dwergshet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:17

Dat ziet er goed uit :) ze lijkt dik, omdat ze enorm uit verhouding is.
Persoonlijk zou ik haar lekker weer op de wei zetten nu :)

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:18

Ze heeft een grasbuik (mss ontwormen?) maar ze heeft absoluut geen vet op haar billen/rug.

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 16:19

vuurneon schreef:
Dat ziet er goed uit :) ze lijkt dik, omdat ze enorm uit verhouding is.
Persoonlijk zou ik haar lekker weer op de wei zetten nu :)

Ze mag nog een half uurtje in de stal want anders gaat ze het krachtvoer van mijn paard opeten

vuurneon

Re: dwergshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:19

Haha ja, ze zit natuurlijk dichtbij de grond dus mevrouw is er vlot bij :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:19

Dat is weer het voordeel van zo'n uk: een beetje hooggehangen bak en ze kunnen er niet bij !

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 16:20

Brainless schreef:
Ze heeft een grasbuik (mss ontwormen?) maar ze heeft absoluut geen vet op haar billen/rug.

Ja ontwormen is vrij lang geleden mijn mama ging het vandaag halen hopelijk heeft ze het ook gedaan

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 16:21

vuurneon schreef:
Haha ja, ze zit natuurlijk dichtbij de grond dus mevrouw is er vlot bij :)

Ja mijn grote shet moet het niet proberen (bok bok)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:23

Ik vind haar ietstjes te dik, niet VEEL te dik, maar ietsjes. Ze zou wel wat beweging kunnen gebruiken. Een paar keer per week longeren en een paar keer wandelingen maken. Een graskorf tijdens het grazen, wil nog is helpen ;) Vraagje: wat is haar eetschema, zeg maar? Ik heb geen idee over hoe oud dwergjes worden, de jouwe is niet heel klein (ik betwijfel ook of het een echte dwerg ik, ik denk zelf van niet). Over het algemeen worden shetjes ouder dan andere rassen, maar dat is natuurlijk nou niet te zeggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:24

Dit is zeker wel een dwerg.
Die zou ik juist niet longeren, veel te belastend voor de gewrichten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:24

Een dwerg ziet er al heel erg snel dik uit, omdat het vaak normale organen heeft die dus die plaats vergen. Bovendien is alles uit verhouding.
Hier loopt ook een dwerg, waarvan iedereen denkt dat ze dik is. Ik moet haar echter goed in de gaten houden, omdat ze juist neigt naar mager worden.
Op eerste oog zie je dat niet omdat die buik werkelijk enorm lijkt. Maar ga je met de vingers over de ribben, dan voel je die overduidelijk. Ook bij de achterhand voel je dat er weinig spek op zit.

Kijk dus niet naar het geheel, zoals zoveel mensen doen, maar beoordeel door te voelen.
Lees je ook in over dwergen (dan lees je ook dat juist het hebben van organen van normale grootte erg misleidend kan zijn bij beoordeling van gewicht)

Gewrichtsafwijkingen e.d. komen veel voor bij dwergjes. Ook daar zul je alert op moeten zijn. Helaas heb ik ook daarmee ervaring. Alleen niet mbt de pony die hier nu loopt.
Zij is wel wat groter dan jouw dwerg, maar ook al rond de 20
(exacte leeftijd is onbekend)

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 16:25

Paardjes45 schreef:
Ik vind haar ietstjes te dik, niet VEEL te dik, maar ietsjes. Ze zou wel wat beweging kunnen gebruiken. Een paar keer per week longeren en een paar keer wandelingen maken. Een graskorf tijdens het grazen, wil nog is helpen ;) Vraagje: wat is haar eetschema, zeg maar? Ik heb geen idee over hoe oud dwergjes worden, de jouwe is niet heel klein (ik betwijfel ook of het een echte dwerg ik, ik denk zelf van niet). Over het algemeen worden shetjes ouder dan andere rassen, maar dat is natuurlijk nou niet te zeggen.

Eetschema: ofwel wat hooi ofwel wortels en soms eet ze mee korrels van paard maar dat ben ik aan het vermijden.
Nu krijgt ze veel hooi te samen met 2 andere (paard en shet) maar zij eet heel traag

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:25

Even aanvullen... idd dus NIET longeren. Maak desnoods af en toe een rustig wandelingetje met het beestje, zorg dat het veel buiten loopt, Maar een dwerg is niet geschikt om mee te werken.

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 16:27

liljebo schreef:
Een dwerg ziet er al heel erg snel dik uit, omdat het vaak normale organen heeft die dus die plaats vergen. Bovendien is alles uit verhouding.
Hier loopt ook een dwerg, waarvan iedereen denkt dat ze dik is. Ik moet haar echter goed in de gaten houden, omdat ze juist neigt naar mager worden.
Op eerste oog zie je dat niet omdat die buik werkelijk enorm lijkt. Maar ga je met de vingers over de ribben, dan voel je die overduidelijk. Ook bij de achterhand voel je dat er weinig spek op zit.

