[centraal] Fokken met papierloze pony's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fiona1

Re: [centraal] Fokken met papierloze pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:57

Daar heb je helemaal gelijk in Stef, ik ben al een poosje aan het broeden hoe ik mijn standpunt moet overbrengen zonder iemand te kwetsen. Maar het feit dat iemand pony's die het goed doen op de keuring voor gebruiksvoorwerpen uitmaakt schiet bij mij in het verkeerde keelgat. De fokkers die de lintjes winnen zijn 365 dagen per jaar met hun dieren bezig, en zien hun pony's absoluut niet als gebruiksvoorwerp.

Ik zal later nog wel terugkomen op mijn punten, waarom ik het minder goed idee vindt om te fokker met papierloze shetlanders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:00

snap ik hoor fiona, en hetzelfde vooroordeel alsof mensen die kiezen voor pony's met papieren, pony's zonder papieren te min vinden.... met zulke uitspraken kom je gewoon nergens.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:03

fiona1 schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in Stef, ik ben al een poosje aan het broeden hoe ik mijn standpunt moet overbrengen zonder iemand te kwetsen. Maar het feit dat iemand pony's die het goed doen op de keuring voor gebruiksvoorwerpen uitmaakt schiet bij mij in het verkeerde keelgat. De fokkers die de lintjes winnen zijn 365 dagen per jaar met hun dieren bezig, en zien hun pony's absoluut niet als gebruiksvoorwerp.

Ik zal later nog wel terugkomen op mijn punten, waarom ik het minder goed idee vindt om te fokker met papierloze shetlanders.

_/-\o_
Als ik mijn pony's uitsluitend als gebruiksvoorwerpen zou zien dan liep ik niet iedere dag een half uur in mijn weiland te genieten,stopte er ik er niet zoveel geld in en kon ik niet zo blij zijn als een klein kind als er een merrie een 1e premie krijgt :o

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:36

stef schreef:
snap ik hoor fiona, en hetzelfde vooroordeel alsof mensen die kiezen voor pony's met papieren, pony's zonder papieren te min vinden.... met zulke uitspraken kom je gewoon nergens.

Precies, een pony zonder papier kan voor zijn eigenaar goud waard zijn, daarom vind ik dit altijd een moeilijk en gevoelig onderwerp.

Fokken moet imo heel doordacht gebeuren, en iedereen moet zijn of haar eigen verantwoording nemen hierin. Zo heb ik ook moeite met het verwijzen naar de grotere fokkers die ladingen hengstveulens de salami in sturen. Dit is natuurlijk absoluut niet goed, maar ook geen excuus om je eigen keuzes te rechtvaardigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:03

fiona1 schreef:

Het komt wel zo over dat papierloze shets 'te min' zijn.
En ja, dan ga ik fokkers beschouwen als mensen die de shets maar zien als gebruiksvoorwerp. Altijd dat gebrand van 'je mag niet papierloos fokken'. Waar slaat dat nou weer op. Als het voor eigen gebruik is, wat maakt het dan uit. :=
Die pony's lopen niet voor hun lol op de keuringen. En prima dat jij nog lol hebt aan keuringen, maar mensen die gaan fokken voor de verkoop (waar het topic over gaat) met de beste afstammingen en vervolgens gaan klagen dat het de papierloze shetlanders zijn die ervoor zorgen dat de stamboekshets waardeloos zijn, dat schiet bij míj in het verkeerde keelgat. Al hadden ze papieren, dan nog zou de markt waardeloos zijn. Ik geef ook de voorkeur voor een rijpony/paard boven een shetlander. Dát maakt dat de markt op zijn gat ligt. Dat ligt helemaal niet aan de papierloosjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:06

stef schreef:
Bizzybijtje schreef:
Jullie denken werkelijk dat shetlanders mét papier beter zijn dan die zonder :) ?
Dat de gemiddelde shet-eigenaar er ook werkelijk om geeft als deze er niet mee fokt?
Kom nou :')
Ik heb 2 papierloze hengsten staan (helemaal 'waardeloos') maar het maakt me werkelijk niks uit dat ze geen papieren hebben. Als rijpony's zijn stamboekshets net zo nutteloos als papierloosjes. Ze zijn leuk voor kinderen, maar volwassenen kunnen er niet op rijden. En ook veel stamboekshets eindigen bij Beckers, aangezien ze vaak veel duurder zijn dan papierloze shetlanders, terwijl je er net zoveel mee kunt.

