Pony op proef, zou jij dat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:11

Ik kan me voorstellen dat mensen er juist bij een shet ook om een andere reden niet voor kiezen. Een Shet is meestal van de kinderen geweest die er te groot voor worden. Dan is afscheid nemen al heel emotioneel. Kan je voorstellen dat iedereen net afscheid genomen heeft en pony staat na 3 weken weer op de stoep. Kan je het hele traject nog eens door. Ik zou als verkoper dan ook het liefst kiezen voor een koper die gewoon meerdere keren komt rijden/ kennismaken. Evt ook een keer naar een vreemde bak bij een andere manege ofzo zodat je ook ziet hoe het paard in een vreemde omgeving reageert. Maar verkocht is verkocht.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 12:12

@Serendip dan bedoelen we hetzelfde; risico bij een shet is kleiner (en daar ben ik naar op zoek :D )

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 12:15

@amable als het een shet is die van kinderen is geweest, hoef ik m niet op proef. Dan is ie verkocht als we daar 1 keertje kunnen rijden. :j

Alleen... die shetten zijn dun gezaaid, het gaat mij om shetten waarvan ze zeggen 'kan prima met een kind' terwijl alleen een buurmeisje er een keer zonder zadel op heeft gezeten..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:19

Ik zou never nooit niet een pony of paard op proef meegeven :n
Ze mogen ze vaak komen als ze willen, wil best met de trailer bv even naar vreemd terrein rijden etc, maar je weet gewoonweg niet wat men met je dier doet in die proefperiode.
Juist met brave shetten.. Als eigenaar die ontzettend veel tijd en energie erin heeft gestoken, wil je je shet niet na een maand verpest terug omdat de probeerders er niet consequent mee bezig zijn geweest.
Maakt zo'n pony daarna toch een stuk minder verkoopbaar.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:21

Er zijn overigens twee soorten verkoop: een paard wat weg moet (wegens omstandigheden, omdat het een rotbok is, iets aan mankeert weet ik wat allemaal) en paarden die je in principe een warm hart toedraagt maar niet langer passen in jouw stal. Ik heb wel eens ponys en paarden verkocht onder het motto: dit mankeert eraan, de prijs is ernaar, veel succes ermee, maar geen garantie en je hoeft me niet te bellen als er iets mee is. Hier ben ik dan ook wel heel duidelijk in bij verkoop. Ik vind het de verantwooordelijkheid van iedere verkoper om daar eerlijk in te zijn, want ik wil absoluut niet dat iemand zijn nek breekt met een paard waarvan ik allang weet dat het een linke looierik is.
de tweede soort verkoop ik met het idee dat een goed tehuis voor alles gaat en dat de neiuwe eigenaar, die er ook voor betaald, krijgt wat hij zoekt. Ik zit echt niet te wcahten dat mijn oh zo geliefde paard op een plek staat waar het niet klikt, binnen de korste keren in de handel beland en ik nooit wete waar het dier is gebleven. Een proefperiode vind ik dan ook redelijk.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:21

coroosje schreef:
Een maand is ook wel veel misschien. Ik ben al blij met een weekje of desnoods een nachtje zodat m'n dochter een proeflesje kan rijden.
Misschien wat te naief, maar ik denk dan ' je wilt een fijn thuis voor je shet en niet dat ie zomaar weer doorverkocht wordt'. Ga uiteraard ook eerst kijken/rijden op de huidige plek van de pony, het moet wel bijna zeker zijn dat we de shet willen kopen. Het zou puur voor de zekerheid zijn.

Een weekje of een dagje is niet genoeg om een pony te kunnen beoordelen :n

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:22

Dat is ook het probleem, als verkoper zou ik het niet willen, als koper juist wel...

Vind de oplossing "naar vreemd terrein rijden" wel goed bedacht trouwens!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:22

Lowara schreef:
Ze mogen ze vaak komen als ze willen, wil best met de trailer bv even naar vreemd terrein rijden etc, maar je weet gewoonweg niet wat men met je dier doet in die proefperiode.
Juist met brave shetten.. Als eigenaar die ontzettend veel tijd en energie erin heeft gestoken, wil je je shet niet na een maand verpest terug omdat de probeerders er niet consequent mee bezig zijn geweest.

