Ik ben voor het principe: goed bedrag belonen, fout gedrag negeren en gevaarlijk gedrag bestraffen.
Ik heb twee hengsten, en het zijn de grootste knuffels van de wereld. En toen ik ze kreeg waren ze echt levensgevaarlijk in de omgang.
Ik kan je niks opdringen, maar wil je best eens uitnodigen om langs te komen om te kijken hoe het er hier aan toe gaat. Dan zul je geen mishandeling of onterechte straffen zien.
En, wij zijn inderdaad geen paarden. Maar kun je van een paard verwachten dat hij zomaar mensentaal begrijpt? Ik probeer alles in paardentaal te doen, zodat ik hun begrijp en zij mij.
Als hij de tik op zijn neus niet begreep heb je waarschijnlijk verkeerd getimed of was het niet duidelijk genoeg.
Shetlanders kunnen nogal eigenwijs zijn

ieder paard heeft een andere aanpak nodig, blijkbaar heeft deze shetlander iets meer leiding nodig dan je andere paarden.
de moeder van mijn veulen ging, toen baby een halve dag oud was, met haar veulen in een weitje naast de rest van de kudde. Mijn merrie is de allerlaagste in rang, zal altijd weglopen, nooit bijten of trappen naar anderen. De kuddeleidster stond met haar hoofd over het hek naar dat nieuwe kleine ding te kijken, heel geinteresseerd, geen agressie of narigheid. Nou, daar was moeder het níét mee eens. Háár kind. Ze heeft de kuddeleidster bijna haar strot afgebeten, zó boos was ze. 't was maar goed dat er een hek tussenzat