Shetlander niet dik genoeg...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:56

Def schreef:
Ik weet niet wat ze bij t shetten stamboek graag willen zien, maar deze ziet er een heel stuk beter uit dan de meeste die ik hier in de weilanden zie staan!
Niets mis mee, prima in conditie!

Dat dacht ik dus ook toen ik met mijn merrie naar de keuring ging :

Afbeelding

Maar die leek dus wel mager vergeleken bij de rest, die dus ook voor haar liepen ...

ZusJacobs

Re: Shetlander niet dik genoeg...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:07

Ben nooit bij een keuring geweest hoor, maar vind het wel een ernstige zaak dat te vet graag gezien word.. Dood zonde.. Vind een slanke pony veel mooier, breed is wat anders dan dik..
Ben dan ook hard bezig mijn shetlander op gezond gewicht te krijgen, gaat langzaam, maar dat is juist fijn! Wat vinden jullie?
https://picasaweb.google.com/lh/photo/6 ... directlink

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:10

Ik heb het net andersom. Ben in het bezit van een BWP-merrie met voornamelijk SF-bloedlijnen. SF staat erom gekend bij de klassieke types vooral brede, stevige paarden te geven met toch heel wat bloed. Zo ook mijn merrie dus.

Zelfs toen die dagelijks 1 à 1,5u redelijk intensief gewerkt werd en mooi gespierd stond kreeg ik van haast iedereen die haar zag de commentaar "die's veel te dik of moet ze dringend bevallen?".

Kon ik zo pissig om worden :( Paard is niet dik, paard heeft alleen een fikse ribbenkast erop zitten. Mag ik op trainen wat ik wil, dat gaat er echt niet af hoor! Ik was net blij met die bouw omdat ze zo dus inderdaad voldoende ruimte heeft voor hart en longen. Als ik er ooit mee fok wil ik ook geen iele hengst erop, ik wil eentje die mooi die gebloktere bouw doorgeeft, het klassieke type zeg maar.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:29

pfff. mensen. waar maken we ons druk om? :+
te dik of te dun? elk paard is prima zoals hij/zij is... :j
stevig of slank gebouwd... daar doe je niets aan.
er zijn nou eenmaal pony's die echt niet zo dik worden! en ook niet andersom!
kijk, begrijp me niet verkeerd, ik vind het zeker een goede zaak om te trainen en af en toe een keuringkje vind ik ook hartstikke leuk :j .
maar ik zeg; waarom zou je je zo druk maken over dat soort dingen?

maar ja... dat ik ook maar mijn mening :o

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:37

Omdat het slecht is voor de gezondheid (te dik), en dat zou op keuringen gewoon niet goed gekeurd moeten worden... En niet elk paard is prima zoals hij/zij is.. Als je je een beetje bezig houd met de gezondheid kom je daar snel genoeg achter..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:52

Herve schreef:
pfff. mensen. waar maken we ons druk om? :+
te dik of te dun? elk paard is prima zoals hij/zij is... :j
stevig of slank gebouwd... daar doe je niets aan.
er zijn nou eenmaal pony's die echt niet zo dik worden! en ook niet andersom!
kijk, begrijp me niet verkeerd, ik vind het zeker een goede zaak om te trainen en af en toe een keuringkje vind ik ook hartstikke leuk :j .
maar ik zeg; waarom zou je je zo druk maken over dat soort dingen?

maar ja... dat ik ook maar mijn mening :o

Omdat het nogal zuur is als jij een goede merrie hebt met een mooi papier waar je verder mee wil komen in de fokkerij en op keuring.
Daarnaast is het voor geen enkel paard of uberhaupt dier goed als ze echt te vet zijn.

Snap jou reactie eerlijk gezegd niet zo goed; als jij het onzin vind, dan reageer je toch niet? Recreatieruiters kunnen ook wel in een topic reageren met 'ach wat maakt het toch uit hoe je paard loopt, als je maar plezier hebt met elkaar, toch?!'. :O

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:21

Tsja... Ik vind mijn pony idd prima zoals hij is.. Hij is wat slank, maar heeft iets taais, ik houd daar wel van.. Op de keuring zien ze het liever anders. Dus dat is imo wel degelijk een topicje waard. Zou idd niet moeten mogen, dat ze op keuringen zo'n sterke voorkeur hebben voor een bepaalde hoeveelheid vet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:30

Als ze het verschil niet zien op een keuring tussen een vetbuik of een rondgeribd dier, dan stel ik me toch vragen bij de kennis van de ringmeester.

