Een eigen shet!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:36

DaisNBenj schreef:
Leuke shet! Zo schattig!
Bedankt iig voor je info Renske! Kheb ook wel een liksteen besteld voor hem.
Hopelijk vind die dat wat.
Ik hoop alleen dat de omschakeling van mais naar hooi en 1 handje brok niet te zwaar is voor hem?
Dat hij er geen last van krijgt...

Mais is idd niet ideaal als paardenvoer, een van mijn vorige paarden heeft een tijd ergens gestaan waar ze naast brok&kuil ook mais voerden (die koeien-snijmais was dat) maar die had er geen last van toen ze thuis kwam te staan op brok/muesli & hooi.

Krijgt hij bij de boer geen hooi of kuil bijgevoerd naast de mais?
Ik zou iig zorgen dat je voorzichtig bent met extraatjs geven in het begin, dus niet in de eerste week meteen én snoepjes én brood én worteltjes én appeltjes enz maar het even bij alleen hooi en een handje brok houden zodat hij er aan kan wennen en dan eens een extraatje erbij :)

Die van mij weet inmiddels hoe hij bij de kippen kan komen en hun graantjes op kan eten, net zoals het oude brood wat ze krijgen haha daar heeft hij ook geen last van als hij daar wat meepikt, maar ik voer de kippen tegenwoordig dus voor hij de wei in gaat, en nadat hij weer op stal staat ;)
Hij staat bij mn ouders aan huis en omdat hij zooo lief kijkt, gaan er ook wel wat appel klokhuizen naar hem toe en worteljes enz maar ik hou hem ook graag mooi op gewicht. Afvallen gaat gewoon lastig bij zo'n kleintje zoals capopjekop ook al zegt, dus dat wil ik voorkomen.

Heb ff in je profiel gekeken, wat een schatje, leuk zo zwart bont! :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:41

in principe zou hij er geen last van moeten hebben; andersom zie je dat soms wel; als ik maanden lang echt droog hooi heb gevoerd, en ik ga ineens over op voordroog wat toch wel erg droog is, maar nog altijd wat vochtiger dan echt droog hooi, dan is de ontlasting hier meestal ook iets dunner. Niet dat ze meteen aan de diarree zijn hoor, dat niet.

Maar kan je wel vertellen, als ik die van mij nu mais of koeienkuil ipv. hooi/voordroog ga geven, dat ik ze binnen no-time aan de diarree én waarschijnlijk koliek heb.

't is ook niet voor niets dat koeien 'flatsen' hebben; ze worden zo volgepropt met vanalles en nog wat, puur om voor zoveel mogelijk en zo goed mogelijke melkproductie te zorgen. Een weide wat echt bedoeld is voor koeien om te grazen, is bijv. vaak ook niet geschikt voor paarden; dat gras is vaak veel te vet en te eiwitrijk, en daar zijn sobere rassen nog een stuk gevoeliger voor.

Als ik 't zo hoor, dan zou ik hem eens lekker onder behandeling nemen als hij bij je komt; vitaminenboost er in, in overleg met de DA (liefst na mestonderzoek) goed ontwormen en daarna een goed ontwormingsschema opstellen, en een bloedonderzoek zou idd helemaal mooi zijn.

Hij komt wel met andere paarden of met een andere pony te staan, toch? Want dat heb ik volgens mij nog nergens terug gevonden. Heel belangrijk; ontworm hem eerst, voordat hij bij jou en bij de anderen de wei op gaat; kans is groot dat hij onder de wormen zit (doet zo'n boertje toch niet aan) en hij jou paarden én weiland ook besmet. Best kan je hem meteen even op stal zetten, mestonderzoek laten doen, aan de hand daarvan ontwormen, en dan nog een dagje op stal, zodat de wormen er uit kunnen, en hij je andere paarden en het weiland niet besmet.

Boertje vroeg €350,= voor een merrie? Waren dat ook jaarlingen dan?
Zaten er wel papieren bij?

Hoe zit het eigenlijk met jou hengstje als ik vragen mag, heeft hij wel stamboekpapier? (neem aan dat hij wel gechipt is en paspoort heeft, want dat is verplicht, maarja ook dat gebeurd helaas niet altijd door sommige boertjes)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 14-03-11 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:42

Goed, dat zal ik dan tegen mijn ouders moeten vertellen :P
We hebben de stal daar gebouwd bij hun in de wei (woon er op 5 min afstand van).
Die zal wel graag een appel geven en dan een wortel...
Hy heeft idd wel iets ja. Maar wat een dikke staart dat hij heeft. Hopelijk krijg ik daar wat
mee gedaan hahaha. Cowboymagic:P?!

DaisNBenj

Re: Een eigen shet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:44

Kmoet ook wel zeggen dat de wei niet echt veel gras op is.
Voorheen stonden er bomen, hebben we laten weg halen, en nu is de wei opnieuw
geplugd. Ik dacht het eerst te laten zaaien. Maar mijn newforest is ook al eiwit gevoelig,
en tinkers en shets ook al. Dus ik laat het zo.
Bovendien gaat het mij eig ook niet om het gras erop, maar meer om de buitenlucht.
Hooi en voer krijgen ze toch, dus dat gras zullen ze niet missen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:46

En anders is het mss een optie om te zaaien met een speciaal paardenmengsel. Daar zitten grassoorten in die minder fructaan en eiwitten bevatten dan koeiengras. Het is dat ik geen eigen weiland heb, anders zou ik dat bij onze wei ook doen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:47

Mijn wei is ook met paarden mengeling gedaan.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:54

En mogen ze dan direct op de wei, of moeten ze dan even wachten?
Ik ga het mij morgen eens goed bekijken!

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:01

ik heb mijn shetlanders op een halve kilo pony brok smorgen met zijn 3e en savonds krijgen ze een plukje hooi samen,

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:12

Hij vroeg trouwens 350 voor de merries zonder papieren.
Mn shetlander heeft een boekje, en is gechipt!
Zaterdag middag gaan we hem halen, ben benieuwd.
Er zal veel moeten gebeuren, hij moet gepoetst, gekapt (zijn hoeven zijn te lang nu),
dierenarts op controle...

Hij komt over 2 weken samen met Bailey, mijn tinkerveulen die ga ik begin april halen.
En daarna komt mn newforest er ook bij!