1,66 meter op een shet rijden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:47

elieneke_1 schreef:
ik ken meisjes die veel groter en zwaarder dan mij zij die elke dag met een shet rijden (ik heb ondergewicht dus ben niet zo zwaar hoor)

Dat anderen het doen, betekent niet dat het goed is voor die beestjes! :n
Je wilt toch niet een paardje kopen om het beestje vervolgens naar de knoppen te helpen? Bovendien kan iemand van jouw lengte zowat meelopen als die op een shetlander van max. 110cm gaat zitten! Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? Zo zit je met je lijf dat beestje in de weg en zelf kan je ook niet lekker zitten!

Je hebt nog twee opties: of een shet kopen en die voor de kar zetten: Mennen is ook super leuk!
Of even doorsparen en voor iets groters gaan (Misschien een D-pony, zoals al geopperd werd) of een leuke Haflinger, Fjord, IJslander of ander sober ras.

deruijter

Re: 1,66 meter op een shet rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:49

mairead, ze heeft haar advies gekregen en volgensmij snapt ze de boodschap nu wel haha :P

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:54

Op mijn 14e was ik zo'n 10 kilo lichter als nu... :x Ook wel iets om rekening mee te houden ;)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:48

elieneke_1 schreef:
ja ik meen dit
zeg gewoon even wat jullie denken
ik zou er niet veel met rijde maar soms
ik ken meisjes die veel groter en zwaarder dan mij zij die elke dag met een shet rijden (ik heb ondergewicht dus ben niet zo zwaar hoor)
zeg gewoon wat jullie er van vinden
en een hoe hoge pony dan wel voor me

Ik ben 1.65 en rijdt ook op een shetlander, omdat je groeit is het niet handig om er een te kopen.
Maar als je nog even wil rijden en daarna nog gewoon wil Vdén en knuffelen, is het echt een leuk beestje om te hebben :D

En voordat ik reacties krijg dat ik wel op een shet rijdt: Ik ben te groot dat klopt. Maar zeker niet te zwaar. (35 kilo) Zolang ze geen last van mijn lengte hebben, rijdt ik nog gewoon, maar zorda ik merk dat ik in de weg loop voor hun, Stop ik. :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:50

Jawel hoor kan wel op een shet van 1.45m+ :D

iLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:56

Het is niet fijn voor die shet, maar ook niet voor jezelf. Je zou zowat je benen omhoog moeten trekken om niet met je voeten over de grond te sleuren... ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:47

Niet doen ;) Ook al is het maar voor 5 of 10 minuten, je doet de pony er geen plezier meer. Het is dan alleen voor je eigen "fun". Je belemmert de pony door je lengte. Je brengt hem uit zijn evenwicht. Je merkt het misschien niet aan de pony, maar shetlanders zijn taai en geven niet snel aan als ze ergens last van hebben. Toch verpest je ze ermee, dus de vraag is of je dat wilt!
Ga inderdaad kijken voor een ijslander of een fjord ofzo. Beetje hetzelfde karakter en het past beter bij jouw lengte!

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:09

Fair schreef:
elieneke_1 schreef:
ja ik meen dit
zeg gewoon even wat jullie denken
ik zou er niet veel met rijde maar soms
zeg gewoon wat jullie er van vinden
en een hoe hoge pony dan wel voor me

Ik ben 1.65 en rijdt ook op een shetlander, omdat je groeit is het niet handig om er een te kopen.
Maar als je nog even wil rijden en daarna nog gewoon wil Vdén en knuffelen, is het echt een leuk beestje om te hebben :D

En voordat ik reacties krijg dat ik wel op een shet rijdt: Ik ben te groot dat klopt. Maar zeker niet te zwaar. (35 kilo) Zolang ze geen last van mijn lengte hebben, rijdt ik nog gewoon, maar zorda ik merk dat ik in de weg loop voor hun, Stop ik. :)

te lang zijn is ook echt niet goed hoor.
zorgt voor balans problemen. dat zal je pony niet zo fijn vinden denk.

lovevanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:30

Een Shet kan 1/4 van zijn eigengewicht dragen,
Dus laten we er vanuit gaan dat je shet 50 kg kan dragen, -10 kg als je tuig gebruikt.
Dan blijft er nog 40 kilo over, en zelfs ALS je 40 kg weegt, zou ik het nog niet doen, denk ook aan je shet!
Je kan je shet natuurlijk wel als maatje van je pony nemen en m bijvoorbeeld longeren, vrijheidsdresuur, aanspannnen of je kleine zusje/broertje er op laten rijden, ik verzin ook Maar wat..

