welke afrastering voor shetlanders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:32

ohw zo, k dacht dat het vanaf de boerderij kwam

hier zie je het nog beter, tussenhek is 2 draads en buitenheining op de achtergrond 4 laags ivm mijn paard die er heeft gestaan. Dit stukje wel 4 laags lint btw

Afbeelding

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:33

Wij hebben onze shetlander achter dit hek staan, hij is nog nooit uitgebroken...
Afbeelding

Sjors

Re: welke afrastering voor shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:36

@ Nelson17
ja maar of iedereen dat nou zo mooi vind?!
en als ze eraan gaan knagen dan is je mooie houten omheining stuk :oo

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 10:36

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:38

xAnnouk schreef:
ja het komt van de boerderij af en dan wilt hij dat met een draadje tussen de bomen door naar ons weiland. :+

wat vinden jullie van dit?
http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... nd=22&fs=1

en dan nog wel bijv. 2 stroomdraden erdoorheen?

dat is perfect, met draad eronder door is die super _/-\o_

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:46

xAnnouk schreef:
ja het komt van de boerderij af en dan wilt hij dat met een draadje tussen de bomen door naar ons weiland. :+

Lijkt me wel een goede, met een breed schriklint er tussen hou je de shetjes wel binnen. :j

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:11

xAnnouk schreef:

deze lijkt mij ook heel goed! Tegen het knagen van hout kun je ook carbeleum oid smeren, werkt perfect.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:04

Ik heb een paddock met hout er omheen, en een draadje stroom er langs.

En m'n land heeft buiten om schapengaas met stroom er langs. Verdeling in het land is met 3 lagen draad.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:01

ik heb schapengaas, prikkeldraad en daarvoor schrikdraad :P
Schapenaas(en prikkeldraad) is van de eigenaar, maar ik ben wel blij dat hij derstaat :)
Met hun wintervacht en dikke manen negeren de mijne het gwn :)

Chellebel21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 00:36

Ik heb voor mijn 4 shetties de paddock als volgt :

Afbeelding

Ons weiland is afgezet met houten palen en schapengaas.. Ook ligt er een diepe sloot rondom.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:54

wow, dat wil ik ook! Chellebel21, dat is wat je noemt hufter/shetlander proof!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:10

Mijn paddock is ook soort gelijk, maar nu met stroom er langs. Ze gingen steeds tussen het hek door grazen en hielden daardoor geen manen over. Ze schuurde verder niet, maar steeds hoofd er tussen en weer terug trekken schiet niet erg op.

Chellebel21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:55

fiona1 schreef:
wow, dat wil ik ook! Chellebel21, dat is wat je noemt hufter/shetlander proof!

Mooi he *D Ik heb een hele handige oom.. hihi!
Dit heb ik alleen voor de afzet van de paddock hoor..
Mijn grote weiland is ook nodig aan een opknap beurt toe.
Daar zit nog allemaal schapengaas langs.. Hmpffff!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:59

Bij ons kunnen ze nu momenteel gewoon de wei uit lopen als ze er zin in hebben, omdat ze in de paarden wij staan :+ gelukkig doen ze dit niet, en als ze het wel doen staan ze op een stuk heide waar schapen lopen en dus is afgezet met gaas, dus dan halen we ze gewoon weer op van de hei :o

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:28

bij mij staan de merries( kleinste is 90 cm. grootste 99 cm.) achter 90 cm. hoge palen met schapengaas en bovenlangs breed lint, aan de binnenkant 2 stroomdraden. de hengst( 82 cm.) breekt daar gewoon doorheen dus die staat achter 1.20 meter hoge plaen, met het dikste schapengaas, en ook met lint en draad erlangs, zie foto's

dit is de hengstenwei
Afbeelding

dit is de merriewei
Afbeelding

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:35

Ik heb ook schapennet op de buitenkant van de palen op de binnenkant 3 stroomdraden. Bij de poort openingen heb ik er 5.

Mijn shet heeft in de winter zo'n dikke vacht dat hij het stroom volgens mij niet kan voelen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:34

Ik vind de hengstenwei van Jolandje ook mooi strak! Mijn shethengst zelf is niet zoeen uitbreker alleen zijn maatje, mijn tinker, heeft wel sterk de aandrang om alle hekken op stevigheid en stroom te controleren waar hij dan wel weer gebruik van maakt.

Chellebel, die oom wil ik ook!

