Hengst laten dekken of juist niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:15

Heb wel connecties van kids die al kunnen rijden en deze word wel 90 cm dus niet te klein maar we dwalen af van mijn vraag en heb geen vraag gesteld om discussies te voeren over het rijden op een mini enzo :) ga hem zelf aanspannen als hij 3 is

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:19

stalmiracle schreef:
Hij heeft papier. andere helft is falabella/welsh en zijn vriendje is half Amerikaan half appaloosa maar hij heeft nog niet door dat hij hengst is

Dan is het geen mini paardje maar gewoon een kruising pony, niks raszuivers aan of bijzonders. Hij heeft nog niet door dat het een hengst is???? eerst zei je van wel?? hij springt bovenop vriendje en valt m lastig en laat zijn leuter hangen, je vertelde dat hij daar van onderen iets doet bij het zien van een merrie.

Natuurlijk kan je m voor de kar zetten, nu snap ik het, want echt een minipaardje is het niet in de vorm van een bijna een arabierbouw van een paardje op zeer klein formaatje maar gewoon een kruising ponyrassen door mekaar.

Je verhaal klopt gewoon niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:21

stalmiracle schreef:
Heb wel connecties van kids die al kunnen rijden en deze word wel 90 cm dus niet te klein maar we dwalen af van mijn vraag en heb geen vraag gesteld om discussies te voeren over het rijden op een mini enzo :) ga hem zelf aanspannen als hij 3 is

Wegen die kinderen die hem in gaan rijden dan ook niet meer dan 20 kilo?
Je verhaal rammelt aan alle kanten. Ik zou gewoon castreren, de hengstenkeuring nieteens afwachten. En aan jouw de keus of hij dan voor zijn castratie nog dekken mag of niet. Ik zou het iig niet doen, paardlief leert zichzelf daardoor dingen aan die voor de rest van zijn leven voor problemen kunnen zorgen.

Anoniem

Re: Hengst laten dekken of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:26

maar je kunt überhaupt niet naar de hengstenkeuring als je pony geen vol papier heeft toch? := het is gewoon een kruising... ik zou hem ook castreren...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:32

Frederieke_ schreef:
maar je kunt überhaupt niet naar de hengstenkeuring als je pony geen vol papier heeft toch? := het is gewoon een kruising... ik zou hem ook castreren...

Duidelijk toch dat ze ons allen voor de mal houden.

Dit is gewoon vermeerderen en met ellende voor de ponys als gevolg, natuurlijk is een veulentje erg leuk voor de kennissen maar daarna oeps ze worden niet meer zo schattig en kosten toch wel geld aan onderhoud he en rijden kan je er niet op want meestal te klein voor de volwassenen en ja dan willen ze ervanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:35

Ik wil ook heel graag een veulentje van mijn merrie omdat het me heel leuk en lief lijkt. maar ik weet de afstammeling van mijn pony niet eens en ze heeft geen super bouw oid.. dus ik doe dat ook niet, kan ik beter gewoon een leuke jaarling kopen die wel papier heeft...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:36

Frederieke_ schreef:

Misschien kan hij opgenomen worden in het NMPRS stamboek, daar kunnen bijv. kruisingen AMHA/Shet terecht maar dan vraag ik me af of dat kan met een AMHA/Falabella/Welsh kruising?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-04-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

probabeest

Ragdollcat schreef:
stalmiracle schreef:
Hij heeft papier. andere helft is falabella/welsh en zijn vriendje is half Amerikaan half appaloosa maar hij heeft nog niet door dat hij hengst is

Dan is het geen mini paardje maar gewoon een kruising pony, niks raszuivers aan of bijzonders. Hij heeft nog niet door dat het een hengst is???? eerst zei je van wel?? hij springt bovenop vriendje en valt m lastig en laat zijn leuter hangen, je vertelde dat hij daar van onderen iets doet bij het zien van een merrie.

Natuurlijk kan je m voor de kar zetten, nu snap ik het, want echt een minipaardje is het niet in de vorm van een bijna een arabierbouw van een paardje op zeer klein formaatje maar gewoon een kruising ponyrassen door mekaar.

ragdollcat, dit klopt absoluut niet wat je nu schrijft!
waarschijnlijk zit er bij haar paardje een NMPRS paspoort, binnen dit stamboek mag je verschillende rassen gebruiken, zolang het paardje onder de 106 blijft valt dit gewoon onder minipaard.
wanneer dna en 2 generaties op papier kloppen bij het paardje van TS kan ze dit hengstje prima naar de hengstenkeuring laten gaan.
ik heb voor aankomend jaar voor 1 van mijn merrie's juist bewust gezocht naar een NMPRS hengst waar minimaal wat welsh bloed in zat en het liefst ook nog deutsche classic, dit omdat uit deze bloedlijnen een aantal punten sterk positief aanwezig zijn wat ik bij mijn merrie wil verbeteren.
Dit is een superster NMPRS hengst geworden die zelfs al kampioenschappen op zijn naam heeft staan.
Dat het een mengelmoesje is wil dus absoluut niet zeggen dat dit een mindere hengst is en dus ook niets waard is.

voor TS zou ik idd voor nu adviseren om haar paardje nog niet te laten dekken maar lekker met z'n vriendje te laten spelen en te wachten met dekken tot na zijn goedkeuring.

