fokken met je shet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PiiX_

Re: fokken met je shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:50

ik ben nu ook wel benieuwd

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:51

PiiX_ schreef:
Miekie74 schreef:
In je OP zeg je dat het om een kruising Shetlander x Arabier gaat en nu heeft ze opeens een stamboom!!!
Mag ik vragen bij welk stamboek je pony is ingeschreven dan?
In ieder geval niet bij het NSPS, want daar worden geen kruisingen geregistreerd.

Ik heb hier inderdaad het paspoort bij me, waar de stamboom op ingevuld is en er staat NSPS. En fokker en alles ziet er vrijwel hetzelfde uit als dat van mijn paard.

Heb je wel het goeie paspoort? de naam van de moeder en van de vader??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:51

Maar het paspoort is geen stamboekpapier ;)
Waarschijnlijk is je pony daar ingeschreven vanwege de chip, daarvoor moet een paard geregistreerd worden bij een stamboek, welke maakt niet uit.

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:52

iti schreef:
Ik doe niet hysterisch hoor. Wij hebben een aantal hartstikke leuke tinker twenters staan en een driejarige, maar momenteel verkoop je ze of heel slecht, of gewoon niet. Daarom zou ik gewoon, als je een veulen wil hebben, er 1 kopen. Dan zit je niet met dierenartskosten van een eventuele bevalling. Bovendien is een veulen opvoeden nog niet zo makkelijk als mensen denken.

Dat was ook niet op u bedoelt!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:53

Ik vind de rest ook niet hysterisch doen :) het is gewoon waarheid. heb je de post van Janine1990 gelezen waarop ik zei dat ze gelijk had?

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:53

Janine1990 schreef:
De reden dat er zo hysterisch wordt gedaan, zoals jij het noemt, voor mij is het gewoon een waarschuwing. Is het gigantische overschot aan paarden en pony's in de markt, en de economische crisis waardoor mensen gedwongen zijn te verkopen, of gewoonweg niet meer bijkopen.
Als jij dan salami gaat fokken, draag je alleen maar bij aan een nog groter overschot.

Hier heb je helemaal gelijk in daarom dat ik er ook over rondvraag!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:54

PiiX_ schreef:
Janine1990 schreef:
De reden dat er zo hysterisch wordt gedaan, zoals jij het noemt, voor mij is het gewoon een waarschuwing. Is het gigantische overschot aan paarden en pony's in de markt, en de economische crisis waardoor mensen gedwongen zijn te verkopen, of gewoonweg niet meer bijkopen.
Als jij dan salami gaat fokken, draag je alleen maar bij aan een nog groter overschot.

Hier heb je helemaal gelijk in daarom dat ik er ook over rondvraag!

Maar als je dat al weet, waarom overweeg je dan uberhaupt nog salami te gaan fokken? Of zie ik het nu verkeerd??

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:55

iti schreef:
Ik doe niet hysterisch hoor. Wij hebben een aantal hartstikke leuke tinker twenters staan en een driejarige, maar momenteel verkoop je ze of heel slecht, of gewoon niet. Daarom zou ik gewoon, als je een veulen wil hebben, er 1 kopen. Dan zit je niet met dierenartskosten van een eventuele bevalling. Bovendien is een veulen opvoeden nog niet zo makkelijk als mensen denken.

ja heb je gelijk in!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:55

Sorry hoor, maar zoals wij hier in het noorden zeggen, kwakkert :)

Rondvragen? een economische crisis is niet nieuw hoor, en dat er gezonde paarden naar de slacht gaan ook niet. Momenteel vind ik het beter om niet te fokken. Ik zie continu drachtige merries te koop staan, dan denk ik, waarom laat je zon dier dan dekken als je hem toch verkoopt? Ik zeg, koop een leuk veulen en wees daar tevreden mee. Als de crisis over is kun je ook nog wel een veulen fokken, want volgens je berichtgeschiedenis is je paardje nog hartstikke jong.

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:01

iti schreef:
Sorry hoor, maar zoals wij hier in het noorden zeggen, kwakkert :)

Rondvragen? een economische crisis is niet nieuw hoor, en dat er gezonde paarden naar de slacht gaan ook niet. Momenteel vind ik het beter om niet te fokken. Ik zie continu drachtige merries te koop staan, dan denk ik, waarom laat je zon dier dan dekken als je hem toch verkoopt? Ik zeg, koop een leuk veulen en wees daar tevreden mee. Als de crisis over is kun je ook nog wel een veulen fokken, want volgens je berichtgeschiedenis is je paardje nog hartstikke jong.

wel wij zeggen geen kwakkert want ik woon in België, en inderdaad ik heb nog genoed tijd dat weet ik maar er is niks verkeerd mee met dit allemaal te vragen!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:02

En ondertussen heb je nog steeds niet gezegd waarom je eigenlijk een veulen wilt fokken..

