Shetlander doet telgang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Re: Shetlander doet telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:33

je filpje duurt maar 0 sec. ik zie dus niets :P

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 18:36

als ik op de link klik werkt het wel??

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:37

bij mij niet.
hij opent het filmpje wel.
maar het is zo kort
dat er niets op te zien is.

Peelie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:38

Luca, ik zie gewoon een typisch shetlander gallopje. Idd in 2tackt. Maar absoluut geen telgang.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:39

Bij mij doet ie t wel.. Nou heb ik geen verstand van bij gangen ofzo, maar ik vind het er ook apart uit zien. Ik denk dat ie inderdaad in kruisgalop zit.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 18:40

Oke dankje, ik weet echt niets van tölt of telgang, ben helemaal niet bekend met 'vreemde' gangen en zag dat hij vreemd liep en dat was het eerste wat mij te binnen schoot
had namelijk nog nooit gehoord over 2 tackt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:42

Ik zie gewoon een galopperende shetlander hoor :o

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 18:45

xSlvna schreef:
Ik zie gewoon een galopperende shetlander hoor :o

bijna op het einde heel goed op zijn benen letten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:53

Ja, dat is zo ver ik kan zien gewoon de zelfde gebrekkige galop die mijn draver heeft en ook de shetlander op mijn vorige stalling.
Gewoon een veel te gehaaste galop zonder buiging in de benen, door de snelheid raakt het paard wel eens de tel kwijt bij wijze van.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:59

Dit is gewoon een normaal shetland gallopje vergelijk maar met andere shetland galopjes;-)

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:02

Hij galoppeert en telgangt niet. Maar de galop is inderdaad niet van de beste kwaliteit. Hij neigt inderdaad naar een 2 tact in galop. Dit zal beter worden als hij makkelijker gaat galopperen. Je ziet dat hij er moeite mee heeft.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:08

Het is gewoon galop. Zet het filmpje tussen door maar eens op pauze dan zie je dat het geen telgang is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:34

Ziet er gewoon uit als galop. Wel heel korte galopsprongen en weinig impuls.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:47

Ik zie echt geen telgang :n

Wat ik wel zie is idd een stijve, niet tactmatige galop.
Wat me verder opvalt is dat hij letterlijk in de galop vált, en er net zo hard weer uit 'valt'. In draf lijkt het alsof je 'm over z'n tempo jaagt. Ook daaraan kun je zien dat hij het moeilijk vind; eerst heel hard draven en dan in de galop 'vallen' heeft daar alles mee te maken.

Ten slotte vind ik je longeer'kunsten' eerlijk gezegd niet zo........... Een hoop gezwieper/geklapper met de zweep en bijna tegelijkertijd krijgt hij flinke rukken en getrek aan z'n hoofd van de longeerlijn.
Een lesje goed longeren zou eigenlijk geen overbodige luxe zijn. Wellicht wordt het wel wat versterkt doordat je ook aan het filmen was?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:52

NogSteedsGek schreef:
ijslanders worden ook vanuit de galop in telgang gelegd.

Of vanuit tölt. Je hoeft je paard niet persé vanuit galop te leggen.

tamary schreef:
Dat klinkt inderdaad als telgang. Vreemd trouwens, want dat is echt een rechtuit gang. Voltes in telgang wil eigenlijk niet, dan zou pony juist naar galop moeten schakelen om te kunnen buigen/afwenden.

De shet zal niet rentelgangen. En dat is wel de telgang die jij bedoelt. Een paard wat gewoon stijf, en daardoor heel erg lateraal, is zal zwijnepassen. En dat kunnen ze wel degelijk ook in de bochten.

Suzanne F. schreef:
Paard op het flimpje galoppeert ook niet.

Jazeker wel! Dat paard zie je galopperen aan het begin van het filmpje en daarna zie je telgang.

Ymor schreef:
Ik denk dat ze het eerste stukje van dat filmpje bedoelt. De voorkant is in galop en de achterkant nog in draf

In dat filmpje is absoluut geen draf te zien.

