Vitaminen en mineralen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Vitaminen en mineralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:42

Het hele jaar door. Die van mij krijgen sowieso heel weinig gras binnen. Maar ook toen ze onbeperkt op het gras stonden voerde ik wat bij. Ze hebben ook een tijd alleen hooi en gras gekregen. Maar toen gingen ze zand likken en hun vacht zag er een stuk minder gezond uit.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:10

mirim schreef:
Pavo c4l is een voer, Je moet er vrij veel van voeren om aan de benodigde vitamine en mineralen te komen.
Marstall heeft force als vitaminen / mineralen. Of de Weidekoeken.
Natuurlijk heeft Marstall ook nog veel soorten muesli, maar voor een shet voldoen alleen de vitaminen en mineralen waarschijnlijk al. Of hij/ zij moet veel arbeid verrichten, dan zou een muesli op zijn plaats kunnen zijn.
De force kun je uit de hand geven. De Weidekoeken natuurlijk ook, dat spreekt voor zich

Ja, makkelijk praten als marstall dealer.

Mijn merries doen het beter op de c4l stukken beter dan op welke versie van marstall dan ook. En heb er een hoop geprobeerd.

Ze krijgen elk een kwart schep per keer, daar doen ze het super op.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:46

Ik praat niet makkelijk als marstalldealer. Even goed lezen...ik verklaar mijn advies :) overigens heb ik er als marstalldealer geen voordeel van, want de TS woont niet in mijn regio :D
Iemand vraagt advies en dat geef ik hier. Zonder pavo aan te vallen, lees zelf de info over c4l maar. En kijk naar de vitaminen en mineralen die je paard binnen krijgt :)

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:31

http://www.rwdh.nl/dodson-horrell.html? ... egorie=282
Daar vind je meer soorten voer speciaal voor ponys en paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

Ik voer ultimate balancer, werkt super!! :D
Ook ga hiernaast ERS Pellets voeren in overleg met de eigenaar van de site, omdat ik met die van mij qua beweging veel doe (net als jij). Als je met hem belt, geeft hij super goed advies! Vraagt naar van alles, wat je doet qua beweging, wat voor hooi, etc etc.

De pavo koeken zijn echt super slecht voor kleine pony's! Mijne is er vorig jaar hoefbevangen van geworden, er zitten veel te veel suikers in! Over het algemeen zit er in voer van Pavo te veel suiker voor kleine pony's, onwijs gevaarlijk dus! Ik zou het niet aanraden, al gaat het bij sommigen natuurlijk wel goed hoor :)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:11

Manon_S schreef:
Klarinda schreef:
Ik lees ook mee, want ik ben ook naar zoiets op zoek, maar heb gehoord dat ze van Muesli ook dik worden, veel suikers ofzo!

In 1 van mijn links van mijn beginpoststaat een muesli met weinig suikers en laag energie gehalte.
Speciaal voor paarden die snel dik worden dus die is misschien dan geschikt voor jouw?

Ja bedankt!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:00

Heb net een emmer Marstall Force gehaald, dus over een paar weken kan ik er iets over zeggen of het bevalt.

Heb een vriendin met een shet die sinds afgelopen winter jeuk heeft in ieder geval het advies gegeven om maar eens te stoppen met de Pavo koeken. Ook gaat ze hem even goed behandelen tegen ongedierte de shet staat bij ezels en die hebben vaak luizen al hebben die er zelf geen last van. Kijken of het helpt.

steph94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:03

mijn pony staat nu op subli vitaal mix zodra de winter geweest is geef ik dat voor een vitamine stoot hij is het voor mijn gevoel echt nodig! om er even goed doorheen te komen :)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:34

mirim schreef:
Er zit in het gras meestal tot nooit genoeg mineralen ...dus het gaat niet op dat een shet er niets bij hoeft te krijgen. Ze mogen dan sober zijn, het zijn toch net paardjes :)