Maar als die zelfde mensen hem dus wel in een keer meenemen dan is het wel goed? Wetende dat je geliefde pony wellicht daar zo verpest wordt? Ik weet dat liever en krijg hem liever terug dan dat het dier in de handel beland verpest en wel..

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:24

Mmm, ik heb zelf een pony in de verkoop staan, dus vind dit wel een goede vraag om over na te denken. Voor mij als verkoper is mijn gevoel bij de eventuele koper dan wel belangrijk. Voelt het goed, voelt het vertrouwd, wat voor ervaring is er, etc. Anderzijds, een pony verhuizen geeft stress (stress hoeft niet verkeerd te zijn), heeft even tijd nodig om zich aan te passen, nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe paarden. Kan me dus ook heel goed voorstellen dat de pony dan echt even anders is dan normaal. En hoe lang mag dat duren? Wat is reëel?

Ik denk dat het prima kan zo'n proefperiode mits rekening gehouden wordt met de pony en dat die zich dus even zal moeten passen en dat er op voorhand in de vertrouwde omgeving beter kennis wordt gemaakt en dan bedoel ik niet 1 keer, maar misschien een aantal keer. Dit om een beter beeld te krijgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:25

Silence schreef:
Nee, absoluut niet.
Ze komen hier maar een aantal keer rijden voor ze definitief beslissen.
Mensen nemen het niet zo nauw met andermans eigendom, dus het risico is mij te groot om je paard in slechte staat terug te krijgen. Dan zit jij vervolgens met de problemen.

Hier zelfde. Ze komen maar gewoon zo vaak als ze willen maar het blijft op mijn eigen stal staan.

Niemand is meer te vertrouwen, het is geen pak papier dat je zomaar meegeeft. Het is een levend dier.

Zensation

Re: Pony op proef, zou jij dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:27

Nee absoluut niet. Kopers denken tegenwoordig dat het ook normaal is om een paard of pony 2 weken op proef te krijgen. Ik heb er zelf slechte ervaringen mee, als er stront aan de knikker is, dan is de verkoper alsnog de sjaak, hoe goed je dingen ook op papier zet.

Dus nee, 10x komen rijden en proberen prima, op proef dus niet!

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:29

zimbabwe schreef:
Lowara schreef:

Maar als die zelfde mensen hem dus wel in een keer meenemen dan is het wel goed? Wetende dat je geliefde pony wellicht daar zo verpest wordt? Ik weet dat liever en krijg hem liever terug dan dat het dier in de handel beland verpest en wel..

Zulke dingen kun je natuurlijk nooit voor zijn, maar als ze het dier verpesten in een proef periode dan heb jij er weer een hoop werk aan om het weer recht te trekken, als dat al kan!

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:30

nee, zou mn lieve pony echt nooit met vreemden meegeven. Langkomen en rijden kan altijd. Een dier heeft ook echt wel langer nodig dan 2 weken. Mijn pony was pas na een half jaar wat rustiger en het shetje was ook best druk in t begin, maar nu is t een dotje....succes.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:33

Nee, ik zou het niet doen. Geen zin om een beschadigd paard terug te krijgen. Verder kun je een paard wat op een vertrouwde plek staat beter beoordelen, dan dat het eerst een week (vaak dé proefperiode) ergens moet wennen en zich anders dan anders gedraagd.

