Ervaring shetlanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Re: Ervaring shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 01:05

Bodembedekking is bij mij wel degelijk goedkoper, als je kijkt naar hoeveel stro ik in de paarden stal gooi in vergelijking met de shetland stal.. Scheelt behoorlijk hoor:)

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:20

De stalling scheelt bij ons 125 euro :j (voor een groot paard €200 en voor een shet €75)
Hij krijgt geen brokken, dan wordt hij echt TE dik, en 's avonds een beetje zemelen met was lijnzaadolie.
Dan staat hij overdag ook nog de hele dag op de wei.
De hoefsmid vraagt gewoon het zelfde, da ook.
Dus volgens mij is een shet wel goedkoper :j

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:40

Trucjes, vrijspringen, wandelen, longeren, mennen, ..

Shetten zijn gewoon aan alles leuk!
Ze zijn wel heeel eigenwijs :D
Een staleigenaar bij ons in de buurt wil geen pensionsklanten met shetten omdat hij bang is dat de shetten alles kapot maken :')
In de winter zijn het net bolletjes wol

Shetten zijn eigenlijk altijd cute, net als Jaxje!

Afbeelding

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:04

TS als je even de zoekfunctie gebruikt dan kun je veel topics vinden over de aanschaf en het onderhoud van shetlanders.

Wat vinden je ouders er eigenlijk van? Jij zegt dat je er nog goed over na moet denken, maar je bent minderjarig dus zal de eindbeslissing echt bij je ouders liggen. Zijn zij het er mee eens, want anders ben ik bang dat je het uit je hoofd kunt zetten.

Zelf heb ik 2 shetlanders. Ik moet eerlijk zijn ... mijn shetlanders kosten tot nu toe weinig geld. Maar ik heb ze aan huis staan (geen stallingskosten/weidehuur), wij telen ons eigen tarwe(stro) en hooi en rijden de mest uit over het land.
De grote vaste kosten heb ik dus niet. Maar hoe wil jij dit oplossen?
- Waar ga je hem stallen en wat kost dit (is dit incl. hooi en stro?). In principe zou een weiland met inloopstal en minimaal één soortgenootje al goed volstaan! Wel zou ik je aanraden ervoor te zorgen dat je hem om kunt weiden en de grasinname kunt beperken indien nodig.
- Komt hij samen met (een) soortgenootje(s)? Ook een shet kan niet alleen en een geit of schaap is geen soortgenoot ;)
- Wordt er uitgemest, in en uit de wei gezet, water gegeven en gevoerd? Zo nee, hoe denk jij dit te kunnen combineren met school en werk?

Naast deze kosten heb je nog de hoefsmid (hier €300,00 per jaar voor 2 shetten), ontwormen en inenten en ook je verzorgingsspullen. Al kun je dat laatste zo duur maken als je zelf wilt.

Als je het zo bekijkt denk ik inderdaad dat een shetlander wat goedkoper zal zijn dan een groter rijpaard. Maar bedenk ook dat een shetlander net zo goed als een rijpaard kreupel kan raken, gewond kan raken en ziek kan worden. Dierenartskosten kunnen dan, net als bij een groot paard, snel hoog oplopen. Staan je ouders garant of moet je dit helemaal zelf bekostigen? Hier kosten mijn pony's weinig, maar mochten ze ziek worden dan weet ik dat ik dit makkelijk kan bekostigen.

En buiten de kosten, weet je zeker dat je een shetlander leuk blijft vinden? Je zult er niet mee kunnen rijden. Natuurlijk zijn er andere opties zoals longeren, wandelen en vrijheidsdressuur maar blijf je dit leuk vinden? Mennen lijkt me ook erg leuk, maar bedenk dat de spullen die je hier nodig voor hebt behoorlijk prijzig zijn.
Stel dat je een vriendje krijgt, vaker uitgaat, meer huiswerk krijgt of meer uren gaat werken bij je bijbaantje ... heb je dan nog zin om naar de pony toe te gaan?
Het klinkt nu heel aanlokkelijk om voor een shetlander te gaan. Maar doe dit wel omdat het ras je zo aanspreekt en een shetlander op zich je heel leuk lijkt. Niet onder het motto ''beter iets dan niets'', omdat je een groter paard niet kunt betalen.

Heb je al wel eens gekeken naar een verzorgpaard of pony of een leasepony? Want ik denk dat dit ook een mooie optie voor je zou zijn!

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:11

Bij mij is de shetlander ook wel echt goedkoper dan de paarden..

Ze staan thuis, dus verder geen kosten aan stalling. Stal houdt ze veel schoner (even grote stal als de paarden) waardoor ik veel minder stro gebruik. Ze krijgt natuurlijk goed ruwvoer, maar echt wel minder als de paarden.. De paarden krijgen krachtvoer, sommige zo'n 4 kg op een dag, terwijl de shet niks krijgt (paar wortels). Inentingen betaal je hetzelfde. Die van mij staat mooi op de hoefjes, dus ongeveer 1x per 3 maanden naar de hoefsmid voor 20 euro. Wormenkuur van 600 kg kan ze 3x van hebben, dus ben maar 2 wormenkuren per jaar kwijt. Dekens, halsters etc. kosten net zo veel als het spul van de paarden.

