Friese paarden te redden? Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van inteelt binnen het fokken van minipaarden. Is er een defect ontstaan? Zoveel is nog onduidelijk helaas.

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:58

Appaloosa is ook niet vrij, heb ik ook al dwergen van gezien.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:02

Dan zit het er dus nog meer in verwevendan ik al dacht. Weet niet hoe de Appaloosa lijnen verder lopen. Het houdt op een gegeven moment op en is dus moeilijk verder uit te zoeken.

Laureas

Berichten: 2081
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:11

Heb ook al dwergen bij shetfokkers gezien hoor. Denk dat het gewoon ook veel verzwegen wordt.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:20

Sappos, ik heb al verschillende keren op bokt geschreven, dat alle minirassen vanuit het shetland, dwerggenen hebben. Omdat de shetlander deze genen kan dragen.
Alleen heeft het AMHA hiervan het meest te lijden, omdat ze hun stamboek vanuit minimale dwergen hebben opgebouwd.

Dat kan je de toenmalige fokkers niet eens kwalijk nemen, simpelweg omdat de kennis in de fokkerij toendertijd op een veel lager pitje stond. Met genetica was de gemiddelde fokker niet bezig, de kennis was er niet eens en men was ook niet onderlegd om dat te begrijpen.

Daarnaast dacht men op zeker moment, dat álle shetten in zekere zin een soort dwergpaardje waren. Pas nu weten we dat de echte dwergen een genetische afwijking zijn, los van het zijn van een erg klein paardje.

Het is echt overduidelijk dat de huidige generatie jongere fokkers veel meer van deze materie begrijpt.

Hoe dan ook, wat letsdunit en dorientje zeggen is waar. Falabella en Bergmann zullen ook zo hun problemen hebben, aangezien deze ook uit de kleinste shetjes gefokt werden... Alleen in het Welsh komen de dwerggenen niet voor. (Dartmoor weet ik niet zeker, aangezien de berichten elkaar tegenspreken. Maar ik geloof dat zij het wel hebben aangepakt.)
Maar van zodra je dus een Welsh met minibloed gaat kruisen, kun je ook weer dragers fokken.

Het shetlandstamboek is zich overigens zeer zeker bewust van het probleem in de fokkerij, en publiceert ook artikelen om bewustzijn onder de fokkers te vergroten. Zoals het NMPRS haar verantwoordelijkheid daarin zeker ook genomen heeft.

Ik denk dat tests een zeer grote bijdrage aan het uitbannen van dit probleem in de fokkerij kunnen brengen.
Maar NIET door gelijk alle dragers uit te sluiten van de fokkerij.

Dat doet men bij de Fries ook niet, simpelweg omdat daar dan te weinig lijnen overblijven, waardoor de inteelt toeneemt en er dus weer nieuwe genetische problemen de kop kunnen opsteken...

De situatie bij de minis is compleet anders, omdat daar het inteeltpercentage veel kleiner is. Behalve dan bij AMHA misschien en shet omdat die boeken gesloten zijn. (Hoewel dat bij AMHA nog niet zo lang is, dus nog niet zon groot probleem wellicht. Weet overigens te weinig over de opbouw van de stapel daar om daar zinnige dingen over te zeggen.)
Bij NMPRS en NAS, is er echt nauwelijk een probleem met inteelt in ieder geval, door de grote toevoeging van bloed van buitenaf. Bij NAS gebeurt dit meest door merries met vreemd bloed. Bij NMPRS ook hengsten.

En toch kennen de stamboeken een heel smalle top. Ook in die top zitten dragers... Ga je daar een kaalslag houden, dan loop je alsnog de kans, dat je de fokkerij jaren terugzet...


En dat is helemaal niet nodig.

Door tests bij hengsten te verplichten en bij merries aan te moedigen (voor bijv. merriepredikaat enz.) zorg je ervoor dat fokkers geinformeerde keuzes kunnen maken.

En een hele goede drager, kun je op die manier aanparen met vrije dieren. Op den duur ontstaat er een situatie, dat vrije dieren economisch meer opbrengen - omdat de markt het gaat vragen.

Maar de goede dragers, worden niet meteen uitgesloten, en zullen ook dieren voortbrengen die vrij zijn van dwerggenen. Zo kan je als fokker je waardevolle lijnen nog behouden. En wordt het dwerggen op den duur toch uitgefaseerd.
De dragers die er nog zijn, zullen geen dwergen meer brengen, omdat we dat kunnen voorkomen. Wat het leed bij de merrie, eigenaar en veulen zelf voorkomt.

