Shetlander muilkorven tijdens poetsen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Re: Shetlander muilkorven tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:23

ik zou het eens op een andere manier proberen op te lossen, je kunt wel een muilkorf omdoen zodat je niks van het gebijt merkt maar het probleem oplossen is altijd een beter idee.

Mijn shetlander heeft altijd gebeten/gehapt. Ik heb alles geprobeerd en niets hielp. Totdat ik in aanraking kwam met een instructrice in parelli. Zij leerde mij dat mijn pony best mag happen, maar dat ik het da wel heeeeel vervelend voor hem zal maken. Probeer iets te vinden wat de pony vervelend vind, ik hap bijvoorbeeld met mijn hand in zijn neus en oren, heel snel. Mijn pony vind dit maar niks en begon na een paar dagen al te snappen dat als hij niet beet, dit ook niet zou gebeuren.

Probeer het eens, ik had ook nooit verwacht dat het zou lukken maar mijn pony hapt helemaal niet meer. :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:09

Lees al vaker dat je bij een bijtend paard/pony moet terug bijten...
Iemand ervaring met paarden/pony's die veel bijten waarbij het echt geholpen heeft, want ik geloof er niet in...
En wat als je paard te groot is om terug te bijten??? (dan wel een klap op de neus???)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:14

Een muilkorf zou ik niet doen. Gewoon gelijk afstraffen, dan maar een pets op de neus. Bijten mag absoluut niet. :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:17

Is hij nog hengst ??

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:17

Slaan is NIET zielig.
Wat denk je dat er in een kudde gebeurd als hij elk paard dat los en vast zit bijt?
Reken maar dat hij ook een knal terug krijgt dan hoor..
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 23-07-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:18

Ariebren schreef:
Is hij nog hengst ??

Ik vind het persoonlijk niets met hengsten gedrag te maken hebben.
Wij hebben hier ook een shethengst staan, nou never nooit niet dat hij bijt hoor, kwestie van opvoeding.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:19

Ik ben het eens met Sabinee__, aangezien in een kudde er ook de plaats word bepaald door soms flinke trappen. Mens is leider, dier moet volgen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:19

nee maar het kan wel wat verklaren.

Bijten doe ik niet, slaan wel.
En een kaak breek je echt niet zomaar hoor, eerder je eigen hand, zo op al die botten ;)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:20

Toen mn shetlander 2 was hapte die ook de hele tijd. Het enige wat hielp was een klap verkopen. Is niet zielig hoor. De meeste weten het na 3x

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:24

Paarden onderling trappen ook gewoon flink raak als eentje de ander bijt. Dus is dit (in mijn opzicht, flinke tik dus) de enige manier om het aan tE kunnen pakken.
Ga maar eens een tijdje in de wei kijken. Daar zal je zien dat als hij hè bij de grote doet , hij een hap of trap terug krijgt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:36

Wat het terugbijten betreft: dan zit je dus wel met je gezicht vlakbij zijn hoofd... als die pony dan besluit om jou in je gezicht te bijten kan het je een neus of minstens een flink litteken kosten, met een beetje pech. Ik geef toe, in sommige gevallen hebben mensen idd met bijten een ondeugd kunnen verhelpen... ik ken een instructeur/fokker die een steigerende haflingerhengst van het steigeren afhielp, maar dat paard hield hij zo vast dat het niet kon terugbijten, en dat was ook bepaald geen klein teer mannetje die dat paard vasthield...
Maar ik weet dus ook een geval, zelfde stal, waar iemand een neuspunt werd afgebeten door een fout paard. Dus je gezicht bij een bijtend ponyhoofd in de buurt houden is geen slim idee.

Wat ik zou doen: karwats/opgerolde krant mee, en mep als er "hap" gezegd wordt.
Nadeel: een beetje shet leert heel goed het verschil tussen mens mèt zweep/krant en mens zònder zweep/krant.
Bovendien: een shet weet ook meestal bij wie die zijn rotgeintjes wel en niet kan uithalen.
Oftewel: vertrouw er niet op dat dat meisje dan ook meteen veilig met die pony aan de gang kan, mocht het je lukken de pony zijn bijtgedrag af te leren.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:57

