Wat is erger te groot of te zwaar voor een shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Re: Wat is erger te groot of te zwaar voor een shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:34

te zwaar kan echt niet maar te groot dat maakt niet uit, veel westernrijders zien er niet uit en toch houd het ponietje ze prima, zelfde voor IJslanders, taaie diertjes

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:35

Te zwaar is niet goed
En ben je erg lang kijk dan hoe je shet loopt met jou op je rug ,je merkt gauw genoeg of hij het prettig vind of niet
En de eene shet is de andere niet kwa hoogte en bouw
Mijn verzorgstertje word nu ook lang maar is niet zwaar, en mijn shet is erg stevig en groot
Dus een buiten rit kan hij best nog aan en zeker als je naar hem kijkt en ziet dan zijn oortjes naar voren staan en dat hij er nog zoveel plezier in heeft
Nu moet ik zeggen dat zijn verzorgstertje zeer netjes zit en hem totaal niet in de weg zit
Het is alleen jammer dat buitenstaanders het altijd beter weten, net of die overal verstand van hebben

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:40

Shirley schreef:
Wandelen is bij onze zuiderburen : een buitenrit maken ;)

Ow haha. Ik dacht al... 'wandelen zonder zadel'. Weer wat geleerd.

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:48

Haha maar ik woon in west vlaandern
Ik zou kijken voor een grote van minimum 1 m niet kleiner en dan ermee een buitenrit doen en grondwerk vrijheidsdressuur enzo

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:50

hoe lang ben je zelf TS?

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:52

Wij hebben ook een shet ze is wel groot 1.10 maar mijn dochter rijdt er nog wel op is wel te lang maar absoluut niet te zwaar kunnen ze volgens mij echt wel hebben te zwaar is lijkt me helemaal niet goed

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:53

Ik 1m56 en ja een grote shet zou ik willen

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:55

dan zou ik gaan zoeken naar een kruising Shet van rond de 1.25m - 1.30m kan je er net wat meer mee denk ik :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:55

Dan ben je maar een ukkie :D

Wij hadden vroeger ook een shet van 1.14 m ( flink doorgegroeid en ook behoorlijk breed gebouwd ) en daar reed ik zelfs nog wel op ( ben wel 3 cm langer dan jij ;) )

Als je zo'n beestje zou kunnen vinden, kun je een hoop plezier van hebben !

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:56

Ok bedankt voor de tips

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:57

Kzal zoeken voor een grote maar is nog niet voor dirct

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:00

Als ik eerlijk ben is te zwaar erger dan te groot. Het gaat namelijk over de rug, daar heeft lengte dan weer minder mee te maken. Maar te zwaar kan de rug beschadigen. (toch?)

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:03

Ja maar voor een grote shet moet dat toch nog meevallen mijn gewicht denk ik ti ni om een hele dag op te zitten he een paar minuten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:04

Stefieke, je hebt zelf al een ander topic geopend over het rijden op een Shetlander, in dit topic kom ik je weer tegen, je bent EN te lang EN te zwaar voor een Shet, met je 15 jaar.

Je spreekt eerder over een Shet van 1 meter, nou die heb ik staan, ik ben zelf 1.73 en 56 kg, maar daar ga ik toch niet op zitten om te rijden? Sowieso ben je dan veel te lang. In opzicht balans en goed hulpen geven is dat toch gewoon niks? Enm daar leer je zelf toch ook helemaal niet juist paardrijden van ?
Jou zou ik dus ook niet op een 1.10 Shet zetten, waarom wil je dat per se, je bent gewoon de Shetlanders ontgroeid. Er zijn toch genoeg ponies die wel leuk passend voor je zijn.

De lengte en gewicht van TS (dat is niet Stefieke) zou ik nu ook wel eens willen weten, aangezien een aantal posters toch kennelijk nogal makkelijk denken over het belasten van een Shetlander. Daar zijn gewoon, net als bij ieder groot paard, belastingstabellen en maatnormen voor.
Hoezo wordt daar dan in geval van Shetlanders makkelijker over gedacht (althans, die indruk krijg ik van sommige reacties hier wel)?

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:07

Ik had hierin gereageerd en heb dan ook zlf eentje gemaakt en ik kan moeilijk opeens weggaan als ze ook iets vragen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:09

Beestje van een een meter zou ik ook niet aanraden, terpentijn, maar als ik dat beestje van mij voor ogen heb met zijn stevige beenwerk en gespierde lijf, dan zou ik menig ruitertje van zo'n iele C-pony toch liever op die shet gezien hebben :))

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:14

Jammer dat het fabeltje nog steeds bestaat dat te lang helemaal niet erg is...
Te lang is net zo erg als te zwaar. Als je te lang bent haal je de pony gewoon zwaar uit z'n evenwicht en balans.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:16

Maar die evenwicht heeft dan toch ook weer te maken met gewicht? :)

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:22

Wie is TS eigenlijk ik reageerde omdat ik niet wist of ze mij bedoelden

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:30

Nee, even-wicht heeft niet direct te maken met gewicht (zwaarte).

