Shetlander longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romyxmax

Re: Shetlander longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 18:27

Allebei de ponys hebben geen bit in hoor ..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:30

Wat voor nut heeft het dan om dat bijzetje zoals je het noemt eraan te knopen.....
Meid aub ga je eerst in longeren verdiepen, leer de pony stemcommandos, schaf normaal longeer materiaal aan en ga onder begeleiding of na meerdere longeerlessen dan pas aan de gang.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:58

TS ga svp zelf eens met je kin op je borst door het zand rennen, nou vooruit, je hoeft ook geen ijzer in je mond.
Probeer dit nou niet goed te praten, arme pony. Dit kán en dit mág gewoon niet, beter neem je longeerlessen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:58

romyxmax schreef:

Met bit was het nog erger geweest

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:01

.
Laatst bijgewerkt door Enphalu op 06-07-24 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:04

( edit: bij het tweede filmpje *)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:05

romyxmax schreef:

Alsof dat rechtvaardigt waar je mee bezig bent!
jij jaagt een pony naar voren op een rondje.....rond slingeren aan een touwtje noemen wij dat hier.
Dat gezwiep met die zweep maakt je paardje alleen maar bang en onzeker! Nogmaals ga iemand zoeken die er meer verstand van heeft, zoek eens filmpjes op van Lammert Haanstra via google, daar kan je al een hoop van leren!

KimmieCherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:51

Ziet er niet diervriendelijk uit.. Zoek hulp teminste als je hier mee door wilt gaan, Maar met die hulptuigjes etc. aub doe dat niet meer, je dwingt je pony om "nagefelijk" te lopen, maar ik zie hier niets van nagefelijkheid in maar eerder "dwingen, dwingen, dwingen" En het is nog zeer achter de loodlijn, Weg met die hulptuigjes en probeer het op een diervriendelijke manier of zoek hulp! En anders gewoon niet meer longeren, Want dit is gewoon sneu voor je Shetlander..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:19

114.... red een dier :o

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:39

uit welke omgeving kom je?
Als je bij mij uit de buurt komt wil ik je best een les longeren geven.
Als je longeren onder de knie heb is het zo leuk om te doen, dan ga je ze ook steeds beter zien lopen.
Wat jij nu doet is opjagen! Heeft geen enkele nut.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:44

Ik zie een klein lief propje wat geen idee heeft wat er gaat en moet gebeuren.
De ruk in het tweede filmpje is mij ook geheel onnodig, ik zou zeggen ga je verdiepen in het longeren en begin opnieuw bij de basis met goede spullen.
Succes

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:15

MiniLoe schreef:
114.... red een dier :o

of was het nou 144 hihi

maar idd dat is maybe ook een optie, als een bokker bij je in de buurt woont daar samen mee oefenen.
Hoop dat je iets kan en iets gaat doen met alle opmerkingen, tips en adviezen die hier worden gegeven

romyxmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 18:29

Atent schreef:
uit welke omgeving kom je?
Als je bij mij uit de buurt komt wil ik je best een les longeren geven.
Als je longeren onder de knie heb is het zo leuk om te doen, dan ga je ze ook steeds beter zien lopen.
Wat jij nu doet is opjagen! Heeft geen enkele nut.

Ik woon in de buurt bij rotterdam...

dit was vandaag btw

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:51

:x

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:52

Hoe mensen reageren vind ik ook onrechtvaardig... De 1e twee reacties zijn leuk/bedoeld om te helpen, en de rest (met uitzonderingen natuurlijk ;) ) geeft onnodige, onopgebouwd commentaar. Met de kreet haal die bijzet weg geef je niet echt een reden waarom die teugel nu weg zou moeten. Je kan er net zo goed mee doorgaan, want het enige kwaad erin is dat iemand met de capslock aan naar je typt, wauw. En altijd maar dat eeuwige commentaar neem les.... Niet iedereen kan zomaar les nemen, of het duurt nog even voordat ze les kunnen krijgen. In de tussentijd veranderd er geen flikker.

Maar oke, ik zal eens proberen wat tips te geven ;)

Volgens mij weet ik wel wat voor soort hulp je hebt gebruikt,
Afbeelding
In ieder geval, in de trans ;)

Dit is om er voor te zorgen dat het paard zijn rug meer los laat, wat voorkomt uit ontspanning, dus eigenlijk zou je dat ding niet nodig moeten hebben, maar het kan wel eens helpen. Je kan het later dus wel eens gebruiken, maar niet als je nieuw bent. Maar oke, dan zou je hem dus al eigenlijk niet meer nodig hebben ;)

Dit is wel interessant voor je om door te lezen: http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtrichten/longeren/

De rest van de site is ook erg leerzaam!
Succes verder!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:49

Waarom loop je mee. Dit is toch geen longeren. Stil blijven staan op je eigen plaats!!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:04

Het derde filmpje ziet er al een stuk vriendeljker uit en hij is ook meer voorwaarts maar kijk eens naar het tweede filmpje hoe je de moeder longeert. Probeer dit eens net zo te doen bij deze pony i.p.v. door de hele bak te lopen. En probeer ter hoogte van de schouder (iets erachter) te blijven lopen.

