aanschaf shetlander; vragen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:32

eilleen333 schreef:
Ik zeg ook niet dat het diertje dingen tekort gaat komen, maar het valt mij soms vies tegen hoeveel mijn paardje me kost.
Hoeveel heb je maandelijks te besteden aan je paardje dan?

okee dat kan ik begrijpen.
ikzelf heb maandelijks ongeveer 240 euro te besteden. dan heb ik mn zus nog niet meegerekend.

xsenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:33

paardenverzekering schiet niet op
ze vergoeden alleen de waarde van je paard per jaar.
Dus als je shetlander op taxatie 100 euro waard is krijg je alleen 100 euro per jaar vergoed .
erg krom daarom heb ik geen verz erg balen want mijn haf heeft me in 2 jaar als 3000 euro gekost

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:37

Ok, het lijkt mij dat je dan een heel eind komt :) .

Ik heb het ooit uitgerekend (over 2011) en toen was ik gemiddeld per maand 50 euro kwijt aan mijn Haflinger (exclusief stalling ;) ). Daar zat wel wat rijles in, dierenarts (enting en nog wat kleine dingetjes), hoefsmid, tandarts, osteopaat 1 keer, zadelpasser 2 keer, en nog wat accesoires (dekjes, dekens, etc).
Dus ik denk dat je met dat bedrag behoorlijk goed zit en het lang niet op zal krijgen (afhankelijk van de hoogte van je stallingskosten).
Als je wat je overhoud dan opzij zet voor nood, dan denk ik dat je qua kosten behoorlijk goed zit.

Ik vind ook niet dat je er van uit moet gaan dat je op kosten gejaagd wordt (denk aan dierenartskosten), maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden. Ik heb zelf meestal wel een spaarpotje achter de hand, maar soms als ik crisis heb (wat het geval was toen ik de langstudeerboete moest betalen die ik nog niet terug heb), heb ik dat niet. Maar ik heb, net zoals jij, wel familie achter de hand die in die situaties wel bij zouden springen.

Ik wens je heel veel plezier met je pony (heb je er al eentje op het oog?)

Edit: afgelopen twee maanden heb ik echter heel veel kosten gehad, omdat ik bloedonderzoek heb laten doen ivm de jeukklachten van mijn paardje, en daar kwam ook niet iets uit waar ik wat mee kan (ja, alle geteste bloedwaarden van het zeer uitgebreide onderzoek waren goed :P ). Dus ik ga nu een traject in, en geen idee hoeveel me dat nou weer gaat kosten....
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 23-10-12 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:38

Nou, 240 euro per maand, dat lijkt me echt meer dan genoeg hoor!!! Don't worry!!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:41

Waar je goed aan moet denken is dat het ERG handig is om een onkostenpotje te sparen.
Een nieuwe rekening openen en daar maandelijks een bedrag op storten.
Mocht je shetter bijvoorbeeld koliek hebben en geopereerd moeten worden en revalideren, ben je zo 3000 euro kwijt.
Of wat dacht je van een beenblessure waar een veearts 6 keer naar moet kijken? Dan ben je ook al snel 400 euro verder.

Verder moet je denken aan tetanus en influenza inentingen (ga uit van 60 euro) wormenkuren (ga uit van 30 euro per keer, dan heb je het lekker ruim), bekappen (ga uit van 40 per 2 maanden).

Verder nog tandarts, ongeveer 1 keer per jaar/1 keer per 2 jaar. Als je een ouder paard hebt moet hij/zij soms wel elk halfjaar. Denk aan ongeveer 100 euro.

En een stal :) Meest ideaal is natuurlijk een stalling waar je shetter gewoon lekker buiten kan lopen met andere paarden en kan schuilen wanneer nodig. (vaak ook een stuk goedkoper.)
Dan moet je er ook nog ana denken wat daar in zit. Ruwvoer? Brok?

Ik heb een erg fijne stalling bijvoorbeeld. Paard krijgt voor 150 euro 24/7 weidegang in kuddeverband, voer (zelf voeren), hooi als het nodig is, inentingen en wormenkuren.
Dat vind je bijna nergens, maar rond die prijs moet je rond leiden toch wel wat leuks kunnen vinden met weidegang lijkt me.

Vind het wel super dat je mooi budget hebt om te besteden, lekker ruim!