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:57

lovevanny schreef:
Een Shet kan 1/4 van zijn eigengewicht dragen,
Dus laten we er vanuit gaan dat je shet 50 kg kan dragen, -10 kg als je tuig gebruikt.
Dan blijft er nog 40 kilo over, en zelfs ALS je 40 kg weegt, zou ik het nog niet doen, denk ook aan je shet!
Je kan je shet natuurlijk wel als maatje van je pony nemen en m bijvoorbeeld longeren, vrijheidsdresuur, aanspannnen of je kleine zusje/broertje er op laten rijden, ik verzin ook Maar wat..

dat is niet helemaal waar :+
een shet mag maar max. 20% van zijn eigen gewicht dragen, stel je hebt een shet van 200kg. 1%=2kg x 20%- 40 kg max. incl. tuig.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:05

vaak willen jonge meisjes een shetlander omdat ze denken dat ze deze wel zelf kunnen betalen.. Omdat ze toch graag een pony willen. Je zou hem voor een karretje kunnen doen, maar bedenk wel, als je geen geld hebt voor een grotere pony, heb je dat ook niet voor een shet

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:13

Nee je bent echt te groot.
Ik zou voor minimaal een E pony gaan.
Nu vind je een schattige pony leuk om te hebben, maar misschien heb je over 2 jaar een andere kijk op de sport.

Ik ben zelf 1,73 en weeg normaal 60 tot 62 kg.
Ik heb een grote D pony, quarterhorse x pinto.
Het is dat het mijn grote liefde is en western bereden want met een engels zadel lach je je rot! Geen gezicht.

Weet goed waar je ambitie ligt en als je het niet zeker weet zoek een verzorgpony! Zo ben ik ook begonnen toen ik 13 was met mijn huidige pony. 6 jaar later heb ik hem gekocht (inmiddels 3 jaar verder)

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:17

je bent 1,66 en ondergewicht zei je.

Nou ik vind dat je dan best op een brede C / D pony kunt.

Mijn eigen pony is een c - pony , bent zelf ook 1.70
en vind pony's ook 10 keer leuker dan paarden.

Er zitten zat pony's tussen , bredere , schattige pony's die echt wel wat kunnen hebben.

maloutje211

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:13

Er word veel te snel gezicht dat mensen niet meer op een shet passen. Voor af en toe een ritje kan een shet het aan, het zijn onwijs sterke dieren die het alleen maar leuk vinden. Als je maar niet te veel weegt. En dat als je 1,66 meteen over moet op d-pony's en paarden slaat ook nergens op.
En dat ze kan meelopen klopt niet, ik met mijn 1,63 kom niet veel onder de buik van mij verzorgshetje uit.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:39

maloutje211 schreef:
Er word veel te snel gezicht dat mensen niet meer op een shet passen. Voor af en toe een ritje kan een shet het aan, het zijn onwijs sterke dieren die het alleen maar leuk vinden. Als je maar niet te veel weegt. En dat als je 1,66 meteen over moet op d-pony's en paarden slaat ook nergens op.
En dat ze kan meelopen klopt niet, ik met mijn 1,63 kom niet veel onder de buik van mij verzorgshetje uit.

ja, omdat heel veel mensen ze overschatten, een shetlander kan heus niet zo veel dragen als sommige mensen zeggen hoor, als jij me je 1,63 op je verzorg shetje gaat zitten vraag ik me toch echt af wat de eigenaar hier van vind, en ja ze zijn onwijs sterk, voor hun groote ja, maar dat betekend niet meteen dat ze een groot/zwaar iemand kunnen houden, ik heb dit jaar mijn shetander(waarschijnlijk welsh ofzo doorheen) moeten inrijden, en die is 1,20, ikzelf ben 1,59, nou ben daar toch echt te groot voor, kom met mijn benen tot zijn knieen, en mijn bovenlichaam steekt uit, maar durfde mijn buurmeisje er de eerste keren niet op te laten, en opzich hadden zowel pony als ik gelukkig geen last van mijn lengte, maar als ik terug keek op een foto was ik toch echt te groot (groter dan ik verwacht had) maar nu die helemaal klaar is, nou geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt er even een 10 min ritje mee te gaan maken, daar zijn grotere pony's voor ;)

ik weet neit hoe oud je bent, maar aangezien je nog groeit zou ik voor een wat grotere pony gaan, ik heb een smal gebouwde pony van 1,38, en daar kom ik nu onder zijn buik vanaan (nog een heel stuk te gaan tot zijn knieen hoor :P ) dus miss een pony rond de 1,45 ? zoals een grote fjord, of een ijslander, dat zijn net grote shetlanders, of een lekkere ouderwetse haflinger :Y)

