shetlander bijt kind.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:53

Die van mij ook zeker niet hoor, die zijn echt niet bang voor me. Maar ze dringen niet bij het eten, bijten en schoppen niet, houden altijd netjes afstand en zijn niet opdringerig, ondanks dat ik ze volstop met snoep. :+
Ik ben voor het principe: goed bedrag belonen, fout gedrag negeren en gevaarlijk gedrag bestraffen.
Ik heb twee hengsten, en het zijn de grootste knuffels van de wereld. En toen ik ze kreeg waren ze echt levensgevaarlijk in de omgang.

Ik kan je niks opdringen, maar wil je best eens uitnodigen om langs te komen om te kijken hoe het er hier aan toe gaat. Dan zul je geen mishandeling of onterechte straffen zien.

En, wij zijn inderdaad geen paarden. Maar kun je van een paard verwachten dat hij zomaar mensentaal begrijpt? Ik probeer alles in paardentaal te doen, zodat ik hun begrijp en zij mij.

Als hij de tik op zijn neus niet begreep heb je waarschijnlijk verkeerd getimed of was het niet duidelijk genoeg.
Shetlanders kunnen nogal eigenwijs zijn :P
ieder paard heeft een andere aanpak nodig, blijkbaar heeft deze shetlander iets meer leiding nodig dan je andere paarden.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:54

geloofhoop schreef:
Omdat ik een kind van 5 niet in zijn oor laat bijten.
wij zijn 3 maanden lang met hem bezig geweest, en zit echt geen kwaad in. Nu blijkt het alleen bij kinderen te zijn.

Dan is de pony gewoon geen kinderpony, ik heb hier ook zo'n shet lopen, heel lief beestje, maar niet voor kinderen geschikt. Sommige pony's houden gewoon niet van kinderen, ik denk dat je beter opzoek kan gaan naar een shetje die wél met kinderen om kan gaan.

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:54

bigone schreef:
geloofhoop schreef:
Nee wij doen niet aan slaan! hooguit als hij bijt bijten wij hem terug in zijn oor.
Vind nergens voor nodig een dier te slaan, en de eigenaar van deze shetlander ook niet.
Wij gaan nu eerst goed met hem bezig zijn, voordat haar dochter er mee aan de slag kan.
Deze shetlander heeft altijd op een stuk land gestaan en nooit echt iets mee gedaan, dus wss is dat de oorzaak. Beter zoeken naar de oorzaak dan meteen beginnen met meppen, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Bedankt voor jullie reacties.

Als jullie er zo over denken dan zou ik alle kinderen maar uit de buurt van de shet houden, kijk eens naar een documentaire over paardengedrag, daar word niet gemiept. Verkeerd gedrag onder paarden word direct afgestraft. Juist mensen die alles met aai,aai want je bent zo schattig op willen lossen gaan de mist in. En het is zo vervelend dat veel mensen denken dat shets geschikte kinderpony's zijn. Als ze een goede opvoeding krijgen misschien wel maar anders echt niet, al helemaal niet voor een vijfjarige.

Lees ik heb mijn paarden op een diervriendelijke manier zonder slaan opgevoed.
Met clicker. mijn paarden zullen nooit een stap verkeerd zetten, en niet omdat ze bank zijn om een klap te krijgen.. nee omdat ze het op een leuke manier geleerd hebben.

BigOne

Re: shetlander bijt kind.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:55

Je schrijft toch echt dat je terugbeet en schopte, hoe werkt dat met de klicker?

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:57

Borisje schreef:
Die van mij ook zeker niet hoor, die zijn echt niet bang voor me. Maar ze dringen niet bij het eten, bijten en schoppen niet, houden altijd netjes afstand en zijn niet opdringerig, ondanks dat ik ze volstop met snoep. :+
Ik ben voor het principe: goed bedrag belonen, fout gedrag negeren en gevaarlijk gedrag bestraffen.
Ik heb twee hengsten, en het zijn de grootste knuffels van de wereld. En toen ik ze kreeg waren ze echt levensgevaarlijk in de omgang.

Ik kan je niks opdringen, maar wil je best eens uitnodigen om langs te komen om te kijken hoe het er hier aan toe gaat. Dan zul je geen mishandeling of onterechte straffen zien.

En, wij zijn inderdaad geen paarden. Maar kun je van een paard verwachten dat hij zomaar mensentaal begrijpt? Ik probeer alles in paardentaal te doen, zodat ik hun begrijp en zij mij.

