hoever gaan jullie kwa kosten voor een shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:13

love_shyboy schreef:
AUB niet alle fokkers over 1 kam scheren nu, en voor je ditsoort uitspraken maakt dat ze beesten zijn, bekijk het eens vanuit hun oogpunt.
Fokkers fokken om het ras te verbeteren, en om te verkopen, maar als een fokker aan 1 paard 1000/2000 moet uitgeven aan een operatie, aan een niet geweldig speciaal paard, is het beter om deze in te laten slapen. Stel operatie mislukt, al dat geld weg, waar de andere pony's misschien weer onder zouden lijden.

Even ter informatie, ik ken fokkers die er álles aan doen om hun paarden gezond te houden en te krijgen, zo hebben ze nu ook een paard met een gebroken schouder, er word gekeken wat ze eraan kunnen doen, maar mocht dit paard niet meer bereden kunnen worden, al is het maar als recreatie paard, krijgt deze waarschijnlijk ook een spuitje, je moet als fokker in de realiteit blijven, niet alles is te redden.

meer dan de helft van de fokkers fokken niet om het ras te verbeteren maar even dat achter wegen..
Ik snap dat je niet elk dier kan redde, als je weet dat het dier pijn zal houden, of dat de kans klein is en dan een lange lijdesweg moet gaan met veel pijn en kleine kans op slagen ja dan zeg ik ook met veel pijn en moeite het is goed zo. Maar niet als je weet dat je je paard kan redden dat je hem dan wilt inslapen omdat je het teveel geld vind kosten, Ik vind niet dat mensen moeten fokken om hun brood te verdienen vind ik erg respect loos.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:14

Ik geloof niet dat ik fokkers over een kam geschoren heb, toch? :)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind heel veel veulentjes heel erg leuk, maar de verbetering van een ras valt wel mee over het algemeen, hoor ;) . En veel recente foklijnen vind ik vaak niet eens een verbetering (teveel Arabisch bloed, teveel sporttypjes bij ouderwetse rassen, hou op, schei uit). En er staat al genoeg te koop, vind ik, heel eerlijk gezegd. Ik vind het prima dat er veulentjes komen, maar het zijn er momenteel gewoon te veel misschien. Ik heb trouwens een kruising, die ongetwijfeld niet zo bedoeld was, maar ik vind het het meest te gekke paard van de wereld. <3

Oh, en om op het topic onderwerp terug te komen, ik zou bij een Shetlander niet minder uitgeven (indien het wel reeel is) dan bij mijn eigen grote pony. Het leventje (of de levenskwaliteit) van een Shet is me dan evenveel waard.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:17

Nogmaals, ik verdien er echt mijn brood niet mee. Heb tot nu toe met iedere verkochte pony verlies geleden. En ja dat vind ik dan jammer maar ben dan wel blij als ik een fijn huisje voor ze heb gevonden.

[edit] maargoed, we gaan wel offtopic zo.
Laatst bijgewerkt door DeSa op 02-11-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:18

Fokkers fokken wel degelijk om het ras te verbeteren.

Er is een groot verschil tussen fokkers, en mensen die met paarden fokken.
Net zo groot als het verschil tussen mensen met paarden, en paardenmensen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:25

Vraagje; fokken veel fokkers dan niet met het idee om de marktvraag de pleasen? Dan is het toch niet altijd een verbetering voor het ras? Of zie ik dat verkeerd misschien?

arizonagreen

Re: hoever gaan jullie kwa kosten voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:27

Fokkers fokken inderdaad om de marktvraag te pleasen, en waar is het meeste vraag naar? Goede sportpaarden, met een goede afstamming, en als je dat wil berijken zal je het ras moeten verbeteren waarmee je fokt.

DeSa

Re: hoever gaan jullie kwa kosten voor een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:30

De een fokt voor zichzelf een veulen, de ander voor de (waardeloze) markt, de ander op kleur, weer een ander gaat voor kwaliteit.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:32

DeSa schreef:
Hmmmm ik kan jouw 1 ding vertellen, de pony's die ik tot nu toe verkocht heb zijn allemaal met verlies verkocht :D Dus geld verdienen, neeh

maar waar ben je dan mee bezig? :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:35

Ik kan me helemaal in Desa's gedachten gang vinden.
Pony leid er niet onder als hij ingeslapen word omdat hij ziek is en beter maken erg veel geld kost. Dus beter inslapen dan hem niet de zorg geven die hij verdient :j.
Helaas weet je niet altijd wat iets gaat kosten, en kan het gaande weg een stuk duurder uit pakken dan van te voren gehoopt.