Zelf ga ik ook liever wat vaker (en onverwacht) kijken naar het paard omdat het zich daar normaal gedraagd. Dan kom je er al snel genoeg achter hoe het paard is en of je er een leuke klik mee hebt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:34

Als iemand mijn geliefde paard verpest binnen een maand dan weet ik zeker dat de basis zo sterk is dat dat wel weer te fiksen valt en dan heb ik meer vertrouwen in mijzelf dan in een koper die het dier al verprutst heeft in een korte tijd. Laten we wel zijn: bij een vaste verkoop staat je dier dus ook bij dezelfde mensen en als ik iets geleerd heb is dat je je nogal kunt vergissen in mensen. Dan houdt ik juist liever wat invloed als ik uitga van het belang van het dier.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:35

Ik vind dat in de prijscategorie van de shetlander een proefperiode van twee weken best mogelijk
moet zijn. JUIST als je hem overneemt van mensen die het beessie een warm hart toedragen en instaan
voor het dier!
Ik heb mijn vorige twee pony's (een kruising fjord en een NAS van 1.40) ook mee op proef gegeven.
Ik was zelf kritisch aan wie ik ze verkocht en ben ook eerst wezen kijken waar ze dan terecht kwamen.
Heb zelfs juist liever dat de pony's weer terug komen als het niet gaat, dan dat andere mensen er verder
mee aanrommelen of weer doorverkopen aan weet ik veel wie.
Andersom precies hetzelfde geval... Heb mijn beide nieuwe paarden gekocht van mensen die zo in stonden
voor het goede gedrag van hun dieren dat ik ze binnen twee weken terug kon brengen mocht het niet gaan.
Dat geeft gelijk al een beter gevoel dan 'garantie tot het erf en niet verder'.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 12:37

Ja precies Kimberly!
Wel grappig, de mensen die 'nee' zeggen gaan ervan uit dat de potentiële koper hun pony kan verpesten en ik ben juist wat 'voorzichtig' richting de verkoper... helaas zegt niet iedereen eerlijk hoe zijn of haar pony's echt is. Maar ja die mensen zullen 'm ook niet mee willen geven op proef, die zijn 'm liever meteen 'kwijt'.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:40

in 2 weken denk ik niet dat je een paard echt heel erg kan verpesten, maar een ongeluk zit in een klein hoekje......en de schade is dan niet te overzien....

Mowoah

Wij hebben dat destijds wel gedaan. Wij wilden namelijk heel graag een goed tehuis voor de pony en de kopers wilden zeker weten dat het zou klikken met de pony.

Wel hebben wij beide een contract ondertekent, deze heeft mijn vader opgesteld. Gewoon puur zodat het vanuit beide partijen duidelijk was wat de 'voorwaarden' waren, een beetje meer zekerheid. Uiteindelijk is de pony niet meer terug gebracht want het klikte geweldig. :D

Lowara

zimbabwe schreef:
Lowara schreef:

Hoe gemeen ook; ja, want weg is weg.
Ik probeer altijd zo goed mogelijk in te schatten hoe kopers zijn, en geef de pony echt niet mee bij een slecht gevoel.
Maar je weet gewoonweg niet wat men ermee doet dag in dag uit. En als ponylief eenmaal op proef verpest is, zit ik met de problemen.
Reden van verkoop is vaak niet voor niets, dan zit je niet te wachten op een dier die je waarschijnlijk weer maanden aan werk gaat kosten.
Ikzelf heb een brave shet in februari verkocht, omdat de pony te klein was voor de lessen hier.
Bij eventuele proef zou ik dus weken/ maanden geen ruimte hebben om iets anders aan te schaffen, terwijl we eigenlijk een overlapping nodig hadden mbt wennen van het nieuwe lesdier.
De shet is dus in 1 keer verkocht, en diezelfde week kwam de nieuwe pony al. Oftewel: de stal is gelijk gevuld.
Is voor mij in de winter niet bepaald handig als shetlander weer terug komt na enkele weken, waar ga je die neerzetten??

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:42

coroosje schreef:
@Serendip90 Het gaat mij echt om een shet, niet om een sportpaard. Ik denk dat dat wel verschil maakt.