Als hij de tik op zijn neus niet begreep heb je waarschijnlijk verkeerd getimed of was het niet duidelijk genoeg.
ieder paard heeft een andere aanpak nodig, blijkbaar heeft deze shetlander iets meer leiding nodig dan je andere paarden.

Het is de shetlander van een vriendin.

Maar ik ik snap dat gevaarlijk gedrag indd afgestraft moet worden.
Maar een shetlander waar nooit iets mee gedaan is, en je dus niet weet wat mee gemaakt heeft daarvoor. Ga je niet zomaar lopen meppen omdat hij bijt of trapt. Ik vind dat je eerst gaat kijken of uitzoeken of er misschien een rede is waarom hij dat doet. Natuurlijk niet gaan belonen als hij dat doet. En meteen op zijn plek zetten.

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:59

bigone schreef:
Je schrijft toch echt dat je terugbeet en schopte, hoe werkt dat met de klicker?

Ja dat deed ik bij mijn shetlander ook. hij was een boefje in zijn pubertijd. En k heb hem 1 x hoeven bijten in zijn oor. En hij heeft het nooit meer gedaan. Hij bijt mij, hij slaat me niet.
Als hij schopt krijgt hij een schop terug. Maar hij krijgt niet een tik als hij niet luisterd. Luisterd hij niet, gaan we aan de training met de clicker.

En bijten afleren met de clicker kan makkelijk.
maar beginnen bij de basis!!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:01

Zo, die had van mij een ongelofelijke klap op z'n donder gehad. Om het in paardentermen te houden: een kind is het 'veulen' van de kuddeleider. Wat denk je dat er in een kudde gebeurt als welk paard dan ook het veulen van de kuddeleider bijt en trapt? Die zal moeten rennen voor z'n leven. De kuddeleider gaat echt niet eerst een goed gesprek met hem aan, waarom hij het in z'n hoofd haalde een jonkie aan te vallen.

Maar, aangezien de shet een corrigerende tik geven blijkbaar zieliger is dan een gebeten en getrapt kind, blijft er nog maar 1 advies over: kind en shet niet meer bij elkaar laten. Komen ongelukken van, en grote kans dat kind bang van paarden wordt.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:02

Tuurlijk moet je daar eerst naar kijken. Ik zou nooit een paard straffen voor ik weet waarom hij dat gedrag vertoont. Misschien heeft hij wel pijn, bokt hij omdat het zadel niet past, bijt hij omdat je niet duidelijk bent, etc.
Misschien doet het kindje wel iets waardoor de shet bijt. Dan nog is het onacceptabel, maar heeft t kindje meer straf nodig dan de shetlander.

Btw, ik train ook graag met de clicker, misschien zou je met het kind met behulp van de clicker grondwerj kunnen doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:02

gewoon een knal geven en er vooral niet vanuit gaan dat hij het daarna nooit meer doet.Shetlanders zijn wat formaat betreft prima kinderpony's maar wat karakter en eigewijsheid betreft absoluut niet.
Uitzonderingen daar gelaten.
Ik heb dagelijks een strijd met mijn shet hengst van 14.Ik ben bijna 50 heb paarden beleerd,ook moeilijke paarden gecorrigeerd dus ben geen ''penny''.

demeyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:03

beter 1x een duidelijke tik zodat ie het begrijpt
da 10x bijten en 10x een zacht tikje

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:06

geloofhoop schreef:
Ik heb zelf een shetlander, en die heb ik nooit geslagen, hij beet in zijn hengsten pubertijd ook veel. Ik beet hem 1 x flink in zijn oor terug, en hij heeft mij nooit meer gebeten, ik gaf hem eerst een tik op zijn neus. Maar dan hielp echt niet. ( was 10 jaar geleden) Als hij me schopte kreeg hij ook een schop terug. Maar ik ga hem niet slaan of schoppen als hij dat bij mij ook niet doet. En het negatieve gedrag verder negeren en het laten ombuigen in het positieve gedrag, laten zien wat je van hem verwacht, en het negeren wat je niet verwacht. Wees duidelijk. Maar waar als hij een stap verkeerd zet gelijk op zijn dodemieter geven? En ja paarden onderling.. Zijn wij paarden? En hoe doen mensen het dan onderling,. paarden zijn geen mensen, mensen zijn geen paarden. Al mijn paarden heb ik op deze manier opgevoed. En ze zetten uit respect geen stap verkeerd, en niet omdat ze bang zijn een klap of wat dan ook te krijgen.

je zegt zelf dat wij geen paarden zijn, maar je bijt hem wel in zn oor? ..beetje tegenstrijdig.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:09

Borisje schreef:

ik sluit me volldig bij je aan!

