NMPRS vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:25

Nou volgends mij hebben we ook afgesproken dat hengsten die dat punt miste ook idd gewoon goedgekeurd konden worden, alleen omdat ze de goedkeuring vd ouders miste ze dus hulpboek werden en idd een aparte reeks voor op de keuring zou komen, maar dat die niet perse als minder moesten gezien worden.
Ik ben er al mee bezig. ;)

In het paspoort komt altijd een stempel stamboekopname met een datum en meting vd hoogte te staan, ook als ze niet in de ring zijn geweest.
Ik denk dat je bij thuiskeuring dit moet opsturen naar het stamboek voor de stempel met de dierenartsenverklaring en meting erbij.

Koop je nu een paardje van buiten het NMPRS is het idd slim om direct te vragen of de ouders er nog zijn en of die gekeurd kunnen worden, formulier is simpel via het nmprs te verkrijgen.
Des te hoger kom je in het stamboek.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:23

Meavey schreef:
De ouders moeten minstens een veterinair attest hebben, anders mogen de hengsten idd niet deelnemen aan de hengstenkeuring.

Linda, maar iets hiervoor zei je bovenstaande... :o

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:55

rose68 schreef:
Meavey schreef:
De ouders moeten minstens een veterinair attest hebben, anders mogen de hengsten idd niet deelnemen aan de hengstenkeuring.

Linda, maar iets hiervoor zei je bovenstaande... :o

Ja dat is dus in elk geval voor het hoofdboek, ik had de vraag aan kantoor gesteld omdat ik het ook allemaal door elkaar gooide, maar ben dus in discussie. ;)

rose68

Re: NMPRS vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:10

ok..ik maak wat los, oei!

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:39

Meavey schreef:
In het paspoort komt altijd een stempel stamboekopname met een datum en meting vd hoogte te staan, ook als ze niet in de ring zijn geweest.
Ik denk dat je bij thuiskeuring dit moet opsturen naar het stamboek voor de stempel met de dierenartsenverklaring en meting erbij.

Het klopt linda in het desbetreffende paardje paspoort komt een stempel met hoogte te staan.
Maar als je een nakomeling wilt kopen van dat paardje hoe kom je er dan achter?
Staat er dan ook iets in het paspoort van die merrie hengst? Volgens mij staat er dan niks of wel?

rose68 schreef:
ok..ik maak wat los, oei!

Vind het alleen maar fijn toch! dat het voor iedereen straks duidelijk is.
Dat je dan ook straks evt mensen kunt helpen als hun het niet weten hoe het zit.
En dat mensen achteraf niet teleurgesteld worden omdat ze een paardje hebben die niet aan hun verwachting kan voldoen.

Ben benieuwd wat er nog allemaal uit gaat komen ;)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:47

Nee maar net als DNA moet je dat ook zelf regelen als je wat koopt natuurlijk, die stempel geeft aan dat ze opgenomen is, en je kan het waarschijnlijk wel op kantoor navragen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:15

Pff dan heb ik denk ik een probleem:

Ik een paar weken geleden een cremello hengstje uit 2010 gekocht uit duitsland en dus met duitste papieren.. Nu heb ik het dna van de merrie meegekregen en ben ik bezig met die van de hengst ook te krijgen(ook in duitsland goedgekeurd en niet bekend bij het nmprs). Nu heb ik met het nmprs gemaild om te vragen wat ik nodig had om hem voor de keuring te laten komen en hun zeiden alleen dna van de vader en de moeder..

Dus hoe het nu zit snap ik helemaal niet?

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:29

Het maakt mij ook niet zoveel uit Linda of ik weet het of ik vraag het na.
Maar het is meer of dat je het ergens kunt zien niet dus.
En dan kunnen er weleens mensen zijn die er weinig van weten verkeerd ingelicht worden.

Dustinlover ik zou het ook niet weten hoe die nieuwe regels gelden voor hengsten.
Misschien dat Linda het weet??

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:34

Ja ik heb het nmprs gemaild en die vragen of de merrie in duitsland al niet eens op de keuring is geweest.. En die is een hauptstutbuch en dus moet ze op de keuring zijn geweest geloof ik.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 00:06

Ik heb vandaag in ieder geval de dierenarts hier de rest van mijn merries laten keuren en nu zijn ze allemaal opgenomen in het hoofdstamboek. het si ingewikkeld, maar ik heb alles klaar voor de toekomst.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:11

Maar rose als de ponys op een stamboek keuring zijn geweest zijn ze toch gewoon vetereniar gekeurd zeg maar?

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 00:25

Ja dat denk ik ook. Maar ik weet niet welke eisen NMPRS aan de stamboek keuring stelt, voor de stamboeken waar zij niet zo vaak mee werken. Maar normaal bij een Duitse keuring gaat alles wel grondig. Ik zou me kunnen voorstellen dat de NMPRS wel akkoord moet gaan met dat rapport.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 14:25

Ik zal hier de afkortingen ook nog een keer plaatsen:

13. Indeling Stamboek.
13.1. Stamboek.
STB.BMM Stamboekmerries 3 jaar en ouder t/m 86 cm.
HSTB.BMM Hulpstamboekmerries 3 jaar en ouder t/m 86 cm.
STB.BKLM Stamboekmerries 3 jaar en ouder van boven 86 cm t/m 106 cm.
HSTB.BKLM Hulpstamboekmerries 3 jaar en ouder van boven 86 cm t/m 106 cm.
STB.CMM Stamboekhengsten 3 jaar en ouder t/m 86 cm.
HSTB.CMM Hulpstamboekhengsten 3 jaar en ouder t/m 86 cm.
STB.CKLM Stamboekhengsten 3 jaar en ouder van boven 86 cm t/m 106 cm.
HSTB.CKLM Hulpstamboekhengsten 3 jaar en ouder van boven 86 cm t/m 106 cm.