Als ze wat krijgt zijn de dierenartskosten natuurlijk even hoog, maar in onderhoud ben ik echt wel minder kwijt aan mijn shetlander dan aan de paarden.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:44

Een Shetlander aanschaffen omdat je geen geld hebt voor een groot paard vind ik eigenlijk een verkeerde reden om een Shetlander te kopen.

Ik heb een minipaard gekocht ondat ik mini's altijd leuk heb gevonden en ik geen plezier meer had bij het rijden.

Mijn eerste mini had ik ook echt in een opwelling gekocht. Niet nagedacht over dierenarts kosten etc. Na 2 maanden werd ze ernstig kreupel en kwam de dierenarts geregeld langs. Iets waar ik totaal niet op rekende en stond er financieel ook niet sterk voor. Gelukkig had ik mensen om mij heen die mij hielpen om alles te betalen. Ik wilde niet dat mijn minipaard leed omdat ik geen geld had voor een dierenarts. Maar dit is wel echt een leerpunt: neem alleen dieren als je ook financieel dit kunt redden, zoals je leest een Shetlander kan zomaar ineens kreupel lopen, droes krijgen, koliek etc. Elk moment kan er wat mis gaan en dat betekent dat je een buffer moet hebben. Dus een spaarpot, handig is dan ook on elke maand geld opzij te zetten. Zeg bijvoorbeeld 150 euro per maand... En dan komen er inderdaad nog stallingskosten bij, voer, verzorgingsspullen, hoefsmid om de 3 maanden etc.

Gemiddeld ben ik wel zo'n 250 euro per maand kwijt aan de mini die ik nu heb.
Laatste 2 maanden zelfs meer omdat ik 2x naar de kliniek moest met haar vanwege haar blessure. Ben voor die 2 bezoekjes zo'n 600 euro kwijt. Daarnaaat lopen de kosten voor stalling en hoefsmid en voer gewoon door. Dus wees daar op voorbereid! Je kan ineens zomaar honderden euro's kwijt zijn door een voorval.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:47

kyraties,
je staat wel in een paddock buiten he,
een stal zal je de volle kosten moeten betalen ;)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:21

m1992 schreef:
Strasshorse schreef:
Het onderhouden kost net zoveel als een groot paard. Ze gebruiken misschien wat minder maar dit neemt niet weg dat alles meteen de helft goedkoper is.
Shetlanders kunnen veel hebben dus ze zouden het hele jaar door buiten kunnen staan zonder deken zelfs (schuilmogelijkheid zou wel fijn zijn voor de pony) dus stalling is niet persee een pré.
Je betaald vaak alleen minder stalling omdat hij/zij minder ruimte in beslag neemt.
inder eten is ook absoluut niet waar want het zijn echte vreetzakken.Minder eten is ook absoluut niet waar want het zijn echte vreetzakken.

Ik heb eerst een tijdje gereden op mijn shet, springen, crossen, longeren, mennen (voor de sulky) vrijheidsdressuur en lekker tutten

Maar ik zal geen shetlander nemen alleen omdat je niet langer kan wachten en omdat het goedkoper is en dat als je te groot bent hem/haar weer weg te doen.
Athans zo zit ik niet in elkaar, heb echt uit het welzijn van mijn pony gekeken en niet naar mijn eigen belangen met de verkoop.
Ik kocht haar eigenlijk als maatje voor het leven. Maar ze heeft nu een goed nieuw tehuis en heb nog contact met de eigenaar dus dat zit wel goed.

Ik zal als ik jou was alles even op een rijtje zetten qua kosten en mogelijkheden zo weet je voor jezelf of het haalbaar is of niet.

Jeetje, als je hem niet minder geeft dan een paard van 600 kg dan zal die wel tonnetje rond zijn....
Mijn shet eet zeker wel veel minder, geen brok, en een klein beetje hooi :) soms nog een paar uur op t land

Haha mijn shetlander was geen bowlingbal op pootjes hoor, ze kreeg genoeg laten we het daarop houden.
Ik bedoelde ermee te zeggen dat ik net zoveel voor mijn shet zou betalen qua voer dan voor een groot paard, er zat daar bij mij geen verschil in.
Ze eten in verhouding natuurlijk wel minder, had het even verkeerd geformuleerd :P haha

Roos_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:34

met de shetjes kan je mennen, VD, wandelen, longeren, parelli, grondwerk aan de hand springen allemaal leuke dingen an de hand ! ik weet niet of je al shetjes hebt (heb niet heel het forum gelezen ;) )

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:33

Hier in de buurt ben je voor en shet wel iets goedkoper uit qua stallings kosten maar niet heel veel.
De dierenarts en de hoefsmit kosten zijn net zo duur als van mijn paard.
verder kan ik met mijn shet een hoop leuke dingen doen. wandelen, longeren (dubbelelijnen) kaptoom werk en mennen