Shetlander aanschaffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:44

Neen, kijk ik ga niet in discussie, ik wéét dat 1 paardje alleen op z'n penny's zieluggg is, mijn haf stond ook niet alleen, maar ik wil beginnen met eentje en als die goed op weg is en ik ben gewend aan de shet en dergelijke ga ik 9/10 een 2de nemen aangezien ik ambitie heb voor 2 span. Een half jaartje alleen is geen dierenmishandeling. Laten we het aub hierop houden, het is nu eenmaal zo. Meteen een héél ander paardensoort om aan te wennen voor mij, + twee vreemde shet's bij elkaar, dat wil ik NU nog niet.

Verder heb ik een leuke shet appaloosa hengst op het oog , onbeleerd voor de koets (enkel zadel) volgens de persoon is hij 80 cm groot.Heb net gebeld, erg koel in de kop en heel lief voor een hengst te zijn.

Het is écht een machtig paardje, zou die een tweewieler kunne trekken? hij oogt thans groter op de foto.

op aanvraag wil ik wel een link plaatsen als jullie me hiermee kunnen helpen qua mening. en even het één en twee paarden bijeen zetten even willen vergeten en me verder helpen aan op z'n minst mijn 1ste shet? aub x
Laatst bijgewerkt door Aslanovitch op 24-02-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xLianneZorro

Re: Shetlander aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:45

Ik wil je best helpen! Zou ik de link mogen? Mag via pb.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:50

je hebt een pb
bedankt lianne

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:50

Geendank! :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:50

zou ik de link ook mogen?

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 17:56

je hebt een pb

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:08

De grote is gereserveerd tot morgen, als hij niet weg is dan kan ik eens gaan kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:09

Wat leuk dat je de overstap maakt van sportpaard naar shet :)
In het kort een paar richtijnen, ik geloof dat er ook al wat genoemd is:

Voer; Bijvoeren is eigenlijk niet nodig, geef goede kwaliteit hooi. Wil je toch graag iets geven, houd het dan op 2 handjes brok voor sobere paarden en trek je beloningen er vanaf. Een shet kan beter iets te karig staan dan te vet, hebben ze meer nodig dan voer je dat er zo aan.

Weiland; dubbelgoede afrastering, hoogste draadje hoeft niet hoog maar de onderste op 25 en de 2e op 40/50cm is geen overbodige luxe, shetters zijn goede ontsnappers. Strookbegrazing kun je niet zonder, een shet mag echt niet teveel hebben en je zit niet te wachten op vetzucht of hoefbevangenheid. Dus in de zomer elke dag je paaltjes een halve meter verzetten.

Een licht tweewielig wagentje kan ook gemakkelijk door een mini getrokken worden, zolang jij niet enorm zwaar bent en je mul zand ed vermijd.

En natuurlijk zet je hem in eerste instantie alleen, je hebt geen ervaring met shetten en de pony is nieuw voor je. Eerst lekker aan elkaar wennen en daarna eentje erbij.

Ben wel benieuwd wat je nu op het oog hebt, wil je mij het linkje ook sturen?

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:36

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:52

heb dinsdag een afspraak om bij de appaloosa te gaan kijken en eens zien hoe het erruit ziet.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:02

Heel veel plezier houd je me op de hoogt (hier in topic of via pb)? :)

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 21:35

Ik ga er drie bekijken deze week. De nmprs morgen ze zou 90 cm meten, de appaloosa hengst op dindsdag hij zou 80 cm meten en de bonte merrie op donderdag, zei zou 85-90 cm meten. persoonlijk vind ik de hengst het allermooiste maar als jullie allemaal zeggen dat de hoogte belangrijk is... maar zou 10 cm echt veel trekkracht uitmaken?

ervaringen.