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:37

Als ze aan de weg staan zou ik toch gaan voor een misschien iets duurdere afrastering dan stroomdraad. Een hek is misschien duurder, maar stel dat je ponies uitbreken, op de weg raken met mogelijke ongelukken tot gevolg? Dan ben je nog duurder uit ;)

Mijn hengsten staan trouwens op een klein stukje met maar 1 enkel stroomdraadje, en een flinke klap stroom er op, gescheiden van de merries. Een kwestie van respect ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:20

Mijn Shetlander (1 meter stokmaat) en nu bijna 8 jaar heeft zich overal uit weten te wurmen: drie-vier lagen stroomdraad met een (koeien)klap van jewelste er op..., want de koeien lopen MET een stier in de wei er naast....
HOE hij het steeds weer deed weten we niet, soms waren de draden stuk, soms helemaal niet juist, soms was er een paaltje gebroken, soms niets te zien...
Maar het kereltje stond dan wel "gezellig" aan de andere kant.
Soms gebeurde het een half jaar niet, dan weer elke dag, om knots van te worden!

Hij heeft het slechts nooit geflikt toen hij in een weide tussen een aantal schapen in stond, met -inderdaad- schapengaas EN een stroomklap er op.

Het resultaat van z'n uitbrekerij is echter wel uiteindelijk geworden, dat men hem daar niet meer in de wei wilde hebben, dus heb ik 'm noodgewdongen bij mij thuis achter de boerderij neer moeten zetten... grote stal van 6 x 4 meter met directe vrije paddock-uitloop. Die paddock is helemaal rondom tot 1.50m hoog afgezet met groen geplastificeerd gaas. DAAR kan hij dus echt niet uit.
Maar ALS een Shet eenmaal weet hoe uit te breken... ik denk dat velen je daar het nodige over kunnen vertellen... je wordt er wanhopig van en je snapt soms niet HOE ze 't flikken.
Nu ja.. 't zijn slimmerikjes, dus investeren in een super-goede omheining is zeker geen overbodige luxe.

Ik zag dat er al genoeg hele bruikbare tips gegeven zijn, hoeft ook niet zo veel te kosten ....

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:28

Prikkeldraad NOOOOOOOOOOOOOIT doen, je wil niet weten hoe vreselijk ze zich daar aan kunnen verwonden.
Schapengaas ben ik ook geen fan van. Daar kunnen ze met hun benen in vast komen te zitten als ze net dat sprietje aan de andere kant willen hebben.

Stroomdraad kan best (3 draden is mooi, aan vaste hardhouten palen). Je moet gewoon een goede sterke stroomklok hebben.
Die op het net (die aan meestal binnen in stal hangen) zijn iets sterker, maar meestal te ver van de wei.Je hebt ook stroomklokken die je op een autoaccu aan kunt sluiten, dan gaan ze lang mee en kun je ze opladen.Als je een gewone stroomklok hebt kijk dan hoe sterk hij is. Want je hebt ook klokken voor een vijvertje of een kat. Die zijn te licht. Je moet een paarden/koeien klok hebben.
Het mooiste is als je gewoon ijzerdraad neemt. Dat geleid het beste en krijgen ze gelijk een tik als ze die raken.
Lint heeft als slechte eigenschap dat na een paar jaar de draadjes gewoon breken, en slecht contact maken. Ook als je gewoon schrikdraad neemt (dus met touw er in) moet je zorgen dat je zware kwaliteit hebt.
Zorg ook dat je draad ook netjes in isolatoren zit (goede nieuwe) en niet de grond, gras, palen, hout e.d. raakt. Dus helemaal vrij hangt. Want anders is je stroom weg.

Zorg ook altijd dat je een reserve batterij hebt als je een klok gebruikt. Als hij leeg is (voor die tijd hoor je al een tik verandering) kun je hem gelijk vervangen. Ook op zondag.

Pony's zijn niet gek en lopen zeker niet zomaar door draad heen. Je kan wat lintje aan het draad hangen de eerste dag (te maken van repen plastic zakken). En even met je pony aan de hand langs de hele afrastering lopen. En je kunt het beste ze s'morgens bij daglicht de wei in doen. Zo heeft ze de hele dag om in het licht rond te kijken. En niet als het donker word de pony voor het eerst de wei in doen.
Ook gaan pony's echt niet zomaar door stroomdraad heen. Meestal mankeert er wat aan het draad, waardoor het stoom niet goed geleid. Of de stroomklok is te licht. Dus daar hoef je echt niet bang voor te zijn als je alles goed aansluit en een goede stroomklok hebt staan.

Succes

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:29

Hallo,

we hebben al een hele tijd de pony's staan met 2 stroomdraden.
nog niets mis gegaan en ze hebben er zeker respect voor.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:31

Dit werkt ook ideaal:

Afbeelding

flowerfairy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:57

Wij hebben ook stroomdraad en werkt prima en hebben ze respect voor.
Laatst alle oude stroomdraden/lint vervangen en je merkt wel meteen dat de schok die je ervan krijgt harder is. En optijd de batterij vervangen want die donders merken het direct als de stroom zwakker word.