Fleur1977

Re: aanschaf shetlander; vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:44

Een wormkuur kost echt geen 30 euro per keer hoor. Met een spuit van 800 kg kunnen wij drie pony's doen en die kost hooguit 10 euro dus omgerekend zo'n 3,30 per pony! Eens in de zoveel tijd ontwormen we met Equest en dat is iets duurder maar zeker geen 30 euro!

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:47

eilleen333 schreef:
Ok, het lijkt mij dat je dan een heel eind komt :) .

Ik heb het ooit uitgerekend (over 2011) en toen was ik gemiddeld per maand 50 euro kwijt aan mijn Haflinger (exclusief stalling ;) ). Daar zat wel wat rijles in, dierenarts (enting en nog wat kleine dingetjes), hoefsmid, tandarts, osteopaat 1 keer, zadelpasser 2 keer, en nog wat accesoires (dekjes, dekens, etc).
Dus ik denk dat je met dat bedrag behoorlijk goed zit en het lang niet op zal krijgen (afhankelijk van de hoogte van je stallingskosten).
Als je wat je overhoud dan opzij zet voor nood, dan denk ik dat je qua kosten behoorlijk goed zit.

Ik vind ook niet dat je er van uit moet gaan dat je op kosten gejaagd wordt (denk aan dierenartskosten), maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden. Ik heb zelf meestal wel een spaarpotje achter de hand, maar soms als ik crisis heb (wat het geval was toen ik de langstudeerboete moest betalen die ik nog niet terug heb), heb ik dat niet. Maar ik heb, net zoals jij, wel familie achter de hand die in die situaties wel bij zouden springen.

Ik wens je heel veel plezier met je pony (heb je er al eentje op het oog?)

Edit: afgelopen twee maanden heb ik echter heel veel kosten gehad, omdat ik bloedonderzoek heb laten doen ivm de jeukklachten van mijn paardje, en daar kwam ook niet iets uit waar ik wat mee kan (ja, alle geteste bloedwaarden van het zeer uitgebreide onderzoek waren goed :P ). Dus ik ga nu een traject in, en geen idee hoeveel me dat nou weer gaat kosten....

okee :)
ja ik heb natuurlijk geen rijlessen nodig, want op een shetlander rijden terwijl ik 1.75 ben lijkt me niet zo'n goed plan :P fijn dat je het zo even verteld, dat geeft iets meer inzicht!

jaa ik heb er zeker al een op het oog! een paar zelfs, maar eentje die toch wel echt mijn lieveling is tot nu toe! het is alleen wel lastig, want omdat we pas over ongeveer 2 à 3 maanden een shetlander gaan kopen, is de vraag altijd maar of ze er dan nog zijn, en niet al verkocht zijn :o

oh vervelend dat je paard zo'n jeuk heeft en dat er dan niks uit de bloedtesten komt! :( veel succes ermee!

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:52

Nachtlampje schreef:
Waar je goed aan moet denken is dat het ERG handig is om een onkostenpotje te sparen.
Een nieuwe rekening openen en daar maandelijks een bedrag op storten.
Mocht je shetter bijvoorbeeld koliek hebben en geopereerd moeten worden en revalideren, ben je zo 3000 euro kwijt.
Of wat dacht je van een beenblessure waar een veearts 6 keer naar moet kijken? Dan ben je ook al snel 400 euro verder.

Verder moet je denken aan tetanus en influenza inentingen (ga uit van 60 euro) wormenkuren (ga uit van 30 euro per keer, dan heb je het lekker ruim), bekappen (ga uit van 40 per 2 maanden).

Verder nog tandarts, ongeveer 1 keer per jaar/1 keer per 2 jaar. Als je een ouder paard hebt moet hij/zij soms wel elk halfjaar. Denk aan ongeveer 100 euro.

En een stal :) Meest ideaal is natuurlijk een stalling waar je shetter gewoon lekker buiten kan lopen met andere paarden en kan schuilen wanneer nodig. (vaak ook een stuk goedkoper.)
Dan moet je er ook nog ana denken wat daar in zit. Ruwvoer? Brok?

Ik heb een erg fijne stalling bijvoorbeeld. Paard krijgt voor 150 euro 24/7 weidegang in kuddeverband, voer (zelf voeren), hooi als het nodig is, inentingen en wormenkuren.
Dat vind je bijna nergens, maar rond die prijs moet je rond leiden toch wel wat leuks kunnen vinden met weidegang lijkt me.