Bij mij zijn er ook echt grenzen. Maar ook ik heb een bruintje lopen waarvoor ik niet iets verder zou gaan dan voor de rest.

Ik heb dat papierloze bruine hengstje(aanschaf waarde zo'n 150 euro, voornamelijk emotionele waarde, marktwaarde lag duidelijk lager) voor ruim 600 euro laten castreren. Gekkenwerk? Sommige vinden van wel, ik sta nog steeds achter die keus om hem op die (dure) manier te laten castreren. Had het mijzelf nooit vergeven als het fout gegaan was omdat ik het goedkoper had willen doen. Terwijl ik 3 andere hengsten wel 'goedkoop' heb laten castreren.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:36

Whoknows schreef:
DeSa schreef:
Hmmmm ik kan jouw 1 ding vertellen, de pony's die ik tot nu toe verkocht heb zijn allemaal met verlies verkocht :D Dus geld verdienen, neeh

maar waar ben je dan mee bezig? :)

Ik heb tot nu toe érg veel pech gehad met mijn pony's. Ik had een merrie met mooi papier, daar wilde ik een lijn mee opzetten. Bleek die merrie losse knieën te hebben en dat door te geven aan haar nakomelingen. Toen had ik er al 2 veulens mee gefokt. De merrie staat nog steeds bij mij maar is verkocht aan mijn verzorgstertje. En zo nog wat dingetjes waardoor ze gewoon in waarde gedaald zijn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:36

Mensen zijn als beesten, maar beesten gedragen zich netter :D

Ontopic verder: mijn shetlander is voor mij net zo veel waard als ieder ander paard. Zolang het geld nog niet op is, zolang er verbetering in zicht is, blijf ik vechten voor mijn pony.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:44

love_shyboy schreef:
Fokkers fokken inderdaad om de marktvraag te pleasen, en waar is het meeste vraag naar? Goede sportpaarden, met een goede afstamming, en als je dat wil berijken zal je het ras moeten verbeteren waarmee je fokt.

Dat zal best, maar als ik op zoek ga naar een echt goede, betrouwbare, mooie kinderpony (A, B of misschien zelfs C type) zijn ze zeer, zeer zeldzaam. Jammer dat de fokkers daar niet eens wat mee doen, want het gros van de mensen wil gewoon een leuk paard en geen goed sportpaard. Dat heb ik wel eens gemerkt toen ik een advertentie plaatste voor een lieve, leuke kinderpony. Komt half bokt met een sportpony van tig 1000 euro aan. Yeah right, voor een kindje van 6 a 7 :D . Veel mensen met jonge kinderen zoeken dat helemaal niet. Want ik zie meer 'gevraagd kinderpony' advertenties, dan 'te koop leuke kinderpony' advertenties. Ze zijn ook altijd binnen no time weg, echt goede kinderpony's. En veel sportpaarden blijven maar rouleren. :o
En ik krijg er soms ook een beetje het gevoel bij van 'wat een gek ervoor geeft'. Al zal dat nu tijdens de crisis misschien niet zo zijn, maar jaren geleden heb ik me echt wel eens afgevraagd waarom iemand zo ontzettend veel geld betaalde voor in mijn ogen toch een beetje de 13-in-een-dozijn sporttypes. :o

En nogmaals; ik vind veel oudere rassen met de nieuwere vraag (dus er sporttypes in fokken) echt helemaal niet verbeterd. Eerder het tegenovergestelde. :+
En ik geloof niet dat ik daar de enige in ben. Maar misschien wel, hoor. :)

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:48

Twiggy2008 schreef:
love_shyboy schreef:

