Shetland hengst gezocht voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:33

Als je een veulentje fok staat je merrie nu minimaal nog een jaar alleen voordat het veulentje er is.
Is het niet veel leuker voor je merrie om nu een vriendje of vriendinnetje voor haar te zoeken?
Kan je zelf nog de kleur, maat en geslacht uit kiezen ook! En het is ook goedkoper en je kan (afhankelijk van de uitgekozen leeftijd) er ook meteen mee aan de slag.
Als je nu een veulentje ga fokken duurt het nog minimaal 4 jaar voordat je er iets mee kan doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:33

fiona1 schreef:
Als TS het goed wil doen, (even het papierloze - waardeloze gebeuren buiten beschouwing gelaten) moet ze de merrie door een DA medisch laten nakijken, daarna moet ze een gerenomeerde fokker (dus in haar geval een goede minifokker, die zich op keuringen etc bewezen heeft) naar de merrie laten kijken wat de verbeterpunten zijn, op zijn- of haar advies een hengst uitzoeken 200,00 euro dekgeld neertellen. Zorg dragen voor een goede geboortebegeleiding, veulen laten chippen, enten etc. veulen met 6 mnd. afspenen. (heeft ze die mogelijkheid?) Bij een eventueel hengstveulen het veulen nog een aantal maanden bij de moeder- of eventuele andere merries weghouden (maar hem toch van een vriendje voorzien) tot hij gecastereerd kan worden.

En gek genoeg is het net de hengst van de man zelf die het beste past, vreemd...! :')

Maargoed, dit wordt weer een leuk reltopic :=

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:35

JoyCiej007 schreef:
ik snap niet waarom er meteen over 'aanvallende reacties' en 'harde manier' wordt gesproken; ieders reageert hier toch gewoon heel normaal, rustig en respectvol? TS wordt echt de grond niet in getrapt, men draagt hier op normale wijze argumenten aan, daarbij opent TS zelf een topic en stelt deze vraag, dus ik zie het probleem niet zo?

Volgens mij worden er problemen gemaakt die er helemaal niet zijn.

ja precies. Maar ik wist niet hoe ik mij anders zou moeten uitdrukken. Ik heb expres de woorden ook tussen aanhalingstekens geplaatst omdat ik hier zo even niet iets anders voor kon verzinnen, het spijt me als ik je hiermee gekwetst heb !
Als je de rest van de post leest, zie je ook dat ik het wel compleet met jullie eens ben.
Ik probeer alleen duidelijk te zijn dat ik best wel zou schrikken van zo'n reactie, als het compleet mijn intentie niet is om een shetlander te vermeerderen ..... Dit is totaal niet negatief of wat dan ook bedoeld naar jullie wijze van argumenteren.

En ook ik kom heel veel met shetlanders in aanraking door de fokkerij van mijn oma, dus ik heb genoeg leed van die beestjes gezien :o !
Laatst bijgewerkt door mariekje92 op 18-02-11 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:36

Ik denk trouwens dat TS zich helemaal niet aangevallen voelt, zo zijn haar reacties niet in ieder geval.

De emotioneele waarde is ook wat dit verhaal altijd zo pijnlijk maakt, iedereen houdt van zijn- of haar eigen pony het meest. Daarom geven wij dit advies; om de toekomst voor het eventuele veulen zo rooskleurig mogelijk te maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:38

reltopic, aanvallende reactie's, harde manier van reageren?
:') zijn we allemaal zo soft geworden dat we niets meer kunnen hebben, en dat we alleen maar willen horen 'och wat schattug zeg, wat leuk!! vooral doen hoor meid!'??

