Hoe duur is een minishet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:33

Ik vind het niet altijd kloppen dat je voor een shet evenveel kwijt bent als voor een grote hoor.
Ik heb 2 kleinere (welsh kruising en een shet) en een fjord, de fjord is op jaarbasis aan voer en wormenspuiten, brokken etc even duur als die 2 ukken samen.
Niet iedere pensionstal rekent hetzelfde tarief, zeker boeren hebben vaak ook kleinere stalletjes of een groeps/schuilstal waar een seht voor ernstig gereduceerd tarief kan staan.

Hoefsmid is inderdaad wel net zo duur, veearts ook. Materiaal als halster, borstel hoofdstel ook.

Succes met sparen, en wie weet in de toekomst!

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 18:38

Grappig!
Als je een shetlander wil verzorgen heb ik misschien nog wel wat voor je.. Wij hebben er namelijk vier.[/quote]

Gaaf! Die zou ik heel erg graag verzorgen!!! Maar waar staan ze? Ik heb namelijk al eerder een verzorgpony, Ghost gehad maar daar moest ik mee stoppen omdat hij te verweg stond. Dat was een half jaar geleden. En daarna heb ik geen andere verzorgpony kunnen vinden.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 18:41

Yuri schreef:
Ik vind het niet altijd kloppen dat je voor een shet evenveel kwijt bent als voor een grote hoor.
Ik heb 2 kleinere (welsh kruising en een shet) en een fjord, de fjord is op jaarbasis aan voer en wormenspuiten, brokken etc even duur als die 2 ukken samen.
Niet iedere pensionstal rekent hetzelfde tarief, zeker boeren hebben vaak ook kleinere stalletjes of een groeps/schuilstal waar een seht voor ernstig gereduceerd tarief kan staan.

Hoefsmid is inderdaad wel net zo duur, veearts ook. Materiaal als halster, borstel hoofdstel ook.

Succes met sparen, en wie weet in de toekomst!

Heel erg bedankt!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:44

Mijn paard gaat ook om de 3 maanden naar de hoefsmid.. Niet elke maand hoor! Er wordt hier een beetje overdreven. Als je moeder je financieel kan steunen als je tekort komt kan je prima een shet kopen :)

capopjekop

Re: Hoe duur is een minishet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:46

Ze zegt ook dat dat kan als je pech hebt, niet dat het standaard is. Mijn pony's werden wel om de 5 weken bekapt toen ze bevangen waren. Inmiddels netjes om de 8 weken.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 18:47

mootjah schreef:
Mijn paard gaat ook om de 3 maanden naar de hoefsmid.. Niet elke maand hoor! Er wordt hier een beetje overdreven. Als je moeder je financieel kan steunen als je tekort komt kan je prima een shet kopen :)

Oke, dankje, gelukkig. Anders is het wel heel erg duur!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:48

Als je denkt dat een (mini) shet maar 1 (of 2) plakjes hooi per dag eet, dan ben ik bang dat je nog een hele hoop moet leren :(:)
Overigens is 'een plak hooi' een heel relatief begrip. Ligt er maar net aan hoe groot en zwaar de balen geperst zijn, wat voor hooi, etc. etc.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 00:03

Mijn paarden gaan naar de smid op zicht. Vorige keer zijn ze tegelijk gegaan, mijn jongere van 2 heeft langere hoeven en beginnen te scheuren dus komt de smid daarvoor. De andere hoeft nog niet
Om de maand is niet overdreven, mijn twenter gaat om de anderhalve maand

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 08:11

JoyCiej007 schreef:
Als je denkt dat een (mini) shet maar 1 (of 2) plakjes hooi per dag eet, dan ben ik bang dat je nog een hele hoop moet leren :(:)
Overigens is 'een plak hooi' een heel relatief begrip. Ligt er maar net aan hoe groot en zwaar de balen geperst zijn, wat voor hooi, etc. etc.

Ja, dat weet ik wel maar dat las ik ergens, en het was een soort vergelijking die ik op internet vond. Het ligt ook aan de hoeveelheid biks enzo. Dat weet ik wel hoor!

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 08:20

Maar ik zou graag prijzen horen van hoeveel jullie aan een mini shet per maand kwijt zijn. Iedereen zegt namelijk wat anders. En je hoeft niet te zeggen dat ik misschien een verzorg/lease pony moet nemen of een paar jaar moet wachten. Ik mag een shet als ik 16 ben en daar is goed overna gedacht.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:05

DayDream21 schreef:
Maar ik zou graag prijzen horen van hoeveel jullie aan een mini shet per maand kwijt zijn. Iedereen zegt namelijk wat anders. En je hoeft niet te zeggen dat ik misschien een verzorg/lease pony moet nemen of een paar jaar moet wachten. Ik mag een shet als ik 16 ben en daar is goed overna gedacht.

Omdat het ook overal anders is. Niet overal in het land vragen ze dezelfde prijs. Ene gebied is duurder dan de ander.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:52

Zoals al eerder genoemd zijn een shet en Ezel zeker niet hetzelfde, ze praten elkaars taal ook niet. Ezels horen bij ezels en shetjes bij shetjes.

Belangrijk om te weten is dat een ezel niet waterdicht is en dus niet zonder schuilstal kan leven, dan worden ze ziek, ze hebben een hekel aan natte pootjes en zullen zichzelf verhongeren als ze door de drek naar buiten moet om te eten!! Tevens kunnen ezels voor geluidoverlast zorgen als je ze gaat houden in een gebied met veel woonhuizen, niet iedereen kan het balken van een ezel evengoed waarderen :o

kosten van de smid verschillen heel erg, hoe staat je shet/ ezel van nature op zijn hoefjes, hoe slijt hij ze af en hoeveel loopt ie op de harde bestrating. Onze ezels hebben bestrating in hun schuilstal en slijten ze heel mooi af, dus ze gaan zo'n 3x per jaar naar de smid. Voor onze shet (staat niet op bestrating) komt hij vaker en indien nodig pakken we er dan een ezel bij. Onze shet staat achter ook niet mooi op zijn hoefjes en die slijten dus ook niet correct af. Inmiddels moet ik al wel voor de 2de keer een tandarts laten komen binnen de 1,5 maand en ook die zijn zeker niet goedkoop. Dat kun je niet inplannen net zoals DA.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:44

DayDream21 schreef:

Het is ook overal anders :+
Een plek in Amsterdam is duurder dan in de middle of nowhere ver buiten de drukke steden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:47

DayDream21 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ja, dat weet ik wel maar dat las ik ergens, en het was een soort vergelijking die ik op internet vond. Het ligt ook aan de hoeveelheid biks enzo. Dat weet ik wel hoor!

Maar je zet het hier wel neer......

Het ligt niet aan de hoeveelheid biks; brok/biks/muesli = krachtvoer, gras en hooi is ruwvoer. Ruwvoer hebben ze veel meer van nodig dan krachtvoer. Ook kan je niet zomaar minder ruwvoer gaan voeren, en daarvoor in de plaats meer krachtvoer gaan geven.

Dus hoe je het ook wendt of keert; een (mini)shet heeft echt wel meer nodig dan 1, of 2 plakjes hooi per dag. ;)

Ik heb hier 2 shetten en een Welsh A; voor alleen de winter ben ik al ruim € 500,= (en soms nog wel meer) kwijt aan alleen hooi.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:42

Ik heb mijn paard (wel geen Shetlander) gekocht voor rond de 1.000 euro, maar ik ben dat bedrag in drie maanden bijna weer kwijt aan vaste kosten (stalling, hoefsmid etc.). Gelukkig hoeft bij mij de dierenarts niet vaak te komen, maar ik laat wel iedere maand het bedrag wat ik normaal aan premie bij de verzekering zou betalen op een speciale rekening storten, zodat ik in ieder geval genoeg heb voor als de DA een keer zou moeten komen. Dan ben ik het geld wel niet kwijt. Je ziet dat de aanschafkosten niks zijn vergeleken met de vaste kosten die ik per maand betaal.

Waar ik mijn paard heb staan betaal je voor de goedkoopste stal, een kleine ponystal (wel groot genoeg voor jouw Shetlander) 200 euro per maand. Dan komt daar nog voor weidegang 35 euro bij in de zomer, en voor los in de bak 20 euro in de winter.
Dus per jaar ben je dan aan stalling kwijt:
200 x 12 (stalling) + 35 x 6 (weidegang) + 20 x 6 (los in de bak) = 2730 euro
Je hoeft dan wel niet zelf te voeren of uit te mesten, maar toch is dit een aardig bedrag. En het ligt er ook maar aan waar je woont, want de stalling is niet overal even duur.

Bij mijn hoefsmid betaal je voor bekappen 25 euro (wel echt een super hoefsmid). Als je uitgaat van om de 8 weken (ook al groeien de hoeven in de winter wat minder snel, en het verschilt per paard) betaal je 162,50 per jaar voor de hoeven.

Hoeveel je betaalt voor de aanschaf van spullen ligt aan jou. Ik was bijna evenveel voor een goed passend zadel kwijt als de aanschafkosten van mijn paard (tja, moeilijke rug, maar een goed passend zadel is o zo belangrijk). Omdat je niet gaat rijden op je Shet, hoef jij natuurlijk geen zadel, zadeldekken, hoofdstel etc. te kopen en het ligt er ook maar aan hoeveel je dan gaat uitgeven voor andere dingen.

Ik hoop dat dit je in ieder geval een indicatie van de kosten heeft gegeven. Het beste is toch om even in de buurt rond te vragen/kijken voor de kosten. Ik hoef de stallingskosten en hoefsmid voor mijn paard voorlopig nog niet zelf te betalen (maar andere dingen wel). Denk wel goed na voordat je een pony koopt. Ik heb het ook druk met school, maar maak altijd tijd vrij voor mijn paard. Alleen als ik SE-week heb op school ga ik minder, maar dan kan ook iemand anders eventueel op hem rijden of krijgt hij een weekje rust. Wel vraag ik me af waarom je een ezel erbij wilt... Als je jouw Shet alleen in een weitje gaat zetten heeft hij wel een maatje nodig, maar koop dan gewoon nog een Shet erbij (paarden en ezels zijn toch iets anders). Als hij al een weidemaatje heeft of je hem gaat stallen bij een pensionstal hoef je er niet nog een te kopen.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:06

Ik ben voor mijn 2 per maand 140 stalling/ voer kwijt , maar reken altijd op 300 per maand op jaarbasis voor de 2. voor entingen, wormen kuren gebitten , veearts ect.

Er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren.

Misschien is het bij mij duurder in de randstad.

Maar ben aan mijn kleintjes bijna even veel kwijt als aan mijn grote paard vroeger aan wormenkuren, veearst , hoefsmid en tandarts. Alleen kwa stalling goedkoper.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 16:08

Ik krijg veel reacties over ´dat ligt er aan waar je woont en hoeveel de mensen voor de wei vragen´Maar dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is hoeveel zijn JULLIE kwijt aan jullie shet, paard, pony wat ever, per maand.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 16:09

Patricia_86 schreef:
Ik ben voor mijn 2 per maand 140 stalling/ voer kwijt , maar reken altijd op 300 per maand op jaarbasis voor de 2. voor entingen, wormen kuren gebitten , veearts ect.

Er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren.

Misschien is het bij mij duurder in de randstad.

Maar ben aan mijn kleintjes bijna even veel kwijt als aan mijn grote paard vroeger aan wormenkuren, veearst , hoefsmid en tandarts. Alleen kwa stalling goedkoper.

Bedankt!

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:28

Ik denk dat jij beter een verzorg pony zou kunnen zoeken.
Je moet nog van alles leren! (ik ook maar ik betaal mijn pony niet zelf, en mijn bijrijd pony's zijn gratis ik hoef alleen de lessen 30 euro per keer te betalen, en de wedstrijden)
Ik zou als ik jou was wat meer gaan verdiepen in de kosten van zo'n pony, misschien kan je nog wat door sparen en voor een D pony gaan. Je zou dan een bijrijdster kunnen nemen die mee betaald in de stallings kosten. En als je de pony bij een boer kunt zetten met een redelijke buiten bak, en lid kanworden van een vereniging dat je in de winter in de binnenbak kunt rijden.

Ik weet niet of je goede vriendinnen hebt die ook voor een pony sparen? Anders zou je samen een wat grotere pony kunnen aanschaffen, en de stallings kosten kunnen delen. Je zou bijv. Een plan kunnen maken en aan je ouders kunnen laten zien, waarbij jij zegt dat je de stallings kosten betaald, en hun de hoefsmid en dat jullie samen de ziekte kosten delen? Dat scheelt ook weer geld, voor 700 euro kan je trouwens een prima shetland pony kopen. Tegenwoordig heb je ook erg leuke, jonge D pony's rond de 1000 euro.
Op bokt worden er ook gratis shetlanders aangeboden, en misschien kan je dan een 'gratis' shetje overnemen, die met spoed wegmoet, dan mensen die hem willen verkopen maar het geen 'nood' is.