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:09

Tik op zijn neus, doe ik altijd als Olaf (mijn paard) weer eens grappig wil zijn. Hij moet gewoon begrijpen dat hij respect moet tonen aan de mens. Vooral z'n kleintje moet begrijpen dat wij ook nog eens groter zijn, slimmer zijn en soms (heel soms,...) ook sterker zijn.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:10

geloofhoop schreef:
Ik heb zelf een shetlander, en die heb ik nooit geslagen, hij beet in zijn hengsten pubertijd ook veel. Ik beet hem 1 x flink in zijn oor terug, en hij heeft mij nooit meer gebeten, ik gaf hem eerst een tik op zijn neus. Maar dan hielp echt niet. ( was 10 jaar geleden) Als hij me schopte kreeg hij ook een schop terug. Maar ik ga hem niet slaan of schoppen als hij dat bij mij ook niet doet. En het negatieve gedrag verder negeren en het laten ombuigen in het positieve gedrag, laten zien wat je van hem verwacht, en het negeren wat je niet verwacht. Wees duidelijk. Maar waar als hij een stap verkeerd zet gelijk op zijn dodemieter geven? En ja paarden onderling.. Zijn wij paarden? En hoe doen mensen het dan onderling,. paarden zijn geen mensen, mensen zijn geen paarden. Al mijn paarden heb ik op deze manier opgevoed. En ze zetten uit respect geen stap verkeerd, en niet omdat ze bang zijn een klap of wat dan ook te krijgen.

Sorry dat ik het zeg, maar dit komt nogal tegenstrijdig over vind je niet? Eerst zeg je dat je die nooit hebt geslagen, maar verder in je bericht zeg je hele andere dingen. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:13

geloofhoop schreef:
Ga je niet zomaar lopen meppen omdat hij bijt of trapt. Ik vind dat je eerst gaat kijken of uitzoeken of er misschien een rede is waarom hij dat doet.

Er is geen enkele geldige reden waarom een pony een kind van 5 jaar zou moeten trappen of bijten dus dat hoef je niet uit te zoeken. Als er iets is, dan loopt hij maar weg. Trappen en bijten bij kinderen is gewoon not done. En imo ook bij volwassenen maar dan gaat het om jezelf, dat moet je zelf maar weten.

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:16

Ik sla eigenlijk nooit, maar gebruik m'n stalen neuzen.
Klinkt misschien erg heftig, maar de paarden staan echt niet te bibberen als ik in de buurt ben. Ik ben altijd gewoon erg duidelijk tegen ze. Als het de ene keer niet mag, mag het de andere keer ook niet.
Je moet ook zeker niet doorslaan in het slaan/schoppen, maar als er echt iets gebeurd dat niet door de beugel kan, krijgen ze een schop (inderdaad, zoals paarden dat in de natuur ook doen). Daarna ga ik gewoon weer rustig verder waarmee ik bezig was en dat is denk ik ook de reden dat ze niet staan te bibberen, gewoon duidelijk en hup weer verder..

Maar een Shetlander die een kind aanvalt?? Het heeft er echt niks mee te maken dat er nooit wat mee gedaan is en dat hij op een weitje heeft gestaan, hij heeft geen respect voor het kind.. Punt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:18

Traiectum schreef:
Zo, die had van mij een ongelofelijke klap op z'n donder gehad. Om het in paardentermen te houden: een kind is het 'veulen' van de kuddeleider. Wat denk je dat er in een kudde gebeurt als welk paard dan ook het veulen van de kuddeleider bijt en trapt? Die zal moeten rennen voor z'n leven. De kuddeleider gaat echt niet eerst een goed gesprek met hem aan, waarom hij het in z'n hoofd haalde een jonkie aan te vallen.