13.2. Veulenboek.
VB.VRA Veulenboek merries
HVB.VRA Hulpveulenboek merries
VB.VRAC Veulenboek hengsten.
HVB.VRAC Hulpveulenboek hengsten

Paarden die veterinair afgekeurd worden, worden in D-boek geplaatst.

13.3 Registerboek
REG.VRA Register merries
REG.VRAC Register hengsten
REG.BMM Merries 3 jaar en ouder t/m 86 cm.
REG.BKLM Merries 3 jaar en ouder van boven 86 cm t/m 106 cm.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:31

Bij mijn merie heb ik in het paspoort nu BKLM gevonden, stond bij de meeting van de stamboekopname.

Dus die zal wel gewoon in het hoofdstamboek blijven lijkt me dan. Mijn hengst die inmiddels ruin is, is in hetzelfde jaar als de merrie nog naar de keuring geweest voor zijn levensgoedkeuring maar daar staat niks in.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:42

Lian zoals ik al eerder hebt verteld gaan regels nooit met terugwerkende kracht in, dus zijn je paardjes stamboek blijven ze dat voor altijd. ;)

Kan je de ouders niet (meer) stamboek laten opnemen of veterinair controleren, kan de hengst nog wel naar de keuring (mits DNA en 2 generaties wel bekend is), maar word hij dus idd hulpstamboek.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:46

Nee maar als je dus nog geen stamboekopname hebt gehad dan worden ze dus wel hulpstamboek, dus zo zeker is alles dus niet.

Maar nog even een voorbeeld.
As ik mijn merrie dit jaar laat dekken door een nieuwe jaargang AMHA, dan is dat veulen dus automatische hoofdstamboek.
Laat ik mijn merrie volgend jaar dekken door een nieuwe jaargang AMHA dan wordt het veulen dus hulpstamboek.

Zit ik er dan naast of heb ik hem dan door?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:48

Linda, maar hoe zit het nou met bijv Woody? Stel dat de nieuwe eigenaar met hem naar de keuring zou willen.
Moeder is (nog) niet stamboek opgenomen. Dan moet zij dus eerst stamboek opgenomen alvorens Woody uberhaubt naar de keuring mag?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:55

stef, wordt dat niet hulpstamboek? verder zou ik het niet weten

weet iemand hoe het zit als alleen moeders moeder, of moeders vader niet bekend is? voor zowel een hengstveulen als een merrieveulen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:56

Stef: Stamboekopname kan dan niet meer met niet geheel bekende afstamming toch? Dat wordt dan toch hulpstamboek en de nakomelingen dan ook automatisch volgens mij

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:56

Meavey schreef:
Lian zoals ik al eerder hebt verteld gaan regels nooit met terugwerkende kracht in, dus zijn je paardjes stamboek blijven ze dat voor altijd. ;)

Kan je de ouders niet (meer) stamboek laten opnemen of veterinair controleren, kan de hengst nog wel naar de keuring (mits DNA en 2 generaties wel bekend is), maar word hij dus idd hulpstamboek.

stef schreef:
Linda, maar hoe zit het nou met bijv Woody? Stel dat de nieuwe eigenaar met hem naar de keuring zou willen.
Moeder is (nog) niet stamboek opgenomen. Dan moet zij dus eerst stamboek opgenomen alvorens Woody uberhaubt naar de keuring mag?

Voor zo ver ik uit Linda haar uitleg begrijp kan Woody niet goedgekeurd worden als dekhengst gezien hij geen 2 generaties bekend heeft.. (moeder heeft afstamming onbekend toch?)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:01

Linda: hoe zit dat dan met Fudge, hij heeft een IMPHS paspoort en is pq. Als hij dit jaar op de hengstenkeuring komt en wordt goedgekeurd, wordt hij dan stamboek of hulpstamboek?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:08

Hij heeft bij de vader toch minimaal 2 generaties? + zijn moeder (1 voor woody 1 generatie)
Daarnaast is Abbey voor er sprake was van deze regel al wel NMPRS geregistreerd (VRA) en lijkt me dat ik haar dan nog gewoon ter stamboekopname aan kan bieden.

Nu is woody puur even een voorbeeld hoor ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:10

Ik ga er niet eens meer over nadenken haha. Vind het weer veel te ingewikkeld. Zie het allemaal wel hoe het loopt.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:13

Ik vind het ook ingewikkeld, maar wil toch wel graag weten hoe het zit en of het voordeel heeft om dit jaar nog naar de keuring te gaan met Fudge.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:33

Het is inderdaad erg ingewikkeld, heb er ook al hele discussies en hersenkrakende gesprekken over gehad! haha
Maar inderaad wel handig om het nu even duidelijk in het hoofd te krijgen... :j