Ervaringen X Falabella gevraagd over gezondheid en karakter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:57

Ik zou daar nog mee opletten hoor, de mijne schuren nu ook maar dan gewoon door de warmte. Hij heeft ook al een hele dikke vacht en het is de laatste dagen zeker niet koud geweest.
Mijn veulentje heeft in haar eerste winter ook luisjes gehad en met enkel een prikje was ze er al vanaf, vind dat zo raar dat ik iedereen hoor zeggen dat ze hun paardjes wassen en scheren terwijl het bij mij zo verholpen was.

Een van mijn oudere merries heeft ook last van roos waardoor ze ook veel schuurt, dat zou het ook kunnen zijn.
Ik zou zeggen, kijk eerst goed voor je hem scheert he, ik ben echt tegen het scheren van paardjes nu en al zeker bij veulens want de winters tegenwoordig zijn erg streng en een deken is nooit hetzelfde. Daarbij is er aan een deken aandoen in de winter ook risico's verbonden.
En moest je hem dan toch scheren, hou alsjeblieft zijn benen heel want die kun je in geen deken wikkelen ;) .

anneliesdj

Re: Ervaringen X Falabella gevraagd over gezondheid en karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:22

Voor luizen zijn ook middelen waar je niet voor hoeft te wassen.
Ik zou toch erg voorzichtig zijn met gaan scheren op zo'n jonge leeftijd, als het niet absoluut noodzakelijk is blijf er dan vooral vanaf.

Carantona

Re: Ervaringen X Falabella gevraagd over gezondheid en karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 17:23

Don Bajo schuurde dus vanwege huidschilfers en een beginnende huidirritatie . Gelukkig geen luis maar wel genoeg reden om zijn dikke pak eraf te halen en hem lekker te wassen . De DA was vandaag bij ons kalfje en hij adviseerde me om hem gewoon te scheren en te wassen met gewone paardenshampoo of teershampoo. Dat heb ik nu gedaan, morgen word hij lekker gewassen. Normaliter kan een gezonde jaarling best geschoren worden, de temperatuur is voorlopig goed. Don heeft 2 nieuwe waterdichte regendekens en een fleecedekentje van mijn gekregen. Vanmiddag heeft hij heerlijk zonder dekentje met Platina op de wei gestaan en hij vond het hèèrlijk on vrij rond te rennen.Ik krijg het idee dat hij zich nu al veel beter voelt. (PS de DA vond het een heel mooi en gezond hengstje)

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 17:38

Zetta schreef:
Mijn veulentje heeft in haar eerste winter ook luisjes gehad en met enkel een prikje was ze er al vanaf, vind dat zo raar dat ik iedereen hoor zeggen dat ze hun paardjes wassen en scheren terwijl het bij mij zo verholpen was.

Weet je zo nog welke spuit dat ie gehad heeft? Ben even benieuwd! :)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 18:28

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 22:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding