Pas ik nog op mijn pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:55

LiannePuthzy schreef:
af en toe een klijn ritje kan denk ik wel

Waarom dan wel?
Te groot is te groot.
Net aan te groot is ook te groot.
Ik snap dat echt niet - of wel, want het is puur egoisme helaas.

Ik heb niet eens een foto nodig, 1.60 is gewoon te groot voor een shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:56

Anc ben ik met je eens, maar zonder foto kunnen wij niet oordelen het is notebenen een fototopic ;).

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:57

superwoman schreef:
LiannePuthzy schreef:
af en toe een klijn ritje kan denk ik wel

Waarom dan wel?
Te groot is te groot.
Net aan te groot is ook te groot.
Ik snap dat echt niet - of wel, want het is puur egoisme helaas.

Ik heb niet eens een foto nodig, 1.60 is gewoon te groot voor een shet.

daar heb je een punt mee

LiannePuthzy

Re: Pas ik nog op mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:57

je kan je pony ook voor de kar leren lopen indien je zelf kan mennen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:59

LiannePuthzy schreef:
als ze het niet fijn vinden laten ze het wel merken

Dit is ook zo standaard...

Hoe moeten ze het laten merken dan?
*Bokken - zie je wel, "hij kan zelfs nog bokken....`
* Harder lopen ivm balans (denk aan fietsen) - "hij gaat nog zo hard, geen last van...."
* niet willen lopen - eigenwijze pony en kleine ruiters kunnen er niet op rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:00

Lasca_1987 schreef:
Anc ben ik met je eens, maar zonder foto kunnen wij niet oordelen het is notebenen een fototopic ;).

Maar als je hier zonder foto kunt oordelen, waarom dan daar niet?
Lijkt me geen verschil maken ;)

Het is geen fototopic, het is een topic waar foto's ter illustratie zijn toegestaan, het is dus geen verplichting om een foto te plaatsen ;)
Ik weet dat dat wel in de regels staat, maar dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling...
Ben nu zelf ook wel benieuwd of dat de bedoeling eigenlijk is of niet :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-13 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:02

En in dat topic zijn er een hoop die ook (te) groot zijn die al snel vinden dat het nog wel kan, omdat ze het zelf ook doen... vind dat topic veelal elkaar vertellen dat het wel kan, terwijl ze eigenlijk wel beter weten omdat ze twijfelen. Overgens niet allemaal he!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:04

Anc schreef:
Lasca_1987 schreef:

Maar als je hier zonder foto kunt oordelen, waarom dan daar niet?
Lijkt me geen verschil maken ;)

Het is geen fototopic, het is een topic waar foto's ter illustratie zijn toegestaan, het is dus geen verplichting om een foto te plaatsen ;)

Heb het volgende uit het bewuste topic gekopieerd;

Voor we weer intensief kunnen gaan beoordelen, moet je even deze regels doorlezen!!

-Maximaal 2 foto's
- Het liefst duidelijke foto's, het mooiste zou zijn foto's van de zijkant
- Geen rijtechnisch commentaar
- Geen foto’s quoten
- Als je geen kritiek wil, en denkt dat je nog wel op je pony past,
plaats dan geen foto, want dit topic is juist om meningen/hulp te krijgen.
- Alleen foto's plaatsen indien je echt twijfelt,
en niet bijvoorbeeld halverwege de buik van de pony/het paard komt.
- Alleen als je echt twijfelt en niet als je een sprietje bent dat op een fjord rijd
- Alleen foto's plaatsen waar jij zelf op te zien bent,
of duidelijke toestemming van de eigenaar!!
- Alleen vragen mét foto.
zonder kunnen we niet oordelen elk paard/pony is anders en zo ook de bouw.
- Geen spring foto's of foto's van de voorkant.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:04

superwoman schreef:
En in dat topic zijn er een hoop die ook (te) groot zijn die al snel vinden dat het nog wel kan, omdat ze het zelf ook doen... vind dat topic veelal elkaar vertellen dat het wel kan, terwijl ze eigenlijk wel beter weten omdat ze twijfelen. Overgens niet allemaal he!!

idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:06

Zie mijn edit ;)
Lijkt mij namelijk niet de bedoeling van dat topic, maar om dat te bespreken is dit topic ook niet de juiste plek...

