Broodfokkers van shetlanders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: Broodfokkers van shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:13

Ik snap je echt wel hoor begrijp me niet verkeerd :)

Maar ik wil zeggen dat hij die pony's ook weer van andere mensen krijgt. En wat ik heb gezien van hem op markten is dat hij best wel streng "selecteert" op wat hij koopt. Alles wat hij zelf kan nakijken zoals beentjes,tandjes enz enz dat doet hij.
Ik weet zelf niet of hij met een klophengst dekt, maar dat ze gewoon een hengst bij de merries gooien dat geloof ik wel.

Kan het niet echt uitleggen omdat ik het in mijn omgeving ook veel zie en helaas wat je ook zegt ze luisteren toch niet... Je krijgt vaak te horen: als het maar een merrieveulen is want een hengst levert niks op en als ze dan met een palomino hengstje fokken is alleen het leuke kleurtje belangrijk want dat verkoopt toch wel, en dat ook zonder papier. Ze willen gewoon een chippen laten komen en chippen die handel en niet teveel papier werk enz enz..
Helaas word hiermee het shetlander en mini ras helemaal kapot mee gefokt. Want de mensen die er wel geld, tijd enz enz insteken om een echt goed veulen te fokken die krijgen te horen: ooh zo'n shet die is toch niks waard..

Wel denk ik dat jij nou net stomme pech hebt gehad(behalve over de klophengst dat zou inderdaad kunnen). Maar ik zeg altijd: Als pech komt dan komt alles bij elkaar helaas..

liljebo

Re: Broodfokkers van shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:37

Hmmmm ik heb mijn bedenkingen over mensen die een heleboel pony's bij elkaar hebben lopen (als ik dat goed begrijp is dat zo bij de betreffende handel) en zonder al te veel nadenken er gewoon een hengst bij wordt gezet.
Zeker in zo'n grote groep is het risico van inteelt zeer reeel.
En met inteelt het risico op afwijkingen.

Ik heb zelf twee shetten uit de handel gekocht (uiteraard niet dezelfde) die achteraf gezien ook in grote groepen zonder zorgvuldige fok stonden.
Eentje is slechts 5 jaar geworden ivm een ernstige aangeboren afwijking van de gewrichten, die hem fataal werd toen hij volwassen werd. Kon met dwerggroei of inteelt te maken hebben.
De ander is slechts 7 geworden (onlangs overleden) Hij had ernstig zomereczeem, cushingsyndroom en een chronische leverontsteking. Daarnaast ook een wat vreemde waggelgang.
Volgens de d.a. hadden deze pony's al vanaf het begin geen goede vooruitzichten.
De betreffende handelaar had destijds een hele serie van gelijk ogende shetten te koop staan; jaarling hengstjes.
Was overigens ook stom van ons, maar we wilen alleen pony's voor de 'leuk' , maar stonden niet stil bij aangeboren afwijkingen door slechte fok,
Deze beestjes waren in de aanschaf goedkoop, maar hebben uiteindelijk kapitalen gekost.
(en zijn dus evengoed vroeg gestorven)

Momenteel staan een oud pony'tje bij mij dat ik in bruikleen heb voor de rest van haar leven. (als gezelschap van mijn inmiddels helaas overleden pony, maar ik heb dus ook nog 2 grote paarden) Ze stond bij een oude dame, ook in een grote groep pony's waarbij niet zo nauw werd gekeken naar de fok.
Dit pony'tje is type dwerggroei; groot lijf, tekkelpootjes, groot hoofd, kleine oortjes. Maar buiten dat ze wat geluid op de longen heeft, heeft ze al een aardige leeftijd (de da gokt aan de hand vd tanden 18, maar ze is al hartstikke grijs aan het worden).
Triest genoeg weet ik dus dat ook met deze pony is gefokt. Reken maar dat de kans op problemen bij haar veulens groot zijn/waren.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:03

Sterkte nooit leuk om je paardjes te verliezen :(:) :(:)

Denk toch wel degelijk dat de echte serieuze fokkers wel zijn te onderscheiden.
Deze hebben over het algemeen niet super veel dieren.
Want wil je het goed doen kost het geld en het belangrijkste tijd!
Maar dat houd dan ook in dat er meestal voor deze paardjes wat meer geld gevraagd wordt.
Dan heb je ook ouders op papier en minder kans op inteelt erfelijke ziekte's enz.
Dat is een keus die je dan wel of niet wilt maken.

Hopelijk kun je je overleden paardje een mooi plekje geven in je hart :(:)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:42

TS, ik wil je heel veel sterkte wensen, je hebt wel heel erg veel pech gehad zeg.
Ik denk dat ik wel weet over welke fokker/handelaar je het hebt; en als ik dan hoor hoeveel paardjes zo iemand heeft, ook al heb je de beste bedoelingen, met 200(!) paardjes ben je het overzicht kwijt en zorgvuldige verzorging is dan ver te zoeken want hoe wil je dat praktisch doen?
Ik begrijp gewoon nooit waarom ZOVEEL en waarom ELKE merrie volgestopt moet worden. Ik kan me er woest om maken, zeker in deze tijden waarin iedereen de hand op de knip houdt en je maar moet afwachten waar je fokprodukten terecht komen. En als je zoveel fokt, waar ga je met de veulens heen? Ja in de ideale wereld gaan alle veulentjes naar lieve eigenaren die ze een heeeeel lang leven houden..yeah right. Anno 2013 niet meer.
En daarom vind ik het dubbel triest dat iemand zoals jij, die je dieren een lang leven gunt, goed verzorgd, zoveel pech hebt gehad.
Hopelijk vind je in de toekomst een fijne pony bij een zorgvuldige fokker die maar een paar paardjes heeft en veel aandacht besteed aan de veulens. Dat kan namelijk ook! ;)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:52

Jeetje TS, wat een rotverhaal zeg. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Niet om vervelend te doen maar voor mij persoonlijk zou juist dat hele grote aantal paardjes een reden zijn geweest om daar niet te kopen, om de reden die tosadog al noemt, het is onmogelijk om met zo'n aantal dieren de verzorging goed te doen om de simpele reden dat het overzicht zoek is en als het overzicht zoek is dan krijg je dus zulke ellende. Erg jammer voor jullie TS want jullie willen het duidelijk goed doen. Sterkte :(:)