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 08:42

Vandaag 3 pony's bekijken!!! zooo spannend!!! heb er bijna hartkloppingen van!! Maar ik moet mijn verstand en mijn hart op dezelfde golflengte krijgen want anders ga ik alleen af op het uiterlijk en trekt het misschien voor geen meter! Ik heb jullie raad goed opgeslagen in mijn koppie! Dit zijn de 5 kans hebbers deze week;

Vandaag:

Eerst naar de nmprs merrie
90 cm
6 jaar
Zegt me persooonlijk het minste, maar staat het dichtste bij én de schofthoogte is belangrijk
http://nl.kapaza.be/limburg/nmprs---min ... 421568.htm

Daarna een appaloosa hengt
80 cm
6 jaar
Vind ik een hele mooie, zeker qua "trek" bouw.

http://nl.kapaza.be/limburg/shetland-he ... 503824.htm

En als laatste vandaag een bonte shetlander hengst
96 cm
2 jaar (wordt in mei 3 jaar)

http://www.2dehands.be/paardensport/paa ... ny&start=0

En donderdag deze twee maar deze zijn de minst kanshebbers
Bonte merrie
maar heb me laten vertellen dat ze duur is zeker zonder papieren
http://nl.kapaza.be/limburg/bonte-schet ... 408938.htm

En deze zeer mooie haflinger look a like hengst
wordt 3 in juni
75-80 cm
mag voor maar 50 euro weg maar moet geshipt en geschetst worden +35 euro en ingeschreven + 59 euro: 145 euro
maar de lengte is een nadeel

http://www.2dehands.be/paardensport/paa ... dium=email

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:14

Ben benieuwd hoe het was!

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 17:20

Tussen Score: de eerste was eigelijk wel leuk, maar was blind aan 1 oog, dat had de vrouw niet gezegd, hoewel ik ze praktisch zo wou meenemen heb ik een bezwaar voor in de koets.

De hengst heb ik afgezegd want die is maar 80 cm en de eerste had een shet van 80 cm en dat was écht te klein. Nu moet ik praktisch vertgrekken naar die van 96 cm en daar heb ik meer hoop op.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:41

Als je een shet zoekt en je bent een aardig struise dame denk ik dat je echt niet achter een shet van80 of 90 cm moet gaan zitten . Een keertje voor de lol met kleine kindjes erbij een klein rondje , maar niet serieus mennen , ik weet dat het gebeurd maar het is niet mooi om te zien en ook teveel gevraagd om met zo'n ponytje door het zand te sleuren als je zelf niet ienieminie bent
Ga meteen voor de echte grote shetlander .Misschien wel die uit de maat zijn zo'n 1.08 a 1.12 en met alle respect kan ik me geen reden bedenken waarom je paard alleen zou moeten staan .

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 09:00

Veel mensen lezen niet alles!

Ik heb gezed VOORLOPIG! Met alle respect naar alle andere mensen toe die deze opmerking maken, mijn haflingers stonden ook niet alleen, maar met een gloednieuw ras waar IK aan moet wennen, een gloednieuwe omgeving waar we BEIDE aan moeten wennen dan ga ik niet meteen al 2 pony's nemen, dat is gewoon niet fair , niet tegenover mij en niet tegenover de shet die misschien later de dupe zal worden als de klik er niet blijkt te zijn? Ik wil mij op het gemak aan passen aan het shetlander ras, zien wat, hoe en waarom en als alles zijn plaats gevonden heeft DAN wil ik kijken voor een maatje bij. Waarom is iedereen dan zo beoordelend? Een kleine periode alleen staan zal de shet écht niet doen lijden, het dier is zelf ook niet gewoon aan zijn omgeving, ik wil eerst een band opbouwen met mijn toekomstig dier en als we elkaar door en door vertrouwen en weten wat we aan elkaar hebben dan kunnen we gaan zien voor een een maatje bij, maar gelijk twee shetlanders die mij niet kennen, de omgeving niet kennen én elkaar niet kennen, dat zal niet veel veranderen.

+ ben ik nog uit aan het zoeken wat ze precies mogen eten tegenover een haflinger die ik JAREN gewoon was. + mijn haflinger stonden achter 2 kleine draadjes zonder stroom en deden absoluut geen moeite om ooit uit te willen breken, maar nu lees ik dat ik bijna gewapend beton zal moeten plaatsen om een shetlander in de wei te houden, nou dan heb ik ECHT liever maar 1 pony dan dat ik er 2 op straat moet vangen omdat ik ergens blijkbaar een "zwak punt" in mijn omheining heb.