Ja, en hoe zou dat komen? Als er niet zo ontzettend veel met papierloze shets gefokt zou worden, zou de markt ook beter zijn, maar de markt is verzadigt, helaas.... En ja, dat komt IMO voor een gedeelte door mensen die hengstje buurman + merrie buurvrouw doen. Want dat is IMO het grootste probleem. Het is maar een shetje, dus we hoeven niet te kijken of de combinatie past. Als r een krom veulen uit komt ach, dan heeft heeft het 25 euro dekgeld gekost, val je je ook geen breuk aan.
Volwassenen kunnen niet op shets rijden, dat klopt, gelukkig is er ook nog een grote groep volwassenen die héél véél plezier uit hun pony's haalt voor de wagen, op shows, op keuringen, etc.

En tja, persoonlijk mag ik érg graag naar een mooie grote maats zwarte kroon-preferente merrie kijken, is over het algemeen toch niet te vergelijken met een huis-tuin-keuken pony.
Prima dat je 2 harstikke leuke hengstjes heb, maar laat ze dan lekker ruinen :j (of als je de ruimte hebt kan je ze prima hengst laten, maar niet inzetten als dekhengst)

Ik ga ze niet ruinen >;)
En een papierloze is gelijk een HTK-pony? Ik vind dat mijn HTK-pony er toch wel heel leuk uitziet en een leuk rondje dressuur doet aan de lange teugel :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:10

Ach je kan er maar beter lintjes mee winnen dan alleen laten voortplanten :+
Ik krijg bij shetlanders en mini's toch al vaak het idee dat er maar mee gedekt wordt omdat ze dat wél kunnen.
Wees eerlijk, de gebruiksmarkt is klein, heel klein als je het vergelijkt met het aantal dieren wat er rond loopt.

Bizzybijtje, als jij nu eens gaat lezen wat ik schrijf, zal je zien dat ik papierloze shets helemaal niet te min vind!
Er zijn ook zat shetlanders en mini's met papieren waar maar klakkeloos mee vermeerderd wordt. Dat mensen al blij zijn als ze aan het eind van het seizoen het veulen kwijt zijn voor een appel en een ei omdat er veel te veel aanbod is.
Probleem is gewoon dat er veel te veel gefokt wordt.
Daarom zeg ik ook, fok een veulen wat je zelf wilt houden, of je dan papier belangrijk vindt of de lieve hengst van de buurman gebruikt, eigen keuze.
Maar gewoon merries maar laten dekken omdat ze anders alleen maar vet in de wei lopen, daar schiet niemand wat mee op want dan lopen er het jaar erop nog veel meer dieren niets te doen.
Of Mora natuurlijk, houdt de kroketten ook betaalbaar :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:11

Je kan natuurlijk ook overal wat achter zoeken he bizzybijtje...
Ik heb zelf een merrie zonder afstamming staan, beest is geweldig, en van een papiertje gaat ze het niet beter doen voor de wagen, maar kan ik wel weer meer mbt fokkerij en nakomelingen. Naar mijn mening mag elke hengst die geen fokcarriere heeft of gaat krijgen geruind worden, ongeacht het ras. Al is het maar omdat het gewoon zo ontzettend veel makkelijker is.
Papierloze shets zijn niet te min als gebruikspony, wel als fokpony. Pony's lopen niet voor de lol keuringen... moet alles maar voor de lol zijn dan? Overigens ken ik er genoeg die een keuring heel erg leuk vinden.
Maar goed, naar mijn idee ben je nu bezig om een hoop onzin argumenten erbij te rapen om je mening kracht bij te zetten en ineens papierpony's in een kwaad daglicht te stellen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:12

