Prijsbepaling shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Prijsbepaling shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:04

Waarom reageer je er zo boos op?
Het is gewoon realiteit dat een shet meer kost in onderhoud dan in aanschaf, in een maand tijd zelf al.
Natuurlijk staat ze op de weide maar een weide kost ook wel geld hoor, gras groeit niet helemaal vanzelf. Zo ook hooi ed.
Als hij meer paarden heeft smeert hij de kosten uit en als je 10 grote paarden moet voeren maakt zo'n shet niet uit. Maar dan nog; ze kost meer dan dat ze oplevert.

Ik had begrepen dat hij zelf een DA had laten komen om haar op te voelen, dat heb ik dan verkeerd begrepen.
Maar hoe weet jij of dat niets kost? De DA stuurt de rekening toch naar de boer en niet naar jou?

Maar goed, heeft geen zin daar over te discussieren, ik wilde het alleen even kwijt omdat je in je post nogal fel was wbt zijn 'geld verdienen over de rug van die arme shet'.
Wanneer ga je met hem praten? Je weet inmiddels toch wat ze waard zou moeten zijn.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 22:10

Omdat je over dingen een oordeel velt waar je totaal geen weet van hebt.
De shetlander staat bij de buurman in de wei en niet hem zelf dus nogmaals, het kost hem NIETS.
Wij doen de verzorging en hij heeft "er geen last" van.
En nee, ik leg net ook duidelijk uit dat de veearts geen geld kostte en ja dat weet ik 100% zeker.
Snap je dat ik fel reageer? Ik ben toch duidelijk nietwaar, ik zuig het echt niet uit mijn duim zonder te weten of het waar is.
En nee ik was niet fel over geld verdienen over de rug van de shet, zo zei ik het ook niet.
Ik was ook alleen duidelijk met de uitleg over dat ze er nu uit moet omdat ze dit jaar geen geld voor hem oplevert.
Dat is waarheid en geen leugen.
Je gaat er nu zelf op door dus de discussie lok je zelf uit.
En zoals ik daarnet ook al zei, heb ik de man vandaag niet gezien anders was ik er naartoe gegaan.
En dus nu, discussie gesloten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:12

1x bekappen (ook bij zelf bekappen slijt je gereedschap) en een wormenkuur er in en hij kost wel.
Of word er niet ontwormd en bekapt?
En enten?

Aan een shet kan niet verdient worden, zelfs als ze op eigen land staan of gratis bij iemand gevoerd worden.
Laatst bijgewerkt door Dennis op 21-05-12 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 22:14

Ik bekap de shetlanders altijd zelf en ze deelt de wormenkuur met mijn haflinger.
Dus nee, ze kost nog steeds niks.
Op de shet zelf hoeft ook niet verdiend te worden, dat zie je mij ook nergens zeggen.
Het ging om het veulen wat hij over een paar maanden zou kunnen verkopen.

Nog meer vragen?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:17

Mensen ik vind dat jullie een beetje ver doordraven. De topicstarter is heel erg actief daar en ze weet vast zelf heel goed hoe die man denkt en handelt. Wij kunnen daar niks over zeggen omdat we niet weten over wie het gaat. Dus hou maar op met je kan geen winst halen aan een shetlander en het kost meer want je weet niet hoe die man zijn zaakjes geregeld heeft.

edit: ik zie dat TS het ondertussen nogmaals verduidelijkt heeft. Ik vind het jammer dat ze zichzelf zo moet verdedigen tegenover sommige mensen hier.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:39

Ik ben wel benieuwd waar jullie de shetlanders voor 50 euro vandaan halen eigenlijk.
Ik ben op dit moment op zoek naar een shetlander, merrie of ruin, 0-15 jr, als weidemaatje. Super tehuis te bieden, maar onder de 150 euro kan ik geen gezonde shet vinden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 22:42

Particulier worden ze inderdaad nog wel voor die prijzen aangeboden maar marktwaardes zijn inderdaad laag.
Laatste x op de markt ging een groep jaarlingen, merries en hengsten gemixt voor 200 weg.
En dat was een groep van 10.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:43

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:43

Er staan zat hengsten die gratis weg mogen. Voor 80 euro laat je hem ruinen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:01

Marktwaarde heeft ze niet. Emotionele waarde is een ander verhaal. Karakter is ook belangrijk.
Ik taxeer papierloze ponys altijd erg laag, de marktwaarde dus. Maar heb zelf 450 neergelegd voor mijn papierloze merrie (ok, met bijzonder kleurtje). En ze blijkt het dubbel en dwars waard te zijn :j

Dus waarde is altijd relatief

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:01

justin4ever schreef:
Particulier worden ze inderdaad nog wel voor die prijzen aangeboden maar marktwaardes zijn inderdaad laag.
Laatste x op de markt ging een groep jaarlingen, merries en hengsten gemixt voor 200 weg.

