vraagjes over shetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: vraagjes over shetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:40

Ik heb ook een guppie van 10 die zo af en toe eens mijn pony rijdt, harstikke leuk :j

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:46

stef schreef:
Hamvraag: Waarom kies je voor een shetlander ten opzichte van bijvoorbeeld een rijpony?

Wat mijn ervaring is dat veel (jongere) meiden een shetje kiezen, vervolgens toch het rijden missen, en vervolgens spijt hebben van het shetje.
ik blijf mijn huidige verzorgpony houden als ik een eigen shet heb en ik kies niet voor een shet omdat ik weet dat ze goedkoper zijn enzo maar omdat ik ze echt heel leuk vind
12 is niet te oud om een veulen te krijgen, wel even goed kijken of de pony correct is en of je gaat fokken of vermeerderen

ik wil niet fokken maar als je met vermeerderten 1 of 2 veulentjes bedoeld wil ik dat gaan doen

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:47

Met fokken bedoeld ze dat je de merrie (moeder) verbeterd in het veulen en dus goed kijkt of de vader bij de merrie past. Zo een hengst erop flikkeren zonder er verder bij na te denken is vermeerderen.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:48

xxMaxx schreef:
Waarom een verzorger nemen? Je gaat er dus 1 kopen, maar je neemt een verzorger, waarom? En 12 jaar is niet te oud om te laten dekken. Vind je jezelf niet wat jong om je eigen pony te laten dekken?

nee ik vindmijzelf niet te jong om mijn pony te laten dekken want ik ken iemand die daar heel; veel van weet en die heeft ook met shetlanders gefokt

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:48

DeSa schreef:
Met fokken bedoeld ze dat je de merrie (moeder) verbeterd in het veulen en dus goed kijkt of de vader bij de merrie past. Zo een hengst erop flikkeren zonder er verder bij na te denken is vermeerderen.

oh nee dan wil ik fokken maar ik dacht dat ze met fokken heel veel veulens bedoelde

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:50

Je hebt grote en kleine fokkers. Genoeg fokkers die maar 1 veulentje per jaar krijgen :) Je hebt ook grote en kleine vermeerderaars.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 21:53

DeSa schreef:
Je hebt grote en kleine fokkers. Genoeg fokkers die maar 1 veulentje per jaar krijgen :) Je hebt ook grote en kleine vermeerderaars.

ik wil gewoon eerst een veulentje en als ik er nog een wil kan ik altijd overvegen om haar te laten dekken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:54

Heb je genoeg ervaring om een jonger kind op je pony te laten rijden? Als eigenaar ben je verantwoordelijk als er iets gebeurd, dus het is dan wel fijn als je het voor pony en ruiter zo veilig mogelijk houdt allemaal. Het is wel harstikke leuk, ik heb ook een meisje dat 1x per week op een van mijn shetten rijd. Ze vindt het leuk en ik vind het leuk om haar dingen te leren en voor de pony is het ook goed. Verder men ik zelf met ze.

Ik heb trouwens wel foto's van het rijden: [RIJ-ITP] Shet Hans en verzorgstertje niet langer undercover!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:55

Meissssss, koop eerst maar een pony voordat je aan dekken begint. Allemaal hele leuk ideeen, maar ik zou het zelf niet eens willen. Als je straks andere dingen leuk gaat vinden: jongens := en weet ik het, en je gaat straks studeren.. Dan heb je ontzettend weinig tijd. Wacht totdat je wat ouders bent, dan heb je zelf er allemaal een beter idee van dan nu lopen roepen; weten jullie een leuke hengst? Je gaat allemaal veel te snel je hebt nog niet eens een pony...... Met een veulen kan je nog niks, die moet in de opfok... Dan ben je weer 4 jaar verder voordat je echt intensief iets kan doen ! Kan je beter later een veulentje kopen via internet, bespaard een hoop tijd en moeite!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:57

Ik lees net dat je 10 bent.... wat vinden je ouders van je plan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:59

stef schreef:
Ik lees net dat je 10 bent.... wat vinden je ouders van je plan?

