Totale kosten Shetlander.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:46

Natuurlijk moet je er elke dag heen om alles na te gaan of alles in orde is, zoals, geen verwondingen? is er drinken en loopt t nog goed (hoefbevangenheid op teveel gras etc.).

Als je al niet nodig vind om er elke dag heen te gaan, waarom zoek je geen verzorgschet? kost je niks en de verantwoording ligt bij de eigenaar.

xNathaliee

Re: Totale kosten Shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 17:49

Ik bedoel meer elke dag erheen gaan om wat met de shet te doen, of dat nodig is voor zo;n klein beestje.
Kijken of alles goed gaat doen de mensen van die stal toch ook sowieso :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:15

xNathaliee schreef:
Ik bedoel meer elke dag erheen gaan om wat met de shet te doen, of dat nodig is voor zo;n klein beestje.
Kijken of alles goed gaat doen de mensen van die stal toch ook sowieso :)

Ja, als jij je paard in goede conditie wil houden zul je er net zo vaak wat mee moeten doen als met een groot paard.

En ga er maar niet vanuit dat mensen van de stal jouw paard altijd in de gaten houden. Misschien in het algemeen, maar ze kennen het dier nooit zo goed als jij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:25

maaike_lotte schreef:
@Stef, jemig dat is wel heel veel stalgeld voor een shetlander. Ik ken gewoon pensionstallen van 70 euro per maand met stalling, weidegang en een rijbak beschikbaar, dus 150 euro hoeft imo niet nodig te zijn.
En voor mijn shetlanders betaal ik bij de hoefsmid ook minder, maar als je de hoefsmid moet laten komen voor alleen je eigen pony komen de voorrijkosten er ook nog bij.

Mwah, ik zit onder de rook van de randstad, voor een groot paard betaal je hier 225. Ik beschik over een binnenbak, 2 buitenbakken, paddocks, longeerbak, weiland, spuitplaatsen, etc.
Dan heb ik een 3x3 box, die mijn stalhouder ook voor 225 aan een groot paard kan verhuren. Ik gebruik evenveel stro als een ander, alleen wat minder hooi en wat minder brok..
Verder gaat het er ook niet om of 150 euro nodig is, maar wat je wilt. Ik kan hier vast wel voor een paar tientjes per maand bij een boertje een weitje huren, maar dat wil ik dus niet

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:31

Als je niks hebt kunnen vinden heb je niet goed gezocht, ik kan je zo al een lijst met interessante topics geven die over precies dezelfde vraag gaan, maar goed :')

Mijn shetten en welsh staan thuis, dus dat is puur onderhoud van de wei, dat reken ik nu voor het gemak even niet mee. Even globaal, heb niet van alles de precieze prijzen.

Weidehooi: 720 per jaar
Graszaadhooi: 800 per jaar
Strokorrels: 270 per jaar
Voer (safe and sound van dodson and horrell): 88 euro per jaar
Pavo vital voor de vitamines: 40 euro per jaar.
Liksteen: 30 euro per jaar.
hoefsmid: 25 euro per pony, iedere 8 weken. Een shet gaat naar de kliniek om bekapt te worden a 49,50 per 10 weken.
Entingen: Influenza, tetanus en west nijl virus: 75 per jaar per pony
Mestonderzoek: 16,50 per pony, 4x per jaar dus 66 euro.
2x per jaar preventief ontwormen: 24 euro.

Als ik dat per maand per pony reken kom ik uit op: 84 euro. Zonder de overige dierenartskosten dus.

Ik heb in 2010 1000 euro aan dierenartskosten gehad en aan medicijnen. Een goede spaarpot is dus aan te raden.

Verder ga ik dagelijks naar mijn pony's, 2 a 3x per dag om te voeren en uit te mesten. Als ze op pension zouden staan zou ik toch wel dagelijks 1x gaan om te zien of alles goed is. Als het paardje met andere buiten loopt maakt het niet uit als je eens minder tijd hebt, dan krijgt hij zijn beweging wel. Maar dan is het voor mijn eigen gevoel dat ik toch wil gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:36

Stalling €50 incl. hooi
Enten €25
Hoefsmid €15-20
Wormenkuur €7,50

Moet er wel bij vertellen dat het enten, ontwormen en de smid met een grotere groep meegaat en er zo dus wat korting uitgehaald kan worden.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:39

ik betaal gewoon 35 euries voor mijn shetlander bij de hoefsmid :+

Ik denk niet dat je de precieze kosten op een rijtje kan krijgen aangezien er altijd verrassingen tussendoor komen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:42

Qua ziekte kosten betaal je gewoon hetzelfde als een paard.
De pension shet die hier staat heeft sinds november meer gehad als mijn kwpn ruin in 3 jaar. :D
Maar idd, het bekappen is goedkoper wegens kleine hoefjes.
Het enten is goedkoper wegens kleine hoeveelheden.