Komop, er wordt hier normaal gereageerd, moeten mensen vooral gaan roepen dat er niet normaal gereageerd wordt en dat het een reltopic gaat worden, tsja dan roep je het over jezelf af als het ware hé :')
TS voelt zich heus niet aangevallen, 't is geen kind van 10 meer, daarbij reageert ze zelf ook gewoon normaal, dus laten we nou geen problemen maken die er niet zijn, daar schiet je igg al helemaal niets mee op.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Shetland hengst gezocht voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:46

Hebben jullie niet door dat TS niet meer reageerd?
Dat begrijp ik heel goed.
Ze wilt hier niet eens meer op in gaan, wat ik overigens oko nooit had gedaan.
Ze vraagt wat, ze zoekt iets en jullie reageren daar vreselijk bijtend op.
Kennen jullie TS persoonlijk? Weten jullie wat ze gaat doen en waarom?
Ze verteld wel wat, maar verteld ze alles?
Nee. Dus je weet niets, je kunt niets. Dus alsjeblieft bokt. Hou dat bijtende/vechtende commentaar altijd nou eens een keer voor je.

TS, Ik weet zelf geen leuke hengst. Eentje met papieren zou ik wel doen! (Ik ben het namelijk wel eens met de andere maar ik vind dat dat nu niet en niet hier gezegd hoeft te worden.)
Misschien kun je eens bij een plaatselijke manege kijken? Wij hadden eerder wel een aantal hengstjes op de manege staan waar mee gedekt kon worden. :)

Veel succes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:48

JoyCiej007 schreef:
reltopic, aanvallende reactie's, harde manier van reageren?
:') zijn we allemaal zo soft geworden dat we niets meer kunnen hebben, en dat we alleen maar willen horen 'och wat schattug zeg, wat leuk!! vooral doen hoor meid!'??

Komop, er wordt hier normaal gereageerd, moeten mensen vooral gaan roepen dat er niet normaal gereageerd wordt en dat het een reltopic gaat worden, tsja dan roep je het over jezelf af als het ware hé :')
TS voelt zich heus niet aangevallen, 't is geen kind van 10 meer, daarbij reageert ze zelf ook gewoon normaal, dus laten we nou geen problemen maken die er niet zijn, daar schiet je igg al helemaal niets mee op.

Ik zeg ook niet aanvallend, wel bijtend. Dat is het namelijk voor TS, die ging er niet vanuit dat ze zulke reacties naar d'r hoofd kreeg geslingerd. Vroeg ze trouwens ook niet om. ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:48

anneliesdj; een serieuze hengstenhouder of shethouder zal in dit geval afraden de merrie te laten dekken. Mijn hengsthouder wil 1 van mijn merries niet dekken, omdat ze simpelweg niet past bij de hengst. (merrie is een dikke 2e pr. kroonmerrie, dus op papier niets mis mee) En de veulens dus niet van optimale kwaliteit zullen zijn. Deze merrie gaat dus naar een hengst die haar wel verbeterd.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:49

JoyCiej007 schreef:
nine1987 schreef:
Daar gaan we weer..
TS ik neem aan dat je dit veulen zelf wil houden? En je weet ook zeker dat je het kan houden? Ook als hij/zij (ernstig of chronisch) ziek wordt? En zoals de rest inderdaad vraagt, heb je goed over de kosten nagedacht die het fokken van een veulen? (al dan wel met of zonder papier, maakt even niet uit)
Als je hierop allemaal ja kunt beantwoorden zie ik echt geen enkel probleem.. Mensen baseren de waarde op wat een paard financieel waard is.. Maar de meesten vergeten de emotionele waarde van zo'n dier.. en die zal voor de TS vele malen groter zijn als ze m zelf fokt, dan als ze er eentje koopt.. En als ze er het geld voor heeft, nou dan.. Succes met je keuze TS.. :)

kan ik snappen, maar op het moment dat zo'n veulentje/pony wel weg moet, is hij serieus niet meer waard dan de marktwaarde, anderen hebben niets met die emotionele waarde te maken.

Daarom vroeg ik ook of ze zeker wist of ze hem/haar kon houden, ook als t paardje ziek zou worden.. (lees: hoge medische kosten) ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:52

Dit soort topics blijven moeilijke topics, omdat het uit 2 heel verschillende standpunten wordt gezien. Maar niemand wil TS persoonlijk aanvallen, alleen zijn de papierloze shetten nu eenmaal een "hot-item" wat heel gevoelig ligt bij de shetlandfokkers die hier heel hun ziel en zaligheid in leggen om het ras zo goed mogelijk te houden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:26

@fiona: Ben ik voor een gedeelte met je eens.. Maar waarom dan het sperma van zo'n pony zo duur maken? Dekken is echt niet iets wat ze erg vinden om te doen.. Als ze daar al eens de prijs van omlaag doen, dan heb je ook dat meer mensen hun shetland laten dekken door een ggk hengst.. (of zie ik dat nu weer verkeerd??)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:28

Duur????? Een dekking voor 100 tot 250 euro is niet duur. Als mensen dit veel geld vinden moeten ze niet aan fokken beginnen.

