Shetlanderjaarling laat geen haar los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Re: Shetlanderjaarling laat geen haar los

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:00

Jaarlingen zijn naarlingen. Zeker wat verharen betreft doen ze er vaak lang over.

Is er ook wel goed naar zijn voeding gekeken of ontworming?

Vooral veulens en jaarlingen zijn gevoelig voor spoelworm. Komen ze ook slecht door het haar heen. Een keer goed ontwormen kan dan helpen. En niet ontwormen met ivermectine want daar is veel resistentie tegen maar juist met een wormenspuit met pyrantel of fenbendazole.

Ook een vitaminespuit wil nog wel eens helpen. Een tekort aan bepaalde vitaminen kan ook oorzaak zijn van het slecht verharen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:21

Nadine_Fabi schreef:
Even een vriendin die reageert.. ;)

Je kan plukken en trekken wat je wilt, maar zijn haar laat gewoon
echt niet los, tenzij je echt wat geweld gebruikt.. :(:)

Dat is juist ook wat we zo raar vinden plus zijn jeuk..
Hij is 1 jaar en 2 maandjes oud..

Bij extreme jeuk zou ik hem maar eens goed op vriendjes controleren. Schurft kan ook nog, maar luizen komen erg veel voor bij jonge shetlandjes.

En met dit weer is het toch geen straf om nog een lekkere vacht te hebben, onze minis staan gewoon te koukleumen, die waren allemaal al grotendeels door hun vacht heen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:24

shetlandfan schreef:
Jaarlingen zijn naarlingen. Zeker wat verharen betreft doen ze er vaak lang over.

Is er ook wel goed naar zijn voeding gekeken of ontworming?

Vooral veulens en jaarlingen zijn gevoelig voor spoelworm. Komen ze ook slecht door het haar heen. Een keer goed ontwormen kan dan helpen. En niet ontwormen met ivermectine want daar is veel resistentie tegen maar juist met een wormenspuit met pyrantel of fenbendazole.

Ook een vitaminespuit wil nog wel eens helpen. Een tekort aan bepaalde vitaminen kan ook oorzaak zijn van het slecht verharen.

inderdaad....jij schreef alles wat ik wilde schrijven :D

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:49

Hij gaat ondertussen zijn mooie manen verliezen.. ;(

De Da heeft er naar gekeken, geen luis, geen kleine liftertjes op zijn lijf..
ZE leek hem ook onwaarschijnlijk, en mij ook eigenlijk..

Hij heeft echt zo'n pluizige babyvacht, daaronder is het vettig, en ik zou zeggen
veel roos, schilfers etc..

Hij is gewassen, maakt helemaal niks uit..
Ontwormd is hij gewoon, vitaminespuit is nog wel een goeie..

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:53

Zijn z'n manen nog "babyhaar" ?
Mijn merrie had dat ook heel erg..

Ik zou gewoon scheren.. zeker met de warme dagen die er aankomen!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:53

Dat is naar, als hij nu gaat klooien met zijn manen :-( Wij gebruiken bij onze jeugdpony's altijd maisolie en lijnzaad, maar ook hier vooral die vitaminespuit. Werkt bij onze shetten echt goed; kort na het geven waren ze van bijna al het winter-/veulenhaar af. Succes, hopelijk is je shet er snel doorheen...

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:09

De uitdrukking klopt, jaarlingen zijn naarlingen, niet qua karakter natuurlijk.

Toen ik mijn Shet kreeg voor mijn verjaardag ( 1985) vroeg de fokker of ik mee wilde gaan naar de keuring vanwege de punten die de merrie kreeg als het veulen gekeurd zou worden, ik heb toegezegd.
2 maanden voor de keuring was Zantia nog niet door haar haar heen en ze zag er echt niet uit.
Ten einde raad naar zo'n hondetrimster en die heeft inderdaag haar volledig "geplukt".
Pony vondt dit helemaal niks en ik had de indruk dat het nog vast zat ook.
Maar wat een plaatje was het een week later...... kwam er nog bij dat ik een jaar lang gewandeld en geoefend had in opstellen, braaf naast je lopen in stap en draf, mooi mee wenden als je de bocht om gaat ... er zaten wat zweetdruppeltjes in die gekke Shet gestoken.

Resultaat was een kopplaats een mooi oranje lint en beker, op het dagkampioenschap verloor ik van een prachtige roodbonte maar ja, tweede is ook mooi als je een zwarte hebt.

Ga je naar de keuring ? niet scheren dat zien de mannen van de jury, ga je niet naar de keuring laat hem/haar dan scheren of plukken want als zo'n diertje alleen maar onrustig loopt te zoeken naar iets om zich te schuren daar slijt tie alleen maar van.

Zantia en ik zijn nog steeds vrienden maar nu ze zo oud is geworden laat ik haar minstens 1x per jaar scheren, dat scheelt onrust en is een stuk makkelijker borstelen want ik word ook een dagje ouder.

succes !! /3

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:20

wanneer je al goed ontwormd heb zoals ik lees zou ik er nog eens een vitaminespuit geven en eventueel lijnzaadolie door het voer.
wanneer dat alles nog steeds niet helpt zou ik denk ik toch gaan scheren, het warme weer komt er aan en dan is het met een dik pak haar ook geen doen meer.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:21

Met welk middel heb je ontwormd? Ook specifiek op spoelworm en dan dus NIET met een middel met ivermectine zoals veel gebruikt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:16

Ze hoeven niks te mankeren hoor, shetten houden nu eenmaal lang hun vacht, de ene pony wat langer dan de andere. Hoe luxer hoe eerder ze door het haar zijn. Dit jaar was het voorjaar erg fris en heb ik niet hoeven scheren, maar in jaren dat het in april al boven de 20 graden is staan ze zomaar te zweten en dan ros ik dat lange dikke haar er af bij mijn pony, grof mes met de haarrichting mee ipv ertegenin. En alleen de romp, benen laat ik gewoon zitten.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:35

Mijn 2 jarige shet gaat sinds een maandje verharen. Oijnzaad helpt heel goed bij haar. Het orobleem is alleen het zijn zoveel haren ik weet niet waar ik moet beginnen. Ze heeft helekorte dikkerharen die echt pef staan. Als ik haar borstel vliegt alles in het rond. Ze heeft ook heel erg veel jeuk ze laat zich ook gewoon tegen de muur aan vallen en dan heen en weer tegen de muur.. Ik poets haar dan ook iedere dag maar zeplijft eenpoefje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:37

Spellingscontrole?

Muchacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:09

Liet hier ook niet los dus toch maar de scheermachine erover gedaan paardje was helemaal blij