Laten Dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Laten Dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:03

Je kan er elke kleur op zetten hoor.

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 10:04

Okee dan weet ik dat!

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:24

Je moet het natuurlijk zelf weten.
maar de mensen hier hebben wel gelijk denk ik.
je kunt beter een veulentje kopen.
:o

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:09

Mijn merrie is op papier ook helemaal zwart gefokt, ze is vorig jaar gedekt door een bruindun kleurige hengst en er is een grullo merrieveulen uitgekomen :)
Kan dus wel door een andere kleur gedekt worden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:19

Een veulentje fokken is heel erg leuk. het is spannend en als het eenmaal naast de moeder loopt dan geniet je volop van zo een kleintje. Als je er eentje fokt en het veulen mag bij je blijven dan heeft het ook een mooie toekomst.
Is het een merrietje dan kan je het zo laten, als het een hengstje is dan zul je bv op 1 jarige leeftijd voor casteren moeten kiezen. De kosten daarvan verschillen per dierenarts, maar reken maar op zo een 150 euro. Natuurlijk kan je het veulen dan ook hengst laten, alleen dat is minder praktisch.
Een veulen krijgen voor een merrie is niet zonder risico. Het grootste deel van de geboortes gaat prima een klein deel gaat verkeerd. Als het verkeerd gaat, gaat het meestal goed fout.
Vorig jaar is mijn shet bevallen, helaas heeft het veulen het niet overleefd en is mijn Julia in de loop van de dag overleden. Na een hel van een dag gevochten te hebben voor haar leven.
Dus als je merrie een veulen moet krijgen, bestaat er altijd een risico.
Daarnaast moet je heel goed voorbereid zijn over hoe een dracht verloopt, wat voor extra verzorging je moet geven aan je merrie en hoe je er voor gaat zorgen dat je erbij bent als het veulen geboren gaat worden en hoe je het gaat begeleiden.
Denk er heel goed over na, bespreek het eventueel met je ouders en de dierenarts. Maak een beslissing en geniet van je pony.
Ik wens jullie veel wijsheid toe in het maken van de beslissing en als je kiest voor een veulen, dan wens ik jullie al het goeds toe.

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:21

Altijd leuk een veulentje van je eigen pony, alleen is er al zo'n groot pony overschot en staat er zoveel te koop voor een laag prijsje.
Je doet het natuurlijk voor jezelf en niet om te verkopen, maar misschien is het een idee om eens te kijken of je een leuk veulentje te koop staat en je die een goed tehuis kunt bieden?

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:37

Jaa daar ben ik mee bezig :)
Dankje voor jullie tips!
@tjady, wat erg dat ze allebei zijn overleden !

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:09

NoaLoverr schreef:
Heel haar famillie is zwart.

Dat is alleen een doorslag gevende rede voor "zwartfokkers" Als een zwarte hengst voor de keuring wordt gebracht zien wij hier liever geen kleurtje achter, tenzij het bv. Grullo is (Desa).

Als jij over weegt een veulen te fokken om te houden is het belangrijk dat je naar de bloedlijnen kijkt. Wie zijn bv. de ouders / grootouders van je pony. Je noemt dat je pony een "keuringspony" is. Bedoel je hiermee dat ze stamboek papier heeft of is ze ook daadwerkelijk geprimeerd? Of minimaal stamboek opgenomen?

Een veulen fokken is een hele verantwoordelijkheid, ik vindt het persoonlijk van groot belang om bij de geboorte aanwezig te zijn ivm mogelijk compicaties. Gezien jou leeftijd zullen je ouders moeten waken. Veulentje komen helaas vaak midden in de nacht. Heb je iemand in de buurt de verstand heeft van afveulenen. (als je dit nog nooit gedaan heb kan het lastig zijn de tekenen wanneer een veulen zich aandient te herkennen) Het kan dus goed zijn dat je bv. een groot aantal dagen in de nacht moet gaan kijken. Ook geboortemelder zijn niet zaligmakend.

Als je pony aan huis staat is dit een stuk gemakkelijker. Kortom zorg dat jij en je ouders goede informatie inwinnen voordat je aan zoiets begint, het kost erg veel energie. (en als het niet geheel naar behoren verloopt ook veel geld).

En er blijft altijd een risico voor de merrie, hier kom je niet onderuit. En als je je pony niet aan risico's bloot wilt stellen, kun je het beste een veulentje kopen. Dan kun je zelf kiezen voor het geslacht, de kleur, en het achterliggende papier als je eventueel wel een keer naar een keuring wil.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:18

TS, begrijpelijk dat je graag een veulen aan de zij van je lieveling ziet lopen :D Harstikke leuk! Dartel dartel...
Je hoeft niet zo zeer zwart op je merrie te zetten, sterker nog: het is (vind ik!) júist leuk om te proberen een speciaal
kleurtje te fokken! Zwart op zwart is vrijwel altijd: zwart. Dus geen spanning om de kleur. Maar zwart gekruist met
een homyzogoot bonte (of iets in die trand) is dan weer hele andere koek!

Overigens krijg ik wel het idee dat je er nog niet zoveel verstand van hebt, weet niet hoe jou ouders in de paardenwereld
staan? Om dan een veulen te fokken die uiteindelijk ook de nodige opvoeding nodigheeft, lijkt mij niet zo slim.
Verders ga ik mee met de andere opmerkingen, er zijn zoveel eigenaar-loze pony's op internet...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:47

Eigenaarloze ponys? Hebben ze zichzelf tekoop gezet? :P

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:07

@DeSa, haha ja dat denk ik wel, help ik heb geen baas.

TS, ik snap heel goed dat je graag een veulentje wil, ik heb mijn shetlander gekocht in voorjaar 2010, en in januari 2011 was ze ineens zo ongelofelijk en apart dik dat we dachten: dit kan niet anders, die pony is gewoon drachtig! heb ik die man gebeld waarvan we hem hadden gekocht, die zei, oja dat was ik vergeten te vertellen, de hengst is een keer uitgebroken en heeft bij de kudde ingestaan...

We moesten behoorlijk wat voorbereidingen doen, we hebben een stal gemaakt van een grote schuur, zodat ze met haar vriendinnetje kon blijven staan maar toch veel ruimte had en ik maakte om de dag foto's van de uiers, ik wilde echt heel graag dat het goed ging omdat ik ook bang was dat ik de merrie zou verliezen (en het veulen natuurlijk) als het misging. Op een ochtend toen we nog niks verwachtten omdat haar uier nog compleet leeg was enz. kwamen we aan en was ze begonnen, maar we konden direct al wel zien dat het niet goed was, meteen de dierenarts gebeld en het veulen was dood, daarom verstootte de merrie haar nu al, en kon het veulen niet goed gaan liggen. Gelukkig hebben we de merrie kunnen redden!

Als ik zelf had mogen kiezen had ik haar niet zomaar in de kudde laten dekken, en al helemaal niet door een papierloze hengst, ze is zelf ook papierloos en er zijn al zoooveel shetland veulentjes op de markt dat je ze gewoon niet meer kwijt kunt, je hebt natuurlijk 50 % kans dat het een hengstje word, en een hengstje hadden we niet kunnen houden.

Nu scheelt het natuurlijk dat jouw merrie wel papier heeft, maar omdat het al zo slecht gaat met de shetlander markt zou ik dat alsnog niet aanraden.

Mijn advies is: Koop een veulentje, dan heb jij een leuk veulen die je kan zien opgroeien en heb je weer een shetlander van de verkoop gehaald, en dan zijn er geen risico's voor de merrie!