ZOWEL te lang als te zwaar is een (over)belasting voor een Shetlander (en overigens ook voor een Arabier, een Tinker, een KWPN paard). Die belasting zit hem in de draagkracht van de rug. Ben je te lang, heb je al er onder uitstekende benen/veel te korte beugels (mocht je met beugels rijden, wat dan vaak niet meer gaat omdat de beugelriemen zo lang niet reiken... dat zou al iets moeten aangeven). Hierdoor kun je geen paardrijmatig juiste hulpen geven. Zonder zadel op buitenrit, zoals men dan meent "dat dat dan nog wel moet kunnen" heb je dan ook geen juiste zit. Dus slechte balans, en dan wordt er al gauw aan het bit/teugels gehangen: de ervaring leert dat het nooit bij een stapritje blijft.
Ben je te zwaar, overbelast je simpelweg de rug van de pony, is niet NOG erger, maar even erg.
De titel van het topic" "Wat is minder erg... etc", stuit mij dan ook tegen de borst.

Het lijkt af en toe dat men het een minder probleem vindt om op een ponie (met name een Shetlander) een beetje te gaan rondhopsen, dan wanneer het een paard zou betreffen.
Ik vind dat egoistisch en niet kunnen.

TS is een afkorting voor "Topic Starter", degene die het topic (onderwerp) heeft geopend.
Dat is in dit geval "Gistria", die er echter bij schrijft dat zij dit voor een ander vraagt, dus dat zou jij misschien kunnen zijn, Stefieke?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-12-12 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Realisartz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:33

Ahn zo

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:34

Hmm daar kan ik mij wel in vinden. Stel, je bent te zwaar maar je hebt evenwicht is het natuurlijk net als lichter en geen evenwicht.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:39

dat evenwicht verhaal slaat nergens op, denk dat en pony liever een lange slanke ruiter op zn rug heeft als een klein dik propje van hetzelfde gewicht, dat bonkt lekker...

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:12

LoveBodin schreef:
Te lang is net zo erg als te zwaar. Als je te lang bent haal je de pony gewoon zwaar uit z'n evenwicht en balans.

Onzin als je te zwaar bent is veel erger als te lang heb mijn dochter nog nooit de pony uit balans zien halen als je te zwaar was mocht ze van mij er zeker niet meer op

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:02

yfkelover schreef:
LoveBodin schreef:

Onzin als je te zwaar bent is veel erger als te lang heb mijn dochter nog nooit de pony uit balans zien halen als je te zwaar was mocht ze van mij er zeker niet meer op

Ik weet helemaal niets van jouw dochter en pony, dus daar ga ik niets over zeggen

Voor mij betekent te lang toch wel dat je de pony uit balans haalt, doordat je een hefboom effect creeërt. En dan kun je heel netjes zitten, dan gaat het inderdaad langer goed. Maar op een gegeven moment zijn mensen toch echt te lang en halen ze de pony uit het evenwicht. Dan kan hij niet meer goed in balans lopen en daar krijgt hij later gewoon last van.

Te zwaar vind ik natuurlijk ook erg! Maar ook dan geld, als je de pony totaal niet tegenzit, gaat het beter dan als je de pony zwaar tegenwerkt. En dat tegenwerken gebeurt sneller als je te lang/te zwaar bent.
En zien of iemand een pony uit balans haalt.. is denk ik makkelijker gezegd dan gedaan.
Paarden en pony's geven nu eenmaal niet altijd aan of ze iets niet leuk vinden!!
Dat is een feit. Ik vind het ook jammer dat er ook het fabeltje: "als mijn pony het niet leuk vind, dan merk ik het wel" er nog steeds is.. Tuurlijk zijn er uitzonderingen en er zullen zeker paarden zijn die het laten merken, maar ook paarden die dat niet doen. Pijn laten zien is evolutionair gezien niet goed. Roofdieren gaan namelijk achter zieke/zwakke/oude/kreupele paarden aan.

Ik heb (helaas) weleens een Shetlander 'vrolijk' 3 volwassen mensen zien dragen. "Want dat kon wel even". En nee, de pony had z'n oren niet in z'n nek en keek verder niet boos. Je kon in princiepe niet aan hem zien dat hij het niet leuk vond, hij liep niet te bokken of te staken. Maar is het dan goed?
Nee toch?