Mijn poown is modder vet! I need some advise!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

megasuus

Re: Mijn poown is modder vet! I need some advise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:03

best wel raar want zo te zien krijgt ze genoeg aandacht. ik ken een shet die als veulen te lang bij de moeder heeft gedronken, een daardoor al wat fors is en snel tegen hoefbevangenheid aan zit. misschien is dat het geval?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:24

Euhm... Juist...
Wie heeft je dat verteld?

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:29

Heb je een foto van haar? Zou wel handig zijn opzich! :j

Bewegen doet ze genoeg inderdaad. Kort gras he, is dat dus gras wat ze al hebben gegeten en dan weer groeit? Dus veel korte/jonge spruiten zegmaar? Daar zit veel fructaan in en dat zorgt ook wel voor een buikje ja

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:32

Graasmasker, echt.... werkt super!

Mijn paard kreeg elke dag voldoende beweging, 24/7 weidegang en nog tonnetje rond staan!
Uit eindelijk graasmasker voor d'r gekocht, na een week zag je al resultaat... En nu na 2 weken, man man mooi op gewicht!

Ik moest wel, mijn paard is 4 heeft enkele weken geleden tegen licht hoefbevangenheid gestaan. Nu is mijn paard het ras er ook wel voor die er gevoelig voor is. Maar heb toch de keuze gemaakt voor de graasmasker, liever een paard wat ik op zn tijd dan moet bijvoeren dan die hoefbevangen staat. En je hebt het dan nog zelf in de hand ook! :) Voor mij echt een aanrader! :)
Laatst bijgewerkt door Banyu op 15-07-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:32

Naar mijn idee ziet ze er prima uit voor een shet,die hebben nou eenmaal meer aanleg om dik te worden..Je kan nou eenmaal geen dingen verwachten die er niet inzitten en als ze geen gezondheidsproblemen heeft maakt het verder toch niet uit?

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:07

De pony waar ik het over had is trouwens toch hoefbevangen geworden (door dat voeren van andere mensen) Ze staat nu op streng dieet van water en hooi (arm en vrij droog) met als extra alleen een zoutblok en 1x per dag een stukje gedroogd (bruin) brood. Verder moet ze eigenlijk veel bewegen, maar dat valt niet mee. Klinkt zielig allemaal, maar ze was echt heel ziek en op advies van de DA dus nu zo.

Nu wil ik niet zeggen dat de pony van TS op zo'n dieet moet (die is niet hoefbevangen en als ik zo kijk niet echt verschrikkelijk dik) Maar als aller- allerlaatste redmiddel als je echt wanhopig bent is het wel een oplossing

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:13

Ik heb niet het idee dat ze al veel werkt hoor, ik lees dat ze 2 keer per week gereden wordt, 2x 30 minuten longeren en 2x wordt ermee gefietst of aangespannen gereden door verzorger maar hoe lang is dat?
Ik zou die keren dat je zelf longeert verhogen naar minimaal 45 min, de verzorgster ook minimaal 45 minuten laten fietsen of beter nog: een uur aangespannen.
Daarnaast kan ze ook gerust 2x daags een uur in de stapmolen dus als ze echt teveel vet heeft zou ik dat zeker invoeren.

Maar op de foto's in je profiel vind ik het niet heel schokkend hoor, ze heeft wat vetjes maar het is nu eenmaal een shet.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:49

Meer voeren?
Of niet meer, maar het eten meer over de dag verdelen. Ik lees dat ze twee x per dag een pluk hooi krijgt en weidegang.

Mijn pony heeft ook altijd (erge) overgewicht gehad. Ze kreeg smorgens en savonds een grote pluk hooi en kwam 1u per dag de wei op. Voorderest kreeg zij geen lekkere hapjes. En toch bleef ze moddervet..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C3FKLLFB.jpg

Ik sta nu op een andere stalling waar heel haar eetschema is omgegooid en hierdoor is ze juist meer afgevallen. Ze krijgt smorgens om 8u een pluk geweekt hooi, 11u op de wei, 6u geweekt hooi als ze op stal komt, 8u geweekt hooi en met afvoeren weer een pluk geweekt hooi. En ze krijgt 1 á 2x in de week een klein handje pavo summerfit (als ik het goed heb, het is muslie zonder suiker). Daarnaast heeft ze een mineralen liksteen zonder suiker. En als ik met haar "gewerkt" heb krijgt ze een stuk groeten/fruit.

En wat Stef zegt, zolang de pony er geen last van heeft waarom zo tegen de kilo's vechten?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 17:09

pleiada : Ik ga ook niet wachten op problemen, te dik zijn is gewoon niet goed, niet voor mensen, niet voor paarden, voor niemand niet....

anneliesdj : Het aangespannen rijden is buiten, dan ben je al gauw 1,5 uur onder weg, veel verschillende bodems en overgangen, en bij mij ook veel heuvel op en af, fietsen is ook vaak een uur, mijn bijrijdster longeert, en rijd dan gemiddeld 30 min, maar soms ook langer, verder elke dag in de molen, en zie de rest van mijn schema, ik vind dat ze vrij veel beweegt, in ieder geval genoeg om er niet zo uit te zien.

De foto's zijn allemaal oud in mijn profiel!!!!!!