Op die manier zal het draagvlak voor invoeren van de tests ook vele malen groter zijn. Want voor sommigen is hun fokkerij een levenswerk. Dat zie je niet graag ineens afgeschreven worden. Nog even afgezien van de economische schade. Sommige mensen, zeker bij AHMA, investeren duizenden euros in hun fokkerij.

En het is mij wel duidelijk, dat in de huidige omstandigheden, iedereen dragers kan bezitten. Ook fantastisch goede!

Wat betreft die 'positieve' kenmerken: dat geldt nou eens alleen voor de AMHA. Er schijnt sprake te zijn van genetische penetratie: een dwergdrager, zal toch enkele kenmerken van de dwerg in zijn anatomie vertonen.
En dat gaat dan dus om die bolle, grote voorhoofden, kikkerogen, en kleine oortjes en wipneuzen. En om een kleiner formaat. Dat is niet iets wat ze in iedere minifokkerij zoeken.
Zelf lijkt het mij onder de huidige omstandigheden beter om dergelijke uitgesproken kenmerken te vermijden. Of om ze uit het Welsh te halen, een beweging die je zowel bij NAS als AMHA in de VS lijkt te zien...
Zo voorkom je iig de dwerggenen, die dit blijken te veroorzaken. (brachiocephale type.)

P.S: John Eberth schijnt inmiddels heel ver gevorderd met een test.. weet niet voor welk type dwerg. Er schijnen er zeker 4 te zijn....
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 15-01-14 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maydine

Berichten: 4472
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: De Achterhoek

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:29

Ik vind dit idd een zeer interessante discussie maar niet echt iets voor in het hengstenkeuring topic.
Inderdaad een goed idee wat Adinda al zegt om het misschien door een mod te laten splitsen? :j

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:31

Interessant stukje, ik weet van de stof zelf minder af en ben dusdanig onbekend met het nsps dat ik daar geen uitspraken over kan doen. Een eerste stap is een test, de veel vergevorderde stap is dwergdragers weren uit de fokkerij. Dat is niet volgend jaar maar miss wel over 10-20 jaar. Geloof wel dat je que fokdoel mogelijk een stap terug moet doen maarja wil je een gezonder stamboek of niet?

Denk dat ie doodloopt wanner je m splitst

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:42

Citaat:
Geloof wel dat je que fokdoel mogelijk een stap terug moet doen maarja wil je een gezonder stamboek of niet?


Als beide mogelijk is, is het nogal onzinnig om of/of te doen. ;)

Daarnaast spelen er nog vele andere gezondheidsissues bij de mini's, dus een verder kerngezonde dwergdrager zou wel eens meer kunnen bijdragen aan de gezondheid van de ponystapel, dan een 'vrije' pony die diverse andere gebreken vertoont....

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:29

stal_HD schreef:
Ikben het volledig eens met wat er hierboven gezegd is. Echter kun je niet alles uitsluiten. Wel met de test dat de dieren simpelweg niet opgenomen worden in het stamboek. Dat scheelt ook al. Toch???

Ik ken ook al een aantal paarden die een dwerg hebben gegeven, maar vast nog niet allemaal. Dus als iemand me wil pb ofzo Ik ben wel erg benieuwd naar welke paarden nog meer.
Wel dat het echt bewezen is. (dus gezien door een persoon) niet alleen de verhalen. Want er wordt wat afgekletst in de paardenwereld. Helaas.

Ik wil wel erg graag weten wie een dwerg hebben gegeven (als ik uitdek). De bedragen zijn wel zo hoog, dat ik daar gewoon niet mee wil fokken.

Ik wacht nog op een testuitslag voor de vader van kid. Als hij veterinair in orde is bevonden kan ik ook komen.


Waarom zou je niet alles uitsluiten?
Als je daarmee bereikt dat er geen dwergen meer gefokt worden is het dat wel waard.
Maar er is dus nu al een dwerggentest of bedoel je een andere test?