In het filmpje van TS zie ik geen pas telgang. Wel een stijve shet, met bijbehorende stijve galop en iets minder stijve draf.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:16

Ik zie inderdaad ook gewoon een stijve pony en geen telgang. Ik denk dat er een hele hoop verbetert als je leert om goed te longeren en dit met regelmaat herhaalt zodat de pony soepeler wordt.
Heel belangrijk bij het longeren is dat je de goede signalen geeft. Je geeft aan de achterkant van je pony aan dat hij sneller moet, maar tegelijkertijd geef je met een ruk van voren aan dat hij niet sneller mag, dat zorgt voor verwarring bij je pony. Persoonlijk vind ik rukken aan je longeerlijn sowieso uit den boze, het haalt je pony uit zijn evenwicht, en is gewoon heel onplezierig, zeker als je met hoofdstel zou longeren.
Voor de rest is het belangrijk dat je pony om jou heen gaat, als ik naar het filmpje kijk heb ik het idee dat je aan het lopen bent. Als je longeert moet je zelf op dezelfde plek blijven staan en alleen draaien, je pony zou eigenlijk over zijn eigen voetstappen steeds opnieuw hetzelfde rondje moeten lopen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 07:35

Normaal ruk ik helemaal niet zo, dat was met dat ik aan het filmen was
En nu loopt de pony ook al veel soepeler en gaat de galop beter

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 08:03

Dit is een gewone galop hoor. Hij is alleen heel schijfjes daarom lijkt het dat hij alles tegelijk neer zet. Maar dit is absoluut geen telgang

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:15

Luca03 schreef:
Normaal ruk ik helemaal niet zo, dat was met dat ik aan het filmen was
En nu loopt de pony ook al veel soepeler en gaat de galop beter

hoe heb je dat zo snel voor elkaar gekregen?? Lijkt mij niet iets wat je zomaar 'ff' opgelost hebt.......

Ik zou overigens echt teruggaan naar de basis. Laat die galop aan de longe lekker ff voor wat het is. Veel paarden vinden het eerst moeilijk om in een volte te galopperen. Gezien zijn manier van lopen (ook in draf) zou ik hem eerst sterker maken en hem meer bewust maken van zijn lichaam, beenzetting, en hoe hij zijn gewicht zou moeten dragen op de achterhand. Heeft niets met 'sneller' draven te maken, maar wel met actiever. Laat hem vaak overgangen maken tussen halt/stap/draf en maak ook schijnovergangen, waarbij je hem bijv. bíjna laat stappen maar dan meteen weer actief in draf over laat gaan.

En verder....... blijf ik er bij dat ik toch het idee heb dat je veel baat zou hebben bij een lesje goed longeren (dat betreft niet alleen die 'rukken' aan het touw, maar ook je positie t.o.v. het paard, je eigen beweging, het gebruik van je zweep en lichaam, de grootte v/d longeercirkel, etc. etc.). Longeren is meer dan een paard aan een lange lijn knuppen en rondjes laten lopen..... goed longeren is moeilijker dan je denkt, óók aan de enkele longe.

Normaal gesproken zou ik je aanraden om eens (onder kundige begeleiding!!!!) te beginnen met longeren met dubbele lijnen, maar ik vind echt dat je dan eerst het longeren aan de enkele longe ook goed genoeg moet kunnen toepassen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:45

JoyCiej007
Ik neem aan dat ze bedoelt met ''En nu loopt de pony ook al veel soepeler en gaat de galop beter'' dat de pony zo loop zonder dat ze aan het filmen is.
TS longeert nu met 1 hand en heeft een camera in haar hand, dat longeert veel anders dan dat je geen camera in je hand hebt.
Ik snap het wel dat het er nu wat slordiger uitziet dan normaal.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 19:47

We hebben een paar dagen rek en strek oefeningen gedaan en sindsdien loopt hij beter
nog niet perfect maar wel beter