Van grote paarden naar shetlanders... en dat op je oude dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:12

Wat is je Budget? En beperk je je tot shetten of zijn Welsh A of American Miniatures ook iets waar je naar gaat kijken?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:57

TurdusMerula schreef:
Ik gok dat ts niet zo vaak hoeft te ontwormen of de hoefsmid vaak laat komen. En tuig is in principe een eenmalige uitgave. En poepscheppen is poepscheppen. Ik denk dat het verschil op zoveel paarden nu niet gaat uitmaken... Maar dat denk ik. :)
Ik snap het idee wel hoor, ik denk alleen dat de 'opbrengst' zo klein is dat geen meerwaarde heeft tov de nadelen.

Dat probeer ik Liljebo ook al te vertellen door haar over te halen eens naar een haflinger te kijken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 07:10

Haha.... moet beetje lachen met de opmerking van Sadrine dat ze mij over probeert te halen....
Sadrine en Turdusmerula , jullie raden het een beetje af. Maar Sadrina, als ik het goed begrijp rijd je zelf niet op je haf? Zelf zou ik dus niet een paard , geschikt voor het rijden, kopen om er anderen mee te laten rijden. Ben heel erg bezitterig... haha. Bovendien is hier die mogelijkheid niet.
Turdus, ik rijd tegenwoordig alleen nog maar heel rustig, vanwege wat lichamelijke probleempjes. Denk ook niet dat dat in de toekomst nog gaat veranderen. Als je dan een paard zoekt, wat genoegen neemt met gezapige tochtjes, krijg je in de regel vooral kneuzen aangeboden.
Ik snap dat ook wel... een gezond paard wil ook wel eens graag gas geven. De paarden die ik voorheen had, tot en met een vierentwintig jarige, vonden af en toe een lekkere pittige galop toch echt niet te versmaden. (ik denk dat juist die zoektocht naar een paard dat geen haast meer heeft, heeft geleidt tot kneuzenaanschaf)
Ik moet wel even erbij zeggen dat ik in de buurt een meid ken met een haflingerstal, die buitenritten organiseert en dat ik daar dus altijd kan gaan rijden als ik wil. (ze heeft ook hele rustige ritten)Temeer omdat ik weet dat ze top met haar paarden omspringt. (paarden in grote kuddes op tig ha, goede afspraken met de ruiters van te voren omtrent omgang etc... hele leuke meid)
Maar Turdusmerula... je omschrijving van mijn persoontje klopt wel :) Bijt mij idd heel erg in iets vast en wil dan echt de naad van de kous weten... is een karaktertrekje van mij. (heb ik wel vaker gehoord ;) )
Mbt besparing op grond/mest/kosten tuig vind ik echt dat je met een shet toch echt stukken makkelijker en goedkoper uit bent. Heb nu een schuilstal en het is toch stukken gemakkelijker mesten als alleen de shetten er hebben gestaan (wat dus ook voorkomt) of wanneer de grote erbij hebben gestaan... pfoei... die weten wel wat te breien. Ook de hoeveelheid hooi die ingeslagen wordt en het gesleep met balen is minder en het kapot lopen scheelt toch ook echt wel (ben natuurlijk niet onervaren met shetten. Ben hier in zweden begonnen met de twee shetters en daar zijn later pas de grote bij gekomen) DA e.d. is idd hetzelfde, net als de hoefsmid. Maar de bedragen van aanschaf goed paardje/tuig ed is wel weer een behoorlijk verschil
En vergeet niet dat ik ouder wordt en per definitie meer paarden moet houden (je mag hier niet 1 paard alleen houden en dat zou ik ook niet willen) en lichamelijk een evengrote kneus ben als mijn paarden.

Casidy, de miniatuur vind ik heel leuk, maar wat minder geschikt voor echt mee te mennen. Heb wel aan de Gottland Rus gedacht (zweeds ras), maar ja... ben ook een erge shetliefhebber. Hou van dat heerlijke eigenwijze karaktertje.

Voor de rest wordt dus rond de meter geadviseerd voor het mennen. Kan ik wel inkomen.
Stamboekkeuze idd ook. Die zijn hier idd een stuk prijziger dan in NL (en veel shetters zijn inderdaad van nl afkomst.... verder is stamboek hier ook goed van kwaliteit), maar je wilt niet weten wat de goedkope marktpony's uiteindelijk hebben gekost. Dat wil ik dus echt niet meer.
De kosten zijn vervelend, maar het verdriet als het fout gaat, is nog veel erger.

Dus als het een shet wordt, moet ik gaan voor 1 (en later 2?) met stamboek en ong 1 meter.