En dan denk jij dat hij nog op dat veulentje had kunnen verdienen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:24

Polly schreef:
Ragdollcat schreef:
Die is 50 euro waard, of eigenlijk niks, want de markt loopt over van schetten en deze schet heeft geen papieren en is niets bijzonders zoals mooie aparte kleur en of graad van africhting en papieren enz. enz.

Shetlander :o
Komt van de Shetlandeilanden en niet van de Schetlandeilanden Y;(

Oeps stom van mij hahaha niet Schetlander maar shetlander :o?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:39

anneliesdj schreef:
justin4ever schreef:

Wel als hij dus verder geen kosten heeft..

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:51

Ik heb zelf ooit op de markt 3 shets plus paspoorten in mn handen gedrukt gekregen . De boer zei aub voor jou veel plezier ermee . Ik heb ze niet aangenomen maar het zegt wel weer wat over de waarde van een shet tegen woordig

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 01:50

Misschien moet je het eens omdraaien. Je hebt voor jezelf vastgesteld dat je er maximaal 200 euro voor wilt geven, dat vind ik al een goed uitgangspunt. En dan bedoel ik niet de hoogte van dat bedrag, maar het feit dat je een grens hebt gesteld.

Stel nu dat het merrietje verkocht wordt naar iemand anders, omdat je het gevoel hebt dat de eigenaar meer aan jou denkt te kunnen verdienen dan aan een vreemde, en je bent niet hoger gegaan dan, zeg, 100 euro. Ga je daar later geen spijt van krijgen?

Ik weet niet hoe jouw financiele situatie is, maar als je al sinds 1988 paard rijdt, zal je dus wel minimaal 27 jaar zijn en heb je ook geen verantwoording af te leggen aan je ouders. Straks heb je er in het uiterste geval maximaal 150 euro teveel voor betaald, maar dan wel voor een levend wezen dat misschien nog wel vele jaren je maatje kan zijn. Uitgesmeerd over zoveel jaren is dat peanuts.

Is 200 euro goed door je op te brengen? Ga dan met hem in onderhandeling en probeer er het meeste uit te halen. Is de prijs die jullie overeen komen eigenlijk teveel voor een shet (maar natuurlijk wel maximaal 200 euro), betaal het en denk er verder nooit meer over na.

Ik heb 3 jaar geleden ook dik 400 euro betaald voor mijn mini appaloosahengstje Pepito (kijk maar in mijn profiel, wel met vol papier) en ik ben er nog vanuit Groningen naar achter Apeldoorn gereden ook. Eigenlijk vond ik dat al idioot veel geld en moeite, mijn andere shetlandermerrietje had ik gratis van een klant gekregen en hij kwam haar nog brengen ook. Maar ik kon het makkelijk betalen, ik was er verliefd op, so what? Ik was en ben nu eenmaal geen handelaar die er aan moet verdienen om van te kunnen leven.

Nu, 3 jaar later, kan ik wel zeggen dat ik nooit gedacht had dat ik zoveel plezier zou beleven van zo'n kleine grasmaaier waar je niet eens op kunt rijden. Ik kijk telkens met veel plezier naar hem, hij is een meester in de vrijheidsdressuur en steelt de show in clinics en dergelijke. Hij loopt voor de kar, kortom hij kost me zeeen van tijd (maar, beter gezegd: hij is een van mijn grootste hobbies) en als ik het weer moest doen, zou ik er fluitend 4.000 euro voor neerleggen.

Misschien heb ik makkelijk praten omdat ik het kan betalen. Daarom hangt ook veel af van je eigen financiele situatie.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 02:31

ik ben het eens met DonCamillo.
een pony is waard wat de gek er voor geeft,kijk wat ze jouw waard is.
laat die man met een prijs komen en kijk waar je op uit komt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:47

Ymor schreef:
anneliesdj schreef:

Wel als hij dus verder geen kosten heeft..

