En dan gaan ze naar een goed huisje, zoals we dat altijd doen met onze beestjes die we verkopen.
@Leonoor, dat vind ik ook een mooie optie.. Daar ga ik even over nadenken.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
DeSa schreef:Riannetjehh schreef:Ik snap dat het een beetje verwarrend is voor sommige.
Jody vroeg zich af of ze haar shetlander kon laten keuren, zodat ze een erkende shetlander dekhengst heeft. Maar als dat te duur is dan kan dat natuurlijk niet en gaat ze gewoon (voor de lol) fokken om een mooi veulentje te krijgen. de opbrengst ervan is niet belangrijk! ze hoeft er NIKS mee te verdienen!
Mij maakt geld ook geen bal uit, maar een goed huisje wel! En misschien ben ik bevooroordeeld maar als ik een pony met papier kan kopen voor dezelfde prijs als een papierloze neem ik toch die ene met papier. Daar is meer van bekend wat ouders betreft, erfelijke gebreken, je kunt er mee naar de keuring.
Riannetjehh schreef:maar jij bent toch het huisje? dan weet je toch zeker dat ie goed terecht komt?
Bedenk toch eens waar je mee bezig bent.

JoopC schreef:Ik besef prima waar ik mee bezig ben, en ik vind dat je nogal aanvallend op me reageert.
En nee, mijn veulens gaan de salami, frikadellen of waar je ze ook in wilt hebben, niet in!
Ik probeer hier nogmaals een gewone vraag te stellen en ben er absoluut niet op uit om de shetlanderboel naar de Filistijnen te helpen.
En mocht ik dan nog mijn paardjes willen verkopen, dan let ik heus wel op waar ik ze heen doet.
Maar ah fijn, bedankt voor je advies.
JoyCiej007 schreef:JoopC schreef:Ik besef prima waar ik mee bezig ben, en ik vind dat je nogal aanvallend op me reageert.
En nee, mijn veulens gaan de salami, frikadellen of waar je ze ook in wilt hebben, niet in!
Ik probeer hier nogmaals een gewone vraag te stellen en ben er absoluut niet op uit om de shetlanderboel naar de Filistijnen te helpen.
En mocht ik dan nog mijn paardjes willen verkopen, dan let ik heus wel op waar ik ze heen doet.
Maar ah fijn, bedankt voor je advies.
Ik denk dus dat je juist níet prima beseft waar je mee bezig bent.
Bovenstaande reactie van jou laat dat alleen maar zien.
Dat jíj ze graag naar een goed tehuisje wil hebben, wil nog niet zeggen dat dat lukt! Je raakt ze meestal niet eens kwijt!
Bovendien heb jij er geen zeggenschap meer over als ze verkocht zijn.
Hoe vaak gebeurd het niet dat een paard wordt doorverkocht? Je kan wel opletten waar je ze naar heen doet, maar wáarom dan nog weer meer veulentjes maken, terwijl er al veels te veel zijn?
Je kan nooit, maar dan ook nóoit een paard een goede toekomst garanderen. En hoe leuker, mooier en specialer en beter ze zijn, hoe groter de kans is dat ze wél goed terecht komen.
Hoe meer er van zijn, hoe kleiner die kans. Dat lijkt me logisch.
En denk eens na over alle kosten die het 'fokken' met zich mee brengt. En de risico's. Want ja, het kan ook wel eens verkeerd gaan (óók als je heel goed oplet!). Je loopt altijd het risico om je merrie of veulen te verliezen voor of tijdens de geboorte, of zelfs allebei.
Als er complicaties optreden moet de DA komen en dat is een forse kostenpost.
Juist als je het goed met de pony's voor hebt, dan ga je júist geen shetveulens er meer bij fokken.
t is goed bedoeld hoor! Ben ook jong geweest
en snap dat je heel enthousiast bent maar soms is t niet helemaal wat je wil horen..