Mijn shetlanderhengst laten keuren tot dekhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 21:07

Ik houd een paar nakomelingen en als ze oud genoeg zijn, zal ik ze misschien verkopen op het internet.
En dan gaan ze naar een goed huisje, zoals we dat altijd doen met onze beestjes die we verkopen.

@Leonoor, dat vind ik ook een mooie optie.. Daar ga ik even over nadenken. :)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:09

DeSa schreef:
Riannetjehh schreef:
Ik snap dat het een beetje verwarrend is voor sommige.
Jody vroeg zich af of ze haar shetlander kon laten keuren, zodat ze een erkende shetlander dekhengst heeft. Maar als dat te duur is dan kan dat natuurlijk niet en gaat ze gewoon (voor de lol) fokken om een mooi veulentje te krijgen. de opbrengst ervan is niet belangrijk! ze hoeft er NIKS mee te verdienen!

Mij maakt geld ook geen bal uit, maar een goed huisje wel! En misschien ben ik bevooroordeeld maar als ik een pony met papier kan kopen voor dezelfde prijs als een papierloze neem ik toch die ene met papier. Daar is meer van bekend wat ouders betreft, erfelijke gebreken, je kunt er mee naar de keuring.

maar jij bent toch het huisje? dan weet je toch zeker dat ie goed terecht komt?

Nicole288

Re: Mijn shetlanderhengst laten keuren tot dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:30

F-AM -> SMP

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:35

Riannetjehh schreef:
maar jij bent toch het huisje? dan weet je toch zeker dat ie goed terecht komt?

Vraag was niet voor mij bedoeld maar wil toch even antwoorden. Wat als er iets gebeurd waardoor je het niet meer kunt betalen en je ze moer verkopen? Dan moeten ze waarschijnlijk óf naar de paardenmarkt óf naar de slacht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:36

Als ik jou was zou ik niet fokken met je hengstje. Op al je foto s ook in je profiel ziet het er naar uit dat je pony aardig koehakkig is..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:52

Weet je TS wat het grootste probleem is, en wat de reden is dat er zoveel mensen zo reageren?

Mensen die hart hebben voor het ras, de echte liefhebbers van shetlanders, zijn erg verdrietig om alles wat er nu gaande is.
Nog geen 15 jaar geleden was een shetlander nog gewoon een echte pony, nu zie je ze overal op iedere hoek van de straat, in ieder tuintje. Ze kosten ook geen drol meer..........

Er is gewoon zo'n vreselijk groot overschot aan shetten, er zijn er gewoon echt véeeels te veel! Was maar naar de Zuidlaarder Paardenmarkt geweest afgelopen dinsdag. Als je eens ziet hóeveel shetten daar wel niet in bosjes bij elkaar staan gebonden. honderden! Slechts een fractie van wat daar staat (zowel papierloze pony's als ook pony's met goed papier) wordt verkocht (of het een goed tehuisje is, moet je nog maar afwachten).

Weet je wat er met de rest van al die shetten gebeurd? Die gaan fijn in de worst, salami en frikandel (biefstukje heb je nl. toch echt een volbloed voor nodig). En dat is echt geen geintje, maar pure ernst.

Kijk eens op Marktplaats, hoeveel shetten daar te koop staan. Kijk eens op de boktmarkt, hoeveel er daar te koop staan.

Voornamelijk door toedoen van die leuke 'pretfokkers' die 'voor de leuk' een veulen willen fokken, omdat ze toevallig hun hengst of merrie zelf zo leuk vinden, of gewoon omdat het 'leuk' is om een veulen te 'fokken' (wij spreken overigens dan niet van fokken, maar van vermeerderen, dat is toch echt wat anders) zijn er nu gewoon véels en véels te veel.

Het ras gaat zo helemaal naar de filistijnen. Er zijn méer dan genoeg shetten die gewoon maar niet verkocht raken, veulens die niet verkocht kunnen worden, en dan wil jij nog even verder 'helpen' door ook 'voor de leuk' wat veulens te fokken.
:n Bedenk toch eens waar je mee bezig bent.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:54

dat is een vreselijk beeld :n

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:57

je kan beter een veulentje kopen en redden van de worst dan dat je er nog eentje bijmaakt. er staan een hele hoop leuke op bokt en marktplaats te koop. misschien als je graag wilt fokken, kun je jezelf verdiepen in het ras en een pony van goede afstamming en premie kopen waarmee je wel kunt gaan fokken. zodat je je paarden verbeterd. in plaats van een slap aftreksel maakt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:57

Ik wilde nog verder typen maar de telefoon stopte ermee..

Zoals hierboven al een paar keer genoemd maar een hengst keuren is gewoon ontzettend duur en daarbij ook heel veel werk. Denk aan keuringklaar maken etc. En dan vind ik een papier geen meerwaarde hebben als hij of zij toch voor jezelf is.