Idd, mijn merrie had vorig jaar een mini paardje als gezelschapspony, ze was helemaal gek op dat kleine ding. De eerste dag in de wei samen met de andere grote paarden (mijn paard stond al eerder in die groep, vrij hoge positie/leider) heeft die pony zich suf gelachen, ieder paard wat ook maar in de buurt durfde te komen werd door mijn merrie hardhandig weggetrapt. :=

Pacolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:20

mijn verzorgshetje die ik had deed dat ook dat aanvallen maar dat is meer omdat hij zoiets had van mijn terein weg wezen. maar die weet ondertussen dat het mijn terrein is en niet dat van hem. alleen als ik een vriendin mee neem zeg ik al van niet gaan rennen dan gaat ie je achterna. en van dta bijten doet ie van mij ook die houd gewoon niet van kinderen bij mij durft ie het niet hoor want dat krijgt ie een klap

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:29

Hihi je zou je paard maar in zn oor willen bijten :p getsie!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:31

Gypsy schreef:
Traiectum schreef:

Idd, mijn merrie had vorig jaar een mini paardje als gezelschapspony, ze was helemaal gek op dat kleine ding. De eerste dag in de wei samen met de andere grote paarden (mijn paard stond al eerder in die groep, vrij hoge positie/leider) heeft die pony zich suf gelachen, ieder paard wat ook maar in de buurt durfde te komen werd door mijn merrie hardhandig weggetrapt. :=

En daar hoeft de moeder nog niet eens een hoge positie voor te hebben :D de moeder van mijn veulen ging, toen baby een halve dag oud was, met haar veulen in een weitje naast de rest van de kudde. Mijn merrie is de allerlaagste in rang, zal altijd weglopen, nooit bijten of trappen naar anderen. De kuddeleidster stond met haar hoofd over het hek naar dat nieuwe kleine ding te kijken, heel geinteresseerd, geen agressie of narigheid. Nou, daar was moeder het níét mee eens. Háár kind. Ze heeft de kuddeleidster bijna haar strot afgebeten, zó boos was ze. 't was maar goed dat er een hek tussenzat :')

Ieder paard weet instictief dat je van kleintjes afblijft, en dat er zware consequenties zijn voor alle paarden die zich daar niet aan houden. Maar als de moeder niet ingrijpt, tja, dan zitten er brutale donders tussen die denken dat het dus blijkbaar wél mag, en daar maken ze dan ook gebruik van.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:40

bovendien ben je met bijten nooit snel genoeg. met een tik uitdelen wel. heeft t paard veel meer aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:42

Als je paarden(welk paard dan ook) duidelijk opvoed en dat kan ook op oudere leeftijd is één keer straffen genoeg, ik hoef alleen maar een keer te brommen en ze gaan achteruit. En vergeet niet dat een shet veel sneller dingen oppikt en echt een paard in miniverpakking is. Daar gaan mensen zo vaak de fout mee in want ze zijn zo schattig, nee dus.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:44

als ik het zo lees weet jij blijkbaar hoe je het moet afleren want alles wat de anderen zeggen is niet goed en kom je terug op de clicker manier etc. ga dat dan proberen en niet vragen of wij iets weten.
of ben ik nu fout :+

als hij bijt geef je gewoon een harde klap op zn neus en dat elke keer tot hij weet dat het niet meer grappig is en zichzelf er alleen maar mee heeft.
terecht straffen is niet erg.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:47

Ik zou gewoon streng foei zeggen, misschien helpt dat......

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:17

Ik vraag me oprecht af waarom je hierover een topic opent TS.
Je komt over alsof je wel weet hoe je het die shet af moet leren, dus waarom dan vragen op Bokt? Je hebt op vrijwel alles een weerwoord.

Je krijgt een vrij eenduidig antwoord, het paard gelijk een tik geven, want voor velen is bijten een echte no-go. En daar ben ik het mee eens. Helemaal als er een kind van vijf met die pony om moet gaan.
Dit blijkt echter niet jouw manier te zijn, want je slaat een paard niet, maar bijten in het oor om iets af te leren doe je wel? Dat komt toch min of meer op hetzelfde neer? In beide gevallen levert het bij het paard een schrik/pijnreactie op wat het paard duidelijk maakt dat zijn gedrag niet acceptabel is.

Dus waarom het paard dan niet direct een corrigerende tik waarmee het ongewenste gedrag naar alle waarschijnlijkheid in een keer van de baan is. Of voor mijn part corrigeer je ook dit paard doormiddel van een bijt in het oor, want daar heb je het een paard eerder mee afgeleerd, dus blijkbaar werkt dat.

Een andere keuze is om het kind gewoon niet bij deze pony te laten. Dan kan er met het meisje in ieder geval in dat opzicht niks gebeuren.