Ben natuurlijk nog altijd in overleg hier. Echtgenoot heeft liever een ardenner (of nog liever een shire), maar ik weet niet of ik dat nog wil. Ik vind ze wel leuk, maar het heeft ook veel 'maars'. Hij is dan wel degene die stal en weide op orde houdt en het meeste werk doet bij een nieuwe lading hooi, maar ik ben degene die 95% van de tijd met de paarden werkt/traint etc en ik ben degene die voert en mest.

Fjord (heb ik zelf vroeger heel veel gereden en voorgebracht voor een fokker) of haf ziet hij ook niet zo zitten. Niet groot genoeg.
(zou dat een mannending zijn? :P )

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 08:28

Als echtgenoot een Ardenner wil, waarom stel je dan niet een Nordsvensk voor? Die zijn er ook niet te groot en tamelijk rustig. Makkelijk te krijgen op de MP van Zweden.
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annon ... ning=&typ=

Hele mooie merrie. En voor niet veel geld (als je het mij vraagt)

Ja, ik rijd zelf een haf, ben helemaal weg van haar , maar dat komt ook omdat ik zoveel met haar kan doen. OHZ , aangespannen(meerdaagses), Mentrec, ze komt uit in cross en volgend jaar gaan we 'n aangespannen kür op muziek proberen met haar.

liljebo

Re: Van grote paarden naar shetlanders... en dat op je oude dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 10:16

We hebben een nordsvensk :) Eigenlijk twee. Een nordsvensk bruks en een nordsvensk draver. :)
Rustig valt trouwens wel mee. Hier in zweden is algemeen bekend dat de ardenner een pak rustiger en ongecompliceerder is dan de nordsvensk en er lopen aardig wat verknoeide exemplaren rond (en dan zijn ze echt niet zo leuk)
Ik vind het op zich wel mooie dieren, maar ze doen niet erg onder in de ardenner (iets minder schofthoogte, dat wel) en een goede NS is behoorlijk aan de prijs (ben ook lid van het stamboek, dus wel beetje op de hoogte :) )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:32

waarom geen fjord?
Daar kun je prima mee mennen en als je wil kun je er ook nog op.En ze komen van oorsprong ook nog uit de buurt.
Mijn probleem met shets is dat ik er niet mee om kan gaan.Ik heb er een,een hengst.
Maar iedere dag weer moeten we de regels doornemen....zo eigewijs.Ik kan daar persoonlijk niets mee :o

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:40

Zorgen dat je met je man duidelijk hebt wat je wil...... Verschil van shet en shire is nogal groot.
Zelf heb ik enorm veel plezier van mijn pony s met stokmaat 1.40 , mennen maar ook onder de man is mogelijk. Voor kinderen ook een mooie maat.
En belangrijkste is inderdaad gezondheid met een goed karakter.
Laatst bijgewerkt door Nick1963 op 01-02-13 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 10:40

Haha.... dat vind ik juist zo geweldig aan shets... dat karaktertje.
Fjord heb ik het idd over gehad. Echtgenoot vind fjorden vreselijk. (heb zoals ik eerder noemde fjorden (in)gereden en geholpen met inspannen en voorbrengen bij keuringen -kompleet met wit rokje en witte kniekousen, haha- bij een fokker als jong meisje zijnde.... heeeuuuul lang geleden)
Maar dan vind ik zelf alleen de oude werkpaardtypes leuk. Heb niets met sporttypes. Ook niet bij haflingers. Geef mij maar een boerenpeerd. :)
Maar shets... ja, die hebben een speciaal plekje.

*edit* was een reactie op geerke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 10:48

ceesje schreef:
Zorgen dat je met je man duidelijk hebt wat je wil...... Verschil van sheet en shire is nogal groot.
Zelf heb ik enorm veel plezier van mijn pony s met stokmaat 1.40 , mennen maar ook onder de man is mogelijk. Voor kinderen ook eenmotorige maat.
En belangrijkste is inderdaad gezondheid met een goed karakter.

Mijn kinderen zijn allang volwassen. Dus daar hoef ik niet naar te kijken,
Wat mijn man wil, is duidelijk; een uit de kluiten gewassen boerenpeerd.

Ik neig naar een shet.

Ertussenin vind ik iets minder aantrekkelijk. (hoewel ik ook een fjord en haflinger heb overwogen)

Maar een ding is zeker waar: gezondheid en goed karakter staat voorop. En in die zin ... een shet mag absoluut een echt shettenkarakter hebben. Dat hoort er bij.
Maar geen verknoeit paard.
Toevallig in het weekend bij een ardenner wezen kijken... het paard stapte een beetje opzij met het opleggen van het zadel, zei de eigenaresse, maar verder ... _/-\o_
Mééén... paard was levensgevaarlijk.
Eigenaresse kon het dier niet aan en het aannemen van een singel was al iets waarbij je je leven op het spel zette.

