homozygote champagne hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Re: homozygote champagne hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 11:35

Kunnen de nakomelingen dan wel papieren krijgen, of werken AMHA en AHMR niet met dekbonnen?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:44

Ze werken met dekbonnen maar enkel als merrie en hengst AMHA of AMHR zijn.
het zal dus niet lukken om een AMHA papier te krijgen als je een AMHA hengst op een NMPRS merrie zet.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 11:46

MarijeR schreef:
Ik zou eerst maar eens bij het NMPRS informeren wat de mogelijkheden bij dat stamboek nog zijn voor een AMHR hengstje en wat er allemaal nog moet gebeuren voordat je hem als stamboek ggk hengst kan gebruiken. Sowieso zal je ook zijn ouders veterinair dan moeten laten keuren in Amerika, willen de eigenaren daaraan meewerken?
Anders zit je straks met een niet-AMHA hengst die misschien niet eens bij het NMPRS is goed te keuren en dan houdt het al snel op met fokken. Blijft er alleen vermeerderen zonder papier over. Of je daar nu helemaal een hengst voor moet gaan importeren...

Dat gaat pas in 2013 in dat de ouders gekeurd moeten worden, dus NMPRS is voorlopig geen probleem.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:47

Voor het NMPRS moet je wel DNA testen kunnen voorleggen ook of je hebt geen afstamming in dit stamboek.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:56

Ik heb wel een AMHR merrie :j
puur op kleur zou ik zeker interesse hebben voor een dek,maar wil altijd wel even hengstje in het echt zien..... ;)

Succes met je beslissing TS....

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:37

cremellogek schreef:
MarijeR schreef:
Ik zou eerst maar eens bij het NMPRS informeren wat de mogelijkheden bij dat stamboek nog zijn voor een AMHR hengstje en wat er allemaal nog moet gebeuren voordat je hem als stamboek ggk hengst kan gebruiken. Sowieso zal je ook zijn ouders veterinair dan moeten laten keuren in Amerika, willen de eigenaren daaraan meewerken?
Anders zit je straks met een niet-AMHA hengst die misschien niet eens bij het NMPRS is goed te keuren en dan houdt het al snel op met fokken. Blijft er alleen vermeerderen zonder papier over. Of je daar nu helemaal een hengst voor moet gaan importeren...

Dat gaat pas in 2013 in dat de ouders gekeurd moeten worden, dus NMPRS is voorlopig geen probleem.

Dat is niet waar dat is nu al ingegaan.
Wil je in hoofdstamboek komen moeten de ouders ook zijn GGK, stamboekopname hebben gedaan of door een veterinair worden gecontroleerd, anders word het hulpstamboek.
Is verder niet nadelig, je kan dan ook gewoon dekken, maar bij 3de premie maximaal 5 merries.

Per 2013 moeten ze minimaal moeder, en aan vaderskant 2 genaraties op papier hebben.
Dat gaat pas in 2013 in zodat de veulens die nu nog in opfok waren nog mee kunnen doen, anders waren er misschien mensen met nu een dier in opfok die dan ineens geweigerd word.
Dan gaat dus wel gelden voor veulens die dit jaar en later worden geboren.

DNA moet altijd gedaan worden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:40

Ik weet niet of het mogelijk is?
Kan je geen diepvriessperma op laten sturen en je merries daarmee laten insemineren?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:35

Het is een heuse rondslomp om van Amerika naar hier Sperma over te vliegen... heb één keer de overweging gedaan

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:32

Ik vind hem eerlijk gezegd nogal normaal qua exterieur. Niets mis mee, maar "normaal" is ook maar zo normaal. ;)

Persoonlijk zou ik het niet doen, hij heeft zich nog niet bewezen, hij is niet héél bijzonder qua bouw.. Het oogt allemaal wel correct maar hij spettert niet van mijn scherm, laat ik het zo zeggen. Het enige grote pluspunt is na mijn idee de kleur. Ik zou het niet overwegen alleen om een kleurtje, maar ja tegenwoordig schijnt dat nogal belangrijk te zijn in de miniwereld...