maloutje211

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:58

De eigenaar vraagt zelfs of k mee ga rijden. En als k merk dat die pony er last van heeft stop ik, ik leun naar links en boeit hem niet hij huppelt vrolijk rechtdoor, en rechts het zelfde. Je bent pas te groot voor je pony als je dat zelf vind en voelt, kan niet zomaar iemand bepalen, door zomaar 2 lengtes tezeggen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:08

maloutje211 schreef:
De eigenaar vraagt zelfs of k mee ga rijden. En als k merk dat die pony er last van heeft stop ik, ik leun naar links en boeit hem niet hij huppelt vrolijk rechtdoor, en rechts het zelfde. Je bent pas te groot voor je pony als je dat zelf vind en voelt, kan niet zomaar iemand bepalen, door zomaar 2 lengtes tezeggen.

Dus als iemand bijna kan meelopen en zegt: ik vind mezelf nog niet te groot, dan klopt dat volgens jou? IMO is dat geen logica :=

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:10

elieneke_1 schreef:
heej ik ben een 1,66 meter groot
en zou graag en shet willen (een grote)
zou ik er dan ook met kunne rijden of vinden jullie dat ik hier te groot voor ben ?
zo nee welke schoft zouden jullie me aanraden van pony ?
liefst zo klein mogelijk wil zo een klein schattig ding :p

ik bedoel dus om te verzorgen en heel af en toe eens op te zitten niet om echt mee te rijden

Natuurlijk kun je er niet op rijden, of zitten.
Hier is maar een antwoord op mogelijk.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:14

Voor een shet zit je met een maximaal ruitergewicht van om en nabij de 40 kilogram, en als jij zo licht bent raad ik je dringend aan naar een huisarts te gaan omdat je dan fors ondergewicht hebt ;) Daar komt bij dat je nog een aantal centimeters zal groeien (als je inderdaad geen ernstig ondergewicht hebt dan := ). Je lengte is sowieso al erg te lang voor een shet. Al zou je maar 30 kilo wegen, door je lengte breng je het paard wel uit balans omdat je hem op die manier topzwaar maakt.

maloutje211

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:37

Dat laatste heb k niet gezegt. Maar dit is hoe ik er ver denk, als andere er over denken snap ik dat ook wel, maar iedereen heeft hier een eigen mening over, en k vind dat iedereen zelf kan beslissen of die te groot is

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:52

Mijn zoon van 10 (144,5 cm en 39 kilo) wil ook graag een shet... een leuke kleine idd of 2 :+ of 4 :oo Om mee te knuffelen en te verzorgen.
Maar niet om mee te rijden. Nee, hij wil ermee mennen. Hij zegt zelf al (en hij is 10!) dat hij te groot is voor zulke kleine pony's om op te zitten.

We gingen eerst van enkel naar dubbelspan en laatst had hij het dus al over een vierspan. Inmiddels denkt hij weer aan 2 shets (want de maandelijkse kosten zijn doorgedrongen bij hem) En dan wil hij OF twee even grote voor een dubbelspan OF een grote als werk/menpony en een kleine erbij voor gezelschap van de grote (kunnen ze samen op een weitje en hoeven ze niet bij de groterds te staan (onze Fries bijv)) en dan wordt die kleine meer zijn kroel en knuffelpony... (hij bedacht dat hij dan voor maar 1 shet tuig etc moest hebben... heb hem er wel fijntjes op gewezen dat een kroel en knuffelshet OOK gewoon naar de hoefsmid moet en ontwormd etc :7

Wat was de naam voor een manlijke penny ook alweer? :+

In elk geval denkt hij er wel heel goed over na en dat zou TS ook moeten doen. En dan is mijn zoon nog wel jonger dan TS

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:42

Er is een meisje met haar pony Zorro, een zwarte Shetlander en zij is ook wat groter maar rijd nog wel op haar pony, dus als je een Shetlander kruising neemt zou het misschien nog wel kunnen! Een van 1. 15 ofzo... Maar ik zeg ook maar wat ! :)

ambervb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:52

ik heb een c daarvoor is er door volwassenen op gereden dus een forse groot gebouwen c kan mis die van mij is een appaloosa en 1.35 dus best een grote c kan heel mis anders denk ik voor jou het beste een ijslander veel zoek plezier!!!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:59

1.66m is echt te lang voor een shet, daar is geen twijfel over mogelijk. Gewoon niet doen.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:00

Het is al vaak gezegd, maar niet doen.