Hoe houden jullie je mini mooi slank?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muchacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:04

de mijne hebben een schraal stuk land en onbeperkt hooi en krijgen 2 x daags brok/musli mix hier doen ze het super op

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:57

Bassenqua schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik weet toevallig van de minifokkers hoe ze hun keuringsminis mooi slank houden:

-zeer schraal weilandje, voorkomt grasbuik, want van gras eten krijgen ze ook gassen in de buik en dat
blaast ook op.
-weinig tot geen ruwvoer
-lucerne mix en krachtvoer geven, dat houdt ze slank zonder dat ze er een ruwvoerbuik van krijgen

ze worden nauwelijks getraind, rennen en spelen doen ze toch al met elkaar en mooi slank dat ze zijn.

Dit is niet zoals ik het doe en collega's die ik ken ook niet.

Ze krijgen idd weinig gras maar absoluut wel ruwvoer maar ipv hooi wordt er geweekte bietenpulp gegeven omdat dit minder buikig maakt en de ruglijn voller maakt. Hier krijgen ze voor de nacht er een klein plukje hooi bij, daarbij krijgen ze hier muesli, wat hoger in de eiwitten want die heb ik nodig om spieren te krijgen. Ik train wel degelijk, twee maanden voor een keuring begint gaan we de training oppakken, dit wordt uit gebouwd tot 45 minuten trainen aan de longe, balkjes lopen, een klein sprongetje tussendoor, dit twee dagen achtereen en dan een dag rust, althans rust....dan word er 4 a 5 km gewandeld, dan weer twee dagen trainen etc etc . Dit is zoals ik het doe en meerdere fokkers met mij. Het is niet alleen je pony slank krijgen, ook de spieren moeten getraind worden, we willen geen puntbilletjes en slechte topijnen.

TS het laten afvallen is een combi van.....je voerbeleid aanpassen en trainen, serieus trainen.

Zoals je het doet klinkt het wel beter en het trainen is altijd goed, zeker voor de conditie en de spieren.

Die ponys zagen er wel mooi uit en waren ook in de bovenlijn goed gespierd.

Maar dat is inmiddels alweer 15 jaar geleden dat ik ze voor het laatst zag.

Maartje1990

Re: Hoe houden jullie je mini mooi slank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:08

Ik zou die vitaminebrok en die biks gewoon compleet weglaten, in principe KAN een paard alles halen uit ruwvoer maar door het bijvoeren van biks etc. 'verpest' je het hele natuurlijke opname systeem van een paard waardoor dat deze hierdoor níet alles uit ruwvoer kan halen en mensen alleen maar méér 'extra's ' gaan bijvoeren (vicieuze cirkel) etc. etc.

Niks mis met een mooie gevulde buik, veel beter dan die opgetrokken buikjes die leeg zijn. Echt vet tja het enige dat ik dan kan zeggen is een grasmasker, geen idee of die verkrijgbaar is in maat mini?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:35

Ragdollcat schreef:
Ik weet toevallig van de minifokkers hoe ze hun keuringsminis mooi slank houden:

-zeer schraal weilandje, voorkomt grasbuik, want van gras eten krijgen ze ook gassen in de buik en dat
blaast ook op.
-weinig tot geen ruwvoer
-lucerne mix en krachtvoer geven, dat houdt ze slank zonder dat ze er een ruwvoerbuik van krijgen

ze worden nauwelijks getraind, rennen en spelen doen ze toch al met elkaar en mooi slank dat ze zijn.

Lijkt me nou niet echt gezond om je paardjes zo te houden. Lijkt me dat ze dat enkel de week voor de keuring doen? Of doen ze dat altijd op die manier? Want dat lijkt me vragen om maagzweren en andere problemen.

Maar iig fijn om te lezen dat er ook genoeg fokkers zijn die het anders doen. De manier van Bassenqua lijkt me al een stukje gezonder :)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:18

Probeer je ook niet helemaal blind te staren op het "slanke showmodel" he? Het is natuurlijk bij de minipaardjes een "must" om ze slank en rank op de keuring te laten verschijnen maar niet alle dieren zijn van nature zo gebouwd en ondanks dat je misschien showfotos hebt van jouw paardje waar ze mooi slank is, het is ontzettend moeilijk om sommige dieren zo te krijgen; als ik de foto's van jouw paardje uit je onderschrift zo zie is het ook gewoon haar bouw. Wat Bassenqua al zei, de bietenpulp kan een gedeeltelijke vervanger zijn voor hooi, ik voer naast de bietenpulp dan ook lucerne, een paard blijft wel een paard en moet ook gewoon ruwvoer binnen krijgen om de motor op gang te houden. Ik blijf hoe dan ook altijd hooi bijvoeren, ook al is dat dan wat minder dan je misschien normaal gesproken zou doen. Te vaak zie je helaas nog steeds op keuringen magere dieren met de ruggegraat erop liggen omdat de eigenaren denken dat dat "slank" is. Natuurlijk goed trainen en veel bewegen maar veel meer dan dat kun je niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:54

capopjekop schreef:
Ragdollcat schreef:

blaast ook op.
-weinig tot geen ruwvoer

Lijkt me nou niet echt gezond om je paardjes zo te houden. Lijkt me dat ze dat enkel de week voor de keuring doen? Of doen ze dat altijd op die manier? Want dat lijkt me vragen om maagzweren en andere problemen.

Maar iig fijn om te lezen dat er ook genoeg fokkers zijn die het anders doen. De manier van Bassenqua lijkt me al een stukje gezonder :)

Mijn manier is het ook niet en het zijn mijn dieren niet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:12

Als je ze echt aan het werk wilt hebben, inspannen en voor de sleep zetten! Is jouw bak weer netjes gesleept en heeft de kleine hard gewerkt! De hele bak is misschien wel een beetje veel in één keer :=

benthe134

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:21

eek rijd en wat minder hooi geven werkt bij mij wel

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:09

Werken met strookjes in het land! Werkt hier best goed!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:12

Hier is het elke dag hooi, nauwelijks gras en op werk dagen ook nog bix erbij.
Nu krijgen ze ook oud brood omdat ... noujaa omdat het over is :+

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:14