Omdat mensen het in me topic zeiden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bulkl_kieta

Re: Omdat mensen het in me topic zeiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 23:57

Mijn pony gaat nooit weg hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:58

Omdat je het over nieuwe mensen op een nieuwe stal hebt ;) maar ik snap hem al, sorry! Het is ook laat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:59

Een hengst in een nieuwe situatie kan rare dingen doen .. Als die al trapt naar de staleigenaar en dreigt naar de kinderen dan zou ik me echt niet bedenken. Als ruin wordt hij echt niet minder, in tegendeel ;) Ik heb zelf 2 ruinen en 1 ervan denkt nog dat hij hengst is, maar wat ben ik blij dat hij het niet meer is. Moest er nu iets gebeuren kan hij tenminste geen merries meer dekken (al zal hij er nog wel opspringen vrees ik) en dat is toch ergens wel een geruststelling. En het is ook geen monster ofzo hoor, hij blijft braaf achter een enkel draadje staan en dergelijke, maar je weet het allemaal nooit, en dan is het toch wel fijn dat hij ruin is. En hij is er zeker niet minder op geworden qua karakter of uitstraling.

(Marloes, de pony is niet verkocht, zij heeft hem sinds anderhalve week gekocht en kende hem van vroeger)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:04

Ik zou idd ook laten castreren. Voordat een papierloze hengst veulens de wereld inzet die uiteindelijk bij de slager belandden. Een hengst heeft gezelschap nodig, en de hormonen gieren nu eenmaal door zijn lijf. Hem het dekken ontzeggen omdat hij geen veulens mag maken is niet eerlijk, en veulens laten maken die geen toekomst hebben in mijn ogen onverantwoord.

Veel wijsheid bij het maken van een beslissing. Je moet er zelf achterstaan, en niet omdat mensen het in je topic het zeggen. Ik hoop alleen dat je het zelf in gaat zien...

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 00:06

Cassidy schreef:
Ik zou idd ook laten castreren. Voordat een papierloze hengst veulens de wereld inzet die uiteindelijk bij de slager belandden. Een hengst heeft gezelschap nodig, en de hormonen gieren nu eenmaal door zijn lijf. Hem het dekken ontzeggen omdat hij geen veulens mag maken is niet eerlijk, en veulens laten maken die geen toekomst hebben in mijn ogen onverantwoord.

Veel wijsheid bij het maken van een beslissing. Je moet er zelf achterstaan, en niet omdat mensen het in je topic het zeggen. Ik hoop alleen dat je het zelf in gaat zien...

nou hebben zoveel mensen een andere mening.
en paard kan onmogelijk ontsnappen hij moet zijn eigen hek heen dar hoger is dan zich zelf, dan moet hij over een mega hek heen.. en dan nog een mega hek op de weg op te komen..
verder staat hij heus niet alleen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:08

Die hekken moesten maar eens toevallig open staan ...
En die paarden die op hetzelfde terrein staan, dat zijn allemaal hengsten of ruinen?
Wist je trouwens dat een hengst ook in gevecht kan raken met een andere hengst of ruin? Die verwondingen zit je ook niet op te wachten .. Mijn ruinen hebben in het begin gevochten met elkaar, dat wil je niet weten .. dat was niet eventjes rangorde uitvechten, daar moest iets aan gebeuren of eentje zou het niet overleven. Klinkt heel hard, maar dat is het nadeel van die ruin die nog denkt dat die hengst is, die wil ook echt alle gevechten winnen, met alle gevolgen van dien ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:09

Het gaat hier om een shet, dus hopelijk zal een eventuele schade wel meevallen.
Verder heb ik al de nodige reacties gegeven in hengstentopics (die je misschien wel of niet zult nalezen) dus ik zal je topic niet langer vervuilen.

Voor degenen die wel wat willen lezen over het houden van hengsten

[VN] Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

[OPG] Dominante hengst

[TI] Omgang met hengsten

[OPG] Hengsten in omgang.

[OPG] wie heeft een hengst?

[PP] Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

[PP] waarom zon heisa om een hengst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:17

Hopelijk wel, maar het is toch ook iets om rekening mee te houden vind ik .. Neem aan dat er misschien andere shetjes bijstaan? Of stel dat er veulentjes bijgezet worden of weet ik het .. Ik weet ook niet wat er allemaal op die stal gebeurd en hoe de paarden gehouden worden daar natuurlijk, ik ga gewoon even uit van worst case scenario's :+

En als dat zoontje dat ermee speelt de hengst echt boos maakt (niet enkel maar oren in de nek) dan wil ik ook niet weten wat er gebeurd .... Kan met een ruin of merrie natuurlijk ook, maar hengsten zullen toch eerder het gevecht aangaan, daarom zijn het hengsten, die zijn zo geprogrammeerd ...