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:09

LiannePuthzy schreef:
superwoman schreef:

idd

Beetje hypocriet nietwaar? Je vertelt TS dat het nog wel kan omdat jij het ook doet, dus je bent niet anders dan de mensen die superwoman noemde...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:10

Ik vind dat als de pony goed getrained is dat het prima kan.
Kijk maar naar Bontfire hier op bokt.
Ruiter is 1,58m en Bontfire is 1,12m
Niks mis met die combinatie, maar elke combi is anders en er zijn weinig shets goed getrained.
:)
Vooral voor het inrijden zorgen dat je al goed grondwerk doet en dat je pony lekker in de bespiering komt, dat is namelijk een groot verschil met een grasmaaier-shet :P

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:11

YamaSaki schreef:
Niks mis met die combinatie, maar elke combi is anders en er zijn weinig shets goed getrained.
Vooral voor het inrijden zorgen dat je al goed grondwerk doet en dat je pony lekker in de bespiering komt, dat is namelijk een groot verschil met een grasmaaier-shet :P

XD grasmaaier shet

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 14:19

YamaSaki schreef:

Het is zeker een gespierde en sterke pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:20

Ik heb je profiel gezien maar niet meer opstappen..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:26

Even een vraagje, heb je een pony gekregen zodat je kunt rijden? Want ik snap niet helemaal waarom je denkt dat je met je 1.60 nog op de pony (ik neem aan die op je profiel) kunt rijden?!

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 14:33

Nee, de pony is zeker niet voor te rijden! het leek me alleen leuk om er nog eens op te stappen voor een rustig buitenritje!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:37

Nou lekker helemaal niet doen!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:41

LiannePuthzy schreef:
superwoman schreef:
nee, 1.60 os echt te groot.
Eigenlijk weet je dit zelf al gezien je vraagstelling ("ongeveer 1 per per week niet al te intensief buitenritje ofzow").
Sommige mensen houden van paarden en sommige van paardrijden.
Ben je te groot en hou je van paarden, dan ga je er niet op.

shetjes zijn sterk
als ze het niet fijn vinden laten ze het wel merken

Ach meid kijk de filmpjes maar eens op internet die nu bij de politie liggen....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:42

Ook niet voor een buitenritje: je bent te GROOT voor Otje! Heb je profiel doorgenomen, rijden kan echt niet meer.

Vandaar vind ik het nogal bizar je uitspraak "De pony is zeker niet voor te rijden!" Maar er wel voor een buitenritje op willen gaan zitten? Dat is dan geen rijden?

Otje is overigens een erg mooie Shet, dat mag er wel bij gezegd worden.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 14:53

Citaat:
Otje is overigens een erg mooie Shet, dat mag er wel bij gezegd worden.
.

Dankje <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:19

TS: mag ik je een serieuze vraag stellen? Ik ben namelijk wel benieuwd hoe jij, en anderen in jou situatie daar over denken.

- je wil graag ohz. rijden (vaak of niet vaak, doet er even niet toe, maar je wil wel graag rijden, eigenlijk)
- waarom......... kies je dan voor een pony met zo'n kleine stokmaat?

Ik ben 25, ik ben 1.70m. lang en weeg ong. 50 kg.
En ik ben trotse eigenaresse van 2 shetten (1m.) en 1 Welsh A (1.18m.).
Waarom deze kleine pony's? Ik heb weinig tot geen interesse meer in het rijden onder het zadel, jaren geleden ben ik helemaal overgestapt naar het mennen en dat bevalt me wonderwel, ik men liever dan dat ik óp het paard zit.

