Waarom geen geld uit willen geven aan shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:20

snowdon schreef:
Zoveel brave kindershetten zijn er niet als je ze zoekt....

Ben ik het helemaal mee eens. Ik zal zelf nooit opzoek zijn naar een echt brave kinderpony omdat ik ze voor de fok heb en dus meer naar papieren kijk.
Heb hier wel een merrie staan die écht stikbraaf is. Ze wilde eerst niet drachtig worden dus zou ze eigenlijk te koop komen. Mijn vraagprijs zou dan 6/700,- geweest zijn. Gelukkig is madam inmiddels drachtig gescand en mag ze lekker blijven.

Ik had tot vorige maand een leuke bonte merrie te koop. Zij is als kinderpony verkocht naar Frankrijk. Deze man wilde mij wél een net bedrag neerleggen ipv. al die onzinbedragen die ik er op geboden heb gekregen (75 euro 150 euro :roll: )

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:20

Die van mij was bekeerd onder het zadel, 150 euro, superbraaf, maar wel 14 jaar....
Ze hoeven echt niet veel te kosten.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:21

Spoed achter de verkoop is denk ik ook een belangrijke reden van de relatief lage prijzen; Hengsten die met spoed weg moeten omdat ze anders voor inteelt zorgen, gebrek aan ruimte etc.

Er is geen overschot aan brave shetlanders, ja pony's die aangeschreven staan als kinderpony's. De echte brave shetlanders zijn er niet zoveel. Een kennis van mij zocht een brave shetlander voor haar zoon en dochter van 7 & 5 jaar, beginners dus een échte brave pony. Na een halfjaar zoeken door heel Nederland eindelijk een geschikte pony gevonden, een 17 jarige nsps merrie. Ze hebben er veel voor betaald maar als je ziet hoeveel plezier ze eraan beleven maakt dat niets meer uit. Kinderen kunnen er dan wel 'uit' groeien, er is ook nieuwe aanwas die veel kunnen leren van de ervaren pony's!

Sientje

Re: Waarom geen geld uit willen geven aan shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:26

Welke prijs heb jij in gedachten voor de ponnie die je in je OP schetst? Ben het met je eens dat dat voor een shet-die-alles-kan te laag is. Maar neem aan dat je het met me eens bent dat een shet stomweg wegens schofthoogte, wat lager in de prijs zit dan pak m beet een fjord met dezelfde kwaliteiten.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:41

Sientje schreef:
Welke prijs heb jij in gedachten voor de ponnie die je in je OP schetst? Ben het met je eens dat dat voor een shet-die-alles-kan te laag is. Maar neem aan dat je het met me eens bent dat een shet stomweg wegens schofthoogte, wat lager in de prijs zit dan pak m beet een fjord met dezelfde kwaliteiten.

Tussen de 500 en 1500 afhankelijk van het papier, leeftijd, prestaties in sport en fokkerij & of het een merrie, ruin of hengst betreft.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:44

Als ik een lieve kinderpony zoek, dan boeit papier me echt nog minder dan normaal... Uiterlijk ook niet ;) dus ik vind "papier" een beetje raar... Vooral als het om een shet gaat waar de kids echt nog niet mee de sport in gaan... En ik neem even voor het gemak aan dat als je een kinderpony zoekt, je er niet zo snel mee gaat fokken.... (genoeg mensen die het wel doen hoor).. Maar ik vind 1500 echt extreem veel voor een shetlander?

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:47

Wij hebben sinds een jaar een super super super lieve shetlander...500 euro een merrie met papier van nu net 7 jaar. Ik vond het niet zo heel gemakkelijk om een kindvriendelijke van een betrouwbaar(lijkend) adres te vinden. Bijt of schopt niet, verkeersmak en goed aan de hulpen. Ze wordt bitloos gereden. We zijn echt dol op haar en t geld meer dan waard.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:52

Serendip90 schreef:
Als ik een lieve kinderpony zoek, dan boeit papier me echt nog minder dan normaal... Uiterlijk ook niet ;) dus ik vind "papier" een beetje raar... Vooral als het om een shet gaat waar de kids echt nog niet mee de sport in gaan... En ik neem even voor het gemak aan dat als je een kinderpony zoekt, je er niet zo snel mee gaat fokken.... (genoeg mensen die het wel doen hoor).. Maar ik vind 1500 echt extreem veel voor een shetlander?

Dat vindt ik dan weer wel belangrijk, papier en fokpestaties, ik heb zelf shetlanders voor de fokkerij en keuringen en ik heb ook kinderen dus zie ik graag een veelzijdige pony, en ja, ik zou die prijs neerleggen voor een in dit plaatje passende pony. 1e premie met potentie tot regiokamp.

