Mini onder de mini's, waar vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hagar_Helga

Re: Mini onder de mini's, waar vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:26

Staat nergens dat alle kleintjes tandproblemen hebben, het is iets waar je op moet letten bij de aankoop.
Als TS een jong dier wilt en dat advies heeft gekregen, moet ze zeker voor een jonkie gaan. Anders krijg je altijd... had ik toch maar een jonger dier gekocht.
Ik zou wel erg goed letten op het karakter van de ouders en de kudde waar ze in opgegroeit is.

De ene merrie geeft 20 waarschuwingen en de andere slaat gelijk van zich af, zo ook de positie in de kudde. Het veulen (nu jaarling) van de dominante merrie zal over het algemeen een stuk brutaler zijn, maar dat zal je allemaal ook weten :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 08:18

Joscaa schreef:
Maar die exmoor ruin, die is toch opgegroeid in een kudde? Is dat er niet 1 van die geredde beestjes? Dan zal dr toch geen paard beter weten hoe paardengedrag werkt als die van jou?
Gewoon geinteresseerd hoor, mijn vraag.

Er zit een verschil in paardengedrag terwijl tot nu toe werdt aangenomen dat al het gedrag hetzelfde is.
Het lijkt erop dat er een verschil zit in de manier van signalen geven naar elkaar.

Vanwege mijn ruin ben ik er onderzoek naar gaan doen voor m'n studie en de eerste resultaten zijn veelbelovend :j
Maar het is nog te vroeg om er echt wat over te kunnen zeggen, daarvoor moet ik eerst alle data hebben.
Als het af is denk ik wel dat er mensen mee geholpen zijn, die van mij zal heus niet de enige zijn met dit probleem

Maar nu gaan we misschien iets teveel offtopic

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 08:52

Zijn vriendjes waarmee het wel klikte waren allebei shetlanders dus ik blijf het bij het kleine spul zoeken
Laatst hadden we een B merrie op proef, nou vergeet het maar.. dat werd niks

Maar ik zit mij wel af te vragen, Mas staat grotendeels op de vrij vette wei
Krijg ik bij een shet dan niet snel kans op HB?
Als er 1 in de wei staat en 1 in de paddock moet zijn ze nog niet samen..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:52

Vette wei is niet goed voor een shet nee... Maar als het bv alleen overdag is zou je met een graasmasker kunnen werken.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:09

Gaan andere kleine rassen beter om met deze wei? want dat is ook wel iets om mee te nemen

Mas leek er geen problemen mee te ondervinden en die staat van nature ook op vrij schrale grond zou je zeggen.
Toch loop ik het risico liever niet

Ik ben totaal niet thuis in de energiebehoefte van de kleine rassen, gelukkig is bokt er nog en ik denk dat de meeste fokkers de juiste informatie ook wel hebben

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:41

Ah oke, interesssant! Mijn paard komt uit Tsjechie uit de natuur, die kan hier wel goed met andere opschieten, die "communiceren" wel redelijk hetzelfde dus. Maar inderdaad, da's offtopic.

Dan hoop ik dat je een leuk klein merrie'tje vind! Gewoon op een niet te vette weide houden, beetje hooi bijvoeren, verder geen biks (of een handje voor "het idee dat"). :j Goed op rechte beentjes letten en dat het gebit netjes op elkaar past. :)

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:57

Het Shetlander ras is niet onbekend met HB idd. Is erg uitkijken altijd. Een grasmasker kan, maar daarmee neem je ook een heel stuk communicatie weg en volgens mij zit daar nou net de kneep bij jou. Shetlanders op een vette weide zou ik in ieder geval niet adviseren.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:08

Ik wou hier toch ook even reageren...
Niet alle kleintjes hebben tandproblemen, staan scheef op de benen, hebben dwerggroei, kunnen niet lopen en ga zo maar door....

Zit zelf met een goedgekeurde dekhengst van 80cm en kan je garanderen dat hij bovenstaande dingen NIET heeft ;-) En had een merrie van 78cm die ik vorig jaar verkocht en die ook geen tandproblemen ofzo had.

Hoogtes zijn voorkeuren en ga je bij goede fokkers dan vind je echt wel een leuk klein paardje dat geen gebreken heeft. Je moet zelf bepalen wat je doel is en wat je graag ziet. De ene ziet graag klein, de andere ziet graag wat groter met meer welsh erin bv. En als je nu al weet dat je graag wilt mennen om nu maar iets te noemen dan doe je er idd niet slecht aan om te kijken naar een mini die niet ienimini is. Het is het geheel plaatje dat correct moet zijn, klein of groter dat is hetzelfde.
Maar wil je gewoon gezelschap voor je ruintje en zeg je, ik vind die kleintjes wel leuk dan waarom niet? Of kan ook zijn dat je je niet laat leiden door de maten en dat je gewoon een mini kiest omdat je hem leuk vind ;-)

Ik zou op alles letten waar je bij de aankoop van een groot paard ook oplet. In feite zijn ze hetzelfde qua gezondheid en de aankoop kun je vergelijken (de manier waarop dan toch, plaats die ze innemen is weer wat anders ;-) )

Ook wil je fokken, dan moet je echt streng zijn en goed naar de benen kijken. Tandjes zoals hier gezegd (wordt ook bij grote paarden gecontroleerd) lijkt me aangewezen, kijk ook eens goed naar de manen (geen zomereczeem tenzij je dat ziet zitten om te behandelen), vaccinaties en ontworming ok?, papierhandel ok?, karakter ok voor jou?, ... en zo zijn er wel een aantal dingen. Ik zou persoonlijk als je er nog niet echt van op de hoogte bent iemand meevragen die er wat meer over kent ook.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 21:56

Dorien, bedankt voor je reactie :)