Ik vraag me af n.a.v. de eerste filmpjes waarom die hulpmiddelen voor een shet? Wat doe je met het dier? Het lijkt me niet dat je hem rijdt gezien je lengte dus ik neem gemakshalve maar aan dat het voor de leut is. Doe dan ook het dier een plezier en laat die zooi achterwege.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:57

Navrant, dat is spreken namens/ten behoeve van de pony, hoezo onrechtvaardig? Weinig opbouwend misschien, maar het benadrukt wel de ernst van de situatie. Edit; het belangrijkste 'kwaad' is namelijk dat het slecht is voor de pony!

TS dit laatste filmpje oogt iig een stuk prettiger :) het telkens stilstaan zie ik niet gebeuren eigenlijk.
Stukken beter zo! Is er iemand daar die je om hulp kan vragen, voor de puntjes op de i?
Laatst bijgewerkt door Locanda op 07-04-13 21:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:58

SindyKaya schreef:
Waarom loop je mee. Dit is toch geen longeren. Stil blijven staan op je eigen plaats!!!

Er is niets mis met meelopen. Juist door wat van je plaats te komen kun je ook voorkomen dat een paard naar binnen komt vallen ;) Alleen is dan wel van belang dat je houding het doel van het meelopen niet tegenspreekt.
Het laatste filmpje ziet er trouwens al vele malen beter uit :j goed dat je wat met de feedback doet!

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:19

Locanda schreef:
Navrant, dat is spreken namens/ten behoeve van de pony, hoezo onrechtvaardig? Weinig opbouwend misschien, maar het benadrukt wel de ernst van de situatie.
Opnieuw, en opnieuw, en opnieuw! En nog steeds weten we niet wat die ernst nu werkelijk inhoud.

Locanda schreef:
het belangrijkste 'kwaad' is namelijk dat het slecht is voor de pony!

Waarom dan? Je bent je nogsteeds van geen kwaad bewust. Dus kan je op je gemakkie doorgaan. Zo slecht zal het wel niet zijn. Kijk ook uit standpunten van anderen, zij kunnen niet ruiken wat er in jouw hoofd omspeeld en hebben ook niet al jouw kennis ;).

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:37

Ja, omdat je de mening van 1 persoon makkelijker naast je neerlegt, dan de mening van de menigte.
Als we werkelijk willen leren i.p.v. hapklare antwoorden te krijgen, vragen we wel naar de volledige uitleg.

Daar kan ik je in volgen, maar het hele verhaal erachter is niet zo 1, 2, 3 uitgelegd.
En oneliners worden nou eenmaal eerder gelezen/opgenomen, dan lappen tekst. Al helemaal als je niet zoekende bent naar lappen tekst.

Verder denk ik dat we zo'n diepgewortelde andere mening hebben dat hierover verder chatten weinig zin heeft ;) het doet me deugd dit laatste filmpje zo te zien, en hier kunnen veel bokkers neutraler hun overige tips bij geven. Je moet iig bij het belangrijkste beginnen, dat was de overduidelijke boodschap. Nu is het voor de pony al veel comfortabeler, waardoor deze ook nog eens eerder geneigd is om mee te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 01:08

Het is anders heel simpel; alles waar je mee vast zet/ bij zet is niet goed en al helemaal niet dat kinnetje zo op de borst, hij kukelde zowat om, is hetzelfde als dat je op een paard zit en een uur lang ophouding maakt/ je handen vastzet en wel verwacht dat die door blijft lopen, niet logisch punt.
dat meelopen mits het bij de achterhand gebeurt kan niet zo veel kwaad, vooral niet in het begin, zo voorkom je dat die alle kanten opgaat behalve de goeie, anders loopt die constant een volte van 5 meter, word ik zelfs duizelig van als ik stilsta laat staan pony zelf, vind wel dat je veel meer moet belonen, hij deed op je laatste filmpje zijn stinkende best, maar dat vond jij blijkbaar niet TS. Laat het hem weten dat hij het goed doet, doet hij het de volgende keer graag voor je ipv steeds minder graag...

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:49

Auw ik krijg al last van m'n nek als ik dit filmpje zie.

