Op een shet rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:27

Ik vind dat het gewoon kan hoor op de shet Rijden 38 Is toch niet zwaar.

En als je Echt ze groot ben kan je mechien met je verzorg Pony mennen . Ben je ook Lekker met je Pony bezig

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:32

nanjaluna schreef:
Ik vind dat het gewoon kan hoor op de shet Rijden 38 Is toch niet zwaar.

En als je Echt ze groot ben kan je mechien met je verzorg Pony mennen . Ben je ook Lekker met je Pony bezig

Ze is ook niet te zwaar, wel te lang.
Dat is ook heel schadelijk.

Om het echt goed te beoordelen moeten we eigenlijk een foto zien.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:44

gewicht gaat nog net maar de lengte vind ik uit den boze. zou mijn dochter het niet meet laten doen. ga lekker mennen is ook heel leeuk om te doen. doen wij ook. je rijdt niet voor niets op grotere pony`s.

flavlip

Re: Op een shet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:24

Volgens mij kunnen Shetten meer hebben dan de meeste mensen denken. TS het klinkt als een grote Shet, dus ik ben van mening dat jij echt niet te zwaar bent. Misschien is de lengte iets belemmerd in het netjes kunnen rijden, maar verder lijkt het mij geen probleem.

Shetten nemen kleinere pasjes, dus dat maakt lichtrijden wat lastiger, probeer goed het ritme van je Shetje te volgen en ontspannen te blijven (juist als je heel gespannen probeert het goed te doen ga je alleen maar meer stuiteren ;)) Binnenbeen zag ik al staan als tip, vind ik een goede. Verder af en toe zonder zadel rijden zal misschien ook helpen, stuitert alsnog, maar hoef je niet licht te rijden, dan nog dezelfde tip, ontspannen blijven.

Veel plezier met je Shet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:26

Ik ga je vast vertellen: Grondwerken is vele malen leuker dan rijden.
Ik ging vandaag zwemmen met mijn shetlander en ik zou er niet eens op WILLEN rijden (mede omdat ik te groot ben maar ook omdat ik het wandelen veel leuker vind)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:40

RT-P -» SMP omdat het echt een shet-specifiek probleem is

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 20:18

Jullie reacties verschillen wel :P
maar ik snap dat sommige van jullie mij te groot vinden, zelf vind ik mezelf ook aan de grote kant
maar ik had gehoord dat shetjes heel sterk zijn.
Maar natuurlijk ligt het aan de shet zelf, ik wil zeker niet zijn rug belasten!
Verder doe ik vooral vrijheidsdressuur met hem, dat vind ik natuurlijk ook heel leuk :)
rijden hoeft niet perse bij mij dus vind het niet erg om niet meer te rijden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:20

daantjuh96 schreef:
Jullie reacties verschillen wel :P
maar ik snap dat sommige van jullie mij te groot vinden, zelf vind ik mezelf ook aan de grote kant
maar ik had gehoord dat shetjes heel sterk zijn.
Maar natuurlijk ligt het aan de shet zelf, ik wil zeker niet zijn rug belasten!
Verder doe ik vooral vrijheidsdressuur met hem, dat vind ik natuurlijk ook heel leuk :)
rijden hoeft niet perse bij mij dus vind het niet erg om niet meer te rijden.

Heel mooi :D.

Rijden is natuurlijk niet alles, sinds ik grondwerk heb 'ontdekt', heb ik een veel betere band met mijn verzorgpony's.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:47

Veel mensen denken dat shetten meer kunnen hebben, maar het zijn uiteindelijk gewoon paarden. Zelf houd ik voor mijn shetten 20% van het gezonde gewicht aan, dus dat is max 40 kg. En qua lengte houd ik 140 aan als echte max. Dit zijn 2 shetten van 95 cm.

Goed van je dat je niet hoeft te rijden, je kunt ook heel veel andere leuke dingen doen. Grondwerk, lange lijnen, mennen zijn er een paar van.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 01:20

dat is allemaal toch niet het antwoord op TS haar vragen..

de snelle bewegingen in draf, en het eigenzinnige karakter (en korte sterke nek, door de teugels heen lopen) komen kinderen ook gewoon tegen die meestal op welshjes lessen en soms op een shet.
dan is dat lichtrijden en sturen ook moeilijk.

dus ik ben wel benieuwd naar meer inhoudelijke tips.
iemand gaf al aan: hakken uitdrukken en benen gebruiken.
dat laatste is voor de jongere kinderen nog wel moeilijk, die hebben nog niet zoveel kracht soms, vooral lastig met wintervacht.

verder vind ik de TS niet per definitie te groot, het is maar wat je onder rijden verstaat.
ze doet er geen training of wedstrijden mee toch, en zo komt de pony ook de wei uit en in actie.
grotere pony zal over een tijdje wel handiger zijn denk ik, ook voor jezelf voor je houding enzo.
aanleren gaat sneller dan afleren.