Nicole

Bij de mini's kan dit wel :)

Een hengst kan zich zelf ook erg makkelijk een pretje bij zich zelf doen.. Ik zie het erg veel/vaak bij hengsten die weinig tot niet dekken zich zelf gewoon staan te bevredigen en daardoor ook stuk rustiger dan zijn.. Mijn palomino deed het, mijn valk hengst doet het en de 2 jarige pony hengst van men vriendin doet het ook :) ik zou hem niet 2 keer per jaar laten dekken

Edit: prodabeest was me hier in voor dat het wel kan :)
Laatst bijgewerkt door Nicole op 07-04-13 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:37

Frederieke_ schreef:
Ik wil ook heel graag een veulentje van mijn merrie omdat het me heel leuk en lief lijkt. maar ik weet de afstammeling van mijn pony niet eens en ze heeft geen super bouw oid.. dus ik doe dat ook niet, kan ik beter gewoon een leuke jaarling kopen die wel papier heeft...

Bovendien, en dat vergeten veel mensen, is een dracht een risico voor de merrie. Je zou zomaar helemaal zonder paard kunnen komen te staan, omdat merrie, en veulen komen te overlijden bij de dracht of de bevalling.

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:38

eenmaal van de vrucht geproefd te hebben wil hij niets anders meer ;-)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:46

ik ken een hengst( is wel ouwer dan 3) maar donders lief zelfs kleine kinderen kun je daar op laten rijden.

en hij heeft al meerdere merries drachtig gemaakt.
je kunt zonder problemen met een hengstige merie langs hem heen hij kijkt niet ens op of word gek ligt dus niet altijd aan het dekken dat ze onandelbaar kunne zijn.
ligt ook puur aan de opvoeding.\\\

Ts je moet het zelf weten tis jou hengst hier op bokt is vaak negatief) maar ok wel veel positief:)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:49

Niet laten dekken, schouwhengst mag juist af en toe eens dekken zodat hij geïnteresseerd blijft in de merries.
Wat dus wil zeggen dat het gedrag absoluut niet minder wordt door af en toe eens te dekken. Vaak juist sterker wordt.

Of een paard wel of niet handelbaar blijft na dekken, heeft met andere factoren te maken. Zoals opvoeding en karakter van de hengst natuurlijk.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:05

floor2 schreef:

is dat zo??

heb in de loop der jaren andalusier hengsten laten dekken,friese hengst laten dekken,shet hengsten laten dekken,maar geen van allen is daar idioot hitsig of onhandelbaar van geworden..

of ik heb gewoon geluk gehad natuurlijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:12

kimmie261 schreef:
floor2 schreef:

is dat zo??

heb in de loop der jaren andalusier hengsten laten dekken,friese hengst laten dekken,shet hengsten laten dekken,maar geen van allen is daar idioot hitsig of onhandelbaar van geworden..

of ik heb gewoon geluk gehad natuurlijk...

Het gedrag hangt van ras, character en libido af, en een heel stuk opvoeding. Ik ben 2 jarige hengsten tegengekomen die mochten dekken voordat er een degelijke opvoeding inzat, en dat ging niet lang goed. Een puppie van 2 is nog een heel ander verhaal dan een volwassen hengst van 8 of 9 jaar. Huisvesting doet veel, en het feit of de hengst in een kudde staat en op het land mag. Als dat hele plaatje klopt, dan is het een ander verhaal dan wat je doorgaans hier op bokt leest, kinderen die een hengst hebben en deze ook hengst willen houden. Ik weet niet of leeftijd in profiel van ts klopt maar ze klinkt heel erg als een kind, heeft het vervolgtraject niet uitgestippeld, en weet niet hoeveel 20 kilo is wat ze maximaal op die pony wil hebben....