Zoals MarjanB noemt staat mij zijn beenstand niet helemaal aan maar dat kan ook door de foto's komen, heb je geen goede foto's?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 21:58

Ik besef prima waar ik mee bezig ben, en ik vind dat je nogal aanvallend op me reageert.
En nee, mijn veulens gaan de salami, frikadellen of waar je ze ook in wilt hebben, niet in!
Ik probeer hier nogmaals een gewone vraag te stellen en ben er absoluut niet op uit om de shetlanderboel naar de Filistijnen te helpen.
En mocht ik dan nog mijn paardjes willen verkopen, dan let ik heus wel op waar ik ze heen doet.
Maar ah fijn, bedankt voor je advies.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 21:58

Ik heb even gegoogled op die beenstand waar jullie het over hadden. Ik denk dat jullie het nu hebben over de achterbenen?
Ik zal even een foto posten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:00

Niets mis met paardenmarkten hoor, baalde er juist van dat ik dit jaar niet kon.

Maar eh, niet alleen op Zuidlaren, op álle paarden- en ponymarkten zie je tegenwoordig meer dan de helft aan shetten staan.
Op marktplaats staan veel advertenties met de woorden: 'shethengstjes, 25 euro per stuk, 2 voor 40 euro'.
Is dat normaal????
Zelfs de meest serieuze fokkers die toch echt super goede NSPS pony's handen hebben, laten steeds meer hun merries leeg.

Dat je op de paardenmarkt voor nog geen 200 euro een volwassen NSPS merrie met mooi papier en meerdere premies kan kopen dat zegt verdorie toch al genoeg?

Mijn nu 15 jarige shetmerrie heeft 15 jaar geleden, als veulen, 1500 gulden gekost. Dat waren toen nog normale prijzen. Toen hadden we het nog gewoon over een echte pony die je kocht.
Nu hebben we het over 'veredelde grasmaaiers', 'levend speelgoed voor je kind', 'opleuking voor in je achtertuin', 'leuk voor erbij', 'gezelschap voor je 'echte paard'.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:03

Ja gaat over de achterbenen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:05

JoopC schreef:
Ik besef prima waar ik mee bezig ben, en ik vind dat je nogal aanvallend op me reageert.
En nee, mijn veulens gaan de salami, frikadellen of waar je ze ook in wilt hebben, niet in!
Ik probeer hier nogmaals een gewone vraag te stellen en ben er absoluut niet op uit om de shetlanderboel naar de Filistijnen te helpen.
En mocht ik dan nog mijn paardjes willen verkopen, dan let ik heus wel op waar ik ze heen doet.

Ik denk dus dat je juist níet prima beseft waar je mee bezig bent.
Bovenstaande reactie van jou laat dat alleen maar zien.

Dat jíj ze graag naar een goed tehuisje wil hebben, wil nog niet zeggen dat dat lukt! Je raakt ze meestal niet eens kwijt!
Bovendien heb jij er geen zeggenschap meer over als ze verkocht zijn.

Hoe vaak gebeurd het niet dat een paard wordt doorverkocht? Je kan wel opletten waar je ze naar heen doet, maar wáarom dan nog weer meer veulentjes maken, terwijl er al veels te veel zijn?

Je kan nooit, maar dan ook nóoit een paard een goede toekomst garanderen. En hoe leuker, mooier en specialer en beter ze zijn, hoe groter de kans is dat ze wél goed terecht komen.
Hoe meer er van zijn, hoe kleiner die kans. Dat lijkt me logisch.

En denk eens na over alle kosten die het 'fokken' met zich mee brengt. En de risico's. Want ja, het kan ook wel eens verkeerd gaan (óók als je heel goed oplet!). Je loopt altijd het risico om je merrie of veulen te verliezen voor of tijdens de geboorte, of zelfs allebei.
Als er complicaties optreden moet de DA komen en dat is een forse kostenpost.

Juist als je het goed met de pony's voor hebt, dan ga je júist geen shetveulens er meer bij fokken.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:06

Afbeelding

Een foto van Calimero's achteraanzicht. (Ik denk dat jullie het zo bedoelen, niet?)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:08

En t is je zelf nog niet opgevallen? Hij staat met zijn hakken naar elkaar en de punt van de hoef naar buiten.. Hij heeft op zn mensen gezegd x benen...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:10

JoyCiej007 schreef:
JoopC schreef:

Ik denk dus dat je juist níet prima beseft waar je mee bezig bent.
Bovenstaande reactie van jou laat dat alleen maar zien.

Dat jíj ze graag naar een goed tehuisje wil hebben, wil nog niet zeggen dat dat lukt! Je raakt ze meestal niet eens kwijt!
Bovendien heb jij er geen zeggenschap meer over als ze verkocht zijn.

Hoe vaak gebeurd het niet dat een paard wordt doorverkocht? Je kan wel opletten waar je ze naar heen doet, maar wáarom dan nog weer meer veulentjes maken, terwijl er al veels te veel zijn?

Je kan nooit, maar dan ook nóoit een paard een goede toekomst garanderen. En hoe leuker, mooier en specialer en beter ze zijn, hoe groter de kans is dat ze wél goed terecht komen.
Hoe meer er van zijn, hoe kleiner die kans. Dat lijkt me logisch.