Zou dan op zoek gaan naar een goed paard in Europa, er zijn hier zat goede stallen die op kwaliteit én kleur fokken. En het scheelt een hoop rompslomp met de reis. Mooie combo dus. :)

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 16:13

Maar champagnes zijn zo moeilijk te vinden, dus als jullie paardjes in europa vinden, let me know!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:22

Maar waarom wil je beslist een champagne? Is het niet zinvoller om naar een zo goed mogelijk bij je merries passende hengst te zoeken, ongeacht wat voor kleur hij heeft?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:54

cremellogek schreef:
Maar champagnes zijn zo moeilijk te vinden, dus als jullie paardjes in europa vinden, let me know!

(Is dit nou echt waar het om draait? Een kleur..? := )

Ik wist dat verdunningen e.d. helemaal hip and happening waren in miniland, maar dat het zo ver gaat.... Na mijn idee loop je juist "het" doel voorbij als je je blind staart op kleurtjes: een correct minipaard fokken.. Of is dat inmiddels niet meer het hoofddoel? (En ja dit is zowaar een serieuze vraag.... :\ )

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:22

JuliaMaria, dat idee krijg ik ook vaak.
Er wordt meer naar kleurencalculators gekeken dan naar de paardjes zelf en hengstveulentjes die nog niet eens droog zijn, worden al als dekhengsten bestempeld als ze een apart kleurtje hebben :\
En een paardje is al correct genoeg als het 4 benen, een hoofd en een staart heeft. Dubbele verdunningen zijn helemaal hip, 100% zekerheid dat je fokprodukt een topper is.
Maaruh, dat kleurtje is er al af voordat ie in de worst zit...
Oeps dat mag je niet op bokt zeggen.

TosadogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:41

Marije foei! ~~}>
Ik vind zelf een leuke kleur wel het leuke van bv AMHA of NMPRS, maar het moet wel kunnen bewegen en goed in elkaar zitten.
Daarom ben ik ook naar een iets grotere maat toegegaan, met dan nog steeds een leuke kleur.
Maar ik heb ook een bruine Welsh en die kleur is gewoon echt poepiemooi, en een voorbeeld is jouw Tibbs, die is echt ZWART, en ook dat zie je niet veel.
Alleen..en daar hebben we het hier natuurlijk vaker over gehad, bij veel mensen slaat het door en is de kleur het enigste dat nog telt. Hoe vaak zie je niet op NMPRS keuringen een leuk kleurtje voorbij komen hobbelen?
En idd, de kleurencalculaties die gemaakt worden nog voor er iets geboren is.

Ik zeg het hoor, ik fok ook graag een leuke kleur maar dan wel uit ouders die me aanstaan en goed gebouwd zijn.

Maar ieder zijn prioriteit, maar om bij dit topic te blijven, om nu alleen om de champagnekleur te importeren.. :n

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:15

Ohh Marije, dat mag je niet zeggen := .

Ik vind ook dat er veel te veel naar kleur gekeken wordt, terwijl dat voor het showen helemaal niet belangrijk is :roll: .
De Supreme kampioen van de Extravaganza vorig weekend was wel een leuk voorbeeld hoe belangrijk kleur nou werkelijk is bij de AMHA's... :D .

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:28

Marije _/-\o_ :')

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:10

Maar een correct paardje,met goede bewegingen kan toch ook een mooie kleur hebben? Is voor mij de kers op de
taart hoor :j Verder is het natuurlijk niet ieders doel om te showen bij het Amha,sommigen willen er ook gewoon simpelweg
naar kijken.
Maar inderdaad,als de kleur de enige maatstaf is,dan schiet je het doel wel voorbij,bouw en beweging moeten voorop staan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:04

Flyer, natuurlijk kan een apart kleurtje mooi zijn. Maar dat is toch heel wat anders dan alleen maar kijken naar een paardje met een bepaalde kleur?
Als ik hier op bokt soms lees dat hengst X wel tig kleurtjes kan geven maar bij mezelf denk, hij zal ook z'n hals of z'n kromme benen maar vererven zeg, dan heb je een probleem... :o
Maar dat maakt niet uit, dan is een dier met 4 benen, een hoofd en een staart correct. Alles voor het kleurtje.
Prima als het dan een paardje is om naar te kijken in de wei maar om op zo'n manier een fokdier uit te zoeken, nee daar kan ik niet bij...

TosadogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:22

Een paar jaar geleden werd door velen AMHA als "apart" beschouwd en konden mensen het nog wel goed verkopen, nu gaan zeer veel AMHA's tegen "afbraakprijzen" de deur uit..sorry als het wat denigrerend klinkt.
recentelijk zag ik ook weer de advertenties: wegens volledige overstap op AMHA..(ruimen we de rotzooi op :o )
Dus dubbel overschot..maar ja, shetmarkt is niks waard, alles en iedereen "stopt de merries vol" er zit natuurlijk een plafond aan wat er verkocht wordt.. ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:10

Oh ja halve amha's gaan ook gewoon de worst in hoor. De smaak wordt er niet beter of slechter van.
Als je ziet dat zelfs apart gekleurde amha's nu te koop staan voor prijzen waar je een paar jaar terug nog nmprs dieren kocht, ja dan is het toch echt een kwestie van de markt kapot fokken.
Ik hoorde dat iemand al amha hengstjes probeerde te ruilen voor hooi :+

En ja ik fok ook. Maar dan wel met het doel om de veulens aan te houden en te showen.

TosadogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:11

MarijeR schreef:
Oh ja halve amha's gaan ook gewoon de worst in hoor. De smaak wordt er niet beter of slechter van.
Als je ziet dat zelfs apart gekleurde amha's nu te koop staan voor prijzen waar je een paar jaar terug nog nmprs dieren kocht, ja dan is het toch echt een kwestie van de markt kapot fokken.

En ja ik fok ook. Maar dan wel met het doel om de veulens aan te houden en te showen.

Meen je dat nou echt serieus? Das toch een grapje zeker!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:13

Maar jij hebt zooooveeel grond. Ik kies er daarom voor geen merrie te nemen en te fokken want ik heb de ruimte niet om het aan te houden ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:22

Tosadog schreef:
MarijeR schreef:

Meen je dat nou echt serieus? Das toch een grapje zeker!

Naar wat ik hoorde niet...
Maar de kwaliteit zal er ook wel naar zijn, op het randje van correct ofzo (4 benen, 1 hoofd en 1 staart).
En als je die op een postzegeltje land moet houden en met de huidige hooiprijzen moet voeren, ja dan moet je wat als je ze aan de straatstenen niet kwijt kan.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:45

Dat klinkt behoorlijk schokkend, Hengstjes ruilen voor hooi..., dan ben je als fokker toch niet helemaal goed bezig.
En dan te bedenken dat tijdens de Extravaganza door meerdere mensen nog tegen mij gezegd werd dat leuke youth showpaardjes zo moeilijk te vinden zijn. Al zal dat ook wel komen doordat het ruinen van hengsten not done is in de miniwereld en daardoor het ruinen aanbod klein is. En dat er ook een flink stuk training aan te pas komt voor dat een paardje een leuk youth paard is.

Maar om weer even ontopic te gaan, eerlijk gezegd denk ik dat er betere paardjes dan dit champagne hengstje te koop zijn voor heel nette prijzen, en dat er in dit geval vooral voor de kleur wordt betaald.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 16:49

Tja, ik vind kleur ook belangerijk, want als ik een bruine labrador wil hebben, dan koop ik geen zwarte. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de kwaliteit.

De vraagprijs voor dit hengstje is zo'n 1700 euro, dus dat lijkt me niet overdreven hoog, neemt niet weg dat ik heb besloten om het niet te doen. Vooral ook omdat de verkoper niet geheel eerlijk/betrouwbaar leek.