Het ras heeft er ook niets aan als er verkeerd wordt geoordeeld ivm dikte door vet of door ribomvang. Bij ribomvang is het goed, dat is gezond, meer ruimte voor hart en longen.
Bij vet is dat alleen maar slecht, het werkt gezondheidskwalen in de hand en da's imo toch niet de bedoeling?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:42

Wat vaag, ik zie allemaal shetjes die eindleijk eens normaal op gewicht zijn :?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:45

Arabesk schreef:
Wat vaag, ik zie allemaal shetjes die eindleijk eens normaal op gewicht zijn :?

waar, op de keuring? of hoe bedoel je dat?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:40

Ik denk de shetjes die hier in het topic op de foto's voorbij komen. Die zijn er erg mooi en in conditie uit. Mijn complimenten!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:03

Ik ga deels daarom niet meer met mijn pony naar de NSPS keuring :) ik heb mijn pony's liever slank en gezond :D
Daarnaast maak je in onze regio geen schijn van kan als je pony niet zwart is :x eerst worden alle zwarte geplaatst, daarna pas de gekleurde :x erg hinderlijk en ontzettend opvallend.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:15

Evelli schreef:
Ik ga deels daarom niet meer met mijn pony naar de NSPS keuring :) ik heb mijn pony's liever slank en gezond :D
Daarnaast maak je in onze regio geen schijn van kan als je pony niet zwart is :x eerst worden alle zwarte geplaatst, daarna pas de gekleurde :x erg hinderlijk en ontzettend opvallend.

Is hier ook een hele tijd geweest hoor. Hoe het nu is weet ik zo niet, ben al 2 á 3 jaar niet meer geweest. De zwarten zijn/waren een hype, net als ooit de vossen dat geweest zijn. Hoorde wel dat het nu ook met de zwarten een beetje klaar is, lopen er nu zóveel van rond ook op de keuring, dat het ook niet meer echt nieuw is.....

Hier gaat het ook veel om namen. Volgens mij heeft jury het boekje ook tot hun beschikking tijdens het keuren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:27

Komt me inderdaad bekend voor. Zijn een aantal grote fokkers in de omgeving die op zwart fokken (en ook voorzitter zijn van de regio dus in de pauzes lekker zitten te beppen met de jury :x ) en verrassing..... in alle rubrieken waar ze pony's mee hebben, lopen die op kop......
Dus de zwarten zijn hier nog niet uit de gratie..... de doen er in ieder geval weinig aan.....

Ze zouden inderdaad eens blind moeten keuren. Geen namen, geen boekjes en de eigenaren er niet bij.
Daarnaast moet de voorzitter zich niet met de jury bemoeien op een dag als hij zelf ook 25 pony's mee heeft lopen. Geeft toch een verkeerd beeld voor de rest van de deelnemers....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:34

Hier hebben de grote namen/stallen voornamelijk vospony's en daarnaast nog een koppel zwarten. Zijn dan ook echt mensen die met een stuk of 20 á 30 pony's per dag komen en dan vrijwel alle lintjes meenemen. En uiteraard zíjn het ook goede fokkers hoor, dat zeker. Maar als particulier met een zelfgefokt veulen (zorgvuldig en serieus) kom je daar toch haast niet tussen.....
Of de vader van jou zelfgefokte pony moet een hengst zijn van die fokkers, dan wordt het verhaal al ietsje anders.

Heb er niets op tegen hoor, commentaar en advies van de jury. Bedoel, anders ga je ook niet op keuring lijkt mij, als je daar niet tegen kan. Maar vind dat het wel wat minder subjectief mag, en het is gewoon absurd dat je met een te dikke/vette pony vaak gewoon aan kop staat, en met een pony in goede/sportconditie ineens een stuk minder kans maakt. De pony zelf wordt er niet minder op.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:36

