shetlander kijk aub filmpje wat doen aan het bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:01

zou zoals veel anderen ook zeggen
eerst eens beginnen met passende en op juiste maat afgestelde hoofdstel en longeer singel , twijfel over de bit maat
dat blokhalster is ook gevaarlijk veelste groot

schuin er achter lopen , niet er recht achter
rustiger met je handen , constante druk , iets wat met dat touwtje iig niet kan
maar ook bij de andere pony met de singel opletten
en "rust gaat u redden" JIJ bepaald het tempo niet de pony

de pony bokt duidelijk om vrijheid bij de nek te krijgen , stopt ook als de lijnen weer de vrijheid tot
bewegen geven

stap voor stap

passende spullen en juist afstellen is stap 1

succes!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:05

Koper schreef:
Die pony met het te grote hoofdstel (pony die ingevlochten is) heeft het bit te laag hangen, het klappert in de mond. Ook laten jullie haar in stap zwaar boven haar tempo lopen zo te zien.

Verder vind ik het echt niet kunnen dat je de lijnen door zo'n touw"singel" haalt. Hou es op met die onzin.

_/-\o_

TS: je lijstje moet er alsvolgt uitzien:
- passend hoofdstel kopen
- fatsoenlijke singel kopen
- met kleine stapjes laten wennen aan het lange teugelen

Dit slaat echt als een tang op een varken. Vooral die touwsingel, hoe verzin je het :+

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:10

Ze kan het Irritant vinden.
Of ze heeft er zin in.
En dan gaat ze bokken!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:10

Amaris schreef:
Koper schreef:
Die pony met het te grote hoofdstel (pony die ingevlochten is) heeft het bit te laag hangen, het klappert in de mond. Ook laten jullie haar in stap zwaar boven haar tempo lopen zo te zien.

Verder vind ik het echt niet kunnen dat je de lijnen door zo'n touw"singel" haalt. Hou es op met die onzin.

_/-\o_

TS: je lijstje moet er alsvolgt uitzien:
- passend hoofdstel kopen
- fatsoenlijke singel kopen
- met kleine stapjes laten wennen aan het lange teugelen

Dit slaat echt als een tang op een varken. Vooral die touwsingel, hoe verzin je het :+

Ik snap ook helemaal niet waar het goed voor is om die touwsingel eromheen te doen. Wat wil je ermee bereiken of wat is de functie?

Dennis

Re: shetlander kijk aub filmpje wat doen aan het bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:19

Ik zou weer bij het begin beginnen.
Hoe veel begeleiding heb je hier in? En hoeveel ervaring? Het ziet er uit alsof je zelf aan het uit proberen ben zonder les of andere begeleiding.

Goed passende spullen (een schoftje is bij het werk aan de lante teugel niet nodig). Iemand met ervaring die je kan helpen. Op de juiste positie lopen (niet er achter dus, maar naast het achter been). En vooral RUST. In jou tempo stappen, in jou tempo draven. Zelf blijven wandelen, niet rennen (dan gaan je handen altijd wielbelen en stoor jehem in z'n mond).
De galop is pas iets voor heel ervaren paarden. Mijn merrie (ZZ dressuur, ZZ vaardigheid, Midden2 aan de lange teugel) is er zelfs nog niet eens aan toe.

Xantia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:29

langzamer laten gewennen, oefening baart kunst

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:33

testebeest schreef:
neusriem op de goede hoogte doen (is een gecombineerde al zit er geen sperriem aan), zit veel te laag

Weet niet wat je op sommige punten al singel gebruikt een touw/halstertouw en daar de leidsel/ longeerlijnen doorheen, not done schuurt voor haar en ze word klemgezet als je iets druk zet schuift het touw niet terug.

Is erg onrustig met haar mond en ga alsjeblieft niet recht achter haar lopen ze kan nu zo de tanden uit je mond slaan.

Ga eerst met haar aan de gang dat ze het bit beter accepteert en idd niet op haar kont slaan met de touwen.
Verder euh was wat wazig dus dit kon ik er uit halen

Hopelijk heb je er wat aan

Daarbij zou ik er ook niet achteraan rennen om bovengenoemde reden (je hebt per slot van rekening maar 1 setje tanden). Beter is gewone longeerlijnen te nemen en longeren op de manier zoals die bedoeld is en dus niet er achteraan gaan rennen. Ik kan me voorstellen dat ze dat eng en irritant vinden. Bovendien loop je er ook nog eens veeeeel te kort op. Heb minstens 2 tot 3 meter afstand, dan kan ze je niet raken als ze uithaalt. Maar ik denk dat je met bovenstaande quote ook wat moet doen.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:45

dat touw zit gewoon gewikkelt om haar been ( 1 slag ) als ze bokt, vind het dan niet raar dat ze door blijft bokken als een touw om je benen heen zit...

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:49

geen gel*l, met een touwsingel in de krul.