Daarbij dus ook geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om op mijn shetten of mijn welsh te stappen, óók niet als ik 10 cm. kleiner was geweest. En ja; het lijkt mij wel ideaal ja, een grotere pony (E-maat) of paard waar ik én mee kan mennen, én mee ohz. kan rijden. Waarom dan 3 kleine pony's? Tsja, de 2 shetten heb ik in de loop der jaren al zóveel mee meegemaakt, die liggen mij zo na aan het hart, die kan ik echt niet zomaar weg doen. De Welsh doet het uitermate goed voor de wagen, en zou ik ook nooit meer kwijt willen. En 3 pony's + een paard........ wordt financieel gezien en ook qua ruimte, ook wel lastig.
Tsja........ dan maar niet rijden. Dat is een afweging die je maakt. Je kan niet altijd én én....... ik heb 3 kleintjes en ik doe mennen en niet ohz. rijden, óf ik verkoop 1 of 2 kleintjes en koop er een grotere bij en dan kan ik én mennen, én ohz. rijden. Ik heb de keuze gemaakt dat ik het wel prima zo vind, ik hoef er geen grotere bij.

Het lijkt mij heel simpel: wil je graag ohz. rijden maar je pony is te klein? --> dan maar niet ohz. rijden. óf een ander paard zoeken waar je wél op past, en dáarmee ohz. gaan rijden.

Heb je paarden/pony's om het paardrijden, waarom dan de keuze voor zo'n kleintje........ als je dan persé wil rijden, ga je toch voor een grotere? :?

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:30

Nogmaals: ik heb de pony niet gekocht om te rijden maar af en toe een ritje ( 1 keer i.d. 2 weken ofzow )was wel misschien leuk geweest!
Laatst bijgewerkt door kyraties op 05-07-13 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:35

Nou, duidelijk. Ooit eens een klein ritje, is ook rijden. Je past niet om erop te rijden, dus ook niet voor een klein ritje. En dat kan prima zonder hoofdletters.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:39

Helemaal mee eens... er zijn al zo veel topics van meiden die dan nog perse "het is maar voor een buitenritje in stap" op zo'n veel te kleine pony willen gaan zitten?

Ik begrijp daar ook nooit iets van: ten eerste leer je nooit goed rijden op een te kleine pony.
Je benen steken er onder uit, je kunt DUS geen juiste hulp of aanwijzing geven op de juiste plek en in de juiste houding.
Mocht je een lichtgewicht zijn met een robuuste grote Shet, dan nog, geldt bovenstaande: je bent te GROOT (benen, bovenlichaam, het past gewoon niet meer).

Ook begrijp ik maar niet, dat die meiden die maar door drammen over het rijden (nee: zitten) op hun te kleine pony, nou niet gewoon GOED of BETEr willen leren paardrijden.
Want dat lukt nooit op zo'n veel te klein beestje.

Om serieus te willen leren paardrijden gaat het om ontspanning(kan niet als je op de rug van een te klein dier gaat zitten: die spant de rug aan), balans (kan niet als je een te lang bovenlichaam en te lange benen hebt) en de juiste hulpen (kun je niet op de juiste wijze en plaats uitvoeren op een te kleine pony).

Ik heb altijd maar het idee dat er geen geld is voor een passend "model" pony of voor manegelessen als mensen koet-ke-koet doorzeuren over het TOCH nog rijden van hun te kleine pony.

Wil je rijden? Manege! Of verzorgpony van passend formaat zoeken, waar je bij mag rijden van de eigenaar.
Zo moeilijk is het toch niet?

Ik heb ook 2 Shetlanders buiten mijn 2 bonte paarden. Maar als ik die paarden niet had, ging ik toch ook echt niet met mijn 1.74 en 56 kg (ja ik ben een garnaal) op mijn Shetten zitten?!?
De ene Shet is 1 meter schofthoogte de ander een mini-ding die zeker een stuk kleiner is.

Maar ik ben in alle opzichten te groot voor zelfs de grootste maat Shetlander.

Er "voor een buitenritje nog eens op willen zitten" is dat nu in het belang van de Shet, TS?
Gewoon niet doen. DAT is in het belang van je Shet, je kjunt er zoveel andere leuke dingen mee doen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-07-13 16:45, in het totaal 3 keer bewerkt