Wil je een shet om mee te mennen, weide maatje of rijden?
Want een pinokkio zadeltje is uiteraard goedkoper dan een op maat gemaakt kieffer dressuur zadel bvb.
En een dressuur hoofdstel voor een paard is duurder dan een standaard shet hoofdstel.
Toch betaal ik meer aan mijn ruin dan dat de pensionklant aan de pony doet.
Dit omdat mijn ruin bereden wordt en de shet nietHoofdstelletje hier, dekje daar, nieuw bitje, leuke bling frontriem. noem het maar op!

Net als bij een paard kun je het zo duur maken als je zelf wilt.

Hoop dat je er wat aan hebt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:44

Niet overal Giolli, in dit topic zijn al zat voorbeelden waar bekappen niet goedkoper is. Er zijn ook wel smeden die liever geen kleine pony's bekappen, want je moet dan toch flink buigen. Ik vind het iig niet gek dat mijn smid niet minder vraagt voor mijn shet.

Verder is het maar net wat je wilt. Op mijn shet wordt gereden door een jonger meisje en zelf men ik enkel en dubbelspan met ze. Tuig en wagen zijn ook best aan de prijs als je een beetje puik spul wil.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:10

Giolli schreef:

Wat een onzin, er gaat gewoon een heel ampulletje entstof in mijn shets hoor..bedoel je misschien ontwormen??

Vosje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:21

wij betalen voor onze shetlander
stalling/wei/kuil of hooi in de winter : 50 euro per maand
hoefsmid : 10 euro per keer
enten : 17 euro per jaar

we hebben een buitenbak, longeercirkel, wasplaats, stal, afdak in de wei, alles inclusief dus en alles wordt gedaan door de pensionhouder zoals water bijvullen enz. :D nog wat vergeten de wormenkuren zitten bij het stalgeld in :+

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:16

Thanks voor alle berichten.
En ik hoef ook niet per se dé totale kosten, want die verschillen enorm. Maar zo globaal heb ik wel een idee.
Ik woon namelijk in een grote stad, dus daar zullen de stalkosten bijv. al een stuk hoger liggen dan ergens anders.
Ik had ook niet heel erg verwacht dat het zou verschillen met een 'groot' paard, het enige verschil is misschien in de aanschaf en in de aanschaf van spullen, denkend aan zadel, hoofdstel enz.
Wat ik vooral met het shetje wil doen is bijv. mee doen met een pony keuring, ehm dat meiden mee kunnen doen met spelletjes zoals ringsteken, puzzelrit, gymkhana etc. En voor de rest gewoon lekker tutten, wandelen, misschien wat vrijheidsdressuur / nh.

Jeetje Vosje25, waar sta jij ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:21

Ook spullen zijn voor Shetlanders nouwelijks goedkoper. Ja, als je voor hele goedkope troep gaat, voor je paard kun je ook voor 5 tientjes een zadeltje hebben...

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:22

Maar als er niet tot weinig wordt gereden, heb je geen duur zadel nodig toch. En voor een shet zou een duur zadel alsnog wel goed koper zijn dan wanneer je een duur zadel voor een paard koopt, of zie ik dat verkeerd ?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:23

Ik heb 4 shetten.
Betaal 50,- voor het weiland, hooi is 3 of 4 euro de baal. Ze krijgen wanneer het gras op is 1 baal per dag, dit deel ik wel met een vriendin die haar paard erbij heeft staan. Ontwormen verschilt tussen de 6 en 20 euro 4x per jaar. Hoefsmid is 70 euro voor 3 ponys, normaal vraagt hij 27,50 per pony ook 4x per jaar. Enten is 17,50 per pony en 38 euro voorrijkosten. Op het moment krijgen mijn ponys volop brok om wat dikker te worden, iedere shet krijgt +- 1 kilo per dag en zou per shet dus ongeveer 1 maand doen met een zak voer van 10 euro.
Wij gaan ook naar keuringen van het NSPS.
Lidmaatschap kost 62,-. De fokvereniging kost 10 of 12 euro. Inschijfgeld is vaak 5 of 6 euro. Dan komt er (in mijn geval) nog minimaal 50 euro aan benzine bij en 30 euro trailerhuur. Ben dus op zijn minst 100,- kwijt per keuring.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:51