Ik heb voor al mijn shetlanders tussen de 500 - 1000 betaald, (en daar zaten ook veulens en jaarlingen tussen) en ik heb er elke dag veel plezier van.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:58

fiona1 schreef:
Serendip90 schreef:

Dat vindt ik dan weer wel belangrijk, papier en fokpestaties, ik heb zelf shetlanders voor de fokkerij en keuringen en ik heb ook kinderen dus zie ik graag een veelzijdige pony, en ja, ik zou die prijs neerleggen voor een in dit plaatje passende pony. 1e premie met potentie tot regiokamp.

Ik heb voor al mijn shetlanders tussen de 500 - 1000 betaald, (en daar zaten ook veulens en jaarlingen tussen) en ik heb er elke dag veel plezier van.

Ik geloof ook wel dat je er plezier mee kunt hebben, maar voor mij is papier altijd zo "nietszeggend"... Nouja, ik fok er niet mee (heb een ruin dus dat gaat lastig :')) en mjah... Het zegt wel iets (karakter eigenschappen etc. zijn natuurlijk deels erfelijk) maar stel dat ik een super lelijke pony tegenkom, geen papier, geen sportpony, maar wel die super lief en braaf is, dan heb ik daar evenveel "plezier" van dan van een pony met papier... Hangt er ook af wat je er mee doet en als je er mee fokt, dan ligt het alweer heel anders natuurlijk dan dat wanneer ik ooit een kinderpony zou zoeken :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:03

Een paardje met goed papier mag van mij meer kosten, los van het feit wat de koper er mee wilt. Als papier niet boeit voor de koper, zoeken ze maar verder naar een papierloosje of met 'minder' papier. Hier een papierloze ruin, die dus duurder was om zijn brave goedzakkarakter en maat, dan betaal je alsnog meer dus m.i.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:05

Dat klopt het gebruiksdoel is hierin allesbepalend. Er zijn ook ponys genoeg die ik niet voor 50,00 in de wei wil hebben terwijl dit wellicht hele lieve dieren zijn, maar ze sluiten niet aan bij mijn doel. Prijs blijft altijd wat de gek ervoor geeft en heel persoonlijk

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:08

Dat gemiddelde shetlander niet veel meer kost is een feit. Een paar schoenen is tegenwoordig duurder dan een pony. Heb zelf twee shetlanders gekocht voor een flinke prijs, maar ze waren en zijn het zeker waard.
Wat ik erger vind is dat door deze lage prijzen mensen shetlanders kopen, maar niet beseffen dat ze net zoveel kunnen gaan kosten als een grotere pony of paard. Oke ik heb wel pech gehad met mijn beestjes, ben denk ik in 4 jaar tijd een 4500 euro lichter geweest aan dierenarts kosten. Die pech zal niet iedereen hebben, maar ik weet wel dat al iemand niet meer wil betalen dan niks, dat deze shetlander ook verder niet meer mag kosten dan niks en dat is pas echt erg!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:38

snowdon schreef:
Een paardje met goed papier mag van mij meer kosten, los van het feit wat de koper er mee wilt. Als papier niet boeit voor de koper, zoeken ze maar verder naar een papierloosje of met 'minder' papier. Hier een papierloze ruin, die dus duurder was om zijn brave goedzakkarakter en maat, dan betaal je alsnog meer dus m.i.

Hoe bedoel je precies "alsnog meer"?

Papier is voor mij bijvoorbeeld niet boeiend. En eerlijk is eerlijk, als je een brave pony met papier hebt die superbraaf is, is het mooi meegenomen, maar voor een kinderpony vind ik het niet noodzakelijk (mijn doel is dan een veilige, betrouwbare pony zoeken, niet eentje die keuringen hoeft te lopen.) Dat een pony er leuk uit ziet, er een goed papiertje bij zit, is voor mij gewoon bijzaak, het is mooi meegenomen als het zo is, maar het zou geen eis zijn. Maar dat ligt echt puur aan het doel.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:41

fiona1 schreef:
Sientje schreef:

Tussen de 500 en 1500 afhankelijk van het papier, leeftijd, prestaties in sport en fokkerij & of het een merrie, ruin of hengst betreft.

Hey tof dat je reageert maar vroeg het TS. Verder zit er nogal een verschil tussen de 150 die wordt geschetst in de OP en de 500-1500 die jij nu noemt. ;) Denk je zelf dat die mensen die een ponnie-die-alles-kan geïnteresseerd zijn in papier en prestaties in sport en fokkerij? Volgens mij zijn dat wel 2 verschillende dingen.