Die vinden het blijkbaar goed, had ik al gevraagd.... Vind het maar niks als ik het zo lees :roll:

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:00

capopjekop schreef:
Heb je genoeg ervaring om een jonger kind op je pony te laten rijden? Als eigenaar ben je verantwoordelijk als er iets gebeurd, dus het is dan wel fijn als je het voor pony en ruiter zo veilig mogelijk houdt allemaal. Het is wel harstikke leuk, ik heb ook een meisje dat 1x per week op een van mijn shetten rijd. Ze vindt het leuk en ik vind het leuk om haar dingen te leren en voor de pony is het ook goed. Verder men ik zelf met ze.

Ik heb trouwens wel foto's van het rijden: [RIJ-ITP] Shet Hans en verzorgstertje niet langer undercover!

ik heb genoeg ervaring en leuke fotos

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:01

Wat bedoel je met ervaring? Wat voor ervaring?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:01

xxMaxx schreef:
Meissssss, koop eerst maar een pony voordat je aan dekken begint. Allemaal hele leuk ideeen, maar ik zou het zelf niet eens willen. Als je straks andere dingen leuk gaat vinden: jongens := en weet ik het, en je gaat straks studeren.. Dan heb je ontzettend weinig tijd. Wacht totdat je wat ouders bent, dan heb je zelf er allemaal een beter idee van dan nu lopen roepen; weten jullie een leuke hengst? Je gaat allemaal veel te snel je hebt nog niet eens een pony...... Met een veulen kan je nog niks, die moet in de opfok... Dan ben je weer 4 jaar verder voordat je echt intensief iets kan doen ! Kan je beter later een veulentje kopen via internet, bespaard een hoop tijd en moeite!

Naah ben ik niet met je eens. Een gemengde groep vind ik persoonlijk de beste basis voor een jong dier. Hier staan ze in leeftijden van 0 tot 10 jaar bij elkaar. (hoewel het veulen met mamma op visite is bij de hengst nu :+ ) Jeugd kan ravotten met elkaar en hebben respect voor de oudere.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:05

ik krijg nou nog alleen maar antwoorden vcan dat ik niet aan een pony moe beginnen pas als ik ouder ben

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:06

Jawel, natuurlijk is het leuk nu een shet nemen harstikke leuk! Maar wat je allemaal zegt over het dekken, daar kan je het beste nog even mee wachten!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:06

Vandaar mijn vraag: Wat vinden je ouders ervan?

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:07

ik ben ook mischien van plan om te dekken

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:08

Ja maar kan je beter niet meteen doen? Wil je je merrie laten dekken, pas nadat je hem hebt gekocht?

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:10

xxMaxx schreef:
Ja maar kan je beter niet meteen doen? Wil je je merrie laten dekken, pas nadat je hem hebt gekocht?

nee eerst paar jaar tussen dus ongeveer als ze 15 is mischien

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:11

Ik denk dat je ZELF maar een pony moet gaan VERZORGEN, dat is veel verstandiger voor zon jonge meid als jij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:12

joehoeee, esmeeeeeee ;)
Wat vinden je ouders van je plan?

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:12

stef schreef:
joehoeee, esmeeeeeee ;)
Wat vinden je ouders van je plan?

die vinden het goed alleen weten ze het niet zeker over het dekken

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:14

Ik zou met dat dekken ook even wachten, doe eerst maar meer ervaring op daarmee voordat je daar aan begint. Koop een lief shetje, bouw daar een band mee op, ga leuke dingen doen dan komt het vanzelf wel!

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:14

xxMaxx schreef:
Ik zou met dat dekken ook even wachten, doe eerst maar meer ervaring op daarmee voordat je daar aan begint. Koop een lief shetje, bouw daar een band mee op, ga leuke dingen doen dan komt het vanzelf wel!

oke