Ik hoop dat je mij ook eens wilt begrijpen en verstaan dat dit tijdelijk is, zoals ik zovaak neergetypt heb.

alvast bedankt voor het begrip

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 13:24

Ik heb een shetlander gekocht

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:28

Goh, die trekkracht van een Shet.. Ik heb hier ook 2 Shetlanders, eentje van 88cm en eentje van 82 cm, die van 88cm kan echt niets trekken.. Smal beestje en niet zo geweldig veel kracht. Die van 82 cm is ook enorm smal, nog maar 2 jaar, maar verdomd sterk.. Ik denk dat die dan weer wel een sulky ofzo zou kunnen trekken..

Qua eten is het hier ook iets apart :')

Hier staan ze grotendeels van het jaar op een schraal stukje, geen gras, je kan het zien als een grote paddock. In de winter krijgen ze ieder een schep met korrels, voor de nodige vitamine, genoeg hooi, een emmer wortels en een mandje droog brood.

Dan heb ik nog kleinere stukken waar gras op groeit en daar probeer ik ze in de zomer wel zoveel mogelijk op te zetten. Die van mij komen echt niet zo geweldig bij, alleen de jongste wel een grasbuikje, maar daar blijft het dan ook bij. Dan krijgen ze ook nog gras en een beetje korrels bij, omdat ze ook niet altijd op die stukjes gras staan.

't zijn idd echte uitbrekers, wat ik hier al heb meegemaakt.. Verdomd slim.. Als je stroom zet, moet je zorgen voor redelijk sterke stroom, want gewone stroom houdt die beestjes niet snel tegen !

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:47

Shetter schreef:
Ik heb een shetlander gekocht

Gefeliciteeeeerd! :)) Welke?

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 20:12

Dank je.

Ik heb over de week héél wat shetlanders gezien ook een paar die niet op bokt gelinkt zijn..
Maar ze zeiden me allemaal weinig. Je hebt er ook mooie tussen staan die bv al alles kunnen maar de "klik" bij de eerste ontmoeting er gewoon niet is.
Tot ik de laatste shet ging bezien.

Een ruin van 1m05cm hoog. Wordt op 10 mei 2013 3 jaar. Super mak diertje, hinnikte al toen hij je zag aanlopen. Blijft je de hele tijd volgen, volledig onbeleerd maar laat zich overal aanraken, voetjes geven, tandjes zien, staart omhoog en op zij heffen. Een hij deed me gewoon denken aan mijn haflinger (ook al heet hij niet dezelfde kleuren)
Ik ben overstag gegaan en ik heb hem gekocht.

De wei begint wendigen te krijgen, de palen komen maandag, het stroomlint heb ik vandaag al gehaald samen met de voerbak, isolatoren ect..

Als hij af is moet ik even een belletje plegen en komt de man hem brengen.

Hij zit nog volop in zijn wintervacht, en was niet geborsteld, ook mag hij wél ietsje bijgevoerd krijgen want door de vacht voelde je zijn ribben, je kon ze tellen, de man heeft hem wel ontwormd even geleden en doet het voor hij hem brengt een tweede keer.
Bij het zoeken van een naam hebben we vanalles bedacht, maar uiteindelijk krijgt hij een naam die we linken aan het shetlander uiterlijk, liefheid en als basis van een koosnaampje.

Meet Woezel!!

Afbeelding

Afbeelding

foto's zijn gemaakt met gsm, en hij ziet er nu "alla nature" uit

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:13

Wat leuk zeg! :)) Heel veel plezier ermee en ben benieuwd hoe hij later voor de sulky loopt!

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 20:39

dank je Lianne x

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:28

Succes met je shetlander, heb even je topic door gelezen en leuk dat je voor dit ras gaat! :D Shetlanders pakken dingen heel snel op, ik ben nu ook mijn merrie aan het beleren voor de sulky en dat gaat heel goed! Neem gewoon les en dan komt het vast wel goed, ik doe ook niks alleen behalve de echte basis dus het slepen en sturen enzo :)

Ik hoop dat je shetlander en jij snel jullie draai vinden en er een maatje bij komt, even alleen staan is niet erg maar zeker als je pony zo jong is heeft hij echt behoefte aan een vriendje!

Aslanovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 08:30

Eens alles op zijn plaats is zal dat wel gebeuren.
.
Ik heb mijn men brevet + heb nog menles lopende ;) deze zondag weer bv