Shetlander vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dancer_

Re: Shetlander vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:33

Een shet moet naar mijn idee, net zo vaak naar de hoefsmid als elk ander paard!
Dat gebeurd hier tenminste wel :)

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:37

Dat ligt eraan.

die van mij was geadviseerd na 10 weken terug komen.
heb hem pas na 15 weken gebeld omdat het naar mijn mening nog niet nodig was. De hoefsmid was erge verbaasd hoe netjes zijn hoeven waren.
maar moet ook wel zeggen dat ik 4/5 keer per week buiten reed. zowel mennen als naast de fiets.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:42

Hoevaak moet een Shetlander bekapt worden als ik er ook mee wandel zonder hoefijzers??
Dat licht aan het paard zelf het ene paard zijn hoeven groeien sneller als van een ander..
Hoevaak moet een shetlander ontwormd worden??
Ontwormen mag niet meer zonder recept, wij doen iedere drie maanden mestonderzoek dat is geloof ik €16
Moet een shetlander ook ingeent worden? En zoja , hoevaak??
Ja, 1x per jaar.
En als laatste, hoeveel grote balen hooi eet 1 shet in de winter ong. november tot maart??
Een grote baal is te veel voor een shet waardoor het gaat broeien. Wij voeren kleine baaltjes van €7,00 daar doet hij ongeveer 1,5 week mee.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 21:10

Ja, die shet eet dan ook met 3 fjorden mee, dus dan kan het dacht ik wel toch?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 21:58

En kan iemand mij een beetje uitleggen waarom je niet meer een wormenspuit gewoon kan kopen zonder recept??? Want van dat opsturen word het ineens wel erg duur allemaal..

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:59

Om resistentie tegen te gaan. Belletje naar de dierenarts en je kunt zo wormenkuurtjes halen hoor :)

koekoekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:55

DeSa schreef:
Plastic balen zijn echt niet goed te houden met deze temperaturen. :n Tijdens de zomer gebruik ik kleine baaltjes hooi van 2011 en in de winter grote balen voordroog.
Koekoekske, wat voor kleur/maat shet zoek je?

dat maakt niet uit zolang hij maar gezond is!Xx
Maar ik zou hem wel heel graag bereiden in een koets!Xx

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 16:52

@DeSa, gelukkig, anders zou het wel erg duur worden!! Enneh.. wat is resistentie?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:24

Dat de wormen immuun kunnen worden tegen het ontwormingsspul. Dat de wormenkuur zegmaar niet meer werkt omdat de wormen er tegen kunnen en dus lekker blijven zitten.

Er zijn mensen die spuiten/spoten om de 6 weken een wormenkuur erin wat dus kan zorgen dat de wormen immuun worden. Doordat deze mensen het nu (officieel) via de dierenarts moeten doen houd de dierenarts bij hoe en wat je in je paard spuit.
Alsnog vind ik het onzin hoor. Ik kan bij mijn eigen DA een wormenpakket voor een heel jaar bestellen, ik kan zeggen dat ik 5 ponys heb (heb er nog maar 3 maar had er 5 die allen bij hun in de pc staan) en nog extra kuren bestellen en kan ook naar de DA in een ander dorp gaan en daar kuren bestellen :+

Koekoekske, wat vind je van de grullobonte in mijn profiel?

koekoekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:07

*D wow die is wel heel schoon!Xx
Kent hij al de basis van mennen?Xx
Want heb zelf niet veel ervaring!Xx

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:54

Als ik hem 2 x per jaar laat bekappen door de hoefsmid, en misschien nog 1 keer tussendoor door iemand die ik ken en als ik op de straat wandel kan het toch wel??

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:51

Als je dat vanwege het geld moet doen, kun je er beter niet aan beginnen :n Valt altijd duurder uit dan berekend.

Koekoekske, nee ze is onbeleerd. Wel gelongeerd.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:53

SaBiNa_S schreef:
wormenkuur hoeft niet meer elke 3 maanden, de dierenarts onderzoekt de mest en als hij het heeft hoeftie pas een wormenkuur.

Onderzoek kost evengoed 15,-. Dus kwa bedrag blijft het dan redelijk hetzelfde. Tenzij je shet bij meerdere staat die geen onderzoek doen of paarden van buitenaf bijkomen. Dan is het nutteloos en kan je net zo goed meteen een wormekuur erin spuiten.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:58

eerlijk gezegd snap ik niet waarom je een shetlander koopt, als je dat allemaal niet eens weet. :$