En denk eens na over alle kosten die het 'fokken' met zich mee brengt. En de risico's. Want ja, het kan ook wel eens verkeerd gaan (óók als je heel goed oplet!). Je loopt altijd het risico om je merrie of veulen te verliezen voor of tijdens de geboorte, of zelfs allebei.
Als er complicaties optreden moet de DA komen en dat is een forse kostenpost.

Juist als je het goed met de pony's voor hebt, dan ga je júist geen shetveulens er meer bij fokken.

Kan ik hieruit opmaken dat het gaat om het ras wat ik wil gaan fokken?
Stel dat ik nu een tinkermerrie had, er een tinkerhengst bij kocht.. Wat was dan de kijk op de zaak geweest?
Ik wil graag met de shetlanders verder gaan omdat ik gewoon de interesse niet heb ik een ander paardenras.
Ik blijf bij mijn shetlanders omdat dit het ras is wat ik graag wil fokken.
Ik zal geen vrachten fokken hoor!
De merrie die ik zal kopen is op het moment drachtig, van een prachtige hengst, waar ik erg blij mee ben.
Zij zal dus al zwanger komen.
Dat betekend dus dat ik Calimero er niet direct hup na de geboorte eroverheen laat gaan..
Ik wil dit rustig opbouwen en ben dus bezig met oriënteren, zoals ik al vaker gezegd heb.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:11

MarjanB schreef:
En t is je zelf nog niet opgevallen? Hij staat met zijn hakken naar elkaar en de punt van de hoef naar buiten.. Hij heeft op zn mensen gezegd x benen...

Nee, sorry.. Dit is me nog niet opgevallen.
Dit betekend dus dat hij hiermee geboren is, neem ik aan?
Nog een tegenvaller..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:13

Dat maakt de kijk op de zaak anders ja, een ander ras fokken.

Nogmaals; volgens mij heb je werkelijk géen idee dat de problematiek rondom 'de shet' écht enorm is!
Er zijn er écht veeeeels te veel.

Jij zal geen vrachten fokken nee.
Maar jij fokt enkele 'pretveulens', een paar mede-bokkers doen dat ook, de buurman op de hoek doet het ook, half Nederland doet het ook.
Wat krijg je dan............... een nog groter probleem.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:14

Ja dat is een afwijkende stand.. Sorry moet wel even lachen. Ik snap dat je graag wil fokken maar je hebt er totaal geen verstand van. Ga eerst even een paar jaar in de leer bij een goede fokker. Leer kijken en beoordelen van kwaliteit.. En begin dan met je droom

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:17

Oké, ik snap jullie ideeën en ik begrijp dat jullie het niet met me eens zijn.
Ik vroeg alleen om advies, tips of ideeën. Blijkbaar kwam dit anders over op jullie. Helaas.
Toch bedankt voor de toevoegingen, ik ga eroverna denken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:19

:) t is goed bedoeld hoor! Ben ook jong geweest :Y) en snap dat je heel enthousiast bent maar soms is t niet helemaal wat je wil horen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:23

Dit zijn toch tips, adviezen en ideeen?
Als jij het beste voor hebt met pony's, en met het shetlanderras,
niet alleen je eigen pony's en eigen toekomstige veulentjes maar in het algemeen,
dan ga je niet het duizend-en-eenste pretveulentje fokken.

Vind je het leuk om een veulentje te hebben en op te voeden, koop er dan 1. Die krijgt dan tenminste wel een goed tehuisje.
Kun je nog kiezen uit kleur, geslacht, bouw, karakter etc. ook nog.

En juist voor behoud van ras zullen hengsten met gebreken, hoe groot of klein dan ook, zéker niet goedgekeurd worden voor de dekdienst. Met dat soort dieren wil je niet fokken.
Fokken is niet: hengst op merrie = veulentje, = vermeerderen.

Fokken is kijken naar de verbeterpunten van je merrie, daar een goede bijpassende hengst bij zoeken die haar goed aanvult, om zo tot een optimaal resultaat te komen.

Maar zelfs díe veulens, die uit predikaatrijke stammen komen, stermerries en de allerbeste dekhengsten, zelfs die veulens zijn nu 1 van de dúizenden die gewoon domweg 'over' zijn, die er te veel zijn. Die je niet kwijtraakt.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:25

Joyce, ik weet het nu wel. Dankjewel.
Ik zal voor jouw plezier Calimero niet doorfokken en je vooral niet meer lastigvallen met mijn vragen.

Op naar opa dan maar, voor advies.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:29

Jammer, jammer dat je het keer op keer zo persoonlijk op vat en klaarblijkelijk niet openstaat voor juist advies van anderen.

Meid, dit is de realiteit. Had ook graag gewild dat het anders was.

En voor mijn plezier hoef je het niet te doen hoor, echt niet.
't gaat mij om de dieren zelf, maar daar ben je blijkbaar nog steeds niet achter.

Misschien toch eens een rondje paardenmarkt doen in jou geval. de moed zakt je in de schoenen hoor, al die aangeknupte shets bij elkaar als trosjes koopwaar.