Dat zal best, maar als ik op zoek ga naar een echt goede, betrouwbare, mooie kinderpony (A, B of misschien zelfs C type) zijn ze zeer, zeer zeldzaam. Jammer dat de fokkers daar niet eens wat mee doen, want het gros van de mensen wil gewoon een leuk paard en geen goed sportpaard. Dat heb ik wel eens gemerkt toen ik een advertentie plaatste voor een lieve, leuke kinderpony. Komt half bokt met een sportpony van tig 1000 euro aan. Yeah right, voor een kindje van 6 a 7 :D . Veel mensen met jonge kinderen zoeken dat helemaal niet. Want ik zie meer 'gevraagd kinderpony' advertenties, dan 'te koop leuke kinderpony' advertenties. Ze zijn ook altijd binnen no time weg, echt goede kinderpony's. En veel sportpaarden blijven maar rouleren. :o
En ik krijg er soms ook een beetje het gevoel bij van 'wat een gek ervoor geeft'. Al zal dat nu tijdens de crisis misschien niet zo zijn, maar jaren geleden heb ik me echt wel eens afgevraagd waarom iemand zo ontzettend veel geld betaalde voor in mijn ogen toch een beetje de 13-in-een-dozijn sporttypes. :o

En nogmaals; ik vind veel oudere rassen met de nieuwere vraag (dus er sporttypes in fokken) echt helemaal niet verbeterd. Eerder het tegenovergestelde. :+

je bent niet de enigste ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:51

@lisenpip, hahaha :D , nee, als ik het zo om me heen hoor, denk ik ook echt dat ik de enige absoluut niet ben met die mening. Maar hier op bokt kan men het wel eens heel anders doen voorkomen dan in het echte leven. ;)

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:55

Waardeloos om fokkers beesten te noemen. Hoe zit het dan met al die particulieren die een veulentje nemen? Een fokker met trots in zijn werk zoekt een goed te huis, weet waar hij naar kijken moet. Dat kun je niet van elke particulier zeggen. Ze fokken een veulen naar eigen keuze meestal niet eens markt gericht en als het schatige dan weg is moet het veulen weg. Deze mensen hebben niet altijd oog voor een goed tehuis. Krijgt zo'n veulentje opeens een blessure is er niet eens rekening gehouden met extra kosten waar een beetje fokker toch wel van op de hoogte is en rekening mee houd dat er een kans in zit dat er iets fout kan gaan.

Op je vraag : bij ons is het heel makkelijk. Kan het beestje na de operatie/ behandeling een eerlijk en pijnloos leven lijden dan is bij ons alles mogelijk. Is dit niet het geval dan is het afgelopen en rekken we het niet meer uit met probeerseltjes of pijnbestrijding.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:12

Twiggy2008 schreef:
love_shyboy schreef:

Dat wilde ik ook net gaan schrijven! Dus je bent niet de enige hoor. Helemaal mee eens namelijk; volgens mij wil het gros van de paardenmensen (ik zeg opzettelijk niet: mensen met paarden) een goed opgevoed recreatiepaard. De meeste mensen willen helemaal geen sportpaard met een duur papier maar een 'als hij maar gezond en lief is' paard of pony. Zeker gezinnen (en ja de meeste mensen zijn onderdeel van een gezin).

Laatst is hier op stal nog een c pony ruintje verkocht; bont met echt vanalles erin; een vuilnisbakkie. Echt een schat van een beest. Een kleine volwassene heeft hem gekocht nog voor hij al te veel kon, maar wat een braverd was dat; had met een half jaar doortrainen makkelijk een leuke kinderpony kunnen worden. Bomproof van nature, zó'n makkelijk karakter. Hij had meermaals gedekt zelfs. Eigenaresse baalde dat de dierenarts die mee werd gebracht pas kwam na de prijsafspraak.. die was zo vol lof over het beestje (karakter, gezondheid, uiterlijk) dat we bijna dachten dat hij hem zelf had willen hebben en dat ze er zeker weten meer voor had kunnen krijgen.

Ik heb een jaarling van mijn merrie en hem en die is nu al precies d'r vader; vrolijk, vriendelijk, sterk, braaf, mooie driekleur... noem mij maar gek dat ik haar gefokt heb; ik heb er beslist geen spijt van.

*edit* offtopic

Aanvulling: Als ik gek zou zijn met een paard zou ik geen verschil maken tussen een shet of een sportpaard.

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 23:31

Helemaal met je eens, maar alleen het laaste niet ik heb samen met me moeder een fries en ik heb niet echt een klik met haar maar dat betekent niet als er wat gebeurt dat ik niet al mijn geld in haar zal zetten om haar beter te maken. Ze hebben allemaal gevoel en een hart. Het beesie kan er niks aan doen dat we geen klik hebben..