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:05

Hoevaak moet een Shetlander bekapt worden als ik er ook mee wandel zonder hoefijzers??
*Ligt aan de hoefjes, die van mij hoefde pas na een half jaar en toen ging er pas een klein stukje af. maar een andere shetlander moet wel iedere 2 maanden door mij bijgehouden worden want die groeien echt hard en dan ook schots en scheef. Per pony dus verschillend blijft mijn mening.
Hoevaak moet een shetlander ontwormd worden??
*Die van mij doe ik om de 4 maanden, omdat ze in een afwisselbare groep op wisselende weilanden lopen. In het begin deed ik dat vaker omdat hij ziek was en dus ook allerlei soorten wormen had.
Moet een shetlander ook ingeent worden? En zoja , hoevaak??
Als hij nog nooit geënt is en dat wil je dan moet hij geent worden en 4 weken daarna nog een keer. Daarna 1x per jaar herhaling.
En als laatste, hoeveel grote balen hooi eet 1 shet in de winter ong. november tot maart??
Die van mij eet echt bijna niks dus ik weet niet wat je onder groot verstaat maar stel je hebt zon grote groene ingesealde baal dan zou die van mij met 1 wel genoeg hebben voor een heel jaar hihi!
Wel voer ik brokjes en vitamines bij als ze swinters op stal staan. Qua voer is het ondehoud dus niet zo duur.

Maar houd rekening met eventuele veearts etc en leg daar dus iets voor op zij iedere maand voor het geval hem/haar iets overkomt:)
Ben benieuwd of het je gaat lukken! Het was ook altijd mijn droom en inminddels heb ik hem alweer ongeveer 2,5 maand officieel (van te voren maanden voor gezorgd) in bezit.
Shetlanders houden wel van buitenleven, dus zorg dat hij ook ergens op een wei kan:)

Edit; @ Josien3, alles is om te leren. Ik heb al jarenlang verzorgponys en pas sinds ik een eigen shet heb weet ik pas wat er ook voor zon kleintje allemaal bij kan komen. Dat is dus helemaal onzin. Ze vraagt gewoon advies, ik deed dat ook en doe dat nog steeds. Ervaringen uitwisselen heet zoiets;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:31

LoveSchleich schreef:
Als ik hem 2 x per jaar laat bekappen door de hoefsmid, en misschien nog 1 keer tussendoor door iemand die ik ken en als ik op de straat wandel kan het toch wel??

Er moet een hoefsmid komen als de hoeven te lang worden. Als je dat niet kan zien, raad ik je aan je eerst eens in paarden te gaan verdiepen voor je 1 koopt :) Het is niet zo dat een Shetlander goedkoper is dan een ander paard. Je kan misschien alleen besparen op een zadel omdat je er ws toch niet op kan rijden (vanwege lengte/gewicht).
Maar meid alsjeblieft begin niet aan een paard als je niet weet hoe je ervoor moet zorgen en wat zo'n dier nodig heeft.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:40

Mijn paard moet om de 6 weken bekapt worden, mijn shetlander ging ook om de 6 a 5 weken..

koekoekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:06

Desa denk niet dat ik al genoeg ervaring heb om hem op te leren.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:46

Ik ga mee met antje_vip,TS je moet nog een hoop leren en dat is niet erg dat hebben wij allemaal moeten doen.
Lijkt het je niet leuk en verstandig om eerst een pony van een ervaren iemand uit de buurt te gaan verzorgen zodat je alles kan ondervinden wat het inhoud om een pony te hebben en te verzorgen en wat het allemaal kost.
Want of je nu een groot of klein paard hebt de kosten van hoefsmid,veearts enz. zijn hetzelfde,voor voer ben je wat minder kwijt.
En besef je eigen ook goed dat je dagelijks naar je pony toe moet gaan door weer en wind,om het maar niet te hebben over kosten van de veearts als je pony wat gaat mankeren.
Waar ga je hem stallen?weet je daar de kosten al van?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 22:12

Ik weet echt al veel van paarden en verzorging, maar ik vraag het gewoon even voor de duidelijkheid.. Dat van hooi kon ik ook niet weten omdat ik nog geen eigen paard heb gehad, maar van hoeven en wormenkuur wist ik eigenlijk al wel :)

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:52

LoveSchleich schreef:
Ik weet echt al veel van paarden en verzorging, maar ik vraag het gewoon even voor de duidelijkheid.. Dat van hooi kon ik ook niet weten omdat ik nog geen eigen paard heb gehad, maar van hoeven en wormenkuur wist ik eigenlijk al wel :)

Aan je vragen te zien wist je toch niet zoveel van wormenkuren en hoeven als je zegt of ik heb het verkeerd gelezen en begrepen ;) ,maar goed je bent nog erg jong en moet dus nog een hoop leren en dat geeft niets als je iemand hebt die je helpt en begeleid met het verzorgen en onderhouden van een pony.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:34

Dat komt goed, mijn opa heeft zowat van kinds af aan met paarden geleefd :)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 18:59

Ik heb het er even overgehad, mijn shet kan in de winter niet bij de andere paarden eten, te kleine schuur, nu moet ze dus apart komen te staan, een klein schuilstalletje is dan toch wel goed?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:10

Helemaal alleen zonder andere paarden?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 19:15

Ja, vlakbij de schuur, op een paar meter afstand ofzo, het is alleen omdat ie er gewoon niet meer tussen past ;)