Apart dat dit zo gaat bij shetlanders, ik zie in dit topic pony's die er juist goed uit zien, helemaal niet te dun.
Bij haflingers is het juist andersom. Ik hoor van mensen die met hun haflinger naar de keuring willen, dat het paard maanden voor tijd niet meer de wei in mag, nauwelijks hooi krijgt en veel gereden wordt om maar strak op de keuring te verschijnen. Dit wil ik mijn paard niet aandoen, dus zal ik ook niet op een keuring verschijnen.
Is voor mij raar om te lezen dat een shet juist de weide op gegooid wordt.
Al lijkt mij dat er een verschil is tussen rondgeribt en dik.
Volgens mij geldt bij ieder stamboek wel dat naam invloed heeft. Tenminste, ik hoor KWPN fokkers er ook over.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:37

bij de echte amerikaantjes kan het ook heel extreem hoor......... compleet met zweetpakken, crashdieeeten etc. etc.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:43

JoyCiej007 schreef:
Heb er niets op tegen hoor, commentaar en advies van de jury. Bedoel, anders ga je ook niet op keuring lijkt mij, als je daar niet tegen kan. Maar vind dat het wel wat minder subjectief mag, en het is gewoon absurd dat je met een te dikke/vette pony vaak gewoon aan kop staat, en met een pony in goede/sportconditie ineens een stuk minder kans maakt. De pony zelf wordt er niet minder op.

Als ik in rubrieke zwarte kromme ponys met korte (bijna kreupele) gangen zie voor gekleurde goed gebouwde ponys met ruimere, vloeiende gangen dan vind ik het al niet grappig meer.

Ik ga juist op keuring (nou ja, ging) om te horen wat een jury van mijn pony vind. Maar ja, als hun bril zo gekleurd is, is er ook geen lol meer aan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:47

Klopt, dat zie je helaas veels te vaak.
Had ik op de HK van het Welsh stamboek ook af en toe hoor. Werd er gewoon pissig van, liepen prachtige beesten, super bewegers, goed gebouwd en die werden er vervolgens uitgekegeld terwijl er een hengst met zo'n verschrikkelijk weke badkuiprug wel werd doorgelaten. Zo frustrerend om te zien is dat. Terwijl ik zo'n hengst nooit op mijn merrie zou zetten. Natuurlijk werden er ook veel weggestuurd waar ik het ook wel mee eens was, maar af en toe kon je de keuze gewoon niet begrijpen. En dan is het jammer dat er geen commentaar bij wordt gegeven door een speaker oid... want bij sommige keuringen hebben ze dat wel voor het publiek, en dat maakt het niet alleen leerzamer, maar ook een stukje begrijpelijker (hopen we dan maar).

Kijk, mijn shetmerrie heeft eigenlijk een nét iets te strakke, rechte rug. Dus daar zoek je dan ook meestal wel een hengst bij die net wat meer welving heeft, maar dan ga je niet overdrijven door er maar 1tje met zo'n badkuiprug er op te zetten..... lijkt mij.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:07

Hier ook zoiets. Vorig jaar zag mijn pony er zo uit:
Afbeelding
En toen scoorde ze een derde premie en eindigde laatste. Ze liep wijd achter, doordat ze in de vakantieperiode te veel gras heeft gehad. Dat is dus wel een beetje de consequentie voor haar als je haar meer voert. Ze had ook een te dunne staart vergeleken met de rest.
Dit jaar krijgt ze op twee dagen voor de keuring meer gras dan normaal, en op de keuringsdag zelf onbeperkt hooi om er nog even een hooibuik op te zetten. Ze wordt ook door iemand anders voorgebracht.
Mocht dit allemaal niet helpen, dan hoeft ze volgend jaar niet nog een keer wat mij betreft. Beest is ontzettend gevoelig voor HB en heeft IR. Werd in deze conditie vorig jaar zelfs al als vet gezien, terwijl er niks geen buik onder zat! Vraag me echt af wat ze dit jaar te vertellen hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:32

Onze merrie is 3x geweest, 1e x 3e premie, 2e x geen premie (toen had ze een gigantische merriebuik maar was bovenop heel erg schraal, leeggezogen door veulen) en 3e x in sportconditie (heb haar flink gevoerd maarja, ga training niet stil zetten) en toen weer 3e premie.

Dus wat mij betreft is het nu klaar; de 3e premie hebben we terug, om voor hogere premies te gaan heeft imo geen zin als ik haar nog gewoon wil trainen. Had eigenlijk dan nu nog naar de keuring gemoeten want ze staat nu al een jaar stil wegens een blessure en is echt vet.... nog niet tonnetje maar wel wat ze graag op de keuring zien. Daar denk ik nu net aan. Maarja ze staat ook (nog) niet op mijn naam, ben nog geen lid van stamboek etc. en heb met haar toch geen ambities bij het NSPS meer.