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 17:50

sorry maar ik hou er niet van om voor liegen uitgemaakt te worden!
mijn paardje heeft nmprs papieren!
voor de mensen die het niet weten, deze paardjes hebben verschillend bloed!
eerst even googlen voordat je hier zomaar wat gaat lopen zeggen aub ...
en ik klink als een kind?
ik ben 23 en ik ken toch de bouw van mijn paardje?!
een kindje van max 20 kilo kan hij echt wel dragen als hij 3 is ... hij is nu 85 cm en gaat dus echt wel rond 90 worden en als hij nog steeds zo hart groeit misschien wel 95 ik zei trouwens: er kan later een kind van 20 kg op rijden ... en dat ik wel wat kids ken die kunnen rijden en heel tenger zijn, maar wie zegt dat hij fulltime gaat rijden! hij word sowieso aangespannen maar daar gaat het nu niet over!
Laatst bijgewerkt door stalmilagro op 07-04-13 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 17:53

probabeest schreef:
Ragdollcat schreef:

ragdollcat, dit klopt absoluut niet wat je nu schrijft!
waarschijnlijk zit er bij haar paardje een NMPRS paspoort, binnen dit stamboek mag je verschillende rassen gebruiken, zolang het paardje onder de 106 blijft valt dit gewoon onder minipaard.
wanneer dna en 2 generaties op papier kloppen bij het paardje van TS kan ze dit hengstje prima naar de hengstenkeuring laten gaan.
ik heb voor aankomend jaar voor 1 van mijn merrie's juist bewust gezocht naar een NMPRS hengst waar minimaal wat welsh bloed in zat en het liefst ook nog deutsche classic, dit omdat uit deze bloedlijnen een aantal punten sterk positief aanwezig zijn wat ik bij mijn merrie wil verbeteren.
Dit is een superster NMPRS hengst geworden die zelfs al kampioenschappen op zijn naam heeft staan.
Dat het een mengelmoesje is wil dus absoluut niet zeggen dat dit een mindere hengst is en dus ook niets waard is.

voor TS zou ik idd voor nu adviseren om haar paardje nog niet te laten dekken maar lekker met z'n vriendje te laten spelen en te wachten met dekken tot na zijn goedkeuring.

thanx dat jij het ff zo goed uit legt, daarnaast fokken we al 10 jaar met paarden (merries) en nee niet zomaar, want onze merrie is prestatie geworden en we hebben zelfs nl kampioen veulens gehad dat betekend niet dat wij zomaar hengsten erop zetten! En heb ik dus geen ervaring met hengsten sinds een jaar ... en sinds dit jaar dus een hengstje die zich ook echt hengst gaat voelen ... en ik stel hier heel normaal een vraag maar als ik dan alleen maar commentaar krijg, dan kap ik wel met vragen stellen en ragdollcat ga maar naar de american miniature site deze paarden kunnen ook voor de kar al zijn ze zo luxe gebouwd!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:23

en als je het nooit probeert weet je nooit hoe hij zal zijn als dekhengst.
ik zeg gewoon doen want ts je hebt ervaring met de paarden
zelf merries kunnen onhandelbaar zijn

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 19:28

ik denk idd ook dat het een kwestie van proberen is, maar omdat de meest mensen o.a. probabeest die ervaring met mini's heeft hier zeggen dat ik beter kan wachten tot hij misschien word goedgekeurd, dan volg ik dat advies op.
ik zal dus voorlopig niet weten of hij door het dekken misschien rustiger bij zijn vriendje zou worden

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:35

anders laat je hem eerst goedkeuren daarna dekken,
der zijn genoeg mensen die een veulen bij hun merrie willen eneen echte dekhengst is duur.miss kun je die mensen juist helpen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 07:41

F-AM --> SMP. Aangezien hier de kenners zitten over de minipaarden en schetlanders dit topic verplaatst.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:12

Ragdollcat schreef:
stalmiracle schreef:

Wat hebben mensen toch snel hun mening klaar en denken alles te weten. Dit klopt werkelijk van geen kant Ragdollcat, het paardje van TS is dan in jou ogen niet raszuiver of bijzonder maar bij het NMPRS denken ze daar schijnbaar anders over aangezien TS haar paardje dus een VOL papier heeft. Niet iets neer kladderen als je niet volledig op de hoogte bent van iets. ;)

TS, ik zou absoluut niet gaan dekken, wacht eerst de keuring af als je hengst 3 jaar of ouder is, voor nu heeft dekken absoluut geen meerwaarde.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:56

Oke thanx ook wel handig om het ff te horen van mensen die zelf mini's hebben is idd beter gewoon te wachten hoe de keuring verloopt :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:14

Kenners hebben al gereageerd, maar vind het wel knap van ragdollcat dat ze alles zo weet zonder informatie te vragen... Lees je eigen eerst eventjes in voordat je hier dingen gaat neerzetten die van geen kanten kloppen ;)

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:19

Ragdollcat schreef:
stalmiracle schreef:

Dan is het geen mini paardje maar gewoon een kruising pony, niks raszuivers aan of bijzonders. Hij heeft nog niet door dat het een hengst is???? eerst zei je van wel??

beter lezen ze had het over het vriendje van haar hengst,

ben wel erg benieuwd naar je hengstje ;)