Hoe dan ook... ik blijf het meest trekken naar een shet. :)
(moet erbij zeggen dat het trainen, werken, voeren en mesten ook vrijwel altijd mijn taak is, dus als ik echt een shet wil, zal mijn echtgenoot mij mijn gang laten gaan. Hij zal alleen niet mee op het wagentje gaan)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:04

hoi hoi

Ik zag dit topic, nu pas..
Maar ik heb een : enkel en dubbelspan met mini shets.

Als ik voorzichtig een advies mag geven, wil je met meerdere mensen het bos in
met pony's en wagen... opteer dan voor de grote maat shet.
Ik heb twee maal 80 cm... ben er helemaal gek van.
Edoch ze laten in trekkracht niets liggen hoor, maar ze zijn nou eenmaal met hun 80 cm
en soms nog geen 110 kilo net iets te licht om het verschil groot genoeg te maken in het tuig.
Op harde zandpaden en verharde weg geen probleem.. maar zodra de bodem zwaar word is het
voor de mini wel eens moeizaam ...
Dessal nietemin, werken ze hard hoor... doen ritten met grote paarden. Rijden evenementen mee zoals recreatie ritten etc..
Hier een link naar een filmpje, http://www.youtube.com/watch?v=baH1OhcOSWY , duidelijk een verschil in kleine en grote maat shet. Ook hebben we met rijden van grotere ritten en / of zwaar terrein gekozen voor lichtere sulky's (de dames in het filmpje vallen beide onder volwassene... en de pony's hebben echt lol om mee te gaan...
En ik zag op je profiel dat je ook al het een en ander in je wei hebt lopen :D , leuke groep. Jou Billy heeft wel wat weg van onze Krummel ha ha ha ha

Ik denk als ik overnieuw zou beginnen is het met een enkel span grote shet of A welsh...
Ben erg benieuwd wat er uiteindelijk je weide komt vullen...

veel plezier met pony's en paarden kijken
Ps. voor foto's kijk even onder in mijn profiel.. daar staan de shetties...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 11:25

Ja, idd... heb wel begrepen dat grotere shetters de voorkeur hebben. Ontzettend leuk fimpje... lijkt mij zo leuk om dan weer vaart te kunnen maken. Ohz kan ik dat niet meer.
Leuke paardenbeesten heb je trouwens in je profiel (met geweldige shetters) en ontzettend gave sulkies.

Ik ben ook benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Vooralsnog houd ik alle advertenties in de gaten en laat mij ook een beetje leiden door wat mij erg aanspreekt.
Ga in maart ook op cursus . Heb wel gemend, maar nog te weinig. Moet meer ervaring op doen.
Die cursus is overigens met Noordzweedse koudbloedpaarden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 12:28

Voor de meedenkers die nog willen reageren.... mijn reactie blijft tot dinsdag mogelijk uit, want ik ga even naar nederland, naar de verjaardag van mijn mams.:)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:48

Ik persoonlijk kan je echt wel aanraden om te gaan mennen met zo'n kleintje, maar laat je niet foppen door de kosten. Ze zijn in onderhoud wellicht iets goedkoper maar een goed tuig en kar kost net zoveel als voor een groot paard.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:09

liljebo schreef:
Voor de meedenkers die nog willen reageren.... mijn reactie blijft tot dinsdag mogelijk uit, want ik ga even naar nederland, naar de verjaardag van mijn mams.:)

Hoi als je in Nederland bent, en in de buurt van of in Overijssel. En er is nog tijd over, je bent van harte welkom om een bostochtje alla shetlander te maken :D
Gezelschap is altijd leuk
En anders heel veel plezier volgende week...
Ps... Ik heb ook nog wel een friese dame, voor het geval je samen met je partner bent..

:o /3 :D

De sulky's uit het filmpje worden gemaakt in Klarenbeek, het is een HCA sulky... En dat vind mijn ( :o ) ietwat verstijvde lijf bijzonder plezierig. Enig minpuntje is de instap .. Maar verder... Wil geen ander meer voor hobbel de bobbel door bos :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:51

In Nederland dit weekend? Kom je in de buurt van Houten dan nodig ik je uit bij mij haffendame te kijken. Nog zonder ijzers ben je welkom op de sulky in de bak. Ik PB mijn tel nr even voor het geval je tijd/zin hebt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 09:50

