[SMP] Iemand enig idee? (shet hengst)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:21

Eerst wil je hem ter dekking aanbieden en nu voor eigen gebruik.

ik zou dan nog een goedgekeurd hengstje nemen, wat is de meerwaarde dat het van je eigen hengst is die daarna kwa karakter misschien veel minder makkelijk is?

Misschien wil je in de toekomst is aan keuringen meedoen, leuke mendagen? Dat kan je met een papierloos paardje vaak niet meedoen. Ik ben ook van mening dat je nooit weet wat de toekomst je brengt, mocht je voor verkoop komen te staan willen mensen liever iets met papier.

Maar misschien sta ik teveel met beide voeten op de grond haha.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:22

Omdat stel jij gaat het dier verkopen het dier dan sneller verkocht wordt mét stamboekpapieren... Serieus ik snap niet dan mensen anno 2011 nog zo'n baksteen voor een hoofd hebben. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ik heb 2 GOEDGEKEURDE dekhengsten staan, investeer een hoop geld in de goedkeuring en koop correct hengsten met papier hiervoor...Nouja ga een keer naar de zuidlaardermarkt. Kijk in mijn profiel wat er van die papierloze fok komt en hoe de dieren erbij staan.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:23

BianCatjee schreef:
Nien1984: naar de keuring, en als het een hengst word ga ik ermee naar de keuring (moet zowiezo voor de vader van het veulen) en hopelijk word hij dan uiteindelijk een goedgekeurde dekhengst, als het een merrie word lekker laten opgroeien en uiteindelijk mee fokken ook.
tsjaa daar werk ik voor ;) en aangezien ik een eigen weiland heb is dat verder geen probleem..

Gaat dat bij shetten zo makkelijk dan? Goedkeuren als dekhengst? Voor mij is dat een nooit haalbare droom vrees ik om een eigen foksel goedgekeurd te zien bij het KWPN...

Sappos

Re: [SMP] Iemand enig idee? (shet hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:24

Bij het NSPS gaat dat absoluut niet makkelijk, bij het NAS ook niet...bij het NMPRS gaat het wel een stuk makkelijk maar daar eisen ze alsnog 1 ouder op papier

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:29

stel dat hij door een DA gekeurd is, heeft dit absoluut geen waarde als de veulens in de handel komen. er hangt namelijk geen kaartje aan dat jij de papierloze vader hebt laten keuren. sterker nog, je hebt zelfs niet het bewijs dat hij de vader is. de veulens zijn dus niets anders als al het papierloze grut wat er rond loopt.
Laatst bijgewerkt door xElienx op 13-04-11 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:30

mvdbijl: hallo als je ALLES nou eens leest zie dat het voor beide is!!
Dat weet ik ook wel dat shetjes zonder papier daar meestal niet aan mee kunnen doen, maar
wie zegt dat ik dat wil?? Ik niet!

Sappos: misschien heb jij een baksteen voor je hoofd maar ik niet hoor, weet precies wat ik wel en niet moet/kan doen!
Leuk voor je dat je 2 goedgekeurde thuis hebt staan, vraag ik daarom..? nee! ik weet ook wel hoe ze daarbij staan..

Nien1984: KWPN is een heel ander soort paard dan een shetland pony.. daar letten ze op hele andere dingen dat bij shetlanders!

Sappos: stel dat ik volgend jaar een leuke veulen uit mijn eigen shetjes heb dan heb ik 1 ouder op papier!!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:31

Dat is de eis voor het NMPRS NIET voor het NSPS...Laat maar hier valt niks mee te beginnen. Fok maar lekker aan :evaw:

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:32

Sappos: Weet je.. zoek het shetlandpony stamboek eens helemaal uit! Dan weet je wel beter!
Dankje gaat goed komen hoor!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:32

Goh had gedacht een meid van 13 aan te treffen als TS.

Waarom staan er zoveel shetten tekoop.. Hmm misschien omdat er een overschot van is? Zelfs je pony mét papieren waar je een goed passende hengst voor gezocht hebt om de merrie te verbeteren raak je niet makkelijk meer kwijt, betaal je dan dekgeld á la 150,- voor. :wave:
Mensen hier proberen te zeggen dat je de shettenmarkt die toch al om zeep is, nog verder de paasei in helpt.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:33

Misschien moeten ze daar dan ook iets aan doen...? Beetje hetzelde als KWPN versus NRPS?