xNathaliee schreef:
Maar als er niet tot weinig wordt gereden, heb je geen duur zadel nodig toch. En voor een shet zou een duur zadel alsnog wel goed koper zijn dan wanneer je een duur zadel voor een paard koopt, of zie ik dat verkeerd ?

Als het past maakt het niet uit dat het een goedkoper zadel is, maar het probleem met die goedkope zadels is dus dat ze vaak niet lekker liggen. Mensen gaan dit oplossen met anti-glijpads en staartriemen, maar daarmee krijg je een zadel niet passend. Een passend zadel vinden is gewoon moeilijk. Zelf heb ik nu een barefoot kids erop, in totaal heeft me dat ruim 300 euro gekost (zadel, pad en een elastische singel).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:43

xNathaliee schreef:

Een zadel moet goed liggen, een veel van de goedkopere zadeltjes liggen niet goed. Juist op een shetlander die vaak toch behoorlijk rond zijn, is het moeilijk een goed passend zadel te vinden. De kans dat je bij een duurder zadel uitkomt is groot.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:47

xNathaliee schreef:

Een kieffer is een kieffer, om maar even een willekeurig merk te noemen.
Maakt niet uit of die 15 inch of 17 inch is

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:48

xNathaliee schreef:
lisetteexx schreef:
ik betaal 35 euro in de maand in de zomer voor me shetjes en in de winter 50 euro hebben ze alles wat ze nodig hebben

Toevallig omgeving haarlem :') ?

nee in schagen!
maar hoefsmid is voor mij 30 euro bekappen gewoon enten is net zo duur grote paarden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:54

Polly schreef:
Giolli schreef:

Wat een onzin, er gaat gewoon een heel ampulletje entstof in mijn shets hoor..bedoel je misschien ontwormen??

Geen idee, maar de de eigenaar van de pony hier hoefde minder te betalen dan ik voor mijn paard. :)

capopjekopje: Klopt, ik weet wat je bedoeld. Hier wordt voor een paard of een shetlander beide 25,-betaald aan bekappen.
Maar ik dacht dat dat in de rest van nederland niet zo was. :') Haha. :D

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:49

Oke dat wist ik dus niet dacht dat je qua maat voor een zadel betaald dus vandaar.

Noahdejager

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:11

zelfde als een gewoone pony neem ik aan
bij ons op stal zijn pony boksen en paarden boksen
in de pony boksen mogen pony's tot 1.48
en dan moet je in een paarde box
en de hoefsmit is het zelfde ? /3
dat is zo bij ons in inder geval -,-
*\o/*

Vosje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:56

xNathaliee schreef:
Thanks voor alle berichten.
En ik hoef ook niet per se dé totale kosten, want die verschillen enorm. Maar zo globaal heb ik wel een idee.
Ik woon namelijk in een grote stad, dus daar zullen de stalkosten bijv. al een stuk hoger liggen dan ergens anders.
Ik had ook niet heel erg verwacht dat het zou verschillen met een 'groot' paard, het enige verschil is misschien in de aanschaf en in de aanschaf van spullen, denkend aan zadel, hoofdstel enz.
Wat ik vooral met het shetje wil doen is bijv. mee doen met een pony keuring, ehm dat meiden mee kunnen doen met spelletjes zoals ringsteken, puzzelrit, gymkhana etc. En voor de rest gewoon lekker tutten, wandelen, misschien wat vrijheidsdressuur / nh.

Jeetje Vosje25, waar sta jij ?

ik sta in deventer op een pensionstalling :D

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:12

volgende maand heb ik een shet die ik samen met een vriendin doe
en daar is het 60 euro permaand voor stalling met alles erbij.
dan nog hoefsmid entingen enz..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:02

EskeGirl schreef:
Oké.

De kosten van een Shetlander zijn ongeveer hetzelfde als die van een paard, een Shetlander is niet zoveel goedkoper.

Ben ik t niet helemaal mee eens. Mijn shet kost een 1/4 van wat mijn paard kost per maand.