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:51

Als je een merrie met het gen laat dekken door een hengst die het gen niet draagt, komt er geen dwerg uit en is er dus weinig aan de hand. Behalve dan dat het veulen het gen misschien wel draagt. Er is ook kans op een gezond veulen en aangezien er heel veel dragers van het gen zijn zou je dan een heel groot aantal van de mini's moeten schrappen.. Je moet gewoon goed uitkijken dat hengst waarmee je dekt het gen niet draagt. Dan heeft de merrie met het gen net zoveel kans op een gezond veulen als een merrie die het gen niet draagt!
Met hengsten dekken die het gen dragen vindt ik een ander verhaal.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:56

mootjah schreef:
Als je een merrie met het gen laat dekken door een hengst die het gen niet draagt, komt er geen dwerg uit en is er dus weinig aan de hand. Behalve dan dat het veulen het gen misschien wel draagt. Er is ook kans op een gezond veulen en aangezien er heel veel dragers van het gen zijn zou je dan een heel groot aantal van de mini's moeten schrappen.. Je moet gewoon goed uitkijken dat hengst waarmee je dekt het gen niet draagt. Dan heeft de merrie met het gen net zoveel kans op een gezond veulen als een merrie die het gen niet draagt!
Met hengsten dekken die het gen dragen vindt ik een ander verhaal.


Ben ik niet met je eens. Waarom zoutje bewust het dwerggen willen behouden? Als het ook mogelijk is om het hele gen er uit te fokken..

En helemaal nu de test er nog niet is vind ik het een heel groot risico om wel te fokken met zo'n merrie

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:00

Ieder zijn mening. Dat zou betekenen dat de AMHA in Nederland flink uitgedund gaat worden. Als je op past met welke hengst je de merrie laat dekken krijg je geen dwergen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:00

Dit is puur goedpraten om met een bewezen dwergdrager te foken.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:05

Er is een verschil tussen onwetend zijn en mogelijk een drager hebben en bewust fokken met een bewezen drager. Imo ben je dan niet op een goede manier met de fokkerij bezig (en dat is heel politiek correct gezegd)

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:06

mootjah schreef:
Ieder zijn mening. Dat zou betekenen dat de AMHA in Nederland flink uitgedund gaat worden. Als je op past met welke hengst je de merrie laat dekken krijg je geen dwergen.


Ja en wat is daar het probleem van?

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:43

Sappos schreef:
Er is een verschil tussen onwetend zijn en mogelijk een drager hebben en bewust fokken met een bewezen drager. Imo ben je dan niet op een goede manier met de fokkerij bezig (en dat is heel politiek correct gezegd)


Wat versta jij dan onder onwetendheid?? De vader van Coco heeft ook weet ik veel hoeveel nakomelingen
, moet daar allemaal niet meer mee gefokt worden? Om maar te zwijgen over de opa van Chanel. Die ook voor een aantal dwergen heeft gezorgd. Over andere champagnes hoor je niemand. Zelfs met de hengsten van deze opa wordt gefokt. Dustinlover haar hengst bijvoorbeeld stamt daar ook vanaf, daar hoor je niemand over. Bijna alle champies in europa stammen van deze hengst. Maar omdat de nakomelingen nog geen dwerg hebben gegeven mag daar wel mee gefokt worden? Omdat ze het misschien niet hebben? Is dat onwetendheid?
Zo kortzichtig allemaal. Zo lang je hengst het gen niet heeft, krijg je geen dwerg.

En nou ben ik wel klaar met deze discussie!!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:01

Ik heb een vermoeden van een paar dwergdragende hengsten, echter hebben zij nog nooit een werkelijke dwerg gegeven of zijn mensen hier nooit eerlijk over geweest. Bij Armani was het pas een van de laatste veulens die een dwerg was. De eigenaresse heeft haar verantwoordelijkheid genomen, de hengst gecastreerd en heeft hier nooit iets over verzwegen. Voor zover ik weet zijn er eerder geen dwergen van hem gekomen. Alle nakomelingen van de betreffende hengst zijn dus mogelijk dwergdrager maar welke het zijn weet niemand. Ze kunnen t allemaal dragen of misschien is het er geen een. Van Chanel is voor 1000% zeker dat zij het draagt. Hoeveel bewijs wil je nog meer hebben? Er zijn genoeg bewezen dwergdragers die nog volop dekken maar neem verdomme je eigen verantwoordelijkheid en trek zo'n beest terug uit de fok.
Ik verwacht idd dat Ridgehavens Cocoa het draagt. Of Dobby het draagt weet ik niet, naar mijn weten heeft hij nooit een dwerg gegeven maar ik vind het risico van fokken met deze hengst verhoogd en zal hier dus niet voor kiezen. Zeker niet enkel voor een kleurtje. Idem met Jet, Joop en alle andere champies. Ik zou er niet voor kiezen, imo komen ze niet in de buurt van het fokdoel en ik probeer zover mogelijk van dwergen vandaan te blijven.
Ja ik heb een lijst met dwergdragers en met verdachte dieren. Nee ik ga dit naar niemand sturen en/of openbaar maken.