Als we het dekgeld nog verder naar beneden brengen wordt de stap om alles maar te laten dekken nog kleiner.

Waarom mag het sperma van bv. een Fries of KWPN - er wel geld kosten?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:39

DAT is iets wat ik nu nog niet begrijp.. Naar mijn mening ook volslagen onzin..
En nee het is an sich ook niet duur, maar juist omdat erzoveel van die pony's rondrennen is t duur.. In verhouding (volg je me nog :P)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:47

Ik volg je wel :D maar ik denk dat we de stap om nog meer pony's op de wereld te zetten groter moeten maken en niet kleiner. Als de aantallen pony's afnemen zal de prijs ook hoger worden.

De echt goede shetlanders zijn ook nog steeds kostbaar. Ter vergelijking; voor mijn kampioensmerrie (shetland, 9 jr.) is meer geboden dan voor mijn 6 jarige 1e pr. register Tinker. De handel voor alles wat niet tot de absolute top behoort is totaal ingestort. in elk ras.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:04

Dat ben ik dan wel weer zeer zeker met je eens.. Maar bekijk de zaken eens van deze kant: voor een paard (welk ras dan ook) met papier, betaal je je blauw.. En als je verder toch geen behoefte hebt om te fokken, kun je toch net zo goed een papierloos paard kopen? Ben je stukken goedkoper uit.. (als voorbeeld mijn paarden: Sjitske 2e premie ster 3500.- Douwe geen papier 750.-) Toch wel ff een verschil.. en op papier kun je niet rijden..

En dan zeg jij: klopt, maar een fokker legt zijn ziel en zaligheid in goede hengsten..
Heb je helemaal gelijk in, maar waarom betaal je dan meteen (bijvoorbeeld Lammert 260) 1150.- (ex BTW!!)

Sorry, maar zoiets vind ik ronduit belachelijk.. Zou ik persoonlijk ook niet doen, tenzij ik het geld had, maar nu vind ik dat heel erg veel geld voor een kwakkie..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:16

Je blauw betalen aan een shet met papier?
Papierloos kan je ze vaak gratis ophalen, maar zijn dan niet gechipt enz.
Met papier heb je ze al voor 200 euro, zijn dan wel gechipt, ouders veterinair in orde, als een pony stamboek opgenomen is is die ook al veterinair gekeurd. Dus goed gebit, goed beenwerk.

Gebreken kosten vaak toch meer geld, smid moet een keer extra komen, tandarts moet er regelmatig bij komen. Aanschaf is dan goedkoper, maar op de lange termijn ben je toch goedkoper uit met een goed correcte pony die net wat duurder is in aanschaf :).

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 18:57

Ik weet dat het fokken moeilijk en duur is. Haar moeder heb ik in 2009 verloren terwijl ze drachtig was. Het jaar daarvoor had ik haar ook laten dekken maar toen is ze leeg gebleven helaas. Ik laat een dier waar ik van houd niet lijden!! Mijn fries die heeft een gezwel aan haar linker eierstok als zij daar last van krijgt gaan wij haar voor 100% zeker laten opereren en het maakt mij dan echt niet uit of ik dan nog met haar kan rijden of niet! Ik ben zo met al mijn dieren dat ik die het beste wil geven! Ik heb nu even niet gereageerd gehad omdat ik niet de heletijd bij de computer kan gaan zitten om bij ieder bericht te reageren voor degene die het daar over had. Ik zou ook wel een kleine er bij willen kopen maar dan is het de vraag kunnen ze samen want die van mij is nogal een baasje. Daarom staat ze ook niet bij de fries want dat is meteen fout we hebben het wel geprobeert. Ze heeft is het dorp langs ons ook een keer meegedaan aan een keuring maar kwam er toen net niet door omdat ze net ietsjes te dik was. Ik hoop dat jullie nu wat meer weten?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:36