Er zit meeeer dan voldoende voedingsstoffen incl vit en min in goed gras en hooi. Veel meer zelfs dan een Shet mag krijgen. En nee, het zijn NIET net paardjes. Het zijn pony's. Sobere rassen, en dat wil zeggen dat ze het maximale uit hun voer halen. Daarmee moet je erg voorzichtig zijn met bijvoeren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:51

Ik bedoelde 'het zijn net paardjes' een beetje, tja hoe zeg ik dat...spottend. Ook shetten vallen onder het ras paard.
Natuurlijk zijn ze sober, maar ze hebben zeker ook hun voedingsstoffen nodig. Ik zie vaak genoeg shetten die niets extra's krijgen en waar het dan ook duidelijk bij te zien is. Shets met een doffe vacht, moeilijk door hun haar komend.....dikke buiken, maar dun op de rug....
In ons ruwvoer zit niet genoeg aan mineralen. De vitaminen gaan meestentijds nog wel. Dus een mineralensupplement is zeker op zijn plaats. Shets die werken hebben soms zelfs behoefte aan meer.
Voeren is nadenken, checken en vooral kijken naar je pony/ paard. Ruwvoer kun je laten analyseren als je het een en ander zeker wil weten en daar je verdere beleid aan af meten.
Dat Shets geen extra's nodig hebben is een misverstand. Men is tegenwoordig bang om ze ook maar iets te geven. Natuurlijk is iedereen ( terecht) bang voor een hoefbevangen pony. Daar zit je echt niet op te wachten. Maar je kunt niet zeggen: hij heeft standaard genoeg aan gras alleen. Er zijn veel factoren die een rol spelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:02

Als je je gras en grond laat analyseren en daarop gebaseerd gat bemesten en verschillende kruiden en planten ertussen hebt staan mss wel. Maar ik denk dat weinig mensen dat doen. Die van mij zaten iig een stuk minder goed in hun vel toen ze alleen hooi en gras kregen. Dus ik denk dat het maar het maar in weinig gevallen geldt dat ze het prima doen op hooi en gras. Ik zie hier in de buurt ook zo welke shetten wel wat bijgevoerd krijgen en welke niets.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:42

Het spijsverteringskanaal van een shet is ontworpen om van het meest arme eten dat voorhanden is, het grootste rendement te halen. Bijvoeren naast hooi/gras is echt echt niet nodig, eerder schadelijk.
De paardenvoerindustrie wil je mss anders doen geloven.. maar het is niet voor niets dat het aantal shetten met bevangenheid zo veel vaker voorkomt nu vergeleken met zo'n 20 jaar geleden. Ook het weidebeheer is daar trouwens debet aan.
Ik heb soms wel 's het idee dat mensen zich tegenwoordig "schuldig" voelen als ze hun pony niets bijvoeren. Alsof hooi en gras een soort van "bijvoer" wordt ipv het hoofdvoer.

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:44

Ik ben zelf van mening, en mijn veeartsen trouwens ook, dat je een shetlander die goed in het werk staat, wel wat moet bijvoeren. Ze verbruiken dan veel, en krijgen dat niet goed aangevuld met alleen gras en of hooi. Doe je er vrij weinig mee, dan hebben ze er wel genoeg aan. Maar ben je zowat elke dag vrij intensief bezig, hebben ze toch wel (een kleine hoeveelheid) aan extra's nodig.
Althans, dat is mijn mening.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 00:36

Mee eens hoor, als ze serieus moeten werken op regelmatige basis, kan er best iets bij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:53

Te veel is nooit goed. Ruwvoer is idd het belangrijkste bestandsdeel uit het dieet. Maar er is ook nog een middenweg tussen teveel krachtvoer voeren en enkel ruwvoer geven.