Maar goed, de TS vraagt om watvoor kleur haar hengstje heeft... het enige wat we kunnen doen is haar een goedbedoeld advies geven om niet met haar hengstje te gaan fokken...

Ik fok voorlopig ook niet met vol papier KWPN omdat er gewoon veel teveel is...

Als je nog graag een paardje erbij wil TS kun je ook een lief veulentje redden van de markt? Dan is er iig weer één die niet naar italie hoeft... Of zeg ik iets heel raars?? Ik snap heel goed dat elk jaar een veulentje hebben leuk is en ik vind het ook jammer dat we nu 2 jaar zonder dartel ding in de wei zitten maar volgens mij is het tegenover de dieren gewoon het eerlijkst om nu niet te vermeerderen.

BianCatjee schreef:
En inderdaad mijn eigen merrie word er dit jaar ook door gedekt, (zij heeft wel papier) maar is op dit moment nog even dragend van een veulen. (niet van hem)
toch bedankt! ook papierloze shetlanders zijn gewoon levende wezens.. en tsja het is aan de eigenaar van dat veulen straks zelf wat ze ermee willen, Dat shetlanders veel aangeboden worden kan ook andere redenen hebben..

Kijk, als ik dit lees dan schrik ik wel een beetje... Je merrie is nog "even" dragend (alsof het een fabriek is) en inderdaad papierloze shets zijn ook levende wezens, daarom kun je beter ééntje redden die toch al op de wereld gezet is dan zelf weer één maken denk ik....?

BianCatjee schreef:
Als tussenjaar laat ik haar nu gewoon door mijn eigen hengst dekken, en het veulen houd ik daarna zelf! Dus wat is daar mis mee?
is..?

Hier klinkt het weer als een fabriekje.... "als tussenjaar"...

Ik hoop dat je niet boos word van mn reactie, maar ik wil graag proberen je ogen te openen. Echt, naar de markt gaan en een leuk vosje kopen voor in het tweespan is ook heel leuk en spannend!!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:34

DeSa: dit topic loopt ook anders uit als waarvoor ik hem geopend had!! Maarja dat is bokt nou eenmaal die kunnen alleen maar zeiken om andere dingen!!
Net zoals jij nu dus..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:37

misschien een rare vraag, maar wat is voor jou de meerwaarde om met hem te fokken?

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:37

BianCatjee schreef:
Nien1984: KWPN is een heel ander soort paard dan een shetland pony.. daar letten ze op hele andere dingen dat bij shetlanders!

Ja, dat snap ik :') Maar de strengheidseisen zouden voor beide stamboeken toch gewoon hoog moeten liggen? Als er zoveel zo snel goedgekeurd word vraag ik me af hoe serieus je zo'n stamboek moet nemen.... als je begrijpt wat ik bedoel...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:38

Thnx schat, houd ook van jouw :D
Zeiken doe ik niet achter de pc, weet niet wat voor rare dingen jij uithaalt ;)
Zoals ik al zei, mensen proberen duidelijk te maken dat de shettenmarkt om zeep is en die nog meer om zeep geholpen wordt door mensen die fokken met papierloze dingen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:38

Nien1984 schreef:
BianCatjee schreef:

Ja, dat snap ik :') Maar de strengheidseisen zouden voor beide stamboeken toch gewoon hoog moeten liggen? Als er zoveel zo snel goedgekeurd word vraag ik me af hoe serieus je zo'n stamboek moet nemen.... als je begrijpt wat ik bedoel...

Bij het NSPS is dat absoluut niet zo makkelijk als hier gezegd wordt!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:38

Nien1984: vervelend dat je al 2 jaar zonder veulen zit..
maar de veulens die ik zelf fok, houd ik ook zelf! Dus daar gaat niks van naar de markt..
Tsjaa en als er iemand mijn hengst als vader wil, prima.. en wat er verder gebeurd moeten
hun toch zelf weten, ik ga niet zeggen wat hun met hun paarden moeten doen hoor!!

Ja ze is nog even dragend omdat ze over 19 dagen is uitgerekend.. en ja ik laat haar echt wel rustig
met haar veulentje genieten hoor voordat ik haar weer laat dekken! het is niet gelijk dat ik met de veulenhengstigheid bram erbij zet!