Wat lief aangeboden... zit nu ff bij mams op de pc :) . had ook je aardige aanbod gekregen sandrina. Zou er hartstikke graag op ingaan (bij allebei) maar ik ben alleen het weekend hier.Vandaag is de hele dag bij mams bezoek en ben ik dus hier en morgen ga ik even naar de kinders en schoonouders. Maandag weer naar huis. Zit altijd krap in de tijd. Maar misschien een ander keertje als we langer in nederland zijn?
Heb trouwens met de gehandicapten altijd met hafjes gewerkt (ook voor de huifkar) dus ken ze wel hoor. Kennisje van mij hier in de buurt heeft ook een hafjes-stal en ik heb er zelf eentje gehad (zie profiel)
Friezen vind ik overigens ook heel erg mooi. (maar beetje erg duur)

SCW in karretjes is het verschil hier idd niet zo enorm (maar het is er wel) maar zeker een aardig tweedehands tuig heb je hier in de shettenmaat toch echt stukken goedkoper.
Voor de ardenners hebben ze meestal haam en dat is per definitie al aardig aan de prijs, en moeilijker aan te komen tweedehands. Met goede tuigjes voor shetters gooien ze je nog net niet dood.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:34

als je iets groter zoekt kijk dan ook nog eens naar wat grotere mini rassen een deutsche classic zou jou misschien ook nog wel eens heel goed kunnen passen!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:48

mini's worden ook best vaak aangespannen, maar misschien is het bij jou beter om voor een shetlander te gaan, die zijn vaak net even sterker en taaier, ook met koude winters hebben ze geen moeite, en bij jullie is het ook bergachtig toch? misschien te zwaar voor een tenger kleintje?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 10:07

probabeest, groter miniras een deutsche classic? Nooit van gehoord, eerlijk gezegd. Zal eens gaan googlen.

Jolandje, mini is idd van de baan. Hier is het overigens niet bergachtig, maar de gewone is dan toch sterker.

Ben inmiddels weer terug uit nederland en heb besloten om vooralsnog even geen definitieve keuze te maken, maar gewoon de advertenties in de gaten te houden en te kijken of ik iets tegen kom, wat mij echt aanspreekt/hier past. Dus gewoon even open blijven staan voor alles. (maar dus geen mini)
Het paard dient al ervaren te zijn als menpaard en moet gewoon een erg goed karakter hebben. En die zijn niet altijd in grote hoeveelheden te vinden.
Misschien vooral naar het karakter kijken en pas ras/soort op later plan laten komen.... (binnen bepaalde grenzen, dus geen mini en geen shire :) )

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:54

sluit een mini nou niet gelijk uit -O- ze zijn zo leuk :j
als je bv naar het NMPRS (nederlands mini paarden stamboek) gaat dat tot 1.06, ik ken toch echt meerdere paardjes van rond 1.00 en iets daarboven die echt hartstikke leuk zijn om mee te mennen, hier zit echt van alles tussen.
en dat zijn echt niet allemaal van die hele smalle paardjes hoor, het fokdoel is een rijpaard type, en dat zijn toch ook geen iele paarden hier in nl.
voor een deutsche classic zou je eens in het profiel van letsdunit moeten kijken, zij heeft er een aantal en ment er fanatiek mee.
echt prachtige dieren met een fijn karakter en mooie maat.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:19

Hoi hoi.. ik was eigenlijk benieuwd hoe het de pony zoektocht gaat, of word het toch een paard ?
Het was al een tijdje topic-stil :o

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:23

ik heb niet alles gelezen....

MAAR.....

Ik lees dat je van de grote paarden over wilt stappen. shetlanders zijn dan wel gelijk erg klein en je kunt er niet op rijden.

Ik zou eens een ijslander proberen... Kleine sterke paardjes die bereden kunnen worden en voor de kar kunnen. Heel sober in onderhoud...

Ik heb ze nu 4 jaar en ben zo blij dat ik voor dit ras gekozen heb...

Groetjes en succes met je zoektocht

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 10:16

Probabeest... de classic is idd ook erg leuk. (ik vind gewoon teveel leuk)
Nobje, het ligt wegens omstandigheden even stil.
Ben even met iets heel anders bezig. :)

Huni, ijslanders zijn erg leuk, maar ik vind mijzelf te zwaar voor een ijslander (rond de 70 kilo) en ik vind dat je dan ook thuis moet zijn in de gangen van een ijslander (of op zijn minst moet kunnen leren)
Nog even afgezien van de zeer pittige prijzen.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:43

Zelf ben ik ook rond de 70 kilo. iets zwaarder zelfd. Ben 1,80 lang...

ja je hebt gelijk dat ze prijzig zijn ja. Ik heb mijn beide ijslanders als veulen gekocht en gekregen. dus gewoon geluk gehad.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:52

Dat gewicht zal geen probleem zijn, maar ik vind ijslanders ook fiks aan de prijs.