Paarden corrigeren elkaar ook doeltreffend. Een negenjarige is vaak Qua timing niet scherp genoeg een dier goed te corrigeren, dit moet jij dus zelf doen (bovenstaande reacties geven vast een goede vorm van straf die functioneel is voor jou en je shetje.) Wij hebben ook twee shetten op stal, dat kunnen echte apekoppen zijn als ze lang stilstaan, maar als er serieus mee gewerkt wordt en dus netjes gecorrigeerd zijn, zijn het hele andere paardjes, wat je direct merkt als je ze even pakt om er een kindje op te laten rijden. Als je het paardje naar je zin gecorrigeerd heb, moet je het dier nog samen met het meisje corrigeren zodat hij echt voor langere periode en met kinderen bevestigd is dat dit bijtgedrag nooit wordt getolereerd.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:59

Paarden vinden alles wat niet mag leuk om toch te proberen. Je kunt ze hiervoor straffen door bijvoorbeeld te slaan, wat het soms voor hun alleen maar leuker maakt om gewoon nog eens te proberen :D

Om die rede zou ik dus niet straffen, laat maar bijten, maar dan wel met gevolg dat jij ook heeeeeel vervelend terug gaat doen. Eigenlijk straf je ze niet, ze moeten zelf gaan bedenken dat ze 2 keuzes hebben, bijten met heel vervelende irritante gevolgen, of niet bijten. Als je maar vervelend genoeg bent, door bijvoorbeeld terug te gaan happen (met je hand) zullen ze zelf de keus gaan maken om het niet meer te doen.

Mijn shet bijt niet meer nu ik het op deze manier heb opgelost :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:05

Dat is toch ook straffen?
Je bedoelt dat je niet slaat.
Nee je hoeft niet te slaan. Er zijn genoeg alternatieven.
Maar bijten is geen gedrag dat overgaat bij negeren, anders als bv schrapen of niet stil willen staan.
bijten mag niet getolereert. Daar moet actie op volgen. Dat verwacht hij ook.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:18

anne_bento schreef:
Om die rede zou ik dus niet straffen, laat maar bijten, maar dan wel met gevolg dat jij ook heeeeeel vervelend terug gaat doen. Eigenlijk straf je ze niet, ze moeten zelf gaan bedenken dat ze 2 keuzes hebben, bijten met heel vervelende irritante gevolgen, of niet bijten. Als je maar vervelend genoeg bent, door bijvoorbeeld terug te gaan happen (met je hand) zullen ze zelf de keus gaan maken om het niet meer te doen.

Dit is puur een andere invulling van het woord straffen. In mijn wereld is dit nog steeds straffen, alleen een andere manier.
Of denk je dat al je voorgangers alvast een klap uitdelen of bijten of een klap met een opgerolde krant geven, alvorens het paard zelf gebeten heeft.

Het is in alle voorbeelden en aangedragen oplossingen toch hetzelfde als in jouw voorbeeld: paard bijt, mens onderneemt een actie die voor het paard duidelijk is en niet wenselijk, waardoor het paard zijn negatieve bijtgedrag afleert.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:40

Niet bijten met je mond, als de pony sneller is heb je een probleem.
Terug ''bijten'' met je hand. Even flink knijpen in de wang net achter de mondhoek werkt meestal het snelste.
In de oren knijpen, bijten of een klap geven kan die kopschuw van worden.

Gewoon een tik geven kan ook echt geen kwaad hoor. Actie is reactie. Als hij jouw trekpaard zou bijten zou je trekpaard je shetlander ook corrigeren en dat gaat niet met gehinnik.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:50

D00R schreef:
anne_bento schreef:

Dit is puur een andere invulling van het woord straffen. In mijn wereld is dit nog steeds straffen, alleen een andere manier.
Of denk je dat al je voorgangers alvast een klap uitdelen of bijten of een klap met een opgerolde krant geven, alvorens het paard zelf gebeten heeft.

Het is in alle voorbeelden en aangedragen oplossingen toch hetzelfde als in jouw voorbeeld: paard bijt, mens onderneemt een actie die voor het paard duidelijk is en niet wenselijk, waardoor het paard zijn negatieve bijtgedrag afleert.

Het is net hoe je het ziet.

Mijn ervaring heeft geleerd dat dit hielp, en slaan absoluut niet. Zal per pony verschillen natuurlijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:04

Heb zelf ook eens zo'n 'bijter' gehad, en die heeft toch wel eens een flinke mep over de neus gekregen. Pony is er nooit kopschuw door geworden..... want hij wist precies waarom hij die mep kreeg. Als je goed corrigeert op het juiste moment, worden ze daar niet zomaar kopschuw van.
Natuurlijk verschilt dat ook per paard, maar die van mij wisten allemaal precies waar het om ging, en die wisten ook heel goed het verschil tussen een aai over het hoofd, halster omdoen e.d. of een mep over de neus omdat ze beten oid.