Verder ga ik helemaal mee met cobelens. Sip joh, dat je die pech hebt gehad. Maar een shet is ook gewoon een paard en medische zorg is voor een shet echt niet goedkoper...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:48

Ik bedoel dat papier niet de enige reden is waarom een pony meer kost, het is één van de meerdere redenen die er achter ten grondslag kunnen liggen. In het geval van onze ruin, papierloos, waren het andere redenen (karakter, uiterlijk en maat) waarom hij in een hogere prijsklasse lag. Dus 'alsnog meer', ondanks geen papier. Dat bedoelde ik :)

De prijs wordt doorgaans bepaald door de verkoper, de koper kijkt dan toch gewoon verder als de prijs/kwaliteit anders wordt beoordeeld.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:52

Ik heb mijn shetlander van 2 jaar ( ruin ) 2.5 maand te koop gehad.
Ik betaalde zo'n 150/200 pm voor hem en dat was behoorlijk veel.
Veel goedkoper kon ik niet staan bij mij in de buurt, of hij zou alleen komen te staan.
Hij had geen papier, gemiddelde maat zou t worden.

Heb hem uiteindelijk gratis weggegeven aan een bokker. Wist dat ie daar heel goed kwam te staan en dat is voor mij veel belangrijker dan dat ik 50 euro zou krijgen en hij t ergens niet goed kreeg.
Heb Mikkie destijds voor 30 euro gekocht, hengst en niet gechipt...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:06

Mensen die papier niet belangrijk vinden, denken die er wel bij na dat pony's met papier generaties lang gecontroleerd zijn op afwijkingen en dat je dat papierloos niet hebt? Het is niet waterdicht, maar geeft wel iets meer zekerheid. Een papierloze (en vaak goedkopere) shet met afwijking (slechte knieen, afwijkende bouw, scheef gebit) kost in onderhoud vaak een stuk meer dan een gezonde correcte pony omdat de hoefsmid vaker moet komen, omdat de tandarts vaker moet komen enzo. Ik zeg ook niet dat alle papierloze pony's iets mankeren of slecht zijn, maar er is gewoon veel minder controle op. En wat kost een pony met een papiertje nu meer? Misschien eens 50 of 100 euro, dat is toch weinig op een pony waar je jaren plezier van wilt hebben?

Mijn pony's zijn ook niet de goedkoopste lopen. Maar heb wel nu een groep goed fokkende, super brave kinderpony's die het allemaal goed doen in de sport (lopen rustig de ene dag een bixie wedstrijd en de volgende dag ZZ voor de wagen).

Mijn pony's zijn dus echt allround, in de sport, als kinderpony, voor de keuring en in de fokkerij. Daarbij hebben ze allemaal geen doorsnee kleurtje, iets wat de prijs ook wat hoger maakt.

Voor een papierloze zwarte mini hengst vind ik gratis nog te duur voor mij zelf, juist omdat dat helemaal niet voldoet aan wat ik ik zou zoeken en kan gebruiken voor wat ik er mee wil.
Een grote maatse (groen of niet, maakt niet uit, ik betuig of rij ze zelf wel in), merrie ruin of hengst (van een hengst maak ik dan zelf wel een ruin), met een fijn papiertje en die goed in elkaar zit is mij echt wel wat waard. Net als Fiona zegt, die mogen echt wel tot 1500 euro (afhankelijk van wat voor pony het precies is) kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:11

snowdon schreef:
Zoveel brave kindershetten zijn er niet als je ze zoekt....

Heb er 2 hier, gewoon van zich zelf al heel braaf en makkelijk, komen ook van goede fokker, is een bokker....als ik roep komen ze en een kind van 4 kan er zonder problemen mee tutten en wandelen....

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:22

Zo had ik het nog niet bekeken, maar als ik een pony leuk vind en er zit papier bij, dan koop ik hem net zo goed als zonder papier. En het blijft altijd wat de gek er voor geeft natuurlijk.. Maar voor een shet 1500? (Het komt ook omdat ik om me heen dingen hoor als "ik kocht een shet voor wel 125 euro" "krijg hem nooit meer voor die prijs verkocht" en daar zaten dan ook papieren bij.. Dus dat is voor mij een indicatie die ik heb (en dan nog de "koop 2shetjes voor 30 euro verhalen", hier in de buurt heeft er iemand 10 voor 200 euro gekocht en mjah..)

Maar een shet zonder papieren, gecontroleerd door de da... Dat moet toch ook wel goed kunnen? (Je kunt altijd pech hebben, ook met papier natuurlijk)..