Ik snap dat je het mooi vind als je pony met z'n hoofd omlaag loopt, maar dit hoort een pony vrijwillig, door ontspanning te doen. Wat jij doet met je touw is dat je haar in deze positie dwingt. Als haar rugspieren dit niet gewend zijn, kunnen die te kort zijn waardoor dit vervelend voor haar aanvoelt. Als ze dan een keer bokt, geef ik haar geen ongelijk.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:59

Ik wil niet flauw doen , maar de pony moet alleen maar harder. In het hele filmpje zit geen rust. doorloprn,draven,galoperen... stap komt haast niet voor. Passend en degelijk spul, geduld en kennis, dan kom je vast een eind. Als je hiermee doorgaat krijg je haar echt niet waar jij dr wil hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:25

Ymor schreef:
Ik snap ook helemaal niet waar het goed voor is om die touwsingel eromheen te doen. Wat wil je ermee bereiken of wat is de functie?

Ik gok dat die touwsingel eromheen zit zodat ie 'mooi' met z'n waffel naar beneden blijft lopen, maar nageeflijkheid is niet iets wat je afdwingt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:30

arme beest.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:32

Och jeetje, ik snap inderdaad ook waarom ze bokt.
Meid, koop eerst fatsoenlijke en passende spullen voordat je met haar verder gaat.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:51

Jeetje wat wordt hier hard gereageerd (op enkele uitzonderingen na).

Ik ben het met zo ongeveer alles eens wat er wordt genoemd, maar het kan toch ook gewoon opbouwend worden gereageerd.

Het verstandigst is inderdaaad hulp zoeken zodat je goed kan leren hoe om te gaan met de lange teugels. Een passend shet hoofdstelletje hoeft niet duur te zijn, via marktplaats best te vinden: http://link.marktplaats.nl/583684070.

Hindernisjes kun je zelf prima bouwen, maar denk altijd om de veiligheid, en wederom, vraag hulp.

Met zn tweeën én leren is dan zoveel leuker;)

Je hebt een leuke shet, wees er zuinig op en veel plezier!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:56

Op google zijn er filmpjes te vinden van Piet bakker. Hij heeft ook een DVD met een boekje erbij. Ik denk dat je daar al heel veel kan leren.

Mijn shethoofdstel is van Horze. Ooit gekocht in de uitverkoop voor 10,00. Ik gebruik gewoon een longeellijn met aan beide zijde een haak.

xloisxchocox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:20

Wat ik niet snap is dat je je pony niet meteen stil zet als het touw om het been zit. En die sprong bij de kruiwagen was erg GEVAARLIJK!!! Het is een best elegante pony. Maar Miss wilt hij/zij wel helemaal niet voer de koets dat ie daarom zo doet. En als je je pony voor de koets zou willen zetten denk ik dat je beter eerst een les over het besturen van een koets kan volgen en een les pony leren voor een koets te zetten. Bij de meeste cursesen ga je samen met je pony heen om het te leren en jullie overwinning te maken en je band te versterken door het samen te leren.

xloisxchocox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:21

Of zet je pony 1 keer voor de koets om te zien of hij/zij het wil of niet

xloisxchocox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:22

Denk eraan luister naar je pony of hij/zij het wil of niet want dwingen is zinloos het verbreekt alleen maar je band

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:38

xloisxchocox schreef:
Of zet je pony 1 keer voor de koets om te zien of hij/zij het wil of niet

Als je ergens geen verstand van hebt, is het beter er geen uitspraken over te doen.
Eerst beleren IN het tuig, dan voor de koets. Als je niet weet hoe het tuig werkt en waarvoor het dient, begin er dan niet alleen aan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:53

En daarbij: lange teugelwerk is helemaal niet per definitie voorbereiding op koetswerk.

Lange teugelwerk is een doel op zichzelf.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:02

Ik vind wel dat je met het lange teugelen een goede band kan opbouwen. Het paard moet je wel met alles kunnen vertrouwen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:56

Sorry, maar er wordt heel wat afgeknoeid met de paarden/ponys met als gevolg probleempaarden/ponys.

Dus ik snap de reacties hier wel.

Ik zou gewoon lekker keihard bokken en gericht gaan raken.

MyNameIs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:21

Ik mis begeleiding in dit hele verhaal...

Verder eens met wat anderen al gezegd hebben! je maakt zo meer kapot dan je lief is.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:36

meid toch.. je hebt een leuke pony en jij bent er overduidelijk helemaal gek mee! maar waar je nu mee bezig bent is toch minder handig. ik denk dat je teveel wil, zonder daar eerst goede kennis over te hebben. ik zie een geirriteerde pony! niet gek dat ze bokt.. je trekt in haar mond. ze krijgt zelfs het touw om haar been, dat kan erg gevaarlijk zijn! maar je zet hem niet stil? die hindernis is niet veilig, je hoofdstel niet passend en je ''singel'' zit zeker weten niet lekker. je pony heeft namelijk constant druk op de mond terwijl hij wel nageeflijk loopt. daarbij noem ik dit niet nageeflijk lopen, maar in de kronkel getrokken worden. je hebt echt begeleiding nodig om dit soort dingen aan te leren bij je pony. succes!

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:37

ja mogen we lol hebben met onze paarden......
en die zwepen hebben we gewoon bij ons voor als het nodig is meestal als ik naast ze ze beweeg en dat geluid er af komt gaan ze al harder en nelleke gaat meestal al harder met en klikje