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 00:19

[***] schreef:
Hopelijk wel, maar het is toch ook iets om rekening mee te houden vind ik .. Neem aan dat er misschien andere shetjes bijstaan? Of stel dat er veulentjes bijgezet worden of weet ik het .. Ik weet ook niet wat er allemaal op die stal gebeurd en hoe de paarden gehouden worden daar natuurlijk, ik ga gewoon even uit van worst case scenario's :+

En als dat zoontje dat ermee speelt de hengst echt boos maakt (niet enkel maar oren in de nek) dan wil ik ook niet weten wat er gebeurd .... Kan met een ruin of merrie natuurlijk ook, maar hengsten zullen toch eerder het gevecht aangaan, daarom zijn het hengsten, die zijn zo geprogrammeerd ...

Hij staat aan huis met een welsh van iemand anders. dat zal wel heel toevallig zijn dat alle hekken open staan.
Want er loopt een rotweiler rond die niet van het terrein af mag. Dus de hekken zullen nooit allemaal tegelijk open staan:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:22

Altijd en nooit zijn twee woorden waar je altijd bij na moet denken dat je ze nooit gebruikt...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:55

:?
Het zal wel...

Ontopic; een hengst hebben is eigenlijk niet eens echt leuk. Hoe lief hij ook is; je moet ogen in je achterhoofd hebben en altijd overal op voorbereid zijn. Je mag geen steken laten vallen, er nooit van uit gaan dat je paard niets zal doen of zich wel zal gedragen.
Daarnaast heb je meestal een hoop gezeur uit je omgeving, en zie maar eens een fijne stal te vinden voor een hengst! Wat als je moet verhuizen?

Ik heb echt een heleboel stallings-ellende gehad puur omdat mn paard een hengst is.

Als jouw doel is om gewoon plezier van je pony te hebben zou ik altijd kiezen voor castreren. Rustiger voor het paard maar ook voor jou!

Mijn hengst stond vandaag heel lief te suffen en heel even lette ik niet op... gevolg;paard besloot eens te kijken wat er gebeurde als ie mijn eetbaarheid testte. Voor mij weer een wake up call want normaal gesproken houd ik hem scherp in de gaten....

Nee, met een hengst moet je echt plannen hebben. Anders is een ruin namelijk gewoon veel leuker ;)

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 00:56

de hengsten die ik heb gehad vond ik altijd het leukst en heb nooit problemen mee gehad. meer problemen met merries

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:58

Bulkl_kieta schreef:
HOU JIJ JE PIEP NOU MAAR PIEP MEVROUW MET JE PIEP PRAATJES PIEPPIEPPIEP

Wat heb jij ineens? Kan je er niet tegen dat ze gelijk heeft ofzo?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:59

Ik ben ook geen merriemens en met ruinen heb ik al helemaal niks. Maar dat wil niet zeggen dat ik blind ben voor alle nadelen en risico's die een hengst met zich meebrengt.

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:28

SunxLove schreef:
Bulkl_kieta schreef:
HOU JIJ JE PIEP NOU MAAR PIEP MEVROUW MET JE PIEP PRAATJES PIEPPIEPPIEP

Wat heb jij ineens? Kan je er niet tegen dat ze gelijk heeft ofzo?

ze stuurt de hele tijd poedersuiker pms. ieder heeft zijn mening maar stop met pms!!

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 09:29

amyz schreef:
Ik ben ook geen merriemens en met ruinen heb ik al helemaal niks. Maar dat wil niet zeggen dat ik blind ben voor alle nadelen en risico's die een hengst met zich meebrengt.

maar een hengst vind je ook niet leuk sorry maar wat voor paarden heb je dan??????? :=

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:56

Ik vind hengsten geweldig en heb zelf ook een hengst. Maar dan wel eentje die over een paar jaar de dekdienst in gaat.. Dat maakt het de moeite waard. Als ik een paard zou willen om gewoon plezier van te hebben en te rijden zou ik niet voor een hengst kiezen, maar mijn hart ligt bij shows etc.
Vriendin van me heeft ook hengst gekocht, die wil rijden en plezier maken met haar paard en misschien een keer naar show. Dat paard gaat morgen onder het mes ;)
hengsten zijn fantastisch maar je moet wel een heel goede reden hebben om hengst te houden, juist omdat je dus altijd op je hoede moet zijn. Nooit zorgeloos genieten. Voor mij niet erg want ik wil een dekhengst en dus neem ik de nadelen voor lief :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:06