Waar ik me wel aan erger van die mensen die shetjes kopen als gezelschapspony en ze dan op een volle wei zetten bij hun andere paard... en zich dan afvragen waarom het shetje toch bevangen wordt, want hij krijgt echt nog geen handje brok per dag :') Mensen denken er vakelijk te makkelijk over na en omdat ze steeds goedkoper worden krijg je dus een heleboel van dit soort "acties" en mensen die zeggen zo maar even een shetlander kopen voor de lol "past toch makkelijk in de tuin en kindlief wil graag een pony"... Vind dat wel zorgelijk..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:50

Mijn shetten zijn onwijs braaf en hebben een eerlijk karakter. Ze zijn beide onder het zadel te berijden en lopen voor de wagen. Maar 100% kinderpony's dat zijn ze niet, het blijven toch shetlanders. Dus als ze met wandelen gras zien dan denk ik dat een kindje van 4 er niet ver mee komt dan die paar meter die ze lopen tijdens het grazen :') Met rijden zijn ze braaf, maar wel vrij pittig, mijn bijrijdstertje heeft ook best weleens de gekke 5 minuten moeten uitzitten, waarna Hans daarna weer super braaf verder loopt. Gewoon wandelen met een kind erop gaat ook wel braaf, al moet ik Grietje wel vaak inhouden, omdat ze enthousiast wordt.

Overigens heb ik zelf best veel betaald voor mijn pony's. Grietje was 450 gulden 11 jaar geleden. Ze stond ingeschreven bij het nrmps en had als veulen een derde premie behaald, ze was 2 toen wij haar kochten. Hans heb ik 6 jaar geleden 100 euro voor betaald, papier- en chiploos hengstveulen.

Dat is idd zorgelijk Serendip90. Hier in de omgeving zie je ook regelmatig dat ouders een shet kopen voor de kids omdat ze wel een weitje hebben en ze kosten toch niets. Vaak hebben ze er geen verstand van dat zo'n dier ook naar de smid moet, ontwormt moet worden en toch ook wel graag een maatje heeft. Negen van de tien keer verandert zo'n shet ook al snel in een brutaal monster dat kindervingers opeet en trapt.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:03

Bij de shetlanders is het imo eigenlijk niet anders als bij de paarden, alleen met andere bedragen. Voor de toppers moet je betalen 1500 voor een shet, 15.000 voor een paard, voor het mindere niet, 100 voor een shet, 1000 voor paard.

Een goede optie vindt ik persoonlijk ook het opkopen van jonge hengsten die niet door de HK zijn gekomen exterieurmatig maar wel vetarinair. Dan heb je tussen de 125 - 150 een goed gefokte jonge hengst die absoluut heel mooi is maar net niet dat "gouden randje" heeft. Deze pony's zijn al met zorg geselecteerd, veel in de hand geweest mbt. het trainen voor de HK, geent e.d. Deze pony's hoef je dan alleen nog te laten castereren.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:21

Ik ben het helemaal met jullie eens dat het dierenwelzijn van deze goedkopen ponys idd. zorgwekkend is. Zowel voor als na de verkoop, voor omdat de jonge veulens (meestal hengstjes) niet de optimale verzoging kijgen "omdat ze toch niets waard zijn" en later zijn ze voor een breeder publiek aan te schaffen, men weet er te weinig van, met als gevolg een pony alleen, verkeerder voeding, huisvesting, of in het ergste geval wordt zoeen jong ding echt gevaarlijk.Waarna het spul wederom in de handel beland.

Hoe dit op te lossen is weet ik ook niet, ik heb dat alleen voor mijn eigen dieren in de hand, en die wisselen niet voor een habbekrats van eigenaar.

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:55

fiona1 schreef:
Ik ben het helemaal met jullie eens dat het dierenwelzijn van deze goedkopen ponys idd. zorgwekkend is. Zowel voor als na de verkoop, voor omdat de jonge veulens (meestal hengstjes) niet de optimale verzoging kijgen "omdat ze toch niets waard zijn" en later zijn ze voor een breeder publiek aan te schaffen, men weet er te weinig van, met als gevolg een pony alleen, verkeerder voeding, huisvesting, of in het ergste geval wordt zoeen jong ding echt gevaarlijk.Waarna het spul wederom in de handel beland.