MarijeR schreef:
Ik krijg bij shetlanders en mini's toch al vaak het idee dat er maar mee gedekt wordt omdat ze dat wél kunnen.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:15

stef schreef:
Je kan natuurlijk ook overal wat achter zoeken he bizzybijtje...
Ik heb zelf een merrie zonder afstamming staan, beest is geweldig, en van een papiertje gaat ze het niet beter doen voor de wagen, maar kan ik wel weer meer mbt fokkerij en nakomelingen. Naar mijn mening mag elke hengst die geen fokcarriere heeft of gaat krijgen geruind worden, ongeacht het ras. Al is het maar omdat het gewoon zo ontzettend veel makkelijker is.
Papierloze shets zijn niet te min als gebruikspony, wel als fokpony. Pony's lopen niet voor de lol keuringen... moet alles maar voor de lol zijn dan? Overigens ken ik er genoeg die een keuring heel erg leuk vinden.
Maar goed, naar mijn idee ben je nu bezig om een hoop onzin argumenten erbij te rapen om je mening kracht bij te zetten en ineens papierpony's in een kwaad daglicht te stellen

Absoluut :j Ik heb zo'n vreselijke hekel aan papierpony's. Kan ze echt niet luchten :') Had gehoopt dat je er niet achter zou komen.

Kom nou _O-
Maar wat ik bedoel is dat zo'n papiertje geen enkel nut heeft als je niet wil gaan fokken. En dát is wat ik duidelijk probeer te maken.
Daarom wordt er vaak geroepen (en leuk als je dat niet doet, voel je dan ook niet aangesproken) dat papierloze shets nutteloos zijn.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:16

Ik heb ook een papierloze merrie, en wou graag een veulentje fokken .
Ik heb dus wel de keuze gemaakt voor een goedgekeurde hengst .

Was 1 malig voor mij (denk ik ) en heb het veulen nog steeds in me bezit, en blijft hij ook .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:16

MarijeR schreef:
Ach je kan er maar beter lintjes mee winnen dan alleen laten voortplanten :+
Wees eerlijk, de gebruiksmarkt is klein, heel klein als je het vergelijkt met het aantal dieren wat er rond loopt.

Bizzybijtje, als jij nu eens gaat lezen wat ik schrijf,
zal je zien dat ik papierloze shets helemaal niet te min vind!
Er zijn ook zat shetlanders en mini's met papieren waar maar klakkeloos mee vermeerderd wordt. Dat mensen al blij zijn als ze aan het eind van het seizoen het veulen kwijt zijn voor een appel en een ei omdat er veel te veel aanbod is.
Probleem is gewoon dat er veel te veel gefokt wordt.
Daarom zeg ik ook, fok een veulen wat je zelf wilt houden, of je dan papier belangrijk vindt of de lieve hengst van de buurman gebruikt, eigen keuze.
Maar gewoon merries maar laten dekken omdat ze anders alleen maar vet in de wei lopen, daar schiet niemand wat mee op want dan lopen er het jaar erop nog veel meer dieren niets te doen.
Of Mora natuurlijk, houdt de kroketten ook betaalbaar :+

Als jij je nou niet telkens aangesproken voelt terwijl het niet eens naar jou gericht is? :))

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:18

Bizzybijtje schreef:
Als jij je nou niet telkens aangesproken voelt terwijl het niet eens naar jou gericht is? :))

Lees ff de vorige pagina waar je mij quote en over gebruiksvoorwerpen begint >;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:20

Of de paarden/ponys papieren hebben of niet, als het maar correct en gezond is, dan maakt het niet zoveel uit.

Het is alleen: dat er maar raak gefokt worden en teveel, dat is het probleem.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:20

Bizzybijtje, het gaat er niet om dat papierloze pony's waardeloos zijn, en dan wordt ook niet gezegt, het gaat om fokken met papierloze pony's.

dus:
Bizzybijtje schreef:
.

Maar wat ik bedoel is dat zo'n papiertje geen enkel nut heeft als je niet wil gaan fokken. En dát is wat ik duidelijk probeer te maken.