Kosten heb je altijd, maar goed, stel dat hij echt 0,0 kosten heeft.
Dan moet hij nog met dat dier naar de markt, kost hem een halve dag tijd = 5 uur x 10 euro = 50 euro plus benzinekosten = 60 euro.
Als hij véél geluk heeft kan hij het veulen kwijt voor 20 euro, heeft ie alsnog 40 euro verlies.

En dan hebben we het nog niet eens over de chip en het paspoort, kost tegenwoordig ook 80 euro.

DonCamillo; klinkt heel leuk maar TS gaf zelf al aan dat het een handelaar is, ga je elke shet van hem redden? En alles wat groter is dan een shet? Verdienen die geen leuk tehuis?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:58

Citaat:
Kosten heb je altijd, maar goed, stel dat hij echt 0,0 kosten heeft.
Dan moet hij nog met dat dier naar de markt, kost hem een halve dag tijd = 5 uur x 10 euro = 50 euro plus benzinekosten = 60 euro.
Als hij véél geluk heeft kan hij het veulen kwijt voor 20 euro, heeft ie alsnog 40 euro verlies.

En dan hebben we het nog niet eens over de chip en het paspoort, kost tegenwoordig ook 80 euro.

DonCamillo; klinkt heel leuk maar TS gaf zelf al aan dat het een handelaar is, ga je elke shet van hem redden? En alles wat groter is dan een shet? Verdienen die geen leuk tehuis?

heb je het hele topic doorgelezen? De pony staat op een land waar alle paarden staat die verhandeld worden daar heeft hij dus geen kosten aan. Op een of andere manier kost het hooi hem ook niks. Bekappen doet TS en ze geeft ook de wormenkuur. Als de pony verkocht wordt dan gaat dat meestal via via en dan komen ze de pony dus ophalen. Dan heb je dus geen kosten en geen verlies. En daarbij ging het oorspronkelijk over het veulen wat natuurlijk nog minder kost want als de handelaar geluk heeft hoeft de veearts helemaal niet te komen, en nu heeft hij het gratis gedaan omdat hij er toch al was voor de koeien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:02

Lees jij mijn reactie wel?
Een veulen moet ook een chip en paspoort, dat is verplicht en die veearts is gekke henkie niet die gaat echt geen chipjes kado doen. Chippen en paspoort kost je rond 80 euro en dat brengt een veulen niet op.

En denk je nou echt dat shetten nog onderling verhandeld worden? Op de markt ja, dat is onderling handelen voor handelaren, die nemen echt de moeite niet te gaan rijden voor één enkel shetveulen als ze op de markt een kar vol gratis mee kunnen nemen.

En zoals ik ook al zei; kosten heb je altijd.
Je kunt wel zeggen; ik voer al 10 paarden, die paar plukken hooi voor de shet maken niet uit maar ze eet ze wel. Ook onderhoud van het weiland verdeel je over alle paarden die er staan. En ook als je afrastering maakt moet je rekening houden met een shet, die heeft andere afrastering nodig dan een groot paard.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:33

Wie zegt dat hij dat laat doen? Misschien zegt hij wel tegen de verkoper je moet hem alleen nog even laten chippen want dat is verplicht. Als de topicstarter zegt dat die man er echt geen kosten aan heeft dan geloof ik dat. Puur omdat wij niet weten hoe het er daar aan toe gaat. En dan kan jij nog zo veel argumenten geven wij zijn er allemaal niet bij geweest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:36

En jij denkt dat een andere handelaar een niet gechipt veulen overneemt en daar ook nog voor gaat betalen?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:37

Nou ik heb toevallig bij een handelaar gereden en ik weet wel dat daar gewoon paarden werden door verhandeld en uiteindelijk kwamen ze dan bij particulieren en daar werden ze nog gechipt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:53

Hoeveel jaar geleden?
Ik zit ook aardig in het handelswereldje en ik ken hier geen handelaar die een ongechipt paard wil hebben, zeker geen shet aangezien zo'n chip meer kost dan het dier zelf.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:58

Dit jaar nog. Ik ben er pas nog geweest en toen had hij een shet staan.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:46

En? al gekocht?