Het laatste filmpje ziet er al een stuk beter uit. Maar blijf op een plek staan en loop niet met je pony mee.
Ga eerst is lekker oefenen met tempo wisselingen en stilstaan voordat je er van alles aanknupt.
Het is ook niet heel gek dat je pony stil gaat staan als je z'n hoofd zo naar beneden trekt.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:13

XNavrant schreef:
Hoe mensen reageren vind ik ook onrechtvaardig... De 1e twee reacties zijn leuk/bedoeld om te helpen, en de rest (met uitzonderingen natuurlijk ;) ) geeft onnodige, onopgebouwd commentaar. Met de kreet haal die bijzet weg geef je niet echt een reden waarom die teugel nu weg zou moeten. Je kan er net zo goed mee doorgaan, want het enige kwaad erin is dat iemand met de capslock aan naar je typt, wauw. En altijd maar dat eeuwige commentaar neem les.... Niet iedereen kan zomaar les nemen, of het duurt nog even voordat ze les kunnen krijgen. In de tussentijd veranderd er geen flikker.

Maar oke, ik zal eens proberen wat tips te geven ;)

Volgens mij weet ik wel wat voor soort hulp je hebt gebruikt,
[ Afbeelding ]
In ieder geval, in de trans ;)

Dit is om er voor te zorgen dat het paard zijn rug meer los laat, wat voorkomt uit ontspanning, dus eigenlijk zou je dat ding niet nodig moeten hebben, maar het kan wel eens helpen. Je kan het later dus wel eens gebruiken, maar niet als je nieuw bent. Maar oke, dan zou je hem dus al eigenlijk niet meer nodig hebben ;)

Dit is wel interessant voor je om door te lezen: http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtrichten/longeren/

De rest van de site is ook erg leerzaam!
Succes verder!

Ik ken deze hulpteugel niet, maar vind jouw foto's een erg vriendelijk beeld geven. Dat vind ik het eerste filmpje totaal niet. Tweede filmpje kan ik niet zien. Zou je mij een pb'tje kunnen sturen met de naam van de hulpteugel?

Maar goed, ts, je weet inmiddels dat je fout zat met het eerste filmpje, en ik vind het derde filmpje al een stuk vriendelijker beeld geven. Maar ik zou toch echt hulp zoeken van iemand die er wat meer verstand van heeft. En daarbij ook een echte longeerzweep/menzweep aanschaffen. Voordeel van een longeerzweep is dat hij geluid maakt wanneer je er mee zwiept, en dat doet jouw zweep niet. Ik zou stoppen met de onnodige stemcommando's, maar je paard leren lezen, en de commando's gebruiken op het moment dat ze daadwerkelijk nodig zijn, anders heeft het gauw genoeg geen effect meer op je pony.
Het basisprincipe van longeren is vrij simpel, jij staat in het midden, pony loopt om je heen, jij loopt niet weg, je draait enkel mee. Je vormt een driehoek met je paard, ik heb even dit leuke plaatje van google gehaald om het mooi duidelijk te maken:
Afbeelding
Longeertouw heb je in de hand waar je op zit (paard op linkerhand = touw in de linkerhand, rechterhand = touw in rechterhand), en de zweep in de andere.
Wanneer je je paard een snellere gang wilt laten gaan doe je eerst een stemcommando met een duidelijke klemtoon (draháf, gáálop), geen reactie is zwiep met de zweep. Tijdens 'rust' gedurende de gang (dus constante draf bijvoorbeeld) heb je je zweep achter je pony zoals op het plaatje aangegeven. Valt je pony naar binnen, dan beweeg je de zweep iets richting de longe, ongeveer gericht naar zijn buik, blijft je pony er doorheen vallen, dan zwiep je een keer met je zweep, als je het gewenste resultaat hebt bereikt gaat je zweep weer terug naar de positie waarin je hem eerst had.
Wil je je pony naar een zachtere gang laten gaan, doe een stemcommando 'hóó', en beweeg je zweep voor de neus van je pony. Belangrijk om dat met rust te doen en geen zwiep te maken. Maak kleine ophoudingen op je longeertouw zoals je in een spons knijpt.

Ik las dat je in het tweede filmpje rukt aan het longeertouw. Rukken is absoluut uit den boze, dat is namelijk voor je pony heel erg verwarrend, en dan zul je uiteindelijk alleen maar meer protest krijgen van zijn kant.

Wat een leuk beestje trouwens!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:44

Er komen hier veel goede tips voorbij :)

Enige die ik zou willen geven (naast alle andere) is om rustig te blijven met je stem.

Ik merk bij mijn paard, hoe meer ik er tegen aan klets tijdens longeren, hoe minder ze de verschillende commando's voor draf en galop eruit filtert. Dus commando en belonen als het goed gaat. En als hij niet luistert naar voren drijven of even bijtikken met de zweep. Maar dan moet je alleen nog even een goede longeerzweep kopen, want in mijn ogen is met dit zweepje niet fatsoenlijk te longeren.