Kijk dus niet naar het geheel, zoals zoveel mensen doen, maar beoordeel door te voelen.
Lees je ook in over dwergen (dan lees je ook dat juist het hebben van organen van normale grootte erg misleidend kan zijn bij beoordeling van gewicht)

Gewrichtsafwijkingen e.d. komen veel voor bij dwergjes. Ook daar zul je alert op moeten zijn. Helaas heb ik ook daarmee ervaring. Alleen niet mbt de pony die hier nu loopt.
Zij is wel wat groter dan jouw dwerg, maar ook al rond de 20
(exacte leeftijd is onbekend)

Oke bedankt maar ik heb al vaak gevoeld geen ribben te voelen

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:27

Paardjes45 schreef:

Dit is duidelijk een dwerg (je hebt verschillende soorten dwergen), kijk maar eens hoe kort de bovenbenen zijn.
De knieën zitten bijna tegen het lichaam.

Daarnaast mag je een dwerg niet longeren. Op een volte lopen is veel te belastend voor deze beentjes.

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 16:28

liljebo schreef:
Even aanvullen... idd dus NIET longeren. Maak desnoods af en toe een rustig wandelingetje met het beestje, zorg dat het veel buiten loopt, Maar een dwerg is niet geschikt om mee te werken.

Ik wandel soms met haar op straat, soms een wandeling van 1 km en soms van 2,2 km

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:31

Ik vind dat wel een goed schema ^^ Als het echt een echte dwerg is zou ik inderdaad niet longeren, ik zei het in m'n post omdat ik twijfelde of het een echte is, als het een normaal shetje was, zou je wel kunnen longeren (sorry, voor mijn onduidelijkheid :) ) Ik zou niet met een dwergje een paar kilometer over asfalt lopen, over gras of zachte ondergrond. Heb je misschien een betere foto, een wat lagere?

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 16:32

Paardjes45 schreef:
Ik vind dat wel een goed schema ^^ Als het echt een echte dwerg is zou ik inderdaad niet longeren, ik zei het in m'n post omdat ik twijfelde of het een echte is, als het een normaal shetje was, zou je wel kunnen longeren (sorry, voor mijn onduidelijkheid :) ) Ik zou niet met een dwergje een paar kilometer over asfalt lopen, over gras of zachte ondergrond. Heb je misschien een betere foto, een wat lagere?

Ik zit op tablet dus gaat niet en ze wandelt niet graag op wei daar gaat ze ook niet vooruit dus pak ik straat

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:35

Naast de weg, op de zachte berm kan ook. Bedoel je dat ze niet graag op gras loopt of in de wei.

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 16:37

In wei staat ze altijd dus is dat saai voor haar

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:41

Euhhm, saai. Een paard vind in de wei staan nooit saai >;)

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 16:48

Paardjes45 schreef:
Euhhm, saai. Een paard vind in de wei staan nooit saai >;)

Om te wandelen wel

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:55

Ik bedoel niet in de wei wandelen, ik bedoel het gras naast de weg!

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:25

Ik heb ook een dwergje en ik ga helemaal mee met wat liljebo zegt.

Ook mijn dwergje is een kleine 60cm en lijkt giga dik, je zou hem eens van voren moeten zien, zijn buik steekt langs beide kanten een kilometer uit. Maar als je dan op zijn rug en ribben gaat voelen is hij echt mager, je voelt zo zijn ribben. Hij is nog maar een jaarling dus krijgt hij hier veulenmusli met pulp en onbeperkt hooi. Op droge dagen gaat hij naar de wei bij de rest van de kudde, anders staat hij met één van onze kleinste mini's in de paddock. Veel doen we niet met hem, borstelen en door de kleine kindjes geknuffeld worden, het enige stukje die hij moet lopen is van huis naar de wei wat maar een hoekje om is. Veel meer moeten we ook niet met hem doen want hij heeft maar het tempo van een slak. _O-
Net als vele dwergen heeft hij ook een ferme onderbeet.

Hier onze kleine man, de foto's zijn van in de vakantie, moet toegeven dat hij ondertussen al weer een grotere buik heeft. :+
Afbeelding
Afbeelding

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:43

Een dwergje goed op gewicht houden is een kunst. Ik heb een 3 jarig dwergje van 58cm met ook een behoorlijke overbeet. Gras eten is met zo'n gebitje best lastig vooral erg kort gras. Ik voer die van mij dus ook flink bij. Het lijkt alsof ze een dik buikje heeft maar de ingewanden moeten ook nog een plaatsje vinden in een lichaampje wat toch al niet helemaal klopt.
Zet haar juist 24 uur per dag op het land, door het gebitje eten ze toch al niet alles wat ze kunnen en ze hebben genoeg nodig ! Die van mij komt graag naar stal, heeft een overdosis aan aandacht nodig en ik vind haar geweldig :)

Dit is mijn Coco
Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:28

Wat een knapperds <3

De mijne heeft ook een relatief dik buikje, maar ach ... hij moet zijn enorme ego toch ergens kwijt ;)