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 23:03

Even een vraagke tussendoor: kan iemand uitleggen waarom lengte ook uitmaakt?
Ik dacht eerst dat het alleen om gewicht ging :)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:13

in lengte is ook nog een verschil met lengte van de benen toch?
Kijk mijn dochter is net zolang als haar vriendin maar mijn dochter heeft kortere benen en die rijd nog op een kruising fjord van 134, terwijl haar vriendin er niet meer op past qua lengte.
Dus we kunnen niet oordelen over wel of niet te lang.
Heb je geen foto TSer?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:14

Jentel: maar als iemand hele korte benen heeft, heef tdie dus een langer bovenlichaam. betekent dat dat het evenwicht verstoord is vanuit boven
tenminste zo heb ik t begrepen :+

TS: Als je zelf te lang bent kan je met je benen in de weg zitten bij de pony z'n benen. daarnaast is het zo dat het evenwicht verstoord kan raken doordat je bovenlichaam te lang is

maar dat is het volgen smij, neit helemaal 100% hoor ;)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:16

ligt er toch aan hoe je rijd, je balans zeg maar..
We hebben nu een jonge pony en daar moet je ook goed balans houden, dat bedoel ik.
Laatst bijgewerkt door jentel op 29-05-11 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:19

Klopt wel, maar als jij met een hele lange balk gaat lopen raak je ook uit evenwicht bij t minste geringste toch?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:21

Celiien schreef:
Klopt wel, maar als jij met een hele lange balk gaat lopen raak je ook uit evenwicht bij t minste geringste toch?

euh.. zie even het vergelijk niet hahaha.. :o

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:22

Als jij een hele lange balk dwars over je armen vasthoud, die redelijk zwaar is. op t moment dat die balk iets naar links of rechts helt, dan ga jij ook mee.. snap je := beetje moeilijk uitleggen XD

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:26

hahaha ja ik begrijp je.. maar een ruiter is niet zo lang als die plank.
Ik snap je wel hoor.. het is moeilijk je balans te houden.. izoals ik al vertelde hebben we nu die jonge pony.
Mijn dochter kan aardig rijden en heeft de pony fijn aan het lopen maar wanneer haar vriendin erop gaat merk je dat de pony het moeilijker heeft.
Maar ik vind dat er al heel snel word geroepen dat iemand te groot is voor de shet.. en meestal word er geroepen dat de benen van de ruiter in de weg zitten.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:27

Celiien schreef:
Als jij een hele lange balk dwars over je armen vasthoud, die redelijk zwaar is. op t moment dat die balk iets naar links of rechts helt, dan ga jij ook mee.. snap je := beetje moeilijk uitleggen XD

Je kunt het misschien beter vergelijken met een hoge stapel kopjes die je probeert op te tillen. Zoiets als dit:
Afbeelding
Dan hoef je maar heel iets te verschuiven en alles is uit balans. ;)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:37

die kopjes bestaan uit losse delen ;) .. maar ik wil verder niet een discussie op gang maken maar nogmaals ik vind dat er te gauw word geroepen dat een ruitertje op een shet te groot is.. ik ben van mening als je als ruiter een goede balans hebt en geen enorme lange benen en natuurlijk niet te zwaar dat je uitstekend op een shetje kan rijden ondanks een lang boven lichaam.
Maar misschien kan Tser een foto plaatsen zodat we weten waar we over praten.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:47

jentel schreef:
die kopjes bestaan uit losse delen ;) .. maar ik wil verder niet een discussie op gang maken maar nogmaals ik vind dat er te gauw word geroepen dat een ruitertje op een shet te groot is.. ik ben van mening als je als ruiter een goede balans hebt en geen enorme lange benen en natuurlijk niet te zwaar dat je uitstekend op een shetje kan rijden ondanks een lang boven lichaam.
Maar misschien kan Tser een foto plaatsen zodat we weten waar we over praten.

een skelet is even flexibel als je het mij vraagt ;)
ik vind lengte trouwens soms belangerijker dan gewicht, maar uiteraard heeft de balans van de ruiter er ook mee te maken, maar aangezien de ts moeite heeft met balans op de shet is het zeker niet aangeraden te rijden.
Ik ben ook 1.55m, ik vind mezelf zeker veeelllsss te groot voor shetten :)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:52

Ik heb geen idee of het te groot is voor een shet maar ik reageerde even of het feit wanneer je korte of lange benen hebt.. dat oogt gelijk weer anders op een pony.. altans dat is mijn ervaring met de pony's hier!

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 16:08

Haha, het gaat van een shet berijden tot een stapel kopjes dragen :p
Maar ik snap jullie wel hoor!
Ik heb korte benen en lange lichaam :o
Mijn benen zitten niet in de weg ofzo, maar misschien ligt het inderdaad aan mijn bovenlichaam
Ik zou ook graag een foto willen plaatsen maar ik weet niet hoe het moet :?
Ben nogal een kluns in dit soort dingen :=

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:25

daantjuh96 schreef:
Haha, het gaat van een shet berijden tot een stapel kopjes dragen :p
Maar ik snap jullie wel hoor!
Ik heb korte benen en lange lichaam :o
Mijn benen zitten niet in de weg ofzo, maar misschien ligt het inderdaad aan mijn bovenlichaam
Ik zou ook graag een foto willen plaatsen maar ik weet niet hoe het moet :?
Ben nogal een kluns in dit soort dingen :=

Op tinypic.com downloaden en de url kopieeren of bijvoobeeld via hyves de url van een foto kopieeren

mallory3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:54

Zo kan je toch niet beoordelen of iemand te groot is. Ts, je zou beter een foto kunnen plaatsen. :)

EskeGirl@ Je geeft vaak commentaar over het te groot zijn, maar op jouw profiel kunnen we je op een veel te kleine shet zien rijden.