Castratie bij een hengst is een simpeler operatie dan een sterilisatie bij een merrie. Dat wordt een buikoperatie en veel riskanter dan een castratie. Waarom wil je hem hengst houden? omdat hij verder wel braaf is. Maar je wilt hem niet meer laten dekken. Waar veroordeel je hem toe? Na de castratie kan hij weer gewoon bij de merries in de wei. Nu heeft hij gezelschap van 1 andere hengst. Ruinen zijn over het algemeen een stuk rustiger. Het overgrote deel van de paardenhouders laat hun hengst ruinen. Als de karakters zou ontzettend zouden veranderen zou er ook minder castraties worden uitgevoerd.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:08

troi schreef:
Ik snap niet zo goed waarom het sneu is voor een hengst om niet te dekken. In de natuur dekt het merendeel van de hengsten nooit, die zijn toch ook niet sneu? En al die merries dan die maar hengstig blijven worden en ook nooit sex mogen, dan moet dat minstens zo zielig zijn toch?

Ik ben het helemaal met je eens. Waarom mag je tegenwoordig je hengst niet meer hengst laten?

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:10

gewoon lekker hengst laten. hij zit goed in zn vel, is rustig...laat m lekker!
niet aanvallend naar de anderen toe maar laat t paard het paard als hij niet lastig etc. is....
ik ben het helemaal eens met die boven mij!!!! :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:14

Ik zou hem lekker castreren, hij is nu nog lekker rustig maar dat kan ook veranderen ;) ALs je ze castreert kan je hem overal plaatsen, kunnen er geen ongelukje gebeuren en wat heb je nou aan een papierloze hengst?
Zoals je zegt er lopen al genoeg shetjes rond.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:14

Malakay schreef:
Merries worden toch ook niet gesteriliseerd als ze niet voor de fok worden gebruik. Terwijl er genoeg merries zijn die tijdens de hengstigheid alles behalve leuk en of veilig zijn.

Ik denk dat er naar elke hengst apart gekeken moet worden of hij wel of niet gecastreerd moet worden. Is hij handelbaar en breekt hij niet uit op zoek naar de vrouwtjes, dan zie ik niet in waarom je hem zou moeten laten castreren. Veiligheid boven alles, dat snap ik maar deze hengst kent het dekken en naar wat ik uit het verhaal van TS haal gewoon handelbaar en rustig. Waarom dan hakkie takkie uitvoeren?

Ik denk dat als het steriliseren van merries een veilige optie zou worden en geen grote buikoperatie zou zijn, dat er héél wat merries gesteriliseerd/gecastreerd zouden worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:04

Bulkl_kieta schreef:
Cassidy schreef:

nou hebben zoveel mensen een andere mening.
en paard kan onmogelijk ontsnappen hij moet zijn eigen hek heen dar hoger is dan zich zelf, dan moet hij over een mega hek heen.. en dan nog een mega hek op de weg op te komen..
verder staat hij heus niet alleen!!!

Als echt willen kunnen ze veel. Mijn merrie van 1,36 is al een paar keer over een hek van 1,40 gesprongen. Als ze echt willen kunnen ze er zelfs nog wel doorheen.

Er mee dekken zou ik sowieso niet doen, er zijn momenteel al zoveel shetlanders die nog een leuk huisje zoeken. Als je dan perse wilt fokken zou ik het persoonlijk doen met een hengst die het ras verbetert waardoor de veulens net wat meer kans hebben op een leuke baas. Castreren of niet moet ieder voor zich uitmaken, mij maakt het niet uit, mits het dier maar wel met soortgenoten kan staan en niet gevaarlijk is voor andere mensen en dieren. Is een van de twee het geval dan zou ik wel voor castratie gaan.

Mijn ruin is ook gecastreerd, hij heeft zijn humor en zijn vrolijke karakter behouden. Ik had merrie's lopen, dus het was of hem alleen laten staan of laten casteren, dan is de keus snel gemaakt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:27

mijn hengst heeft wel tot vijf à zes omheiningen waar hij langs moet en als de laatste een keer openstaat springt hij gewoon over de rest heen, die zijn minder hoog, die laatste komt hij niet langs, dus hij heeft weleens op de weg gelopen. Het is wel mogelijk.

_rocco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:25

Als het geen problemen oplevert lekker hengst laten. Castreren kan altijd nog