De pony heeft er NOG geen last van, maar ga ook niet wachten tot ze er last van krijgt, dit is ook niet mijn discussie punt, ik wil graag dat ze netjes op gewicht is, of ze er last van heeft of niet :)

Ze word komende maand van het stro afgehaald, ze at dat vroeger (toen ik het zelf in de hand had, erg veel en werd daar ook erg " buikig" van) ga dat 2 maanden uit proberen, met de beweging, en zonder snoepjes

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:40

Oh stro kan het ook nog zijn inderdaad. Tink staat bij de nieuwe stalling niet meer op het stro, maar op vlas. Misschien dat dat ook heeft geholpen met afvallen :)

Succes ts!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:44

Toch de snoepjes achterwegen laten
daar zit vaak mee in dan we denken ...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:26

Ja ben benieuwd wat dat doet,

GinaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:49

He, ik heb dat gevecht tegen de vetjes ook met die van mij. Het is nu bijna helemaal goed. Wat bij mij hielp was meer rustdagen!! Om spieren op te bouwen, moet je de spieren ook echt rust geven. En hoe meer spieren, hoe meer er verbrand wordt:)
En dan verder afwisselen tussen conditie en krachttraining. Kracht is longe, springen, balkjes, slepen(nog niet beleerd), (in)rijden, conditie is fietsen en wandelen, en dan echt wel meer dan een uur. Vanaf 2 noem ik het conditietraining, anders doe ik intervaltraining of is t gewoon relax wandelen.
Maar probeer de rustdagen er goed tussen te zetten. Maximaal 2 'zware' dagen achter elkaar bv, en dan een wandeldag of gewoon niks (24/7wei) en dan 2 gemiddelde dagen, weer een zware dag, weer een rust dag. Dat soort dingen, dus echt bewust opbouwen. Het werkt voor mij wel, zelfs mijn onbeleerde, nu-niet-meer-geblesseerde pownie heb ik nu dus steeds beter op gewicht *\o/* Hoop dat je hier iets aan hebt!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 10:14

Nooit overnagedacht, dat zou een idee kunnen zijn, dit is eigenlink hoe ik het voorheen deed, maar toen was haar werk
Minder intensief. Ik ga eerst kijjken hoe ze op zaagzel reageerd, daar gaat ze vanaf volgende week op

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:18

Haha wisselen? Ik krijg de mijne maar niet dik en dat terwijl ze helemaal niets hoeft te doen.

Miss haar in een grote paddock zetten waar ze toch de plaats heeft maar geen gras meer.
Als ik zo in je profiel kijk vind ik dat het toch nog wat meevalt, enkel dat buikje maar verder kan het er nog door voor mij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:20

GRAASKORF :D

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:38

Arabesk schreef:
GRAASKORF :D

Echt zo dieronvriendelijk..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:07

Ja moddervet is ook niet diervriendelijke en hoefbevangenheid ook niet, soms moet het gewoon. De hele dag op zand zetten is ook niet leuk.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:19

Arabesk schreef:
Ja moddervet is ook niet diervriendelijke en hoefbevangenheid ook niet, soms moet het gewoon. De hele dag op zand zetten is ook niet leuk.

Mee eens!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 14:43

Graaskorf is niets dieronvriendelijks aan, wat moet je dan met je shet? Ze staat lekker op t land met n groepje, alleen krijgt ze tijdens t grazen minder gras binnen, over gewicht, dat is pas zielig, een bevangen pony met pijn die nooit meer op het gras mag dat is zielig.

De fotos in mijn profiel zijn niet recent maar al enkele jaren oud!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:17

Onze shet werd eerst gereden en had altijd iets buik. Toen er niet meer werd gereden werd ie te dik en slomer. Zoon was te lang geworden. Zijn hem gaan mennen en hij viel wel af, maar buik bleef. Hij vreet stro, dus van stro af en meneer heeft een mooi figuurtje. Laatst periode minder gedaan en kwam er iets bij. We longeren hem zoveel mogelijk tussendoor, maar pas met mennen werkt ie echt. Ze stonden op vol gras en daar had mijn d ernstige problemen mee.
Nu staan ze op gehakselt stro, veel mooi hooi en overdag op paddock. Hij krijgt een handje marstall vito, omdat die van mij dat krijgt.

Ik weet zeker dat hij het slecht doet op stro, dus zonder stro geen buikje bij ons.Verder krijgen ze nooit snoep of extra's. Wel een zout/mineralen liksteen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:06

Misschien eet je pony teveel zand tijdens het grazen, dit had mijn pony eerst ook. Ze had daardoor een hele bolle buik gekregen die je er niet vanaf kon rijden.. DA laten komen en die zei dat het zand was, ik heb haar een zand kur gegeven en ze was weer mooi op gewicht! :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:28

Wat ik erg sneu vind is dat het dier elke dag 1 uur in de molen gaat. Jeetje wat geestdodend :z :z :z Pony op zand. 3-4x per dag kleine porties overjarig hooi en elke dag gewoon een uur tempo met haar rijden of mennen. Dus een half uur achter elkaar draven en veel galopperen. Daarnaast goed ontwormen en zo nu en dan lijnzaad koken tegen het evt zand. Geen extra's behalve miss een muesli voor de energie (als je merkt dat het dier uithoudingsvermogen mist en het niet aan de conditie ligt)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:31

@ superpony : Ze is nu sinds donderdag van het stro af, ik hoop dat dat verschil maakt!

@x_Heidi : Ze heeft lang met graaskrof gestaan, ze staat nog niet zo lang zonder, denk je dat ze met kgraaskorf ook zand binnen zou kunnen krijgen?

@ Sappos, ja dat is zeker geestdodend, maar ik ben gewoon panisch voor hoefbevangenheid, haar moeder heeft het gehad, en meerdere shets in de omgeving,
En een uur tempo rijden, bedoel je dan buiten rechtuit? of in de bak en figuren rijden? Ik heb afgelopen week ook ivm weer wel hele lange ritten gereden maar rustig aan, wel afwisselende bodem.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:26

Beide, gewoon goed zweten, hoog tempo