Fokken en keuringen bezoeken is 100 % mijn passie, en toch vraag ik me elk jaar weer af als ik met angst en beven naast 1 van mijn merries zit waarom doe ik mezelf dit aan! Ik ben zo aan mijn merries gehecht dat ik een geboorte alarm alleen niet vertrouw en 's nachts dus meerdere keren mijn bed uitga om te checken of alles wel goed gaat. Ik vind een veulentje krijgen een behoorlijke impact hebben, maar dat is ook voor iedereen anders.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een veulen of jaarling niet geaccepteerd werd, en 1 van mijn merries is ook zo'n kattekop, maar misschien heeft Dennis hier meer ervaring mee.

Weet je waarom ze lelijk doet tegen je Fries, vindt ze haar te groot? Heeft ze nooit bij andere paarden gestaan? Sommige doen alleen heel lelijk aan het touw, maar los is het even uittesten, gillen bijten en na een paar uurtjes is rustig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:50

Alleen mijn ruin (die 13 jaar hengst geweest is) kan geen andere hengsten of ruinen luchten bij zijn merries(zonder merries in de buurt is het geen probleem). Verder gaat hier altijd alles prima samen.

Zeker als je een veulen of jaarling er bij zet zal het wel goed gaan. Betekend niet dat er nooit boos gekeken of gehapt word, want dat hou je toch.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 17:44

Die kleine van mij heeft toen haar moeder nog leefde altijd bij haar gestaan, ze is niet alleen zo tegen mijn fries maar ook tegen de paarden van de buren die aan de andere kant van het draad staan en de pony's van mijn neefje. En dan loopt ze gewoon los en aan het touw is het precies hetzelfde. Ik ben met haar ook ooit na een kleine keuring geweest maar heeft toen bijna alle pony's geschopt die er stonden en te dicht bij haar in de buurt kwamen.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:27

maar niemand een tip of aanwijzing meer of zo? want ik zit nu nog steeds met vragen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:18

Geloof dat de tips hier al gegeven zijn, niet fokken met een pony die geen (volledig) papier heeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:39

DeSa schreef:
Geloof dat de tips hier al gegeven zijn, niet fokken met een pony die geen (volledig) papier heeft.

idd, dat lijkt mij ook.
Er zijn genoeg reactie's geweest, maar blijkbaar niet wat TS wilde horen. Ja, jammer dan............ maar het is igg wel eerlijk.

TS: Bovendien, al zóu er een hengst geadviseerd worden, dat is op basis van foto's zowiezo al moeilijk te bepalen, daarbij is de ene foto die je presenteerde nou niet echt geschikt om de merrie te kunnen beoordelen en er dus ook een passende hengst voor te kunnen kiezen (mét papier!).

Laat het fokken aub over aan mensen die er wel verstand van hebben en die daar ook serieus in zijn (wil zeggen; fokken om de merrie te verbeteren, voorafgaand een uitgebreide en serieuze selectie van de best bijpassende hengst, uiteraard met papier en ook de merrie met papier).
Wat jij wil is enkel vermeerderen, de adviezen zijn al gegeven.
Koop een leuk veulentje/jaarling er bij, kan je kleur, geslacht etc. allemaal uitkiezen, loopt je merrie geen risico, is een stuk goedkoper én je helpt niet mee aan de toch al verziekte markt van de shetpony's.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:08

Ik wil maar laten dekken omdat ze heel moeilijk is bij andere paarden en geen enkel ander paard accepteerd wat in haar buurt komt. of ze moet nog 3 jaar alleen staan tot ze een klein beetje aan elkaar gewend zijn en dat wil ik ook niet. ma ik ga als jullie willen wel zoeken, na iets, ma als dat niet samen kan wat dan? kan ik de andere zeker weer verkopen? dat werkt dan ook niet mee of wel dan?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:10

Je moet niet naar iedereen hier luisteren. Je moet doen wat jezelf het beste vind.
Zolang je het welzijn van je paarden maar voorop stelt, waarom zou je dan niet een veulen fokken?