Ik ben al vaker naar een paardenmarkt geweest.. en echt daar staan ook zeker leuke tussen ja!
Maar mijn doel is om uiteindelijk (niet met shetlanders uiteraard) te gaan dekken. Dit is dus gewoon
voorlopig en om ervaringen kwa geboorte etc. op te doen.. heb al veel meegemaakt maar wil het nu gewoon met mijn eigen paarden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:39

Nien1984 schreef:
BianCatjee schreef:

Bij het NSPS wordt een hengst echt niet makkelijk goed gekeurd hoor :n helemaal niet degene zonder afstamming :)
Het NMPRS is daar wat 'makkelijker' in, omdat die niet 1 ras onderbrengen maar meerdere

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:40

xElienx: omdat ik een lieve en fijne shet eruit wil halen en het karakter van beide erg fijn vind.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:40

Degene zonder afstamming komt er niet eens in :D

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:41

BianCatjee schreef:

oja, wat is het verschil dan, behalve dat ze groter zijn? moeten die niet ook een correct exterieur, goede bewegingen, een goed papier en geen gebreken hebben?
of bedoel je dat een shet makkelijker in de achtertuin te plaatsen is en er bij een paard wat meer komt kijken :?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:42

BianCatjee schreef:
xElienx: omdat ik een lieve en fijne shet eruit wil halen en het karakter van beide erg fijn vind.

ik kan je vertellen dat er al heel veel lieve schattige shetjes op de markt staan. allemaal op zoek naar een lief baasje. keuze in overvloed.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:44

xElienx: KWPN word echt gekeurd richting dressuur en/of springen, bij shetlanders hoeft dat niet.. !

Lekker belangrijk voor de shetlanders op MP! daar gaat het hier niet om!!!!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:44

Meisje, ik wil je echt niet aanvallen maar het zijn levende wezens he... Als je ervaring met geboorten wilt op doen kun je ook op een fokkerij gaan werken en veel mee kijken op de Marestare camera's hier op bokt. Een geboorte is niet altijd leuk, je kunt heel veel complicaties krijgen en dat leer je nooit allemaal als je eens per jaar een veulentje hebt, daarvoor moet je er zoals een DA of fokkerij minimaal 10tallen per jaar zien... Een stuit, een redbag, je bent er toch nooit genoeg op voorbereid. Je moet de veearts ook laten scannen om tweelingdrcacht uit te sluiten, kost ook allemaal veel geld enz...

Je zegt nu dat je alles zelf houd, maar wat nou als je ineens geen baan meer hebt of je zelf ziek wordt of er iets anders gebeurt waardoor je moet verkopen? Dan zijn het nog steeds papierloze paardjes die niemand wil hebben en dus naar Italie vervoerd worden... en ik weet zeker dat jij daar niet voor wilt fokken, of wel?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:46

ik heb 9 en 7 jaar geleden ook met mijn eigen papierloze hengst mijn eigen merrie gedekt om de veulens zelf te houden. Dat is ook wat ik altijd geprobeerd heb maar soms veranderen er weleens dingen in je leven en met pijn in mijn hart heb ik deze 2 kanjers moeten verkopen. Beide met een half NMPRS papier.
Uiteindelijk moesten ze daar weer weg en heb ik ze terug kunnen halen omdat ik deze mogelijkheid nu weer heb en gaan ze nu naar mijn verzorgsters.
Ik heb na de 2e meteen mijn hengst laten ruinen en ik zou het nooit meer doen, je kan geen belofte doen voor 20 of 30jaar dat je ze altijd wel kan houden.
Als ik nu weer een veulentje zou willen zou ik er eentje kopen die toch te koop staat, waarom zelf bijfokken?

Ik snap dat dat niet helemaal de reactie is die je wil horen maar ik ken zoveel shetfokkers met een overschot en dat is zo zonde.. geef dan een paardje van een ander een goed thuis (hoewel niks zo leuk is als een eigen veulentje ;))

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:46

BianCatjee schreef:
xElienx: KWPN word echt gekeurd richting dressuur en/of springen, bij shetlanders hoeft dat niet.. !

Lekker belangrijk voor de shetlanders op MP! daar gaat het hier niet om!!!!

correcte bouw, beweging en functionaliteit zijn de basis voor een goed dressuur of springpaard. dus een zeer correcte shet, zal deze aanleg ook hebben.

ik zie in grote lijnen het verschil nog steeds niet hoor :n