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:03

wel jannie 1990 ofzoiets.
Ik overweeg dit ook niet meer , dit was gewoon een vraag... en dit bleek gewoon geen goed idee te zijn "so be it" daarom dat ik vraag voor ik doe!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:04

Ik kan niet vertellen waarom jij een veulen wilt fokken hoor ;) heb ik ook niet verteld. Dus mij gelieve geen woorden in de mond leggen. BVD

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:07

Ik weet dat je geen kwakkert zegt maar wij hier in het noorden wel.. dat betekend zoiets als dat je een beetje onzin praat .. :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:08

iti schreef:
En ondertussen heb je nog steeds niet gezegd waarom je eigenlijk een veulen wilt fokken..

Geef hier nou eens antwoord op.. afgezien van het feit of het een goed idee is of niet :)

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:10

Janine1990 schreef:
Ik kan niet vertellen waarom jij een veulen wilt fokken hoor ;) heb ik ook niet verteld. Dus mij gelieve geen woorden in de mond leggen. BVD

sorry dat was ook niet mijn bedoeling dit zo over te brengen, mijn excuzes hiervoor!

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:11

iti schreef:
iti schreef:

Geef hier nou eens antwoord op.. afgezien van het feit of het een goed idee is of niet :)

ik was net een antwoord aan het typen maar ik zie deze niet even geduld ik bedgin opnieuw

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:14

Mijn paard en pony staan aan huis maar mijn paard vertrek naar een stalling in de buurt omdat dit gemakkelijker is om op wedstrijd te geraken. dus komt mijn kleine debber alleen te staan dit vindt ik echter niet kunnen , dus had ik wat rondgezocht en een vriendin van mij haar jaarling is nu dus gekomen voor de winter, want volgende zomer word deze zadelmak gemaakt! dus dacht ik dat het leuk voor haar zou zijn om een veulentje aan haar zijde te hebben. maar idd is er eentje van de vleesmolen besparen een beter idee!!

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:15

iti schreef:
iti schreef:

hier is het!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:18

PiiX_ schreef:
Mijn paard en pony staan aan huis maar mijn paard vertrek naar een stalling in de buurt omdat dit gemakkelijker is om op wedstrijd te geraken. dus komt mijn kleine debber alleen te staan dit vindt ik echter niet kunnen , dus had ik wat rondgezocht en een vriendin van mij haar jaarling is nu dus gekomen voor de winter, want volgende zomer word deze zadelmak gemaakt! dus dacht ik dat het leuk voor haar zou zijn om een veulentje aan haar zijde te hebben. maar idd is er eentje van de vleesmolen besparen een beter idee!!

Nou dat is volgens mij het eerste verstandige wat je hier hebt gezegd. Een veulen fokken is niet iets wat je in een week doet hoor... als je er 1 koopt dan duurt t iig geen 11 maand voor je hem krijgt :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:19

PiiX_ schreef:
Miekie74 schreef:
In je OP zeg je dat het om een kruising Shetlander x Arabier gaat en nu heeft ze opeens een stamboom!!!
In ieder geval niet bij het NSPS, want daar worden geen kruisingen geregistreerd.

Ik heb hier inderdaad het paspoort bij me, waar de stamboom op ingevuld is en er staat NSPS. En fokker en alles ziet er vrijwel hetzelfde uit als dat van mijn paard.

Ik heb hiervoor ook een kruising shetx arabier gehad
heerlijk en leuk beestje ;)

Ik heb toen een paar jaar geleden eraan gedacht om een veulen van haar fokken
want ik wou hem dan voor mezelf aanhouden dus niet voor verkoop . Leek me mooi om iets van mn merrie te hebben.
Ik wou er toen een arabier op doen :) Is uiteindelijk niet gebeurt door veel twiijffel maar nu denk ik afentoe jeetje had ik het maar wel gedaan. Merrie is 2009 ingeslapen.. Dan had ik nog iets van haar gehad....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:22

Je foto doet het trouwes niet kan je hier proberen nog een keer de foto neer te zetten ben wel benieuwt naar die van jou

Van mij was 1.35 dus leuke maat geworden :)

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:24

PiiX_ schreef:
Miekie74 schreef:

Als Shetlandliefhebber ben ik nu wel heel benieuwd wie er als ouders vermeld staan.

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:27

shilady schreef:
Je foto doet het trouwes niet kan je hier proberen nog een keer de foto neer te zetten ben wel benieuwt naar die van jou

Van mij was 1.35 dus leuke maat geworden :)

op je eerste topic: welja als je het zo bekijkt , wat is er met jou pony dan gebeurt?
en op den deze: ik zie het ook net , maar ik zou niet weten hoe het anders moet?

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:28

Aan miekie 74 : de moeder is Natasja van stal nederkoorn, ken je ze meschien?