"als je niet wilt fokken"... het topic heet "fokken met papierloze pony's"

Ja? Snappie m nog? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:21

MarijeR schreef:
Bizzybijtje schreef:

Lees ff de vorige pagina waar je mij quote en over gebruiksvoorwerpen begint >;)

Nou....
Ik ben het dus met je eens dat bij fok voor eigen gebruik je moet doen en laten wat je wilt.
Dat jij je aangesproken voelt is niet mijn probleem, het was namelijk niet specifiek naar jou gericht maar gewoon in het algemeen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:23

nee, ook voor eigen gebruik moet je niet doen en laten wat je wil, dan kijk je nog welke punten er verbetert dienen te worden, wat een hengst aan kan vullen ten opzichte van een merrie.
Doen en laten wat je wilt hoort de ene kromme bij de andere kromme ook bij,
"Dat jij je aangesproken voelt is niet mijn probleem?"

Oh echt, wat een super discussie niveau weer.... Jammer hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:27

stef schreef:
nee, ook voor eigen gebruik moet je niet doen en laten wat je wil, dan kijk je nog welke punten er verbetert dienen te worden, wat een hengst aan kan vullen ten opzichte van een merrie.
Doen en laten wat je wilt hoort de ene kromme bij de andere kromme ook bij,
"Dat jij je aangesproken voelt is niet mijn probleem?"

Oh echt, wat een super discussie niveau weer.... Jammer hoor

En waarvoor verbetert? Voor de keuring? Nee. Voor het rijden? Nee, daar maakt het ook niks voor uit.
Dat er niks verbetert wordt betekent niet gelijk dat er een mismaakt ding uit je merrie gerold komt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:28

Je snapt echt geen zak van fokken, das wel duidelijk. Ik haak hier even af voor ik dingen ga zeggen waar ik spijt van krijg

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:29

Ach Stef, als iemand de hengst van de buurman nou zo lief vindt en zeker weet dat ie de komende 30 jaar voor het veulentje gaat zorgen, wat maakt het dan uit dat ie krom is?
Nadeel is dat 90% toch wel weer op marktplaats eindigt tussen honderden van die 'lieve' veulentjes :+

Bizzybijtje, als jij mij quote en meteen begint te sneren, is dat niet in het algemeen.
Ik ga jou maar negeren want dit schiet ook niet op.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:31

Ik heb nergens genoemd (in geen enkel topic aan dit onderwerp gerelateerd) dat ik een papierloze pony te min vindt. Ik ben alleen van mening dat als je beslist een veulen op de wereld te zetten, dit doordacht moet gebeuren, en dat het veulen een optimale toekomst geboden moet worden. En als er voor de verkoop gefokt wordt heeft een merrieveulen van uitmuntende ouderdieren nu eenmaal een hogere verkoopwaarde.

Voor het komende seizoen wordt mijn 2e pr. merrie dan ook niet gedekt omdat de markt voor "gewoon goede kwaliteit" slecht is. Ik ga ervan uit dat al mijn veulens bij mij op stal blijven maar ik kan niet in de toekomst kijken, dus probeer ik wel dieren te fokken met een "marktwaarde" om de kans zo groot mogelijk te maken op een goede toekomst. (zo worden ook alle pony's beleerd, op de werkhaater na, maar deze pony heeft uitmuntende keuringsresultaten)

En punten erbij halen als "pony lopen niet voor hun plezier een keuring" gaat imo nergens over. Pony's staan ook liever in de wei dan dat erop gereden wordt. Persoonlijk houd ik wel rekening met de wensen van mijn dieren. Ik heb er 1 die keuringen, en getut wel leuk vindt, maar heeft een broertje dood aan werken, als ze het tuig ziet vlucht ze naar de achterste wei. Ik heb er bv. ook 1 die heeft een hekel aan wassen poetsen en vlechten, maar gaat wel graag naar buiten voor de koets. Zo'n pony laat ik geen keuring lopen.