Hoe dit op te lossen is weet ik ook niet, ik heb dat alleen voor mijn eigen dieren in de hand, en die wisselen niet voor een habbekrats van eigenaar.

dat hoor je inderdaad heel vaak, en dat allemaal omdat mensen te beroerd zijn om tijd en moeite in zo'n pony te steken -O-

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:28

Dat is inderdaad een zorgelijk punt. Een mevrouw vroeg me afgelopen jaar of ik haar 7 jarige hengst wel 'even' binnen 3 weken voor de wagen en onder het zadel kon beleren. Pony had 7 jaar lang in een kudde hengsten gelopen, had nog geen mens gezien en was dus, zoals begrijpelijk, niet te handhaven. Ze kon hem gratis ophalen omdat hij in de weg liep. Heb haar uitgelegd dat ik dit dier niet op stal neem omdat het gegarandeerd voor ongelukken zorgt. Ik heb gezegd dat ze het dier beter weer gratis weg kon geven, naar iemand die er misschien wel toekomst in ziet, en beter opzoek kon gaan naar een goed beleerde pony. Heb begrepen dat het dier uiteindelijk bij de slager is belandt. Zo ontzettend zonde, was een mooi dier! Blijkt ook maar weer dat onwetenheid voor flinke problemen kan zorgen.

Ik zelf zie ook graag stamboekpony's, ze zijn op een bepaald type gefokt en het is voor de menners onder ons dan ook makkelijker om er een spanmaatje bij te vinden. Toch vind ik niet stamboekpony's per definitie 'slecht'. Zelf heb ik 1 NMRPS'er(moeder nsps kroonmerrie, vader welsh hengst) van nu 17 jaar, ons allereerste pony en waar velen op hebben leren rijden. Qua uiterlijk een echte shet maar iets luxer gebouwt en wat meer karakter. Toen ik zo'n 10 jaar geleden begon met mennen vond ze er weinig aan dus besloten dat het leuk was om er een pony naast te zetten. Toen kwam de welsh kant naar boven, wat een uit en doorzettingsvermogen zit er in die pony. Ze is altijd dé drive geweest in het span en heb ook vrij veel wedstrijden met hun gewonnen. Inmiddels met vervroegd pensioen maar een geweldige tijd met d'r meegemaakt!

Het fokken van stamboekpony's heeft z'n voor maar ook z'n nadelen. Wanneer er altijd maar wordt doorgefokt op een bepaald type zal dat op den duur voor problemen zorgen en zullen er ziekten en afwijkingen ontstaan. Ik denk dat het niet verkeerd is om zo nu en dan nieuw bloed toe te voegen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:40

Er zijn er idd teveel. Hier ook, je neemt een papierloos vos hengstje en een papierloos vos merrietje en dat laat je gewoon zo lopen, veultjes fokken is leuk. Als er dan een kind uit komt laat je die er gewoon bij staan als je er niet genoeg geld voor krijgt. Vervolgens koop je ook nog een mooie zwart bonte met een vreselijke vergroeid gebit door onderbeet, maar dat staat wel schattig. Gaat hier niets aan doen en die zet je ook bij die hengst. Ze worden obesitas dik, gelukkig want nu kan de hengst niet meer goed dekken.

Ander adresje in de straat had een mini mini door dwerg groei, heeft echter wel een ggk hengstje. Wekelijks kwamen mensen om die mini. Iedereen wilde er wel mee fokken. Kun je heel klein mee fokken. Gelukkig nooit gebeurd.

Fok je echter een goede pony, steek je tijd in alles rondom het fokken, zorg je voor goede zorg voor de moeder en kind, ontworm je ze wel en bekap je ze ook nog? Meer als de andere mag je toch echt niet vragen. Mensen hebben de kosten liever achteraf als een dier ziek wordt en kicken erop als een dier uiteindelijk bijna dood door wormen door hun gered wordt.
Fok je een diertje op doe je je best om het met rust en een eerlijke behandeling op te voeden en te beleren? Dat maakt niet uit bij boer piet is een ingereden shet veel goedkoper. Het maakt niet uit dat daar gewoon maar 1x een meiske op gezet is en de pony geheel wereld vreemd als rijpony heeft moeten dienen vaak ook nog op veel te jonge leeftijd. Het was zo overbluft dat het wel braaf was en na enkele weken/maanden als je zo'n pony hebt zien we wel verder. Als het dan een draak is, starten we gewoon een topic op bokt...

Nee helaas mensen missen vaak kennis om te beseffen wat ze aan het doen zijn.
Mijn advies voor ouders die toch een kinderpony willen, ga bij een eerlijke fokker langs die zijn best doet het ras in oorde te houden en verlaag je niet tot de zielige diertjes. Op die manier houd je enkel de ellende in stand... Daarbij gaan degene die het wel goed doen failliet en wordt het steeds moeilijker wel goede dieren te vinden voor onze kinderen...