Ik geloofde ooit ook dat ze genoeg hadden aan alleen gras en hooi. Maar ik denk nu dat de meeste weilanden te eenzijdig zijn voor paarden. En aangezien we veel van het hooi ook weer van die landen afhalen kunnen er dus wel degelijk te korten ontstaan. Hoe zou je anders willen verklaren dat paarden zo opknappen als ze opeens wel wat bij krijgen? Dan heb ik het ook over paarden die niet of nauwelijks werken. In het wild leven ze vaak schraler, maar daar is veel meer keus aan planten, bomen en grassen. Dus veel meer variatie dan het (engelse raai) gras in de meeste weilanden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:08

Ik denk dat er een verschil is tussen "iets extra's geven" voor na het 'werk' bv. handje brok of muesli en een vitaminen/mineralen brokje. Zijn toch twee verschillende dingen denk ik.

Wat gebeurt er als je vitaminen/mineralenbrokjes bijvoert en ze dan overschot eraan krijgen ? Plassen ze dat gewoon weer uit of is dat niet zo simpel ?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:29

Ik lees hier ook mee.
Mijn shetlander staat in een ruime uitloop met ruime stal. Komt dagelijks op de wei, wel een kale wei want mevrouw wordt snel dik.

Keet schreef:
xSCWx schreef:
Mijn pony ging van summerfit onwijs schuren. Er zat mij teveel suikers in.

Mijn merries ook. Halve staart en manen eraf.
Pavo care4life is een goede optie :)

Mijn shetlander ging er ook van schuren.
En bewaar deze koeken nu niet in je huis (lees; aansluitende garage), want als je ze vergeet op te ruimen dan zit binnen no-time je huis onder de kleine bruine beestjes :+

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 19:17

Okee dus tot zover wat ik hoor zijn die koeken niet zo geweldig.
Dit topic heb ik niet aangemaakt om te discussiëren of het wel of niet nodig is...
Zijn appels en wortelen ook voldoende voor vitaminen en mineralen?

Want ja, ik heb nog steeds niet echt antwoord op mijn vraag in mijn beginpost.
Tuurlijk heeft iedereen er een andere mening over wat het beste werkt, maar wat kan ik nou nog meer uitproberen waar mensen goede ervaringen mee hebben?

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 19:52

Ik denk dat ik deze ga uitproberen, voor paarden die licht werk verrichten en gevoelig zijn voor hoefbevangenheidm zitten weinig suikers in en laag energie gehalte.

Melody wordt regelmatig intensief met longeerhulp gelongeerd en verder wandelen we ook lange afstanden. Lopen wel 1 tot 2 uur door de bossen met lange stukken draven en galoperen. Ze staat ook zeer weinig op gras dus ze heeft echt wel wat extra's nodig qua vitaminen en mineralen. Ik heb alleen geen idee hoeveel ik per dag moet geven aan haar?

http://www.ej.nl/products/10000401/7920012/

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:52

Je hebt toch antwoord gehad op je vraag?
Zijn deze producten (linken) goed: nee, je kan beter Marstall Force geven.
Wordt ze van musli sneller dik: ja
Zijn wortels en appels genoeg voor vitaminen en mineralen: absoluut niet

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:54

Hou er rekening mee dat zetmeel ook suiker is. In je link zit dus al 36% suiker (dat is gewoon 1/3e van de hele zak!)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 19:59

Waar kan je deze goedkoop bestellen dan? :)
En is deze gewoon uit de hand te geven? Ze krijgt verder geen voer naast hooi dus ik kan het dan niet ergens mee mengen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:05

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 20:08

En jij hebt gewoon een rijpaard? Of ook een Shet/minipaard? Voor mijn merrie zal om de dag een handje geven momenteel genoeg zijn?

Om het uit te proberen wil ik graag die van 4 kg hebben maar bij jouw geposte links hebben ze alleen de grotere verpakkingen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:15

Manon, er staat op de verpakking hoeveel ze nodig hebben.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:39

Zoals je aan mijn ava en profiel kan zien, heb ik een shet, van 1m.
Verkooppunten zijn erg makkelijk te vinden via http://lmgtfy.com/?q=Marstall+Force
Ik geef haar inderdaad om de dag 30gram, maar het mag elke dag.