Vind het wel super dat je mooi budget hebt om te besteden, lekker ruim!

ja klopt, daar word ik me ook steeds meer van bewust! daarom had ik ook dit topic geopend, omdat ik het gewoon allemaal niet zo goed weet, want ik heb nog nooit een eigen pony gehad :o

bij de stal die ik momenteel op het oog heb, staan ze in de zomer 24/7 buiten, en in de winter 's nachts op stal en overdag in een paddock. je krijg per week een kleine baal stro, en een normale hoeveelheid hooi. brok moet je zelf regelen.. (toevallig enig idee hoe duur dat is?)
die stal is als ik het goed heb, 100 euro per maand voor een shetlander, dus dan heb ik ook nog lekker wat geld over :D

dankjewel! ik werk er ook hard voor! (naja nu even niet...) elke zaterdag van 9 tot 18 uur in de groentezaak!

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:53

Fleur1977 schreef:
Nou, 240 euro per maand, dat lijkt me echt meer dan genoeg hoor!!! Don't worry!!!

gelukkig maar!
dankjewel voor al je reacties, helpt echt :D

xsenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:56

Basis brok ongv 11 euro

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:17

In principe zit het meeste krachtvoer tussen de 9 en 15 euro voor een zak van 15 tot 20kg, dus dat lijkt me ook geen probleem toch? :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:28

Mijn kostenplaatje:
Aanschaf pony 300euro
Kar 400euro
Men tuig 535euro
Zadeltje, hoofdstel, bescherming, zwepen ed. Zo'n 150 tot 200 euro
Weidegang + stalling karretje per maand 70euro
4x per jaar ontwormen (totaal) 30euro
Enting 1x per jaar 25euro
Hoefsmid 1x per jaar 20euro (ik vijl ze tussendoor zelf bij)
Ze heeft een keer luizen gehad, 150euro
Met voer (luzerne en vit/mineralen brok) doe ik heel lang, ben daar per jaar zo'n 20 tot 30euro aan kwijt

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:34

xsenk schreef:
paardenverzekering schiet niet op
ze vergoeden alleen de waarde van je paard per jaar.
Dus als je shetlander op taxatie 100 euro waard is krijg je alleen 100 euro per jaar vergoed .
erg krom daarom heb ik geen verz erg balen want mijn haf heeft me in 2 jaar als 3000 euro gekost

Ik heb mijn shet en appaloosa wel verzekerd en beide zijn ze voor 1500 per jaar verzekerd. kost 28 euro per maand per pony. verzekering vond ze 1500 per stuk waard. dus dat je maar 100 euro terug krijgt ik echt niet waar. vorige maand nog 260 euro van de verzekering terug gehad voor de oorontsteking van de appaloosa. Ze zijn beide uitgebreid ziektenkosten en voor de dood verzekerd.

Voor mijn pony's ben ik aan stalling 140 per maand kwijt incl voer, maar reken op 300 per maand op jaarbasis als je je wormenkuren,hoefsmid ect erbij rekend.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:05

Wbt verzekeringen: denk aan WA, voor het geval je pony schade veroorzaakt aan spul van iemand anders. Is mij een keer overkomen dat mijn paardje werd aangereden en die auto dus aardige schade had (dier is er gelukkig redelijk vanaf gekomen), dat is gedekt door WA. Weet niet of je daar speciaal een verzekering voor moet afsluiten of dat het bij je eigen WA in zit (hebben mijn ouders geregeld, zou ik wel is na willen vragen als je het wil weten).

Voer doet die van mij wel lang mee. Krijgt sochtends en savonds een schepje muesli van pavo (grote zak) en daar doet ze ongeveer een half jaar mee. Hooi wel veel meer, maar dat krijg je dan dus al van stal :). Hoefsmid komt bij mij elk half jaar voor controle, verder doe ik het zelf eens in de drie weken.

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 14:19

dankjullie wel voor de reacties! geeft mij iets meer inzicht in alles!

Ik ben overigens net gaan kijken bij een Shetje! Was een ontzettend leuk beestje, maar had nog niet echt manieren.. alleen zadelmak en de standaard dingen (halster, voetjes geven, enz), verder kon ze nog niet echt iets. Ik was wel helemaal verliefd op haar, maar haar eigenaar wou dan dat we haar gelijk meenamen, en helaas gaat dat nog niet. Daarvoor kan ik nog niet goed genoeg lopen.. Dus toch mar niet gedaan :(