Dan steek ik die tijd en dat geld liever in mijn Welsh A merrie met een interessante afstamming.

Judith; 't blijft maf hé...... en met jou pony wil dat dus zeggen dat je haar ongezond dik moet voeren en dan net balanceren tussen keuringsconditie of weer hoefbevangen.... ik had het er niet meer op gewaagd eerlijk gezegd, dan gaat bij mij de gezondheid van de pony toch echt voor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:38

Mijn merrie heeft zowel bij het NMPRS als bij het NSPS een 2de premie gekregen. Fokwaarde heeft ze niet want ze wordt toch niet drachtig. Dus keuringen hebben geen zin :)

Ja, je Welsh merrie is erg gaaf (en inspirerend ;) ) misschien komt er bij mij ook nog eentje in die maat bij :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:18

Judith, weet niet of je de pony zoals ie er zo uitziet voorgebracht hebt? Je had de manen meer naar achteren kunnen kammen, ziet er al heel anders uit dan en lijkt ze minder lang. Vind haar kruis ook wel hoog liggen maar dat kan ik verkeerd zien.

TS, ben je in Ammerzoden geweest? Wij zijn daar ook geweest met 4 ponys.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:02

Varekaj schreef:
Als ze het verschil niet zien op een keuring tussen een vetbuik of een rondgeribd dier, dan stel ik me toch vragen bij de kennis van de ringmeester.

Het ras heeft er ook niets aan als er verkeerd wordt geoordeeld ivm dikte door vet of door ribomvang. Bij ribomvang is het goed, dat is gezond, meer ruimte voor hart en longen.
Bij vet is dat alleen maar slecht, het werkt gezondheidskwalen in de hand en da's imo toch niet de bedoeling?

Bij shetlanders is er wel degelijk een verschil tussen rondgeribd en vet, en dit ziet de keurmeester ook. zoals je al aangaf geeft voldoende omvang ruimte voor hart en longen, wat de condititie en beweging ten goede komt. Terwijl bij een vet dier dit tenkoste gaat van de bewegingen en dit is ook binnen de shetlandwereld niet wensenlijk.

De rasstandaard voor shetten is 50/50 borstdiepte 50 % v.d. stokmaat met voldoende ribboog.

Natuurlijk is er een verschil tussen keuringsconditie en sportconditie, maar dit geeft niet het verschil tussen een 1e of 3e premie, dan schort het toch echt aan andere dingen. zo zie ik hier ook een aantal pony's voorbij komen waar het schort aan de bovenlijn met name de kruizen zijn wat kort.

Dat kleurpony's standaard onder de zwarte geplaatst worden is niet waar, kleur wordt meer gefokt omdat de afzetmarkt hiervoor groter is. Bij het fokken van kleurpony's wordt er soms te weinig gekeken of merrie en hengst bij elkaar passen, maar wordt er alleen gekeken of de bloedlijnen en de kleur matchen. En dan zie ik vaak strakke bovenlijntjes, korte kruizen, korte halzen voorbij komen.

Vos- en zwarte fokkers kunnen hun voordeel niet halen uit de kleur, en moet hun veulens dus verbeteren op exterieur en beweging dit is de reden dat uiteindelijk vaak deze pony's voor staan. Ik ken overigens genoeg kleurpony's met een 1e pr. en kampioen geworden zijn, deze dieren hebben vaak wel 1 zwart/vos ouderdier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:00

Welja Fiona, dat wil ik dus ook zeggen. De keurmeester hoort het verschil te zien tussen vet en rondgeribd, als hij dat niet kan mag hij van mij ophoepelen.
Heb zelf een SF met serieuze ribbenkast en ben het zo moe dat iedereen maar telkens blijft zeuren "dat ze zo ontzettend dik is". Zelf als ze on trainingsconditie staat. En het ergste is dat die commentaar vaak genoeg komt van fokkers of ervaren sportruiters, maar die eigenlijk vallen op heel fijn gebouwde, soms bijna iele hoogbenige paarden.

Eigenlijk zou sportconditie en keuringsconditie toch niet zoveel effect mogen hebben op de punten? Want op de bouw zelf verandert het niets, de ene is alleen misschien slanker/gespierder dan de andere, maar dat geeft geen wijziging aan ruglengte en rugsterkte, vorm en plaatsing van het kruis of beenstanden...