Ook een Shet kan afgeslagen en afgeragd worden ;)

Het antwoord op jou vraag, hangt af of je dit aan een verkoper of aan een koper vraagt. Als verkoper zeg ik absoluut niet. Ik ga geen dier mee geven aan mensen die ik niet ken (ook al komen ze nog zo geweldig over), terwijl hij hier goed staat. Of het nu een sportpaard of Shetje is: ze kunnen het dier bij mij op stal zo vaak uitproberen als ze willen, maar hij gaat niet 'op goed geluk' mee.
Als koper zeg ik echter dat een proefperiode wenselijk is: je wilt weten hoe het dier zich gedraagd bij jou op stal, niet dat je zometeen een kat in de zak koopt. Zo zijn wij bv opgelicht met een draverruin die pijnstillers had gekregen voordat wij kwamen kijken/ uitproberen. Dat kwam er bij ons op stal direct uit, ik was blij dat we toen een proefperiode afgesproken hadden.

Maar omdat ik me ervan bewust ben dat mijn verkopers- en kopersblik totaal niet met elkaar overeenkomen, heb ik daar een oplossing in gevonden in de vorm van een contract ipv proefperiode. Wanneer je dat contract goed opstelt, kan je jezelf op veel punten indekken als koper zijnde. Als verkoper zijnde blijf ik erbij dat een proefperiode niet mogelijk is, en dan niet omdat ik het dier liever meteen 'kwijt' ben (dat vind ik wel een vreemde opvatting eerlijk gezegd); het is gewoon teveel risico. Als je een dier zoals een paard aan wil schaffen, dan moet het niet zoveel moeite zijn om meerdere keren te komen kijken. Het is immers een dier wat je koopt met de bedoeling het een blijvend huisje te bieden. Bij rashonden en katten gaat het ook zo: daar kom je toch meerdere keren bij kijken voordat hij of zij mee naar huis mag ;)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 12:46

@Jose ben het met je eens dat je inderdaad vaak gaat kijken bij een pony. Merk alleen dat de meeste pony's die mij aanspreken een paar honderd km verderop staan. Omdat mijn dochter op school zit en 's avonds op tijd naar bed gaat, plan je dan niet zo makkelijk een paar bezoekjes. De pony is dan al weg als wij een tweede keer kunnen kijken....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:48

Ligt er compleet aan wat voor gevoel ik bij de kopers heb. Zijn dit kundige mensen waarbij ik echt een gevoel heb dat ik weet waar ze mee bezig zijn wil ik het, na een aanbetaling (op zijn minst) overwegen.
Heb ik geen goed gevoel bij de kopers, dan niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:55

Ik denk dat je een paard niet goed kan beoordelen als hij op proef is geweest. Je zit toch met gewenning, mijn paard was pas na een half jaar een beetje zichzelf. Dat verschilt per paard en ik denk niet dat je dat van te voren over je eigen paard kan zeggen.
Ik zou er dan eerder voor kiezen om vaker bij iemand te komen, shetje ook te laten voorrijden en dan pas zelf te gaan rijden (of lesje te nemen).
Zouden jou kind(eren) ook zelf niet gelijk hechten aan een shetje en het ook heel jammer vinden als deze na een week weer weg gaat.. is misschien ook niet het handigste..

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:00

Daar ben ik het inderdaad wel mee eens... Mijn pony's mochten mee op proef, maar wel na een aanbetaling.
Minstens de helft of driekwart van het bedrag. Geld achteraf is altijd een tricky iets en zo deel je beide een financiële verantwoording/risico.
Ook heb ik altijd wel goed op papier gezet wat de afspraken zijn. Wat verwachten hun, wat verwacht ik.
Maar als je zowel een serieuse koper als verkoper bent, moet dat geen probleem zijn.

Denk dat kinderen helemaal verdrietig zijn als ze met een pony komen te zitten waar het niet mee klikt.
Dan loop je zelfs het risico dat de hobby dadelijk niet meer leuk is.
En het gaat in dit geval niet om een sportpaard, maar om een kinderpony.
Een beetje goed in z'n vel en hoofd zittende kinderpony zal best in twee weken goed te beoordelen zijn.
Als dat niet zo is, lijkt het mij al geen pony waar ik mijn kind bij wil hebben.