Heel veel succes met je zoektocht!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:35

Ik heb een shet gehad, stond gestald op de manege (all in, dus geen voer zelf betalen enz) 150 stalling per maand.
Dan had ik mn hoefsmid, helaas moest die van mij op ijzers, dat kun je ook nog treffen dus dat was 80 per 8 weken. (40 p maand) , wormenkuur is niet zo duur, 50 p jaar kom je een heel eind en enting is ook +- 50 p jaar, (voorrijkosten van je dierenarts meegerekend) en tandarts was ook 50 per jaar.

Omgerekend is dat voor mij geweest 202,50 per maand aan VASTE KOSTEN.

Daarbij moest ik dan nog mn spulletjes kopen

EDIT:
Ik kocht hem voor 750 euro, incl zadel en hoofdstel.
Laatst bijgewerkt door ArlandoO op 18-07-13 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:36

Ik ben trouwens voor mijn pony 150 euro aan stalling kwijt, 90 euro per maand aan de hoefsmid (ze staat vierkant op ijzers) ze is nog nooit echt ziek geweest, maar eens in het half jaar zijn we 60 euro voor de tandarts kwijt. En 2 x 50 euro voor entingen. En dan voor het mest onderzoek, en als het nodig is een wormenkuur (geloof ik 25 euro uit me hoofd) en dan wil je nog extra spulletjes en dingetjes daaraan ben je denk ik ook weer zo'n 300 euro per jaar extra kwijt. En als je het nodig hebt een zadel (die van mij kostte 1250 euro, en mijn hoofdstel was 350 euro ) nou hebben wij een prestige zadel (en een kent en masters) en een van dobert hoofdste voor een pony van 1.20 m. En dat is ook best duur :p (ik zelf rijd er niet meer mee, maar de bijrijdsters)

Succes inidergeval!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:39

Dan is het voordeel dat je bespaard op zadel, hoofdstel etc. en het nadeel dat je je er niet op kan zetten. :')

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:06

Als alles een beetje mee zit ben ik 3 tientjes per pony per maand kwijt (meerdere pony's, dus wat groter inkopen, ben zelf hoefsmid, lopen deels op het land wat in hooi scheelt en krijgen geen krachtvoer).
Maar het is me ook wel gebeurd dat ik 1200 euro in 3 dagen armer was voor 1 pony.
En dan reken ik tuigage, lessen, trailer, menwagen enzo niet mee, dat kan je zo duur maken als je zelf wil.

Dus ik zou rekenen op ong 200 euro per maand, en zorgen dat je een goed spaarpotje heb.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:30

M'n shet staat soms thuis soms pensionstal ;)
Ik ben voor m'n 3 pony's aan stalling 600 euro in de maand kwijt dus 200 euro voor 1
Brokken hooi en stro moet ik niet betalen
Hoefsmid voor en achter bekappen. 40 euro voor 1 dus 120 voor 3
Jaarlijkse inengting 20 euro voor 1 dus 60 voor 3
Ontwormingspuit koop ik een grote kost 25 euro daar kan je 3x mee dus ideaal voor 3 pony's er zijn hier ook kleintjes voor 2 of 1 x
Voor materiaal ben ik 200 euro in de maand kwijt of steek ik in een speciaal potje voor als er bv een halster stuk gaat daar voorzie ik 200 euro in de maand voor
DA pot bedraagt 600 euro (alles zelf gespaart..)
Dus euhm veeeeel geld per jaar of per maand

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:29

ik vraag me af waarom je een ezel bij een shet wilt zetten, i.v.m. longworm is dat heel gevaarlijk, de ezel is daar niet gevoelig voor maar kan het doorgeven aan de shet die er aan dood kan gaan, ik zou dus zowiezo gaan voor 2 shets.

mijn paardjes ( AMHA en NMPRS) krijgen ongeveer 4á 5 keer per jaar een bekapbeurt, ook zo vaak doe ik ontwormen, 1x per jaar een enting erin en een pak hooi kost algauw tussen de 3 en de 4 euro, dan krijgen ze altijd wat brok bij en 's winters ook muesli en lijnzaadbrokken.
ik heb mijn paardjes bij huis , dus ben geen extra geld kwijt aan huur en stalling.

weet je al wat je met je shets wilt doen? wil je een raspaardje om mee naar keuringen en/of shows te gaan? of papierloos, gewoon voor de leuk en misschien voor de kar?, want tussen papier en papierloos zit nogal wat verschil in aanschafprijs :j