Alles wat wij pony's en paarden laten doen is voor ons eigen plezier, en niet voor dat van het dier.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:35

Mijn post is een reactie op bizzybijtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:36

stef schreef:
Je snapt echt geen zak van fokken, das wel duidelijk. Ik haak hier even af voor ik dingen ga zeggen waar ik spijt van krijg

Klopt als een bus, daarom stort ik me ook helemaal in deze discussie.
De fokkerij van tegenwoordig is namelijk enkel en alleen op geld gericht ten koste van die dieren. Dat snap ik inderdaad niet, dat je dat doet. En bij Shetlanders valt dit nog mee, omdat ze geen zak waard zijn en je ze aan de straatstenen niet kwijt raakt. Met of zonder papieren niet. Serieus, wáárvoor verbeter je nou? De gezondheid van paarden over het algemeen is nou niet echt beter geworden sinds de mens zich ermee is gaan bemoeien.
Als ze in de natuur niet goed genoeg zijn gaan ze gewoon dood, klaar. Dat is in een prachtig glad gemaaid grasveldje een ander verhaal. Ik snap het nut niet van het fokken, zoals gezegd is het alleen om de eigenaar een plezier te doen en zoals gezegd, lintjes te bezorgen op de keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:38

fiona1 schreef:
Ik heb nergens genoemd (in geen enkel topic aan dit onderwerp gerelateerd) dat ik een papierloze pony te min vindt. Ik ben alleen van mening dat als je beslist een veulen op de wereld te zetten, dit doordacht moet gebeuren, en dat het veulen een optimale toekomst geboden moet worden. En als er voor de verkoop gefokt wordt heeft een merrieveulen van uitmuntende ouderdieren nu eenmaal een hogere verkoopwaarde.

Voor het komende seizoen wordt mijn 2e pr. merrie dan ook niet gedekt omdat de markt voor "gewoon goede kwaliteit" slecht is. Ik ga ervan uit dat al mijn veulens bij mij op stal blijven maar ik kan niet in de toekomst kijken, dus probeer ik wel dieren te fokken met een "marktwaarde" om de kans zo groot mogelijk te maken op een goede toekomst. (zo worden ook alle pony's beleerd, op de werkhaater na, maar deze pony heeft uitmuntende keuringsresultaten)

En punten erbij halen als "pony lopen niet voor hun plezier een keuring" gaat imo nergens over. Pony's staan ook liever in de wei dan dat erop gereden wordt. Persoonlijk houd ik wel rekening met de wensen van mijn dieren. Ik heb er 1 die keuringen, en getut wel leuk vindt, maar heeft een broertje dood aan werken, als ze het tuig ziet vlucht ze naar de achterste wei. Ik heb er bv. ook 1 die heeft een hekel aan wassen poetsen en vlechten, maar gaat wel graag naar buiten voor de koets. Zo'n pony laat ik geen keuring lopen.

Alles wat wij pony's en paarden laten doen is voor ons eigen plezier, en niet voor dat van het dier.

Dat snap ik. Maar het lijkt alsof er vooral vanuit gegaan wordt dat papierloze pony's kromme ezels zijn die ieder moment in elkaar kunnen storten >;) En dat stoort mij vooral.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:48

Ik snap het met papieren fokken bij de meeste shetten al niet meer, laat staan zonder papieren :o Kijk als je echt iets moois hebt dan snap ik het wel, maar ik zie weilanden vol met simpele shetten lopen incl nog simpelere veulens en daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Dat vind ik echt vermeerderen!
Maar over het algemeen ben ik niet voor fokken zonder papieren. In afstammingen kun je zoveel terug zien wat de uiteindelijke keus voor een hengst ten goede komt en dus als het goed is ook het veulen ten goede komt!

Maar fokken blijft een deel gokken! Je weet nooit met zekerheid wat jou merrie in combi met een hengst doet. Ook met papieren kun je goede missers maken :7

aslo schreef:
Dus papiertjes erbij praat alles goed?

Zeker niet! Ik ken veel dieren met goede papieren die ik van mijn verdriet niet op stal zou willen hebben :+
Ik heb trouwens 3 papierloosjes waar overigens niet mee gefokt word... Super leuke dieren en zo gezond als een vis :j